Permalänk

Vilken unifi AP i förråd?

Hej,

Har idag i huset 2st UniFi AP-AC Pro AC1750 kopplade till unifi switchar (har 2st Unifi switch8 GE Ports POE 60W), USG och stadsnätfiber. Tomten är ca 1200m2 och längst bort på tomten är det mycket svag wifi (1 prick), kommer bygga fristående carport/förråd ca 10m från tomgräns längst bort (16m från huset) och tänker då att den kommer försvaga signalen ytterligare. Tanken är att dra en nätverkskabel PoE från huset till förrådet och i förrådet lägga en unifi PoE switch samt en Unifi AP.

Frågan är vilken switch och unifi AP jag ska lägga i förrådet? (Eller har ni andra rekommendationer på hur jag ska göra?)
(Finns en uppsjö av AP jämfört när jag köpte 2018)

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag gillar PRO-modellerna då de ofta har ett nätverksuttag extra för diasychain. Dock utan Poe då

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag gillar PRO-modellerna då de ofta har ett nätverksuttag extra för diasychain. Dock utan Poe då

Tyvärr finns inte den funktionen längre på dagens pro-modeller.

@tomas1981 jag skulle ta och titta på UniFi lite-modellerna när det kommer till switch.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Så billig lite som möjlig i nuvarande generation. Gissar på att du inte kommer ha 50 enheter kopplade till den så då är det lite överflödigt med en pro anser jag.

Behöver du en managerad switch? Dlink för 300 bör fungera gott nog.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört med en Unifi Flex som switch.
Kan drivas med PoE++ och sedan driva en AP med PoE+.
Dina nuvarande switchar har inte PoE++ så en adapter behövs.

För AP så är det väl mest en prisfråga U6+ är den mest prisvärda. Vill man ha wifi 7 så är det U7 Pro.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Jag skulle kört med en Unifi Flex som switch.
Kan drivas med PoE++ och sedan driva en AP med PoE+.
Dina nuvarande switchar har inte PoE++ så en adapter behövs.

För AP så är det väl mest en prisfråga U6+ är den mest prisvärda. Vill man ha wifi 7 så är det U7 Pro.

EDIT:
Läste på lite och som ni säger så är det olika PoE standarder i dom olika unifi produkterna, tänkte då att nedan kanske skulle fungera vad tror ni? Som AP tänke jag eftersom gamla AC AP Pro har fungerat bra då borde det kanske räcka med AP Lite 6? (Kanske overkill med AP Pro 6 då den kommer ha 2-4 konstant kopplad klienter (laddboxar och kameror) medan andra klienter som robotgräsklippare, våra telefoner osv endast ibland kommer vara kopplade till AP i förrådet.)

Huset gamla switchen nätverksdata och ström från väggen ----> PoE injector ----cat6 PoE----> Switch Flex vädertålig (fasadmätarskåp) ---cat6 PoE----> Switch Lite -----cat6 PoE-----> AP Lite 6 och andra PoE enheter

På detta sätt tänker jag att man inte behöver strömadaptrar för Flex och Lite Switcharna.

Om jag till Flex switchen kopplar andra poe enheter utöver andra Lite switchen finns det risk att första Flex switchen då levererar för lite ström till Lite switchens poe prylar tex ap, kameror osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1981:

EDIT:
Läste på lite och som ni säger så är det olika PoE standarder i dom olika unifi produkterna, tänkte då att nedan kanske skulle fungera vad tror ni? Som AP tänke jag eftersom gamla AC AP Pro har fungerat bra då borde det kanske räcka med AP Lite 6? (Kanske overkill med AP Pro 6 då den kommer ha 2-4 konstant kopplad klienter (laddboxar och kameror) medan andra klienter som robotgräsklippare, våra telefoner osv endast ibland kommer vara kopplade till AP i förrådet.)

Huset gamla switchen nätverksdata och ström från väggen ----> PoE injector ----cat6 PoE----> Switch Flex vädertålig (fasadmätarskåp) ---cat6 PoE----> Switch Lite -----cat6 PoE-----> AP Lite 6 och andra PoE enheter

På detta sätt tänker jag att man inte behöver strömadaptrar för Flex och Lite Switcharna.

Om jag till Flex switchen kopplar andra poe enheter utöver andra Lite switchen finns det risk att första Flex switchen då levererar för lite ström till Lite switchens poe prylar tex ap, kameror osv?

U6+ är bättre än en U6 Lite och kostar lika mycket.
Om du med Switch Lite menar Lite 8 PoE så kan den inte drivas av PoE, men du kanske har ström att att driva den med i förrådet.

Om du prompt måste ha dubbla PoE Switchar så blir det Flex med PoE++ på den första som ger en budget på 46W.
Den andra som då drivs med PoE+ ger en budget på 20W.
En U6+ drar 9W så 2st kan drivas från den andra.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

U6+ är bättre än en U6 Lite och kostar lika mycket.
Om du med Switch Lite menar Lite 8 PoE så kan den inte drivas av PoE, men du kanske har ström att att driva den med i förrådet.

Om du prompt måste ha dubbla PoE Switchar så blir det Flex med PoE++ på den första som ger en budget på 46W.
Den andra som då drivs med PoE+ ger en budget på 20W.
En U6+ drar 9W så 2st kan drivas från den andra.

Har funderat lite och detta verkar vara bästa alternativet:
- Dra en kabel från befintlig unifi switch till en flex switch kopplat i ett eluttag i fasadelskåpet, dra nätverkskabel från flex switch till nya förrådets switch lite 8 poe (koppla in den också till ett eget eluttag). Sen en poe från switch lite 8 poe till en AP U6+/U6 Pro (för att täcka en radie på ca 16m utanför förrådet, om jag förstått rätt så kommer poe port på switch lite 8 poe funka för U6+/U6 Pro och 1-2 unifi kameror).

Det kan vara så att det inte går att dra kabel från befintlig unifi switch till flex switch i förrådet och då har jag tänkt:
- I fasadelskåpet sätta någon unifi pryl som kan ta emot signalen trådlöst från AP Pro i huset och skicka vidare med kabel till förrådet. I förrådet tänkte samma uppsättning som första alternativet dvs switch lite poe, U6+/U6Pro. Detta blir väl nån form av brygga wireless to wired.

Frågan är vilken "pryl" som ska in i fasadelskåpet för att klara wireless to wired utan att kostnaden drar iväg?

Edit 1:
För att brygga wireless to wired (till en unifi switch) är det kanske en NanoStation NS-5AC jag behöver, den verkar ha en data out eth port? Eller finns det något bättre.

Edit 2:
För alternativ om jag lyckas få ut kabel från befintlig switch i huset till fasadelskåpet skulle en Ubiquity Long-Range Ethernet Repeater fungera? (Som det ser ut är switch i fasadskåpet overkill och tror det räcker med repeater. Jag antar att repeater kan få ström både via poe från switch eller via poe injector)

https://eu.store.ui.com/eu/en/products/uacc-lre