Rösta fram din favoritbakgrundsbild!

AMD Ryzen 5 1600X + Gigabyte GA-AB350M-Gaming 3 - RAM-minne långsamt och svag benchmark

Permalänk
Medlem

AMD Ryzen 5 1600X + Gigabyte GA-AB350M-Gaming 3 - RAM-minne långsamt och svag benchmark

Hej, ville uppgradera min dator nu i dagarna. Noterade att jag får extremt svaga resultat i Performance test by Passmark på just minne och RAM.

Processor: AMD Ryzen 5 1600X
Moderkort: Gigabyte GA-AB350M-Gaming 3

Har prövat med två olika sorters RAM-minne:

G skill aegis 16 gb (https://www.amazon.com/G-SKILL-F4-3200C16D-16GIS-DDR4-3200-CL...)

och

Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC19200/2400MHz CL14 2x8GB

Oavsett vilken av dessa RAM jag använder får jag mycket svaga resultat. Tips på vad man kan göra? Eller är denna CPU + moderkort "dömd" att ha långsam RAM?

Tacksam för alla tips. Också intressant med köpråd för RAM som kan ge mig bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

Har du aktiverat EXPO-proflen i BIOS för G.SKILL-minnena så de faktiskt körs i 3 200 MHz och inte 2 133 MHz?

Permalänk
Medlem

Du nämner inte vilka hastigheter du faktiskt kör på respektive minne. Mina Corsair CMK16GX4M2B3200C16 kör jag i 3000 MT/s på samma generation som du. Har inte lyckats hissa dem över detta trotts ivrigt pillande på allehanda parametrar.

Just nu kör jag inget märkvärdigt, jag har bara höjt hastigheten till 3000 och justerat ProcODT till 53 ohm. Verkar som jag fick annat att göra när jag höll på och lekte med minnena sist då jag inte ens aktiverat XMP (Som den inte klarar stock).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Har du aktiverat EXPO-proflen i BIOS för G.SKILL-minnena så de faktiskt körs i 3 200 MHz och inte 2 133 MHz?

Jag har inte aktiviterat nån speciell profil. Däremot har jag ställt in minnen på 3200 MHZ i bios. Måste man göra nåt mer än så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Du nämner inte vilka hastigheter du faktiskt kör på respektive minne. Mina Corsair CMK16GX4M2B3200C16 kör jag i 3000 MT/s på samma generation som du. Har inte lyckats hissa dem över detta trotts ivrigt pillande på allehanda parametrar.

Just nu kör jag inget märkvärdigt, jag har bara höjt hastigheten till 3000 och justerat ProcODT till 53 ohm. Verkar som jag fick annat att göra när jag höll på och lekte med minnena sist då jag inte ens aktiverat XMP (Som den inte klarar stock).

Har som sagt höjt till 3200 MHz får fortfarande bara 2100 poäng i performanceTest-benchmark. 22% sämst percentil av dom som gör testet.

Är kanske nya minnen det som behövs tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jauger:

Jag har inte aktiviterat nån speciell profil. Däremot har jag ställt in minnen på 3200 MHZ i bios. Måste man göra nåt mer än så?

Inte om du är nöjd med hur maskinen fungerar, vilket du inte är. Du har som jag bara ökat hastigheten på klockningen, men utan XMP eller egna ändringar så har du JEDEC-timings som är väldig lösa, d.v.s väl på den säkra sidan. Dessutom har du inte ökat spänningen (Volt) till minnena, något som XMP gör åt dig. Betänk den här bilden över hur DDR-minnen fungerar.

https://www.researchgate.net/figure/Typical-State-Machine-of-...

Tänk dig varje "bubbla" som du måste springa mellan på en maximal tid för att din dator skall fungera. Max-tiden mellan bubblorna kan du justera i ditt BIOS där det finns hundratalet olika parametrar att ändra. Eftersom vi inte kan kräva att vanliga datoranvändare ska behärska allt detta, så har Intel skapat XMP som låter minnestillverkarna berätta för processorn hur just dessa minnen troligen trivs bäst i systemet. Det är sedan upp till processorns minneskontroller att göra en djupare analys av alla dessa värden så att systemet beter sig stabilt. Detta är minnesträningen som alla system gör när den ser minnena för första gången, eller när du gör en BIOS reset. (typ)

Om man pillar på dessa värden själv så bör man ha kunskap om att vissa beror på varandra och bör räknas fram. Vissa är väldigt viktiga för prestanda, medans andra är mer för funktionen i sig. Om någon parameter blir för tight (för låg) så kan det t.ex. innebära att refreshen inte hinner med vilket leder till att du tappar data. (bitfel), eller att du inte hinner inhämta rätt data innan du springer iväg till nästa "bubbla". (Som i stafetten leder det till diskning. (Har inget med den upphittade tvålen att göra!))

Du kan överklocka i olika nivåer genom att välja en av dessa situationer. Det är nivån på ditt BIOS som bestämmer hur bra det kommer att gå. Innan du går i produktion bör du köra någon minnestest "MEMTEST86(+)" under natten.
1. Du rör ingenting alls och startar bara maskinen, då får du rena JEDEC-tider enligt DDR4-standarden.
2. Du ökar bara frekvensen till en nivå du är nöjd med, med lösa timings och standardspänningar.
3. Du aktiverar XMP och ser om datorn startar. (Det är inte säkert att den gör det, i och med att vi har tightat tiderna mellan bubblorna så kanske den inte klarar hastigheten längre.
4. Då kan du prova att aktivera XMP och sedan sänka frekvensen ett eller två steg. Då får du sunda värden (springtider) som bas och en hastighet som är acceptabel.
5. Du googla på "memory timings" och "ryzen" och provar det du hittar. Tyvärr handlar det ofta om dyra specialminnen med extrema timings. Kan vara svårt att plocka russina där.
6. Du spenderar en vecka (heltid) med att läsa på om minnesdiagrammet ovan och börjar justera en del parametrar för hand. En bra början är att se vad som skiljer när du kör utan/med XMP, och läsa på om dessa skillnader.

Jag nämnde ProcODT tidigare, det är ett resistorvärde som vi kan programmera via BIOS. Första generationen Ryzen var väldigt känslig på denna så googla gärna lite med blandade sökord "procodt" med någon av "Ryzen" "first gen" "summit ridge". Då kan du ladda XMP, justera ProcODT och sänka hastigheten lite för att se om den trivs.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/63ripi/what_is_this_pro...

Med 3000-serien blev minneshanteringen mycket bättre, men även 5000 kan vara kinkig om man tightar för hårt.

Tänk också på att det som bestämmer alla dessa värden är inte minnesfabrikatet (Corsair), eller modellnummret, utan minneskretsen i sig. Det är därför som man inte bör blanda okända minnen när man skall köra dem i par (dual channel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jauger:

Har som sagt höjt till 3200 MHz får fortfarande bara 2100 poäng i performanceTest-benchmark. 22% sämst percentil av dom som gör testet.

Är kanske nya minnen det som behövs tro?

Snabbare minnen än DDR4-3200 brukar vara svårt att köra med äldre Ryzen, så får du dåligt resultat jämfört med andra som också har en 1600X så är det troligtvis inget som går att lösa genom att bara köpa nya minnen.

Testa att köra CPU-Z och kolla under Memory-fliken. Om allt är rätt inställt så ska det stå Dual i Channel #-rutan, och DRAM Frequency ska vara ca 1600 MHz.

Permalänk
Medlem

Bra tänkt av perost: Kolla att du har dina minnesstickor i rätt slots enligt din moderkortsmanual. Hoppas du inte kör dem i singel channel trots att du har två stickor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jauger:

Hej, ville uppgradera min dator nu i dagarna. Noterade att jag får extremt svaga resultat i Performance test by Passmark på just minne och RAM.

Processor: AMD Ryzen 5 1600X
Moderkort: Gigabyte GA-AB350M-Gaming 3

Har prövat med två olika sorters RAM-minne:

G skill aegis 16 gb (https://www.amazon.com/G-SKILL-F4-3200C16D-16GIS-DDR4-3200-CL...)

och

Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC19200/2400MHz CL14 2x8GB

Oavsett vilken av dessa RAM jag använder får jag mycket svaga resultat. Tips på vad man kan göra? Eller är denna CPU + moderkort "dömd" att ha långsam RAM?

Tacksam för alla tips. Också intressant med köpråd för RAM som kan ge mig bättre prestanda.

Jag brukar klocka RAM manuellt med hjälp av det här programmet:
https://www.techpowerup.com/download/ryzen-dram-calculator/
och lyckades skrämma upp ett par corsair LPX 3000C15 till 3067C14 på en Ryzen 1600, då följde jag Hynix MFR, men just dina stickor kan ju ha andra chipp i sig. Det enda sättet jag vet man kan någorlunda veta vad det är för chipp är att köra ett program som heter "Thaiphoon burner", men även det kan få fel. Det går dock att testa lite olika varianters inställningar om man har tålamod.
Alternativt klarar de flesta minnen 2933MHz CL 16-20-20-42 med 1.35V lämna sekundära och tertiära tajmings på auto.
ProC ODT kan vara värt att pilla på om man vill ha det absolut sista av processorns minneskontroller, men DRAM kalkylatorn ger dig ofta 3 värden att prova sätta det på.

En annan sak att tänka på är att uppdatera BIOS till senaste version, det kan ge bättre RAM-hastigheter, eller öka stabiliteten på tveksamma. Tidiga BIOS-versioner kan exempelvis bara ha 133MHz språng istället för 67MHz språng.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Snabbare minnen än DDR4-3200 brukar vara svårt att köra med äldre Ryzen, så får du dåligt resultat jämfört med andra som också har en 1600X så är det troligtvis inget som går att lösa genom att bara köpa nya minnen.

Testa att köra CPU-Z och kolla under Memory-fliken. Om allt är rätt inställt så ska det stå Dual i Channel #-rutan, och DRAM Frequency ska vara ca 1600 MHz.

Tack för tipset ser bra ut i CPU-Z. Här ser ni också DRAM frequency nu.

Till följd av alla bra tips lyckades jag 1. uppdatera bios till senaste version 2. ställa in överklock-läge 3. köra minnen på 3066 MHZ istället för 2266 MHZ

Min poäng i PerformanceTest ökade hela 25% för RAM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Bra tänkt av perost: Kolla att du har dina minnesstickor i rätt slots enligt din moderkortsmanual. Hoppas du inte kör dem i singel channel trots att du har två stickor!

Kollade manualen och de sitter rätt enligt rekommendation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag brukar klocka RAM manuellt med hjälp av det här programmet:
https://www.techpowerup.com/download/ryzen-dram-calculator/
och lyckades skrämma upp ett par corsair LPX 3000C15 till 3067C14 på en Ryzen 1600, då följde jag Hynix MFR, men just dina stickor kan ju ha andra chipp i sig. Det enda sättet jag vet man kan någorlunda veta vad det är för chipp är att köra ett program som heter "Thaiphoon burner", men även det kan få fel. Det går dock att testa lite olika varianters inställningar om man har tålamod.
Alternativt klarar de flesta minnen 2933MHz CL 16-20-20-42 med 1.35V lämna sekundära och tertiära tajmings på auto.
ProC ODT kan vara värt att pilla på om man vill ha det absolut sista av processorns minneskontroller, men DRAM kalkylatorn ger dig ofta 3 värden att prova sätta det på.

En annan sak att tänka på är att uppdatera BIOS till senaste version, det kan ge bättre RAM-hastigheter, eller öka stabiliteten på tveksamma. Tidiga BIOS-versioner kan exempelvis bara ha 133MHz språng istället för 67MHz språng.

Bra tips BIOS nu uppdaterat till 2024-03 version. Det gjorde att jag gick från 1500 MHZ till 3000 MHZ i task manager -> performance -> minne i windows

Oklart dock om hastigheten verkligen ökat eller om det bara visas rätt nu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jauger:

Bra tips BIOS nu uppdaterat till 2024-03 version. Det gjorde att jag gick från 1500 MHZ till 3000 MHZ i task manager -> performance -> minne i windows

Oklart dock om hastigheten verkligen ökat eller om det bara visas rätt nu

Intressant, var det verkligen ingen uppdatering för Windows där?
Jag har sett att task manager rapporterar klockfrekvens (som 1500) för vissa och DDR-frekvens (som 3000) för vissa, men aldrig sett att det beror på datorn/BIOS snarare än vilken Windows-version man kör.

Men jo, det lär bara vara kosmetiskt. CPU-Z och task manager innan ändringen visar fysisk klockfrekvens, många andra program inkl nya task manager visar hur ofta den överför data, två gånger per klockcykel så dubbla klockfrekvensen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Det var en viktig tråd för mig som inte uppdaterat mitt BIOS på fem år. Jag har följande hårdvara:

CPU Type AMD Ryzen Threadripper 1950X CPU Measured Speed 3.40 GHz Memory 126GB

vilken är mycket snarlik AMD Ryzen 5 1600X.

Det jag gjorde först var att uppdatera BIOS från 3.50 från 2019-01-08 till 4.03 från 2024-01-26. Mitt moderkort är Asrock Fatal1ty X399 (https://www.asrock.com/mb/AMD/Fatal1ty%20X399%20Professional%...).

Sedan ändrade jag från 2133 MHz CL 16-20-20-38 med 1.2 V till 2933 MHz CL 16-20-20-42 fortfarande med 1.2 V. Det misslyckades för två år sedan, men med nya BIOS gick det.

Min Memory Mark förbättrades rejält, från

Memory Mark Memory Test Info 2,112 Database Operations 8,104 KOps/Sec Memory Read Cached 26,605 MBytes/Sec Memory Read Uncached 9,407 MBytes/Sec Memory Write 9,000 MBytes/Sec Available RAM 112,956 Megabytes Memory Latency 76 ns (lower is better) Memory Threaded 45,638 MBytes/Sec

till

- Memory Mark Memory Test Info 2,539 Database Operations 8,465 KOps/Sec Memory Read Cached 26,998 MBytes/Sec Memory Read Uncached 12,562 MBytes/Sec Memory Write 10,739 MBytes/Sec Available RAM 123,076 Megabytes Memory Latency 62 ns (lower is better) Memory Threaded 58,574 MBytes/Sec

CPU Mark var i princip oförändrad.

Tusen tack till alla som hjälpte Jauger, det har hjälp fler!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av Jauger:

testa XMP/DOHC/EXPO profilen för 3200Mhz(MT). att bara ändra frekvensen till 3200Mhz(MT) så kör du fortfarande ganska slappa timings typ cl20+ nånting minns inte exakt vad jedec standarden säger.

så du kan vinna ytterligare på att istället välja att köra med någon av profilerna.

jag brukar köra in profilen först så den fixar till alla timings som minnena kommer specade med funkar det inte direkt så ändrar jag i efterhand typ -100Mhz i bios. tills det fungerar med dessa timings (extremt sällan jag äns behövt röra frekvensen)

ibland har jag fått ge minnena typ 0.01-0.02V extra som kompensation för spänningsfall på moderkortet för att få dem stabila med minnesprofilen men oftast händer det bara om det handlar om 4 installerade minnesstickor.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows