Begagnat­marknaden kan bli oväntat offer för ny EU-lag

Permalänk
Melding Plague

Begagnat­marknaden kan bli oväntat offer för ny EU-lag

När EU:s krav på USB Type-C i mobiler införs kan det få stora konsekvenser för begagnatmarknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oväntat?

Permalänk
Medlem

The US innovates, China imitates, and Europe regulates.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Wefod:

The US innovates, China imitates, and Europe regulates.

Written by some American - year 1902

Permalänk
Medlem

De kommer säljas privat så det är inget bekymmer eller så får refurbish-firmorna modda äldre Iphones. Sen är det ju inte EU som är problemet utan Apple som envisades med en proprietär kontakt så länge.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Folk är konstiga. Jag har alltid sett negativt att utrustning hade usb micro kabel etc och man skulle ha en unik laddare.

Att efterfrågan på gamla iPhone 14 och äldre skulle vara så hög så att det behöver importeras i mängder från andra länder är konstigt. Snarare vore det mer rimligt att de äldre iPhones som redan finns i landet räcker och att folk är mindre sugen på att köpa en pryl som har en gammal labbkabel som inga nya prylar längre har.

Permalänk
Medlem

Njae, tror inte det kommer påverka privata begagnatmarknaden alls.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Varför importeras begagnade telefoner från andra länder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Kanske säljs till ett dyrare pris. Annan valuta, skatt, moms etc.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Skrivet av Spawnbadboy:

Troligtvis högre priser i sverige.
Alltså Android begagnatpriserna är helt värdelösa och ofta med all rätt då det kan ligga skit i dem. Men när det gäller Apple så kan en gammal iPad gå i högre pris än vad den borde ha kostat om den vore ny. Lite samma är det med en iPhone ibland, fast lite mildare. Troligen att folk har enklare att på namnet se hur gammal den är.

Permalänk
Medlem

kommer inte ha någon som helst inverkan.

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Importen av begagnade telefoner är rätt liten i sverige då många köper nytt och tillgången på begagnat är god.

Permalänk
Medlem

Övergående problem, tvivlar på att de importerade enheterna sonika kommer att destrueras, nej de kommer att flyttas till en annan marknad istället.

Visst, kanske blir lite dyrare andrahandsmarknad i närområdet. Det kommer nog bidra till att fler nya billigare mobiler säljs initialt, vilka senare föder en återgång till normalpris för andrahandsmarknaden.

Ett temporärt problem helt enkelt.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Det är väl inte värre än att de får skaffa en usb-c till mikro-usb adapterplugg, för en sisådär 50.- eller så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

De kommer säljas privat så det är inget bekymmer eller så får refurbish-firmorna modda äldre Iphones. Sen är det ju inte EU som är problemet utan Apple som envisades med en proprietär kontakt så länge.

Att Apple utvecklade en objektivt bättre och mer robust kontakt är ett problem, men inte fånig EU-lagstiftning som låser in tillverkarna i en viss lösning (som tids nog kommer bli omodern)?

Permalänk
Medlem

Känns inte som att importen av 12/13/14 behöver vara så hög om två år. Och jag tycker nog inte så synd om den branschen heller, de får helt enkelt finna sig till reglerna

Men ganska intressant att USA/Japan har så mycket billigare begagnade telefoner, kanske kan vara värt att kolla närmare på

Visst var det väl i USA som de helt tagit bort sim-kort-platsen, dessa lär ju inte vara så attraktiva här i så fall. Och det skiljer väl en del i vilka nät telefonerna har stöd för?

Permalänk
Kontot avslutas

Ännu en utmärkt anledning att skippa Apple-produkter läggs till högen.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Att Apple utvecklade en objektivt bättre och mer robust kontakt är ett problem, men inte fånig EU-lagstiftning som låser in tillverkarna i en viss lösning (som tids nog kommer bli omodern)?

Än usb-c? Hahahahahahahaha

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av medbor:

Visst var det väl i USA som de helt tagit bort sim-kort-platsen, dessa lär ju inte vara så attraktiva här i så fall.

Är det någon som fortfarande använder fysiskt SIM?

OK, jag hör er: det finns gott om folk som använder fysiskt SIM fortfarande. Det behövs inte fler svar. 😆

Men poängen är att de flesta inte hade behövt göra det, och för dem går det åtminstone ur det perspektivet utmärkt att köpa en telefon utan simkortplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det där är helt felaktigt. Blocket försäljningen av beg bärbara enheter är en försumbar del.
Det som sker i refurbish marknaden är mycket större än folk tror. Det är en stor miljöaspekt och ekonomisk aspekt.
Om detta stämmer kommer detta vara förödande för andrahandsvärdet på dom sakerna utan USB-C och detta i sin tur innebär en mega pungspark i försöket att att återanvända det vi slitet på naturen på.

I dagsläget kan chansen att din Iphone får ett nytt liv och du får lite pengar för det i princip vara helt beroende att refurbished marknaden vågar ta i din enhet. Hur kul blir det när en Iphone 14 med spräckt skärm är värd 200kr?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Det som sker i refurbish marknaden är mycket större än folk tror.

Tyvärr så får man skit-betalt för en begagnad iphone 12 på dessa jag kollat, det blir nog en fin vinst åt dessa företag sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Lighting kom la före USB-C men även frånsett det så är Lightingkontakten i sig fysiskt mer robust än USB-C i sin utformning. I USB-C-biten kommer "vicka"-belastningen i själva kontakten i telefonen där du har en utstickande del som skall in i själva kontakten, Lightning är tvärtom och du kan bygga en mer robust kontakt både i telefonen där du kan förstärka extra mycket och själva kontakt-kontakten kan vara enklare och mer rejäl... märks att jag inte är ingenjör

Sen tycker jag det är lysande att Apple nu behöver byta, fantastiskt att kunna ladda allt med allt, men ovan stämmer likväl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

I Sverige vet jag inte men utomlands, t.ex. i Kina så använder man i stort sett bara fysiska SIM-kort. iPhones i Kina säljs dessutom med dual-SIM.

Permalänk
Medlem

Jag har bara fysiska sim-kort

Permalänk
Medlem

De flesta skulle jag säga. Jag har fortfarande mitt och alla jag känner också.

Ofta behåller man gamla numret och då ligger det ju på gamla kortet.

Kanske går att göra om till E-sim men inte haft anledning att sätta mig in i hur det fungerar så länge det fungerar med SIM-kort.

De flesta skaffar inte ny telefon hela tiden heller. Jag kör en iPhone 14 men frun kör en 4 år gammal Xiaomi. Min kompis en 3 år gammal Samsung och mamma kör en iPhone 7 fortfarande.

Fick också med fysiskt SIM när jag skaffade nummer åt min dotter nyligen. Bra det för hon fick en Nokia 105 med 2G så hon inte ska kunna använda den för surfa och sådant och tror knappast den tar E sim.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Tyvärr så får man skit-betalt för en begagnad iphone 12 på dessa jag kollat, det blir nog en fin vinst åt dessa företag sedan

Alla företag måste gå med vinst, annars så blir det inget av det.... men visst allt är relativt.

Men alltså.

Du skickar in din Iphone 12.
Den skall kontrollerad av en person vid mottagning, kolla serie nummer, skick, kategoriseras.
Byte av skärm för att uppnå bra skick, då måste det vara en godkänd OEM skärm med Apple kvalité.
Sen skall den nollställas,uppgraderas, ev förpackning osv. Mera handpåläggning.
Sen skall den säljas med vinst, skeppas till butik. Den butiken skall dessutom hantera luren, lägga upp den för försäljning m.
Sen ska dom ha vinst, dessutom kanske betala moms?
Sen som fotnot kan du se att idag om du köper en beg pryl typ högtalare på en butik eller någon annan verksamhet, (en trähögtalare i vardagsrummet klyddar aldrig, så garantin är mera som en "fin nigning".) får du 1 månad garanti. Det som händer inom 1 månad måste tas av den "vinst" dom gjort.

Alltså. Idag kostar en Iphone 12 refubished i nyskick 3612:-
Detta med fri rakt, 30 dagars öppet köp samt 24 månaders garanti.
Vad ska den kosta att köpa in från första början då tycker du?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Alla företag måste gå med vinst, annars så blir det inget av det.... men visst allt är relativt.

Men alltså.

Du skickar in din Iphone 12.
Den skall kontrollerad av en person vid mottagning, kolla serie nummer, skick, kategoriseras.
Byte av skärm för att uppnå bra skick, då måste det vara en godkänd OEM skärm med Apple kvalité.
Sen skall den nollställas,uppgraderas, ev förpackning osv. Mera handpåläggning.
Sen skall den säljas med vinst, skeppas till butik. Den butiken skall dessutom hantera luren, lägga upp den för försäljning m.
Sen ska dom ha vinst, dessutom kanske betala moms?
Sen som fotnot kan du se att idag om du köper en beg pryl typ högtalare på en butik eller någon annan verksamhet, (en trähögtalare i vardagsrummet klyddar aldrig, så garantin är mera som en "fin nigning".) får du 1 månad garanti. Det som händer inom 1 månad måste tas av den "vinst" dom gjort.

Alltså. Idag kostar en Iphone 12 refubished i nyskick 3612:-
Detta med fri rakt, 30 dagars öppet köp samt 24 månaders garanti.
Vad ska den kosta att köpa in från första början då tycker du?

Min skärm är inte sprucken eller något sådant, som ny, inget behövs bytas, batteritid fortfarande över 90%, så nix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det kommer det inte, men alla företag som säljer begagnade mobiler blir påvärkade av detta, så alla sidor som refurbed.se osv kommer nog påvärkar enormt av detta.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Min skärm är inte sprucken eller något sådant, som ny, inget behövs bytas, batteritid fortfarande över 90%, så nix.

Ändrar inte att någon anställd måste lägga ner arbetstid för att kontrollera telefonen.

Nu vet jag inte vad man får för en iphone 12 men en tusenlapp kan jag tänka mig är max och även rimligt då dom på begagnat marknaden går för runt 2000-3000kr och då är det nog inte mycket företaget tjänar om dom i sin tur säljer den för 3500-4000kr.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Absolut, tveklöst.

Sen är kanske det största problemet att man i praktiken förbjudit vidare innovation, vilket allt annat lika är fullkomligt vansinnigt.