För många Apple produkter slår ut router.

Permalänk
Medlem

För många Apple produkter slår ut router.

Tjenare!

Har lite bekymmer med att så fort det är för många apple produkter på wifi på lägger det av och tar några sekunder för att börja funka igen.

Någon som varit med om samma?

Routern är en NETGEAR ac1750 r6400v2.

I hushållet så finns där följande apple produkter.
Mors iPhone 7
Fars iPhone 12 + äldre ipad.
Apple TV.

Samt nu när jag flyttat hem till gården så finns där även en iPhone 16 samt en 2022 ipad. Och det är nu efter jag flyttat hem som problemen börjat.

Kvittar hur många androider/windows produkter som är igång så funkar internet snabbt och bra.
Men börjar min mobil eller ipad och ladda ner på wifi så slås ibland hela internet ut, oavsett om det är trådlöst eller trådbundet.
Sen tar det ibland upp till 5 min innan internet kommer tillbaka.

Någon som varit med om liknande?
------
Edit: Kör senaste firmware på alla produkter i hushållet, inklusive router.

Mvh

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte nån enhet som har statisk ip så det blir adresskonflikter ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte nån enhet som har statisk ip så det blir adresskonflikter ?

Skulle det kunna slå ut internet så pass mycket att loggan för trådbundet internet på dator (Den lilla datorn med sladd symbolen) blir jordklot med x?

Det är lite som att routern stänger av helt.
Inte hunnit kolla den när det hänt. Kanske borde springa ut till den nästa gång och se om man kan se något på själva routern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har inget svar på varför det bara verkar uppstå med Apple-enheter, men att uppdatera firmware på routern är nog första bästa tips vid problem med stabiliteten.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Jag har inget svar på varför det bara verkar uppstå med Apple-enheter, men att uppdatera firmware på routern är nog första bästa tips vid problem med stabiliteten.

Ah skulle lagt till att den blev uppdaterad senast för några dagar sedan, problemet har pågått en längre tid men inte haft tid och kolla på't.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Tjenare!

Har lite bekymmer med att så fort det är för många apple produkter på wifi på lägger det av och tar några sekunder för att börja funka igen.

Någon som varit med om samma?

Routern är en NETGEAR ac1750 r6400v2.

I hushållet så finns där följande apple produkter.
Mors iPhone 7
Fars iPhone 12 + äldre ipad.
Apple TV.

Samt nu när jag flyttat hem till gården så finns där även en iPhone 16 samt en 2022 ipad. Och det är nu efter jag flyttat hem som problemen börjat.

Kvittar hur många androider/windows produkter som är igång så funkar internet snabbt och bra.
Men börjar min mobil eller ipad och ladda ner på wifi så slås ibland hela internet ut, oavsett om det är trådlöst eller trådbundet.
Sen tar det ibland upp till 5 min innan internet kommer tillbaka.

Någon som varit med om liknande?
------
Edit: Kör senaste firmware på alla produkter i hushållet, inklusive router.

Mvh

Gör det skillnad om man stänger av Apple-enheternas funktionalitet med roterande av MAC-adress?

Tänker om de käkat upp hela DHCP-poolen eller så...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Gör det skillnad om man stänger av Apple-enheternas funktionalitet med roterande av MAC-adress?

Tänker om de käkat upp hela DHCP-poolen eller så...

Det jag kör på både paddan och mobilen är

Låg dataförbrukning Av
Privat WiFi adress Av
IPV4 Adress Automatisk
DNS Automatisk
Proxy Av

Spelar ingen roll om jag kör 5Ghz eller nätet eller 2.4Ghz

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KRQKAN:

Skulle det kunna slå ut internet så pass mycket att loggan för trådbundet internet på dator (Den lilla datorn med sladd symbolen) blir jordklot med x?

Det är lite som att routern stänger av helt.
Inte hunnit kolla den när det hänt. Kanske borde springa ut till den nästa gång och se om man kan se något på själva routern.

Det lär inte slå ut internet om du har adressproblem i lanet men det kan definitivt döda ditt lan och din internetåtkomst.
Har du kollat att alla anslutna enheter adresseras via dhcp ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Har inte experimenterat med detta sedan förra sommaren, men då tycktes det i alla fall vara så att iOS satte en MAC-adress som var en hash av SSID:t, från den anonyma adressrymden. Jag såg aldrig MAC:en ändras på samma SSID. Liten risk för att DHCP skulle få problem alltså.

TS: Det rimliga sättet här är, som alltid, att kolla routerns loggar. Om routern startar om försvinner loggarna eftersom de skrivs till RAM, men då vet man i alla fall att det var en omstart som hände. Det är definitivt överkurs för de flesta, men i det läget görs oftast felsökning genom att koppla upp med UART i ett försök att fånga loggen innan omstarten sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Har inte experimenterat med detta sedan förra sommaren, men då tycktes det i alla fall vara så att iOS satte en MAC-adress som var en hash av SSID:t, från den anonyma adressrymden. Jag såg aldrig MAC:en ändras på samma SSID. Liten risk för att DHCP skulle få problem alltså.

TS: Det rimliga sättet här är, som alltid, att kolla routerns loggar. Om routern startar om försvinner loggarna eftersom de skrivs till RAM, men då vet man i alla fall att det var en omstart som hände. Det är definitivt överkurs för de flesta, men i det läget görs oftast felsökning genom att koppla upp med UART i ett försök att fånga loggen innan omstarten sker.

Jag vet inte vad exakt den gör i praktiken, men det finns tre lägen på inställningen för "anonymiserad" MAC: av, fast, roterande.

Det lät dock på TS som att det var avstängt:

Skrivet av KRQKAN:

Privat WiFi adress Av

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Det jag kör på både paddan och mobilen är

Låg dataförbrukning Av
Privat WiFi adress Av
IPV4 Adress Automatisk
DNS Automatisk
Proxy Av

Spelar ingen roll om jag kör 5Ghz eller nätet eller 2.4Ghz

Du behöver kolla de andra enheternas nätverksinställningar med så de inte har fel inställningar.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk

https://support.apple.com/en-us/102766

20 MHz kanalbredd på 2,4 GHz och samma SSID för 2,4 och 5 GHz är en bra start.

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Ursäkta för sent svar!

Räckte med en återställning av router, gått bra sedan förra veckan nu! Vet inte om det va någon inställning som farsan pillat på eller liknande.
Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Våran Asus router betedde sig exakt lika innan jag installerade Merlin firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

Våran Asus router betedde sig exakt lika innan jag installerade Merlin firmware.

Ahh!
Vår va uppdaterad innan jag gjorde en factory reset. Men håller tummar och tår på att den är ok nu. 😅

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av KRQKAN:

Ahh!
Vår va uppdaterad innan jag gjorde en factory reset. Men håller tummar och tår på att den är ok nu. 😅

Ofta rekommenderar tillverkaren factory reset efter en uppgradering.