Ny laptop till min mor - Officeutbildning

Permalänk

Ny laptop till min mor - Officeutbildning

Hej!

Min mor har precis blivit pensionär men vill känna att hon ändå hänger med lite i tekniken och ska gå en datorkurs där dom ska lära sig grunderna i office paketet. Dom har en gammal, riktigt slö laptop idag som inte kommer klara av detta tyvärr. Så min spontana tanke var att skaffa en chromebook då dom är enkla och billiga och nästan gjorda för just detta?

Dessvärre verkar de krångligare att få till office paketet på en sån dator så söker istället efter en vanlig laptop som ska klara detta till ett hyffsat lågt pris.

Någon som har några bra tips? Tidigare trådar med bra tips har jag kollat i, men allt har utgått tyvärr..

//Robert

Permalänk
Medlem

Skickade ett pm.

Permalänk
Medlem

Jag hade främst kollat på begagnatmarknaden först för era ändamål. Själv köpt en begagnad härifrån T.ex. Bra priser och kontrollerade grejer. Oftast mer kvalitet än något plastigt skräp för 5000kr

https://www.billigteknik.se/laptop-14-beg/36774-35745-hp-prob...

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Skrivet av Snogge:

Jag hade främst kollat på begagnatmarknaden först för era ändamål. Själv köpt en begagnad härifrån T.ex. Bra priser och kontrollerade grejer. Oftast mer kvalitet än något plastigt skräp för 5000kr

https://www.billigteknik.se/laptop-14-beg/36774-35745-hp-prob...

Detta verkar interessan,t ska kolla! Tack

Permalänk
Medlem

Kan vara bekvämt med en lite större laptop än en 14-tummare, så att det finns plats för en numpad om det är så att de ska jobba i Excel/Calc. Fördelen är att man då också får plats med mer på skärmen, alternativt kan använda större text så att det syns tydligt.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobertPer:

Detta verkar interessan,t ska kolla! Tack

Inga länkar, men jag tipsar om Dell. I mitt fall köpte jag en Precision för 5000 spänn, nypris på 20000 kanske. i7 gen10. Men det är CAD-modell, med allt det innebär. Latitude heter väl deras vanliga.
En länk iofs: Kjell & Co säljer även beggade datorer. såklart dyrare än på Blocket, men.

edit: Min poäng är att det oftast handlar om företagsdatorer, dvs gjorda för att användas. Så man får gårdagens hårdvara till dagens priser kanske, men det är byggt mer stabilt.

tillägg
Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk

Hej igen!

Tack alla för hjälpen. Det blev att vi beställde den datorn som @Snogge länkade till. Den verkade vettig till vettigt pris!

//Robert