Mitt 3090 suprim x fick en röd skimrande färg, sen började det lukta bränt

Permalänk

Mitt 3090 suprim x fick en röd skimrande färg, sen började det lukta bränt

Tjena! Satte på datorn i natt spelade lite, könde en frän likt av bränt. Jag fick fortfarande samma bild, men valde att stänga av datorn. Har ett 750 psu. Kanske för köent, men har funkat bra ett drygt år. Tacksam för tips

Permalänk
Medlem

Ta ut grafikkortet & lukta på det.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Är datorn byggd av dig eller är det en HP/DELL/Komplett/inet eller liknande och garantin finns kvar? I så fall kontaktar du deras support först.
Har du byggt den själv tycker jag du borde börja med att ta isär datorn och se om du hittar något bränt. Så du vet vilken komponent som är orsaken.
Tänk på att inte bryta några förseglingar på komponenter som är inom garanti för det kan göra det krångligt för dig, grafikkort brukar ha ganska okej garantitid.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Den är byggd av en vän, så tänker att jg kontaktar honom. Tack flr tipsen

Permalänk

Msi 3090 suprim x låter fruktansvärt vid temp över 80 grader

Jag skrev innan att det luktade bränt när jag startade spel, gpun rgb fick ett psykotiskt rött ljus. Då stängde jag av, har startat igen. Har inte blivit som jag beskriver åvan. Men när jag kommer upp i 80+ grader så låter fläktarna som dem håller på att lossna. Någon som vet hur jag kan gå till väga? Tack på förhand

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av FreddeRadeon:

Jag skrev innan att det luktade bränt när jag startade spel, gpun rgb fick ett psykotiskt rött ljus. Då stängde jag av, har startat igen. Har inte blivit som jag beskriver åvan. Men när jag kommer upp i 80+ grader så låter fläktarna som dem håller på att lossna. Någon som vet hur jag kan gå till väga? Tack på förhand

Fläktarna går på 100% antagligen pga dålig kontakt mellan kylare o gpun. Du har antagligen inte använt gpu bracket eller så är msis kylpasta värdelös. Dvs du har ett böjt kretskort

Så räkna med att ditt kort dör inom kort eller skapar andra problem om du inte korrigerar detta med att montera om kylaren och sätta på ny pasta.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk

Tack för hjälpen, så lite ny kylpasta. Kanske rikta om fläktarna, är det något annat jag kan göra för att undvika detta i framtiden?

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av FreddeRadeon:

Tack för hjälpen, så lite ny kylpasta. Kanske rikta om fläktarna, är det något annat jag kan göra för att undvika detta i framtiden?

Jag nog inte börjat skruva isär grafikkort i första taget, det är inte heller sådär supervanligt att det behövs på ett relativt nytt grafikkort oavsett. Men du kan ju iaf titta om kortet ser böjt ut som andra94 var inne på.

Men för det första, 70-80grader är väl ändå ganska normal gpu-temp, över 80 bör dock anses som varmt och det är också ganska ovanligt att så stora kylarlösningar som du har på ditt kort måste gå i maxfart. Jag hade iaf först å främst undersökt luftflödet i burken. Prova ta av sidopanelen och kör chassit öppet och se om problemet kvarstår. Om det löser ditt problem (och då tänker jag framförallt på fläkthastighet, kortet kan ju ha en fläktprofil som tillåter 80grader), då är helt enkelt luftflödet ditt problem.

Permalänk
Medlem

Du ska inte justera fläktarna fysiskt, dom är korrekt monterade från fabrik.
Första grejen är att säkerställa att luftflödet i chassit är bra och att det givetvis inte är skitigt.
En del folk ställer ju datorn på golvet och dammsuger aldrig, då blir det problem.

Gör rent kylaren om det är damm, kan ev vara så att den får plockas av/bytas beroende på skick.
Är det missljud från fläktarna behöver man byta dom.
Använder du "saggy holdern" som kom med kortet?
Då det väger en del bör man använda den, i annat fall kommer vikten göra att pcbn till slut inte är rak längre vilket kommer ställa till problem.
Visst, du kan ha haft otur med ditt ex men generellt skulle jag säga att MSIs Suprim-kort är av god kvalitet.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Tack för lektionen! När jag öppnade lådan såg jag att hållaren (Gpu Bracket) hade släppt. När jag satt dast den igen var det som vanligt igen, har en nzxt h7 låda så funderar på någon extra fläkt. Kan kanske ta en bild för tips om placering och typ av fläkt

Permalänk
Skrivet av FreddeRadeon:

Tack för lektionen! När jag öppnade lådan såg jag att hållaren (Gpu Bracket) hade släppt. När jag satt dast den igen var det som vanligt igen, har en nzxt h7 låda så funderar på någon extra fläkt. Kan kanske ta en bild för tips om placering och typ av fläkt

Hade inte velat fortsätta köra den datorn.