Hjälp med att överföra teori till praktik i Java, tips på vägar till förståelse och kreativitet?

Permalänk

Hjälp med att överföra teori till praktik i Java, tips på vägar till förståelse och kreativitet?

Läser just nu en kurs i Java, men har otroligt svårt att få till det där aha-momentet där polletten trillar ner någorlunda.
Jag förstår basic koncepten, men så fort man ska konstruera egna program utefter beskrivning så tar det stopp. Har problem med övningar och inlämning för jag har noll kreativitet känns det som.
Vill inte bara googla eller fråga ChatGpt och kopiera utan att verkligen förstå. Känner inte riktigt att det finns utrymme att fråga utbildaren eller duktigare klasskamrater heller tyvärr. Kan någon här ge tips och trix. Vill lära mig på förstå på riktigt.

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Gör uppgifterna i kursen. Övning ger färdighet som med mycket annat. Är det något du fastnar på så fråga om hjälp. Sweclockers fungerar bra så länge du inte bara skriver ut uppgiften och förväntar dig att någon ska göra den åt dig. Skriv istället ut den kod du har och vart du fastnat så får du säkert tips av hjälpsamma medlemmar på Sweclockers

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Att sätta ihop mindre delar till större delar som i sin tur kan passa bra in i ännu större delar är vad programmering handlar om - tillsammans med abstraktionsförmåga och systemtänk.

Att förstå grunderna är nödvändigt. Det går inte att stressa förbi till nästa nivå, så att utöva tålamod är viktigt.

Att göra, sova på saken, redesigna och göra om (bättre) är en viktig del av inlärningen. Även för oss som programmerat i årtionden. Återigen: Tålamod. Och tid. Och övning.

Jag problemlöser ofta genom att trycka in så mycket fakta som möjligt i huvudet och låta det skramla runt ett par nätter. Ut kommer ofta en ide om hur en helhet ska se ut. I ditt fall skulle det kunna röra sig om att läsa på mer om grundläggande språkkonstruktioner, gå igenom fler API:er, läsa på om programmeringsmönster och läsa andras kod. Saker du lär dig kanske inte är direkt applicerbara på just nästa uppgift, men definitivt användbart längre fram, så totalt sparar du tid.

Låser det sig, ta någon form av paus. Jag får ofta mina insikter om hur jag ska komma vidare med ett problem i duschen på morgonen efter att jag kämpat med något, på skithuset, eller när jag rest mig från arbetsstolen och är på väg hem. Så släpp inte problemet helt, men byt miljö och ta med anteckningsmöjligheter.

Permalänk

Vet inte om det är överkurs för dig just nu. men om du integrerar ett bibliotek så kan det göra det lite roligare. Är inte så insatt i java, men https://wiki.qt.io/Qt_Jambi för GUI applikationer kan vara något? Eller något bibliotek för att göra ett 2D spel?

Om du håller på med linux så kan du implementera olika kommandon som övning. t.ex
- ls: lista filer
- cat: skriva ut filer
- cp: kopiera filer
- ping: Skicka ICMPv4 Echo Request för att kolla om en IPv4 address är uppe.

Permalänk
Medlem

När jag först lärde mig Java körde jag efter David Liangs bok Introduction to Java. Den är bra mycket mer omfattande än vad namnet påskiner. Har även kollat lite i de mer populära böckerna av Caymann Horst, vilket inte är fy skam, men det förutsätter vissa förkunskaper. Bra litteratur som steg för steg förklarar ett språk var ovärdeligt för mig. Också mycket övningar att sätta sig in i allt eftersom. Då får man stegvis arbeta med varje sak, lära sig varför och öva. Om man läser en kurs samtidigt kan det dock bli för mycket att hinna med en bok samtidigt, men om man har möjligheten så rekommenderas det varmt

Tredjepartsbibliotek skulle jag avråda från tills vidare. Standardbiblioteket är stort nog och kan hålla en sysselsatt i åratal. Vill man göea något riktigt fancy så kanske, men skulle inte börja där.

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av iDontKnowYet:

Läser just nu en kurs i Java, men har otroligt svårt att få till det där aha-momentet där polletten trillar ner någorlunda.
Jag förstår basic koncepten, men så fort man ska konstruera egna program utefter beskrivning så tar det stopp. Har problem med övningar och inlämning för jag har noll kreativitet känns det som.
Vill inte bara googla eller fråga ChatGpt och kopiera utan att verkligen förstå. Känner inte riktigt att det finns utrymme att fråga utbildaren eller duktigare klasskamrater heller tyvärr. Kan någon här ge tips och trix. Vill lära mig på förstå på riktigt.

Kreativiteten kommer av att göra övningarna och om övningarna på kursen känns övermäktiga så börja med enklare övningar, riktigt grundläggande superenkla övningar på absolut nybörjanivå. En idog och systematisk genomgång och test av grundkoncepten i språket.
Bryt gärna ner kursens övningar till småbitar där du kan testa dig fram.

Kreativitet är inget man har utan något man tränar sig fram till.
Låter kanske tråkigt men så har det varit för mig och jag har hållit på med programmering i många olika programspråk under drygt 50 år.
De första stapplande stegen präglades inte av kreativitet utan mer av test av allt jag stötte på.
Hur får man in data till ett program och hur får man programmet att komma ihåg de data man matat in?
Hur skriver man ut data man lagrat i programmet?
Hur översätter man ett enkelt matematiskt uttryck till programspråket?
Och så vidare.
Så småningom kommer insikterna och med dem vaknar kreativiteten.

Fråga och få svar här eller på andra forum. Helst med programkod och undringar kring den.
Vi hjälper gärna till med att få poletten att trilla ner.