Skärmen körs i 120 hz men ska klara 175 hz - vad beror detta på?

Permalänk

Skärmen körs i 120 hz men ska klara 175 hz - vad beror detta på?

Hej! Jag har en fråga. Nyss. köpt en Samsung Odessey OLED G8. Kör denna med min MacBook Pro M2. Dock ser jag i skärminställningar att den bara går i 120 hz då den klarar betydligt mer, 175 hz. Vet någon vad detta beror på?

Permalänk

Kan bero på vilken kabel man kör. Displayport (dp) brukar jag använda och sen säkerställa att den kör i rätt uppdateringsfrekvens via bildskärminställningarna.

Permalänk
Medlem

Kör HDMI på min i 175. Dock måste din utgång på MACen stödja HDMI 2.1

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Enligt manualen så måste "game mode" stå på "on" för att du ska nå 175hz, sen behöver ju mac:en stödja det också som Oneone är inne på.

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Kör HDMI på min i 175. Dock måste din utgång på MACen stödja HDMI 2.1

Jag kör usb-c till Usb-c. Drn ska väl klara det?

Permalänk
Skrivet av tonii:

Enligt manualen så måste "game mode" stå på "on" för att du ska nå 175hz, sen behöver ju mac:en stödja det också som Oneone är inne på.

Den står på on!

Permalänk
Medlem

Skulle gissa det beror på att du kör USB.
Kollar man manualen på sid 24 så är 120hz max på båda raderna där det står "Type-C".
Kolla även stödda upplösningar tex längst ner på sid 26 så ser man att 170hz inte är stödd över Type-C.

(och en annan grej: enligt samsung så kan du inte variable refresh rate över USB men är kanske inte ett problem på en Mac ändå?)

Manual här:
https://org.downloadcenter.samsung.com/downloadfile/ContentsF...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Skulle gissa det beror på att du kör USB.
Kollar man manualen på sid 24 så är 120hz max på båda raderna där det står "Type-C".
Kolla även stödda upplösningar tex längst ner på sid 26 så ser man att 170hz inte är stödd över Type-C.

(och en annan grej: enligt samsung så kan du inte variable refresh rate över USB men är kanske inte ett problem på en Mac ändå?)

Manual här:
https://org.downloadcenter.samsung.com/downloadfile/ContentsF...

Ok men vad innebär det? Skulle det funka med DP till USV-C då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skärmlasse:

Ok men vad innebär det? Skulle det funka med DP till USV-C då?

Riktigt tveksam till att det skulle funka men killgissar bara om jag ska vara ärlig.
Enligt nån redditpost så stödjer USBC vanlig displayport mode upp till 25.92 Gbps...

Men testar jag bandbreddskalkylatorn här:
https://linustechtips.com/topic/729232-guide-to-display-cable...

borde det räcka till 3440x1440 @170 hz, så länge du håller dig till 8 bitar per pixel.
Men kan vara att Samsung har en mer begränsad USB displayport mode än så?

I vilket fall, kolla om du har 10 eller 8 bitar per pixel och se om det gör skillnad på max framerate. (om man kan ställa det på mac )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺

3440x1440 i 120 Hz är också den klassiska HBR2-gränsen (≈21 Gbps). 3440x1440/175 Hz kräver HBR3 (≈32 Gbps)

Det nämns inte direkt men indirekt i manualen att USB Type-C 3.1 Gen2 (10 Gbps) används. Så matematiken går ihop. För att använda USB-C som överföring håller den DP alt mode på HBR3-hastigheten men ger i praktiken bildsignalen DP-HBR2 (och därmed max 120 Hz) för att ge plats åt 10 Gbps USB-C-data i funktion som USB-hubb.

Om jag förstått saken rätt (ämnet är ju rätt rörigt) kan man med DP Alt mode baka in USB-data i DP-signalen. På flera skärmar jag träffat på finns det också en meny där man kan välja hur mycket bandbredd som ska ges till USB för just detta vilket då påverkar maximal upplösning, typiskt att man endast får max bildsignal om man kliver ned USB till gamla 480 megabit. Har varit en del frågor om detta relaterat till att man har någon kamera eller (plötsligt väldigt långsam) hårddisk med skärmen som USB-hubb.

Här verkar Samsung ha gjort sitt val till ett fast alternativ. Alltid 10 Gbps USB-data över USB-C så får bildsignalen maka på sig. Vilket också är i linje med användningsområdet med USB-C typiskt mot en laptop.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

3440x1440 i 120 Hz är också den klassiska HBR2-gränsen (≈21 Gbps). 3440x1440/175 Hz kräver HBR3 (≈32 Gbps)

Det nämns inte direkt men indirekt i manualen att USB Type-C 3.1 Gen2 (10 Gbps) används. Så matematiken går ihop. För att använda USB-C som överföring håller den DP alt mode på HBR3-hastigheten men ger i praktiken bildsignalen DP-HBR2 (och därmed max 120 Hz) för att ge plats åt 10 Gbps USB-C-data i funktion som USB-hubb.

Om jag förstått saken rätt (ämnet är ju rätt rörigt) kan man med DP Alt mode baka in USB-data i DP-signalen. På flera skärmar jag träffat på finns det också en meny där man kan välja hur mycket bandbredd som ska ges till USB för just detta vilket då påverkar maximal upplösning, typiskt att man endast får max bildsignal om man kliver ned USB till gamla 480 megabit. Har varit en del frågor om detta relaterat till att man har någon kamera eller (plötsligt väldigt långsam) hårddisk med skärmen som USB-hubb.

Här verkar Samsung ha gjort sitt val till ett fast alternativ. Alltid 10 Gbps USB-data över USB-C så får bildsignalen maka på sig. Vilket också är i linje med användningsområdet med USB-C typiskt mot en laptop.

Har också en annan Odessy fast 49", kikade nu på jobbet och ser att där har jag 240 HZ, men använder en DP-USB-C kabel på denna. Kanske är kabeln problemet?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av skärmlasse:

Har också en annan Odessy fast 49", kikade nu på jobbet och ser att där har jag 240 HZ, men använder en DP-USB-C kabel på denna. Kanske är kabeln problemet?

Handboken länkad ovanför pekar tydligt ut att 120 Hz-gränsen är där med skärmens USB-C-port så det är inget en sladd kan ändra på.

Du lär få ut 175 Hz om du skippar skärmens USB-C och kör en tillräckligt kapabel USB-C-till-mini-DP-sladd. Fast det är också en ovanlig och närmast exotisk kabeltyp särskilt när man vill ha något som orkar HBR3-hastighet. Jag vet inte vad Samsungs ingenjörer röker till kaffet men att sätta mini-DP och micro-HDMI på en modern skärm är en besvärlig begränsning. Mini-DP hade sin storhetstid innan USB-C på en tid när HBR2-hastighet var den praktiska gränsen. Så USB-C-till-mDP-kabel går nog att googla fram men en kabel som orkar dra skärmen till önskade 175 Hz med HBR3 är inte lika enkelt.

Finns det någon särskild anledning till att du måste köra 175 Hz med en Macbook Pro? 120 Hz är fullt tillräckligt, skärmen ger en 10 Gbps USB-C-port den vägen och du matchar MBP:ns egna skärmfrekvens.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Handboken länkad ovanför pekar tydligt ut att 120 Hz-gränsen är där med skärmens USB-C-port så det är inget en sladd kan ändra på.

Du lär få ut 175 Hz om du skippar skärmens USB-C och kör en tillräckligt kapabel USB-C-till-mini-DP-sladd. Fast det är också en ovanlig och närmast exotisk kabeltyp särskilt när man vill ha något som orkar HBR3-hastighet. Jag vet inte vad Samsungs ingenjörer röker till kaffet men att sätta mini-DP och micro-HDMI på en modern skärm är en besvärlig begränsning. Mini-DP hade sin storhetstid innan USB-C på en tid när HBR2-hastighet var den praktiska gränsen. Så USB-C-till-mDP-kabel går nog att googla fram men en kabel som orkar dra skärmen till önskade 175 Hz med HBR3 är inte lika enkelt.

Finns det någon särskild anledning till att du måste köra 175 Hz med en Macbook Pro? 120 Hz är fullt tillräckligt, skärmen ger en 10 Gbps USB-C-port den vägen och du matchar MBP:ns egna skärmfrekvens.

JA som sagt jag får ut 240hz med skärmen på jobbet. Blir till att testa med ny sladd hemma då.

Permalänk

tror inte usb-c kabeln är problemet i sig utan tippar att det är för att du duplicerar laptopens skärm?

när du duplicerar bilden på olika skärmar brukar man bli låst till frekvensen på den panelen som klarar lägst vilket i detta fall blir laptopens inbyggda panel.

iofs ingen mac erfarenhet så mac kanske kan detta men vet att under windows blir man iaf låst till slöaste panelens uppdateringsfrekvens när man duplicerar bilden till flera skärmar.

testa att sätta skärmen som ett utökat skrivbord.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror inte usb-c kabeln är problemet i sig utan tippar att det är för att du duplicerar laptopens skärm?

när du duplicerar bilden på olika skärmar brukar man bli låst till frekvensen på den panelen som klarar lägst vilket i detta fall blir laptopens inbyggda panel.

iofs ingen mac erfarenhet så mac kanske kan detta men vet att under windows blir man iaf låst till slöaste panelens uppdateringsfrekvens när man duplicerar bilden till flera skärmar.

testa att sätta skärmen som ett utökat skrivbord.

Kör exakt samma inställningar som identisk skärm på jobbet (fast den större).

Permalänk
Avstängd

dp = högsta hz skärmen klarar, hdmi = max 120hz på din

såhär brukar det vara iaf

Permalänk
Medlem

En korrekt DP till USB-C kabel bör ju funka, eftersom just USB-C uttaget på skärmen som inte klarar av att trycka ut mer än 120hz. DP uttaget ska ju klara 175 enl manualen.

Visa signatur

Fractal Define 7 Comp. ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ AMD RX 6800 ~ ASUS PG32UCDP
Fractal Meshify 2 Comp. ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ NVIDIA GTX 1080 ~ BenQ XL2740

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av skärmlasse:

JA som sagt jag får ut 240hz med skärmen på jobbet. Blir till att testa med ny sladd hemma då.

Fast det är en annan skärm med annan hårdvara och annan funktion. Inte konstigare än att två olika bilar kan köra olika snabbt.

Permalänk
Bildexpert 📺

Mycket virrande nu. Detta är vad skärmen klarar av, från handboken till S34BG85

Kabeln kan inte ändra detta
Grafikkortet kan inte ändra detta
Vad andra skärmar klarar av har inget med detta att göra

Notera att skärmen har micro-HDMI, mini-DP (båda är hål i huvudet år 2024) samt USB-C.

Macbook Pro M2 med M2 Pro/Max bör klara 3440x1440/175 Hz via HDMI , aka "HDMI 2.1" vilket hade varit den enkla lösningen om Samsung hade kört med normala kontakter som tagit första bästa alldeles vanliga HDMI-kabel. Nu behöver man finna en kabel som orkar 48 Gbp bandbredden över Micro-HDMI så det kan bli att köpa och chansa.

En äldre dator med max 18 Gbps över HDMI, aka "HDMI 2.0", hade däremot klarat max 100 Hz den vägen eftersom begränsningen då ligger i datorns hårdvara.

Köper man en USB-C-till-mini-DP-kabel (riktningen är avgörande) behöver man säkra att den kabeln är kapabel till HBR3-hastighet vilket typiskt är samma sak som certifiering för DP8K eller DP40 (eller högre) eller att man litar på tillverkaren med löfte om "DP 1.4" eller "4K/120" etc. Blir att köpa och chansa.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Mycket virrande nu. Detta är vad skärmen klarar av, från handboken till S34BG85

<Uppladdad bildlänk>

Kabeln kan inte ändra detta
Grafikkortet kan inte ändra detta
Vad andra skärmar klarar av har inget med detta att göra

Notera att skärmen har micro-HDMI, mini-DP (båda är hål i huvudet år 2024) samt USB-C.

Macbook Pro M2 med M2 Pro/Max bör klara 3440x1440/175 Hz via HDMI , aka "HDMI 2.1" vilket hade varit den enkla lösningen om Samsung hade kört med normala kontakter som tagit första bästa alldeles vanliga HDMI-kabel. Nu behöver man finna en kabel som orkar 48 Gbp bandbredden över Micro-HDMI så det kan bli att köpa och chansa.

En äldre dator med max 18 Gbps över HDMI, aka "HDMI 2.0", hade däremot klarat max 100 Hz den vägen eftersom begränsningen då ligger i datorns hårdvara.

Köper man en USB-C-till-mini-DP-kabel (riktningen är avgörande) behöver man säkra att den kabeln är kapabel till HBR3-hastighet vilket typiskt är samma sak som certifiering för DP8K eller DP40 (eller högre) eller att man litar på tillverkaren med löfte om "DP 1.4" eller "4K/120" etc. Blir att köpa och chansa.

Så om jag förstår dig rätt i den här djungeln:

En HDMI fixar detta "troligtvis".
Eller... en DP till USB-C om den stödjer HBR3-hastighet?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av skärmlasse:

Så om jag förstår dig rätt i den här djungeln:

En HDMI fixar detta "troligtvis".
Eller... en DP till USB-C om den stödjer HBR3-hastighet?

Ja, kortfattat så.

Du behöver en USB-C-till-DP-kabel. Riktningen är ofta kritisk och man kan köpa fel kabel. Då Samsung kör med mini-DP i skärmen behöver du en USB-C-till-mini-DP som klarar HBR3-hastighet eller högre. Vilket är ovanligt eftersom mini-DP hade sin storhetstid när HBR2 var den kraftfullaste signalen i praktiken. Har lyckats hitta en kabel som rentav är DP40-certad enligt tillverkaren:

https://www.club-3d.com/en/detail/2662/usb_type_c_to_minidisp...

Kan vara enklare att finna i butik om man söker på produktbeteckningen CAC-1561

Det blir alltid en chansning med specialkablar och när USB-C är inblandat. Detta är i alla fall en kabel som på pappret gör rätt. Om du sedan får ut 175 Hz med just din kombination av dator, skärm, kabel samt andra okända faktorer är dock en öppen fråga som bara kan besvaras på att du försöker.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ja, kortfattat så.

Du behöver en USB-C-till-DP-kabel. Riktningen är ofta kritisk och man kan köpa fel kabel. Då Samsung kör med mini-DP i skärmen behöver du en USB-C-till-mini-DP som klarar HBR3-hastighet eller högre. Vilket är ovanligt eftersom mini-DP hade sin storhetstid när HBR2 var den kraftfullaste signalen i praktiken. Har lyckats hitta en kabel som rentav är DP40-certad enligt tillverkaren:

https://www.club-3d.com/en/detail/2662/usb_type_c_to_minidisp...

Kan vara enklare att finna i butik om man söker på produktbeteckningen CAC-1561

Det blir alltid en chansning med specialkablar och när USB-C är inblandat. Detta är i alla fall en kabel som på pappret gör rätt. Om du sedan får ut 175 Hz med just din kombination av dator, skärm, kabel samt andra okända faktorer är dock en öppen fråga som bara kan besvaras på att du försöker.

Ok! Ja till 49" Samsungen (storebror) så funkade en vanlig DP - UCB-C (i Macen) kabel...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av skärmlasse:

Ok! Ja till 49" Samsungen (storebror) så funkade en vanlig DP - UCB-C (i Macen) kabel...

Dvs en USB-C-till-DP-kabel. Bilden går från datorn till skärmen. Riktningen på bildsignal är alltid från källa till Display.

"DP - UCB-C" indikerar att man går från DP i datorn till USB-C i skärmen vilket oftast inte fungerar.

Semantik javisst, men också ett ämne där det hela tiden förväxlas riktningen vilket leder till att det inte fungerar och man köper fel prylar. Finns gott om trådar där man frågar efter fel sorts kabel, en lösning som inte finns eller redan köpt en kabel som är tänkt att användas i den omvänd riktningen man tänkt sig. Så en evigt korrigerande på den punkten även om vi just nu i denna tråd det (ännu) inte är där.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Dvs en USB-C-till-DP-kabel. Bilden går från datorn till skärmen. Riktningen på bildsignal är alltid från källa till Display.

"DP - UCB-C" indikerar att man går från DP i datorn till USB-C i skärmen vilket oftast inte fungerar.

Semantik javisst, men också ett ämne där det hela tiden förväxlas riktningen vilket leder till att det inte fungerar och man köper fel prylar. Finns gott om trådar där man frågar efter fel sorts kabel, en lösning som inte finns eller redan köpt en kabel som är tänkt att användas i den omvänd riktningen man tänkt sig. Så en evigt korrigerande på den punkten även om vi just nu i denna tråd det (ännu) inte är där.

Verkar svårare att få tag på rätt kablar. Har varit runt typ överallt. Sedan har jag funderat. Kör mest nvidia now och där finns oavsett en limit på fps på 120. Utöver det används skärmen hemma för jobb ibland. Arbetar som grafisk designer. Så frågan är om jag ens kommer märka 120 kontra 170?

Permalänk
Medlem

Ska jag beställa roliga kablar brukar det bli hos teknikdelar.se eller amazon, där bör du kunna hitta exakt vad du söker
Butik är nästan alltid att glömma

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Skulle en sådan här adapter med en mini-dp till dp-kabel fungera?
HBR3-klassad. Lite plottrigt med adapter, men kanske en väg fram?

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Avstängd

Du behöver en sådan här kabel https://www.amazon.se/Stouchi-DisplayPort-1-4-kabel-Thunderbo...

Du kopplar usb-c sidan till en Thunderbolt 4-port på din macboook och displayporten till skärmens Displayport,

Permalänk
Skrivet av klockish:

Du behöver en sådan här kabel https://www.amazon.se/Stouchi-DisplayPort-1-4-kabel-Thunderbo...

Du kopplar usb-c sidan till en Thunderbolt 4-port på din macboook och displayporten till skärmens Displayport,

På Mac M2 finns endast USB-C och HDMI. På skärmen DP mini HDMI mini och USB-C

Permalänk
Skrivet av OC&Burn:

Skulle en sådan här adapter med en mini-dp till dp-kabel fungera?
HBR3-klassad. Lite plottrigt med adapter, men kanske en väg fram?

Ser ingen länk?

Permalänk
Avstängd

Alla MacBook Pro M2-modeller har Thunderbolt 4-portar. Både 14-tums, 16-tums och 13-tums MacBook Pro M2

Thunderbolt 4 utgångarna är USB-c utgångar också,, när vi skriver thunderbolt 4 så menar vi usb-c så du förstår

Den garanterar dig iaf 160hz i 3440x1440, men det kan gå i 175hz du kan läsa vad folk skriver om kabeln i recensionerna på amazon,

Kan bekräfta att denna kabeln stödjer 5140 x 1440 i 240 hz mellan en Macbook Pro M2 Max och en Samsung Odyssey g9 49"

Kabeln ger 165hz till min 3k(165hz) skärm från min laptop. Mycket nöjd!

Har folk skrivit om den här kablen tex...

https://www.amazon.se/Maxonar-USB-DisplayPort1-4-kabel-Thunde...

sånt här finns inte på elgiganten utan man köper det på amazon / ebay osv