Någon med erfarenhet av Odroid N2?

Permalänk
Medlem

Någon med erfarenhet av Odroid N2?

Lång historia kort. Köpte en Philips 65” med Saphi OS… behöver därmed något som kan streama från appar och filer från datorn. Är inte sugen att punga ut 1500+ för Nvidia Shield så tittar på andra alternativ. Dessutom kul att mecka med något eget.

Har sikte på en Odroid N2. Är det CoreELEC som gäller? Ska inte göra något annat än att streama Netflix, Prime, Max och filmer från datorn. Hur ser möjligheterna att få in SVTPlay och TV4Play?

Permalänk
Medlem

Räcker det inte med en Chromecast med Google TV?

Du kommer inte fixa Netflix, Prime Video och Max i 4K på CoreELEC eller Linux, helt enkelt p.g.a. DRM som dessa kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Lång historia kort. Köpte en Philips 65” med Saphi OS… behöver därmed något som kan streama från appar och filer från datorn. Är inte sugen att punga ut 1500+ för Nvidia Shield så tittar på andra alternativ. Dessutom kul att mecka med något eget.

Har sikte på en Odroid N2. Är det CoreELEC som gäller? Ska inte göra något annat än att streama Netflix, Prime, Max och filmer från datorn. Hur ser möjligheterna att få in SVTPlay och TV4Play?

Eller 4K Google TV Streamer (få i lager?) för ca 1390 kr å man får köpa en Ultra High Speed HDMI kabel vid sidan om (Nördic har billiga Ultra High Speed HDMI kablar). Koppla in i en av TV:ns HDMI portar.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Kan jag inte köra streamingapparna fastän jag har abonnemang? Absolut smidigare att bara köpa en Google TV produkt. Inte lika kul dock. Men lär väl säkert bli så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Kan jag inte köra streamingapparna fastän jag har abonnemang? Absolut smidigare att bara köpa en Google TV produkt. Inte lika kul dock. Men lär väl säkert bli så.

Det finns en gäng med Android TV boxar som stödjer 4K HDR.
För Netflix kan man gå till denna sida: https://help.netflix.com/sv och mata in namnet på boxen. Om den är supportad kommer de upp en länk med info.

Här en sida med boxar som skall vara supportade: https://www.androidtv-guide.com/streaming-gaming/netflix-amaz...

I Google TV kan man slå på utvecklarläge och sedan går det att sideloada.
Finns t.ex. andra launchers så man slipper googles startsida.
Så det går att ha lite kul med en Google TV också.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Jag kör 4K Netflix/Disney + både på en 4K Apple TV å som sagt en 4K CCGTV. Dock räknas varje enhet du installerar Netflix appen å kör Netflix appen från (t.ex TV* = 1, Apple TV = 1, CCGTV = 1, dator = 1) femte enheten blir spärrad. Jag har nått max 4 enheter. * = TV:ns appar. Vet inte om kan betala extra för en enhet till (lösenord/konto delar inte). När jag köpte min 4K CCGTV fanns Netflix, Disney +, Youtube/Music, Prime å Apple TV + apparna förinstallerade (fick uppdateras), har installerat Britbox å SVT Play apparna själva.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Finns inte appar för dessa tjänster till Linux plus att de vill ha certifierad DRM för full kvalité. Webbtjänsterna (som du kan köra på Linux) har inte full kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Jag kör 4K Netflix/Disney + både på en 4K Apple TV å som sagt en 4K CCGTV. Dock räknas varje enhet du installerar Netflix appen å kör Netflix appen från (t.ex TV* = 1, Apple TV = 1, CCGTV = 1, dator = 1) femte enheten blir spärrad. Jag har nått max 4 enheter. * = TV:ns appar. Vet inte om kan betala extra för en enhet till (lösenord/konto delar inte). När jag köpte min 4K CCGTV fanns Netflix, Disney +, Youtube/Music, Prime å Apple TV + apparna förinstallerade (fick uppdateras), har installerat Britbox å SVT Play apparna själva.

Du kan köpa till en Netflix användare för 49 Kr/mån. Du får då ett extra konto med egen inloggning.
Det är ju bara de appar som är inloggade som räknas.
https://www.netflix.com/manageaccountaccess kan se vilka som är inloggade och logga ut dem.

Har själv 2 Apple TV, en CCGTV och 3 TV + 2 telefoner och 2 paddor med Netflix Appar.
Har väl hänt nån enstaka gång att det tagit slut.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Snusfri

Jag har en Odroid N2 som jag tidigare hade som media-spelare innan jag uppgraderade till en Shield Pro.
Ska du bara kolla på lokal media, tex från en USB-HDD eller NAS så fungerar den bra med tex CoreELEC.

Skall du streama från olika streamingtjänster och kolla på lokala filer så är det inte rätt enhet.

Då är det Chromecast, CCGTV, Shield, Apple TV och liknande enheter som gäller.
Annars kan Nokia Streaming Box 8000 vara ett alternativ, den har fått bra betyg och har ett bra pris.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Du kan köpa till en Netflix användare för 49 Kr/mån. Du får då ett extra konto med egen inloggning.
Det är ju bara de appar som är inloggade som räknas.
https://www.netflix.com/manageaccountaccess kan se vilka som är inloggade och logga ut dem.

Har själv 2 Apple TV, en CCGTV och 3 TV + 2 telefoner och 2 paddor med Netflix Appar.
Har väl hänt nån enstaka gång att det tagit slut.

Tack för infon, är inloggad dygnet runt å har förbrukat alla fyra (2 st längre tillbaka i tiden). Går i funderingar att köpa "Tvålen" (4K Google Steamer:n) när lagerstatusen är bättre å byta ut/sluta använda min 4K CCGTV. Borde ju funka om man loggar ut på den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar hörni. Får väl kika på en färdig Streambox.

Permalänk
Medlem

en Homatics box R 4K+ funkar också om du enbart ska köra streaming appar, går tom köra CoreELEC på den via USB/microSD-usb om du känner för det för lokala filer.
https://a.aliexpress.com/_Ewt51Tx

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5