Bredbandspriserna ökar snabbare än inflationen

Permalänk
Melding Plague

Bredbandspriserna ökar snabbare än inflationen

Mellan 2021 och 2023 steg priserna på fast bredband med 27 procent, visar en ny rapport från PTS. Mobilabonnemang har däremot blivit billigare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja.. vad kan man säga?
Tragiskt

Visa signatur

| Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: MSI B650 Tomahawk WiFi | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 24GB | RAM: Corsair Vengeance 2x16GB DDR5 6000MHz CL36 |

Permalänk
Medlem

Ja inte så mycket man kan göra...

Permalänk
Medlem

Hmm, jag vet att jag betalar lite för mycket, men skönt att slippa stadsnätet som bara köpa in 90% IP-adresser. 699Kr för 600Mbit känns inte så lusigt då. Då ingår ju Wi-Fi Router så behöver inte ens 0,5GB/ månad, även om jag får 2GB för 95Kr utan abonnemang.

Visa signatur

*5800X|B550M|32GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 Vengeance 3200C16 @XMP|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant om det finns några speciella anledningar varför kostnaderna skenar, är det nätägarna som vill ha ut mer ost eller är det bara speglat av ekonomin ?.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag ringde och skulle säga upp mitt Comhem/Tele2 mobil och internet abonnemang. Dom tog 1028 för 1200/100 och obegränsad snabb. Och av någon anledning så var helt plötsligt ”ny kunds” priserna möjligt även för mig. Så nu betalar jag 478. Bor dock i ett comhem hus så har även rabbat därigenom.

Permalänk
Medlem

Tycker alla är ganska värdelösa idag, t.ex. Bahnhof 100/100 kostar 499kr/mån för mig eller så kan jag binda mig och få 1000/1000 för 499kr/mån? Ok så varför inte kunna binda mig och få kanske 300/300 för 379kr/mån? Jag behöver inte 1000/1000 öht.

Har Telia idag och vill gärna byta då de ökar priset hela tiden även om man är bunden, sist jag ville avsluta så gick det helt plötsligt att få 50% billigare i 12 månader.

Är inte hållbart att man ska behöva ringa varje år och säga upp bredbandet för att få normala priser.

Permalänk
Medlem

Bredband2 har nog ökat med drygt 60% för oss sedan vi fick fiber 2018. Kostar 500kr/månaden nu för 500/500, satans dyrt. Tyvärr finns det inget billigare att byta till.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk

Frågan är såklart varför? Kan det vara att det är svårt att byta. I de föreningar jag känner till byter de lite titt som tätt mellan olika leverantörer och de blir alltid lika besviken på hur dålig mobil, tvn och internet fungerar.

När det gäller mobilt bredband så vill jag minnas på 3G tiden fanns det schyssta obegränsade surfabonnemang som ej var så dyra. Sedan när 4G kom, så började de införa begränsningar i datamängden och ökade priserna.

Permalänk
Medlem

Så fungerar en marknadsekonomi. I Sverige så hade man idén om att ha världens mest konkurrenskraftiga el och bredbandspriser. Personligen anser jag att om staten går in och finansierar en del av nätutbyggnaden så ska man reglera ett pristak för essentiella tjänster som dessa.

Permalänk
Medlem

Vore intressant att veta om antalet abonnemang för fast förbindelse ökat eller minskat... så jag kollade lite på PTS.

Marknadsandelar Telia Company AB sedan 2019: 28.47%, 28.66%, 28.73%, 28.79%, 28.86%, 28.85%, 29.37%, 30.53%, 31.13%

Edit: Ja Telia kan ju inte skylla ökade kostnader på kundtapp i alla fall.... Äsh, jag vände på tabellen. Men inte är det mycket (?) -2,66 %.

Källa: https://statistik.pts.se/telekom-och-bredband/svensk-telekomm...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Frågan är ju varför det ökar? De stora kostnaderna är väl redan dragna för ca 20 år sedan och nu rullar väl allt bara på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Frågan är ju varför det ökar? De stora kostnaderna är väl redan dragna för ca 20 år sedan och nu rullar väl allt bara på?

Måste alltid öka vinsterna varje kvartal, måste va oändligt tillväxt.

Permalänk
Medlem

Ownit höjde priset för 250Mbit från 399:- till 519:- i våras. Valde nyligen att uppgradera till 500Mbit för 529:- i månaden. Men det var en skaplig höjning i ett bräde.

Tillägg: Bor i hyresrätt.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Man kan få billiga bredbandsabonnemang genom att förhandla om ett gruppavtal med grannar, exempelvis i samfälligheten eller bostadsrättsföreningen. Det är svårare för dem som bor i hyresrätter som har begränsningar.

Till exempel, i min tidigare bostad kostade det 80 kr i månaden hos Comhem för 250/50. I nuvarande hus har vi på gatan ett avtal för 250/250 inklusive Telias tv-paket medium för 136 kronor.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

Skulle vara intressant om det finns några speciella anledningar varför kostnaderna skenar, är det nätägarna som vill ha ut mer ost eller är det bara speglat av ekonomin ?.

Det blev extremt mycket dyrare för leverantörerna när el-priserna skenade. När priserna nu är lägre går ju dock inte priserna ned utan stiger långsammare.

Leta igenom exempelvis Telia's kvartalsrapporter om du vill ha källa, har inte tiden själv att hitta dem.

Edit: Inte kvartalsrapport men hitta detta. Så el pris allt svagare SEK som är anledningen till inflationen i det mesta.

"Sysadmin hos en internetleverantör här. Med dagens elpriser och den svaga svenska kronan som vi använder för att betala transit kostnader och köpa nätverksutrustning (som säljs i dollar) så ser inte marginalerna så vackra ut. Kostnaden för att drifta både FTTH och och transportnät har gått upp betydligt mer än bredbandspriserna. Är ganska säker på att ytterligare höjningar kommer för flera bolag. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Tycker alla är ganska värdelösa idag, t.ex. Bahnhof 100/100 kostar 499kr/mån för mig eller så kan jag binda mig och få 1000/1000 för 499kr/mån? Ok så varför inte kunna binda mig och få kanske 300/300 för 379kr/mån? Jag behöver inte 1000/1000 öht.

För att det är precis det dom vet. Dom flesta surfar, läser mail, kollar film och lyssnar musik. 100Mbit räcker mer än väl för det.

Det är även därför priserna har ”koncentrerats”.
En leverantör i mitt när skiljer 50:- per nivå. 250 Mbit var runt 500:-, 500 Mbit 550:- och 1000 kostade 600:-.

Dom vill helt enkelt ha in stålar ”per kund” och om man sen har 250, 500 eller 1000 gör inte så stor skillnad.

Tankar jag ber ett PS5 spel på 50 gig så är enda skillnaden om det tar 1x 1/2 eller 1/4 av tiden. Jag lägger samma belastning på linan över tid, och det vet dom.

Så tyvärr är det bara att vänja sig. Men jag säger samma sak, jag skulle ju hellre säga att 1000 Mbit för 600:- ger 6:- per Mbit, ge mig då 100/100 för 60:- i månaden…..

Egentligen är länkhastighet ett väldigt konstigt sätt att betala på. Det är ungefär som att man skulle betala för en hyrbil efter vilken maxhastighet den kan köra, inte hur många mil man kör.

Men vi vill ju definitivt inte ha linor där man betalar för antal gig överförda, för det skulle ju bli överprissatt det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Ja. Såg att Telia idag tar 589kr för 150/150mbit. Måste fördubblats i pris på 3-4 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Mellan 2021 och 2023 steg priserna på fast bredband med 27 procent, visar en ny rapport från PTS. Mobilabonnemang har däremot blivit billigare.

Läs hela artikeln här

Brf 1000/1000 5 års avtal 40kr per lägenhet här, förhandlade fram det själv med de för föreningens räkning

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

För att det är precis det dom vet. Dom flesta surfar, läser mail, kollar film och lyssnar musik. 100Mbit räcker mer än väl för det.

Det är även därför priserna har ”koncentrerats”.
En leverantör i mitt när skiljer 50:- per nivå. 250 Mbit var runt 500:-, 500 Mbit 550:- och 1000 kostade 600:-.

Dom vill helt enkelt ha in stålar ”per kund” och om man sen har 250, 500 eller 1000 gör inte så stor skillnad.

Tankar jag ber ett PS5 spel på 50 gig så är enda skillnaden om det tar 1x 1/2 eller 1/4 av tiden. Jag lägger samma belastning på linan över tid, och det vet dom.

Så tyvärr är det bara att vänja sig. Men jag säger samma sak, jag skulle ju hellre säga att 1000 Mbit för 600:- ger 6:- per Mbit, ge mig då 100/100 för 60:- i månaden…..

Egentligen är länkhastighet ett väldigt konstigt sätt att betala på. Det är ungefär som att man skulle betala för en hyrbil efter vilken maxhastighet den kan köra, inte hur många mil man kör.

Men vi vill ju definitivt inte ha linor där man betalar för antal gig överförda, för det skulle ju bli överprissatt det också.

Sant, klart det aldrig skulle va 1:1.

Men ta Telia t.ex, går jag och kollar på min faktura från 2021 så betalade jag 299kr/mån för 500/500, idag finns inte 500/500 men 600/600 kostar 739kr, priset har mer än dubblats på 3 år.

Permalänk
Medlem

Ironisk timing när det dök upp ett mail med nästan 100kr höjning på mitt bredband. Ska jaga rea på BF

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Blir att hoppas på ett värdigt pris nu till BF.

Permalänk
Skrivet av Gabe:

Man kan få billiga bredbandsabonnemang genom att förhandla om ett gruppavtal med grannar, exempelvis i samfälligheten eller bostadsrättsföreningen. Det är svårare för dem som bor i hyresrätter som har begränsningar.

Till exempel, i min tidigare bostad kostade det 80 kr i månaden hos Comhem för 250/50. I nuvarande hus har vi på gatan ett avtal för 250/250 inklusive Telias tv-paket medium för 136 kronor.

Ja för BRF är det billigt. I min BRF har vi Bahnhof 1000/1000 för 95kr per månad inkl router. Galna priset för hyresrätt däremot.

Permalänk
Medlem

Här gäller det att hoppa mellan operatörer precis som när det kommer till el. Tyvärr kan man inte göra samma med elnätet, där får man fint betala oavsett vad de sätter priset till.

Mitt bredbandsbolag klagade på att statsnätet blivit dyrare att erbjuda internet via och att övriga operatörer också kommer öka inom kort. Jag lyckades förhandla mig till lite lägre pris en viss period men sen släpps det löst igen och då byter jag.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem

Inflationen har ju dock också varit hög under perioden (22%?), så den ”förväntade” ökningen hade väl varit 313 —> 382 kronor.
Kan man inte också tänka sig att bolagen beaktar fler aspekter? Man kanske avrundar uppåt till vissa nivåer (199, 299 och liknande) och när man väl höjer kanske man tar i lite extra för att inte behöva göra om det så snabbt? Det kanske närmar sig inflationen om man ger det några år?

Permalänk
Medlem

Jag sitter fast med Telia i lägenheten, det är så jädrans dyrt oavsett hastighet.
På landet (villan) är det samma pris för dubbla hastigheten (1000/1000) med annan ISP.

Inte erbjuder Telia någon rabatt om man skulle köra båda hos dom heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Ja för BRF är det billigt. I min BRF har vi Bahnhof 1000/1000 för 95kr per månad inkl router. Galna priset för hyresrätt däremot.

Det där är nog inte hela sanningen av kostnaden. Det är vanligt att BRF:en tar en grundkostnad som bakas in i BRF-avgiften och dina 95kr/månaden bara är on-top för router o.s.v.

Så har vi det i vår samfälligheten, samfällighetsavgiften täcker nätet, basutbud av tv-kanaler och sen betalar varje hushåll beroende på vad de vill ha för extra kanaler och vilken hastighet internet de önskar över 100 mbit.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Känns som de mesta har ökat mer än inflationen.
Dock har den vart hög, Man är ju också alltid snabb på höjningar när det gäller saker men sänker sällan, Folk betalar ju iaf.

Hade trott att de högre hastigheterna skulle ökat mer, men det kanske är de som är hela grejjen, merförsäljning!
100/100 känns tröttsamt för 369kr när 250/250 kostar 419 där jag bor.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Trist utveckling...ja bakåtveckling... :/ 😑 Jag håller med nästan alla kommentarer.

Som att Backa Framåt... Det går men det går åt fel håll... 😔😔

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Gäller som med många andra saker att haka på erbjudanden när de dyker upp, om man kan dvs.
Själv har jag 1000/1000 Mbit för 449 kr/månad via Bahnhof och mobilabonnemang 100 GB 205 kr/månad via comviq i typ ett år till. Sen får man hoppas på att något bra erbjudande dyker upp. Black friday brukar vara bäst.