Har sas2 och sas3 samma kontakt?

Permalänk
Medlem

Har sas2 och sas3 samma kontakt?

Letar efter en jbod och vill ha sas3 .
Om man köper en med backplane som har en kontakt per disk , är det hba kortet som bestämmer versionen då?

Permalänk
Medlem

De nyare SAS3 backplane:en använder sig normalt utav den nyare Mini-SAS (SFF-8643) kontakten för anslutning in mot HBA. Med den äldre interna SAS-kontakten (SFF-8087) klarar även den teoretiskt hastigheter upp till 12G, men jag har inte sett ett modernt backplane som använder den gamla intern-kontakten.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

De nyare SAS3 backplane:en använder sig normalt utav den nyare Mini-SAS (SFF-8643) kontakten för anslutning in mot HBA. Med den äldre interna SAS-kontakten (SFF-8087) klarar även den teoretiskt hastigheter upp till 12G, men jag har inte sett ett modernt backplane som använder den gamla intern-kontakten.

Mini sas är för 4 kanaler va? De hba jag har idag är en kontakt som splittras till 4 sata.
Att jag inte vill ha ett backplane med sas expander är att jag vill dela ut ett helt hba kort till ett Vm och sen ett annat kort skall Proxmox få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Mini sas är för 4 kanaler va? De hba jag har idag är en kontakt som splittras till 4 sata.
Att jag inte vill ha ett backplane med sas expander är att jag vill dela ut ett helt hba kort till ett Vm och sen ett annat kort skall Proxmox få.

Ja, precis som med SFF-8087 så är även SFF-8643/8644 fyra kanaler per kontakt, för teoretisk max-överföring på 48G (med SAS3 HBA som klarar 12G per kanal). Den största skillnaden mellan dessa är främst storleksskillnaden på kontakten, vilket möjliggör montering av fler kontakter på HBA-kortet.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Det fins SFF-8087 till SFF-8643 kablar att köpa om man har olika kontakter till bakplan resp HBA

Det är bara att leta på passiva SAS-bakplan eller diskchassier med diskhållare med bakplan då upp till 8 diskar (i grupp om 4 per kontakt) är oftast passiva bakplan medans över detta har ofta aktiva SAS-expandrar. Bakplan för diskburar för servrar är oftast i grupp om 4 diskar - dvs. för 8 diskar så är det ofta fördelat på 2 st 4-diskars bakplan.

Se upp om bakplanen är avsedda för 2.5" SFF-diskar eller 3.5"-LFF diskar beroende på vilken diskformat du tänker använda då det är olika bredd mellan uttagen .

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det fins SFF-8087 till SFF-8643 kablar att köpa om man har olika kontakter till bakplan resp HBA

Det är bara att leta på passiva SAS-bakplan eller diskchassier med diskhållare med bakplan då upp till 8 diskar (i grupp om 4 per kontakt) är oftast passiva bakplan medans över detta har ofta aktiva SAS-expandrar. Bakplan för diskburar för servrar är oftast i grupp om 4 diskar - dvs. för 8 diskar så är det ofta fördelat på 2 st 4-diskars bakplan.

Se upp om bakplanen är avsedda för 2.5" SFF-diskar eller 3.5"-LFF diskar beroende på vilken diskformat du tänker använda då det är olika bredd mellan uttagen .

Jag vet inte riktig vad jag skall ha ännu, så jag kikar runt.
Planen är att ha någon racklösning i framtiden.
Men där jag vill ha det så får jag bara plats med 600mm djup.
Helst hade jag velat ha ett med både diskar och morderkort, men inte hittat något under 680mm.
Så går emot att ha ett 2 eller 3u chassi för server och sen en ren jbod under, då verkar man kunna hitta kortare grejer.
Har hittat begagnade grejer , men är osäker om det är raidkort i dem.
Annars finns de billiga chassin på aliexpress där backplanet är exponerat direkt bakifrån.
Är en jungel de där med server prylar.