Alla bilder du skickar ska sökas igenom och matchas mot ett arkiv av bilder. Om det finns match så registreras du och påföljd kommer. Alltså scannas allt och leverantörer måste möjliggöra detta. Problemet är inte är det scannas problemet är att du inte kan ha en krypterad tjänst som och möjliggör detta, det går inte ihop. Vilket gör att denna bakdörr som skapas kan nyttjas i sin tur av andra.
Jag ska inte säga att jag är helt säker på val av implementation för hela upplägget.
Men som jag förstått det så scannas bild/rörlig bild och hashar sckickas in - och matchas med hashar på redan känt olagligt material.
Det ska här sägas att alla chatt-appar redan har fler kanaler där de rapporterar in annan data.
Hur ditt användarmönster registreras för utvecklarna skickas på annat håll än meddelanden som går till annan användare.
Din onlinestatus sköts av annat system. Inloggningsverifering körs mot ett tredje system.
Marknadsföringskanaler (om reklam visas) skickas väl med ett annat system. Om tjänsten både är gratis - och reklamfri så analyseras antagligen innehållet i dina meddelanden via ytterligare ett annat system (de tjänar pengar på att samla data om dig istället). And so on.
De här systemen innehåller säkerligen en hel del känslig data om dig och ditt användande.
Så fenomenet med information som skickas andra vägar i chattappar - det är redan på plats sedan länge. Om det nu ska räknas som säkerhetsbrister.
Men hashar från bilder/video. De är väl egentligen tämligen obrukbara för andra om du inte också har referensdatabasen att jämföra emot. Det går inte direkt att reversera hashen.
Dessutom går det väl inte riktigt för externa parter att använda den funktionen till annat heller.
Jag skulle inte säga att det här per se ger så stora säkerhetsrisker. Förutsatt att det bara gäller hashar av bild/video.
Det som är ännu värre är att det går att kringgå detta på mindre än 5 min genom att ladda ned samma program från en annan butik, tex fdroid...
Så en lag som påverkar de flesta människor till denna grad som denna verkar göra och har så låg träffsäkerhet mot det man vill komma åt är i mina ögon helt värdelös
Ja. Det här går säkerligen att kringgå. Det gäller de flesta av polisens verktyg att de inte är perfekta eller omöjliga att kringgå.
Men!
Man ska också ha i åtanke att väldigt många inte är criminal masterminds.
Bara i min närhet har jag stött på 2 sådana exempel.
Jag jobbade som tech support för ett större företag för ett gäng år sedan. Vi fick in en företagsdator där vi skulle rädda filer. Och hittade olagligt material som nyheten handlar om. På en företagsdator! Hur dum får man bli?
Har också en bekant som jobbar på pantbank och de fick in en laptop med samma typ av olagligt material. Innehållet var inte ens slängt. Hur dum får man bli?
Datorn var inte krypterad. Hur dum får man bli?
Windows hade inte ens lösenord. Hur dum får man bil?
De här grejerna var busenkla att förhindra. Och ändå gjordes det inte.
Alltså väldigt många som gör ordentligt dåliga grejer är helkass på teknik. Underskatta inte det här.
🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled