Permalänk
Medlem

Hjälp med ljud!

Är ny här på forumet. Vore tacksam för all hjälp jag kan få. Jag har 4 högtalare jag vill ha inkopplade och spela samtidigt. 2st stativ (Klipsch Reference Premiere RP-600M II) och 2st golvhögtalare (Klipsch R-820F) på samma vägg och en sub.. Har en pioneer vsx-922 surroundförstärkare. Vet inte hur jag ska koppla högtalarna och ställa in så jag får lika mycket ljud ur alla högtalare.

Vet dock inte om det är bra för högtalarna att koppla som jag vill ha det. Eller om det är bättre att köpa en stereoförstärkare med ingångar för 4st högtalare.

Permalänk
Medlem

För ljudkvaliténs skull kan jag inte rekommendera att ha två Stereo par på samma vägg som spelar samtidigt. Vill du ha mer ljud så absolut mer högtalare = mer (högre) ljud. Men nu när du har en rätt vettig surroundförstärkare, varför har du inte ställt dem så att dina två bokhyllor är bakom dig, så att surroundeffekter faktiskt kan funka?.

Annars om för någon anledning du vill bara köra mer ljud på samma vägg utan att använda surround ljud osv, så vet jag att min marantz reciever hade ett läge som heter stereo to all channels. som skickade samma stereo signal utan surround behandling till alla kanaler. Därefter var det bara att gå in och ändra volymen per kanal för att få alla högtalare att låta lika mycket.

tldr:
För bra ljud: Sälj de små och kör endast med dina torn och sub om du bara vill ha stereo. Annars ställ dina bokhyllor bakom dig och använd din surroundförstärkare som det är tänkt. Att köra två skillda högtalare jämte varandra som spelar samma signal leder till mer märkbar interferens och sämre ljudkvalité.

För mer ljud: rota igenom manualen på surroundförstärkaren och ös på.

Eller ska du bara göra A/B tester??

Permalänk
Medlem

Nej för ljudkvalitén är det nog inte det optimala. Från början hade jag dom små högtalarna och dom har jag satt upp på väggen med väggfästen, dragit kablar på väggen bakom snyggt osv. och lagt ner mycket tid på att få det snyggt så är inte jättesugen på att plocka ner dom. Fick nån idé förra veckan å köpte golvhögtalarna för jag ville ha lite mer tyck, så därifrån kommer detta omständiga projekt.. Jag vill inte ha någon surroundeffekt med högtalare bakom, vill ha vanligt stereoljud. Jag kan inte ha högtalarna på någon annan vägg än allt på samma vägg..

Har en kompis som sa exakt samma sak som dig.
Sälj dom små å kör på dom stora.

För min aphjärna så förstår jag mig inte på manualen å inställningarna värst mycket, men skam den som ger sig!

Tack för att du tog dig tid och tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Vad heter marantzförstärkaren du hade? Om du minns..

Permalänk
Medlem

Testa: "Tryck på ADV SURR (längst ner till höger)
tryck till "ext stereo" kommer upp"

Stora högtalare inkopplade i front-högtalarterminalerna, de små i någon av surroundterminalerna, antagligen de vanliga.

Källa: https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=299465
Manual: https://www.bruksanvisni.ng/pioneer/vsx-922/bruksanvisning?p=...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Min gamla surroundförstärkare har funktionen att om jag bara kör in en stereosignal via någon av strereoingångarna spelas stereosignalen upp på alla högtalarutgångarna. Kommer inte ihåg vad det hette men är någon dolby historia i förstärkaren som måste va aktiv för att detta ska fungera kan dock inte komma på vad den heter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Stora högtalare inkopplade i front-högtalarterminalerna, de små i någon av surroundterminalerna, antagligen de vanliga.

Ska testa detta när jag kommer hem 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Min gamla surroundförstärkare har funktionen att om jag bara kör in en stereosignal via någon av strereoingångarna spelas stereosignalen upp på alla högtalarutgångarna. Kommer inte ihåg vad det hette men är någon dolby historia i förstärkaren som måste va aktiv för att detta ska fungera kan dock inte komma på vad den heter.

Har läst bruksanvisningen och hittar egentligen inget rent stereoläge. Just nu kör jag dom små på ”front” och dom stora på en separat som går på port ”B”
Så nu kan jag välja, kör jag A spelar dom små och B dom stora, kan även köra A+B

Port B är egentligen en separat stereoingång om man vill ha två högtalare i ett annat rum samtidigt som man har hembioljud 7.2 i vardagsrummet..

Permalänk

Förstärkaren verkar stödja bi-amping vilket du borde kunna använda även om man normalt inte kopplar in separata högtalare på respektive förstärkarutgång.

Manual: https://www.bruksanvisni.ng/pioneer/vsx-922/bruksanvisning?p=19

Permalänk
Medlem
Skrivet av ByteBitten:

Förstärkaren verkar stödja bi-amping vilket du borde kunna använda även om man normalt inte kopplar in separata högtalare på respektive förstärkarutgång.

Manual: https://www.bruksanvisni.ng/pioneer/vsx-922/bruksanvisning?p=19

Ja det har jag sett, men bara dom 2 små högtalarna har dubbla portar bak. Vad jag förstått drar man dubbla kablar till högtalarna och får ut mer effekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Vad är skillnaden med att köra på EXT.stero jömfört med stereo?

Kan välja stereo, direct och pure direkt och ext.stereo på tre olika knappar.
Jag vet inte om jag snöat in på MCAAC inställningarna så dom lägger jag ner nu..

Testade det du sa och kan välja mellan de lite olika valen. Självklart är det jag som ska avgöra som lyssnar. Men kan inte avgöra vilket val. Det jag mest är orolig över är att högtalarna ska gå sönder..

Permalänk
Medlem
Skrivet av JCDecaux:

Har läst bruksanvisningen och hittar egentligen inget rent stereoläge. Just nu kör jag dom små på ”front” och dom stora på en separat som går på port ”B”
Så nu kan jag välja, kör jag A spelar dom små och B dom stora, kan även köra A+B

Port B är egentligen en separat stereoingång om man vill ha två högtalare i ett annat rum samtidigt som man har hembioljud 7.2 i vardagsrummet..

Där har du lösningen om du kan köra A + B-läge. Men jag skulle kastat om det och kört dmo stora högtalarna på front, ställa in dom som stora högtalare i inställningarna, sen sätta dom små på B-kanalen och ställa in även dom högtalarna som "stora" eller "big" i inställningarna. Det är ju rejäla stativare med 8 ohm impendans som tål mycket stryk så det är bara att gasa på skulle jag säga. Vill du skona stativarnas 6,5-tums element så sätt dom som small... men det är ju tonerna runt 40-60 Hz man vill åt så va fan, kör bah!

Undvik dock att köra förstarkaren på maxvolym utan håll dig till max 90 % av vad volymkontrollen klarar av är mitt tips. Detta för att det inte sällan kan bli högre distortion när man maxar stärkare. Du kommer få kämpa jävligt hårt för att spela sönder dom där högtalarna. Jag har spelat sämre högtalare så högt så att glas har ramlat ner ifrån kökshyllor. Dra bara inte upp någon Eq, utan vill du använda EQ, dra ner frekvenserna som du vill ha mindre av.

Jag tror dock att det finns bättre lösningar genom att köra högtalarna i surroundläge. Det är även inte speciellt bra alla gånger med flera diskanter och högtalare nära varandra. Rent ljudkvalitetsmässigt om man vill sitta och finlyssna på en positions i rummen så lär din setup inte vara den bästa så att säga. Men vill du få ut +2,5 db högre ljudvolym för att ljuta av tinitus senare i livet så lär det funka!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av JCDecaux:

Vad är skillnaden med att köra på EXT.stero jömfört med stereo?

Kan välja stereo, direct och pure direkt och ext.stereo på tre olika knappar.
Jag vet inte om jag snöat in på MCAAC inställningarna så dom lägger jag ner nu..

Testade det du sa och kan välja mellan de lite olika valen. Självklart är det jag som ska avgöra som lyssnar. Men kan inte avgöra vilket val. Det jag mest är orolig över är att högtalarna ska gå sönder..

Finns en tråd om detta här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1180230-ext-stereo-vs-...

Visa signatur