Permalänk
Medlem

Dålig prestanda på arbetsdator

Hej gänget,
Gjorde ett snabbt PerformanceTest med Testmark idag för att jämföra mina två datorer, men upptäckte att stasen på min arbetsdator var helt bedrövliga och jag skulle vilja ha hjälp att identifiera det faktiska felet (Finns det en flaskhals?)

Datorn har följande spec:
Win 11 Pro
Intel Core i7 5820k
Asus X99-A
24GB DDR4 som ligger på 1066mhz
Geforce GT 1030
Samsung SSD 840 EVO 250GB

Känns dessa siffor rimliga för scoretestet?

Mvh
Pär

Permalänk
Medlem

Utan att ha någon aning om vd poängen betyder i just det där benchmarket, så är det ju inte direkt dom nyaste eller snabbaste komponenterna. 1030 är ju mer eller mindre bara en grafikadapter, ingen direkt prestanda. din 77 5820k har rätt många år å nacken, och ditt ram går i långsammaste laget. (eller är siffran halverad pga "dual data rate"?)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Det verkar röra sig om en nästan 10 år gammal dator. Vad förväntade du dig för prestanda från en sådan?
Samtidigt tror jag att flaskhalsen ligger på både grafikkortet och långsamma minnen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Hej!

Min första fråga, upplever du datorn som "bedrövlig"?
Det är en CPU med 6 kärnor och 12 trådar från 2014, den presterar ca 40% av vad en modernare AMD 7600X. Stark processor 2014, idag inte lika stark.
Ett GT 1030 är bra om man vill ha bild på datorn, men kommer inte ge något bra resultat i ett prestandatest.

Rent krasst är det en äldre dator där du troligtvis hade fått en bättre upplevelse om du uppgraderade allt. Om datorn gör vad du vill att den ska göra hade jag glatt glömt mitt testresultat och fortsatt med det jag tycker är kul att göra på datorn

/V

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Det är lite lågt för en 5820k, kör du tre RAM-stickor för 24GB? Kan vara värt att kolla med att köra 2x8GB för att säkerställa att det blir dual channel.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Jag är fullt medveten om att datorn är 10 år gammal, men, det jag reagerade på var att dom var så uppseväckande mycket sämre än min andra dator som också har några år på nacken.

Ang. grafikkortet så är detta en arbetsdator som bara ska leverera bild, så det kan vi bortse ifrån om det inte påverkar prestandan i övrigt.
Ang. RAMet så ser det ut enligt följande skärmbild, måste nästan sitta en 16gb sticka samt en 8a, antar att det kan påverka prestandan?

EDIT: Kikade in i datorn, det är 2 stickor, Corsair och ser likadana ut så antar att det är samma modell men olika mängder ram

Permalänk
Medlem

Är ju hyfsat gammal, så inte så konstigt att den inte ligger högt jämfört med andra nyare. Så är det alltid, även om maskinen i sig fortfarande kan kännas pigg.
Hur siffrorna jämför sig med andra motsvarande är mer oklart.

Men skulle det vara möjligt så finns det ju en del åtgärder som ev kan vara på tiden att göra:
-Blåsa rent från damm.
-Byta kylpasta.
-Installera om.
-Byta disk.
-Ev byta minne, men inte lika nödvändigt.

Sen om datorn fungerar bra är det nog inte så mycket att oroa sig för siffrorna. Det är i jämförelse med andra i samma klass/generation det är mer intressant.
Men för mer allmän användning bör den datorn funka rätt ok fortfarande, utan problem.

Permalänk
Medlem

Då känner jag mig lugn i kropp och själ, tusen tack för svaren hörni!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Det är lite lågt för en 5820k, kör du tre RAM-stickor för 24GB? Kan vara värt att kolla med att köra 2x8GB för att säkerställa att det blir dual channel.

5820K har fyra minneskanaler, så 3x8GB skulle faktiskt vara att föredra över 2x8GB. Men det optimala skulle förstås vara fyra stickor av samma storlek för quad channel.

Med 8+16 får man dual channel på de gemensamma 8+8, men single på de 8 som "blir över". Rätt långt ifrån optimalt för en 5820K med andra ord. Skulle man göra något åt datorn så är nog minnena det första man bör se över, men det är nog inget som är värt att lägga någon större summa på.

Permalänk
Medlem

Din processor presterar ju +7% bättre än vad medianvärdet är för i7-5820K, dock så hålls den tillbaka 13% på flerkärnstesterna. Har du inventerat vilka minnen du har i din andra dator för att se om du kan flytta runt några stickor till en bättre konfiguration och sedan ropa in det som saknas via tradera? Det brukar ligga ute 4xkits om så krävs.

https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i7-5820K+...

Googlade lite och 3200 verkar vara vad som orkas med, sedan får man försöka tighta övriga parametrar för att överklocka. (3200-14 är möjligt, sett från processorn) Så försök få 4xsamma i denna dator, och sedan undersöka om det går att fräscha till din andra dator på något sätt.

Edit: Ja som andra skriver, en modern platform är ju något helt annat om man jämför dina värden.

4215 28852 6/12 4.7-5.3 105w 22q3 AMD Ryzen 5 7600X 2 CU 3987 27739 6/12 3.8-5.1 65w 23q1 AMD Ryzen 5 7600 2 CU 2151 8579 6/12 3.3-3.6 140w 14q3 Dina värden.

Permalänk
Skrivet av perost:

5820K har fyra minneskanaler, så 3x8GB skulle faktiskt vara att föredra över 2x8GB. Men det optimala skulle förstås vara fyra stickor av samma storlek för quad channel.

Med 8+16 får man dual channel på de gemensamma 8+8, men single på de 8 som "blir över". Rätt långt ifrån optimalt för en 5820K med andra ord. Skulle man göra något åt datorn så är nog minnena det första man bör se över, men det är nog inget som är värt att lägga någon större summa på.

Kör själv fyra stickor 8gb vardera med totalt 32gb. Den har hållit i tio år nu förutom att spela senaste grafiska spelen de senaste fem åren.

En riktig trotjänare som funkar bra till lättare arbeten men det är dags att pensionera den nu. När en Ryzen 5 7600X med likvärdiga sex tjänar är som en annan skrev längre upp upp 60% snabbare då är det dags att gå i pension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Stämmer fick för mig att det bara var de som hade X i slutet som hade quad channel.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Stämmer fick för mig att det bara var de som hade X i slutet som hade quad channel.

Nej det stämmer inte alla modeller i LGA1366, X99, X299 har stöd för quadchannel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej det stämmer inte alla modeller i LGA1366, X99, X299 har stöd för quadchannel.

LGA1366 hade tripple channel stöd på X58 chipset.

X79 och X99 chipset var med LGA2011 socket och hade quad channel stöd.

X299 chipset var med LGA2066 socket.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

LGA1366 hade tripple channel stöd på X58 chipset.

X79 och X99 chipset var med LGA2011 socket och hade quad channel stöd.

X299 chipset var med LGA2066 socket.

Det har du rätt i att LGA1366 var tripple. Ville ta med X299 för det är den sista riktiga efterträdaren till X99 som folk hade råd med.