IBM's model M och Model F är ju nåt av en standard inom tyngre industri/skitig miljö då dom ofta hittas än idag fullt fungerande efter 30-40 års användning.
Det går att hitta beg model M ganska lätt om man letar lite, F finns att hitta dom med dock ganska sällsynta och framförallt betydligt dyrare.
IBM/unicomp's buckling spring teknik är det oerhört många som tycker är det bästa att skriva på, i alla fall om man tittar på tbord som faktiskt går att köpa nytt/eller beg.
Och då är Model F snäppet bättre än Model M, M är lågprisvarianten av F
Tex Beamspring tycker dom flesta är bättre än buckling spring men det är IBM's äldre teknik och jämfört med model M så tillverkades väldigt få=oerhört svåra att hitta och man får betala som om det vore 100% tillverkat av guld.
Finns andra tekniker men är oftas samma sak, väldigt gammal teknik som är dyr att tillverka så få tillverkades och därmed omöjliga att hitta.
Unicomp tillverkar och säljer nytillverkade model M t-bord idag och det ÄR samma som IBM's då Lexmark tog över patenten/verktyg/etc från IBM när Lexmark/IBM delades upp och sedan köpte/övertog unicomp patent/verktyg/etc från lexmark.
Köpte själv deras spacesaver som sedan bytte namn till ultra classic och nu heter NEW Model M, dvs det som är ett model M med lite mindre yttermått.
Beställde och fick hem mitt tbord på fem dagar under julen 2011.
Daglig körde det till runt 2017-2018 då jag bytte till varmilo tbord och blåa cherry brytare.
Anledningen till byte var att unicomp fortfarande kör med samma plastmembran som gör att dom bara har 2NKRO och är i stort sett omöjliga att modda till högre NKRO.
Och började märka av det mer o mer i spel så bytte.
Det används dock fortfarande till min MiSTer setup (FPGA) och funkar fortfarande som det var nytt.
Dvs bland det bästa t-bord till "ovänlig miljö" och samtidigt ha skön skrivkänsla du kan hitta idag för inte så mycket pengar är ett beg model M heller nytt unicomp.