Bytt minne och installerat en m2. Kommer bara till biosmenyn. Hur löser jag detta?

Permalänk
Medlem

Bytt minne och installerat en m2. Kommer bara till biosmenyn. Hur löser jag detta?

Jag har bytt minne från 16 till 32 gb samt installerat en m2 ssd i en dlot som var tom.
När jag startade om datorn sa den att den kände av att saker bytts ut och att jag skulle till bios.
I bios ser allt ok ut, vad jag vet, men när jag sparar och startar om, kommer jag aldrig in i windows utan kommer bara till msi quick bios menyn.
I menyn ser jsg både ram minnet jsg installerat samt m2an samt min vanliga ssd där windows är installerad.
Hur löser jag det här?
Har Moderkort som är B450 Gaming Pro Carbon AC

Stavfel
Permalänk
Hedersmedlem

Vad händer om du trycker enter på "Boot Option #1"? Kan du välja att sätta gamla SSDn överst där?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vad händer om du trycker enter på "Boot Option #1"? Kan du välja att sätta gamla SSDn överst där?

Nej,
Finns bara en hårddisk att välja där förutom en usb hard disk

Permalänk
Medlem

Testade att gå in och ändra windows os management setup från uefi till csm och då syns min windows ssd. Men får ett annat fel när jag startar om.

Permalänk
Medlem

Kolla så att M2 inte blockar SATA i manualen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Kolla så att M2 inte blockar SATA i manualen.

Verkar inte som det då den är installerad i 3:an

"SATA5 and SATA6 ports will be unavailable when installing a M.2 device in M2_1 slot. "

Permalänk
Medlem

Borde finnas en till boot-option att välja.

Dels den du redan sett (där man väljer vilken typ av boot) men även en som exakt specificerar vilken hårddisk som ska bootas från.

Ändra för övrigt inte till CSM, tror du måste ändra nått mer för att det ska fungera i windows.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit ut M2. Uppdaterat till senaste BIOS 2024-09-25 (inte 2022-07-29 som nu) och sen satt Secure Boot till disabled
https://www.msi.com/Motherboard/B450-GAMING-PRO-CARBON-AC/support#bios

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Jag har bytt minne från 16 till 32 gb samt installerat en m2 ssd i en dlot som var tom.
När jag startade om datorn sa den att den kände av att saker bytts ut och att jag skulle till bios.
I bios ser allt ok ut, vad jag vet, men när jag sparar och startar om, kommer jag aldrig in i windows utan kommer bara till msi quick bios menyn.
I menyn ser jsg både ram minnet jsg installerat samt m2an samt min vanliga ssd där windows är installerad.
Hur löser jag det här?
Har Moderkort som är B450 Gaming Pro Carbon AC
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Vad är det för "m2 ssd" då

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Modellören:

Vad är det för "m2 ssd" då

Ser ut som en crucial p3 4tb

@Benedict: Har du tagit ut någon annan disk i samband med uppgraderingen?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ser ut som en crucial p3 4tb

@Benedict: Har du tagit ut någon annan disk i samband med uppgraderingen?

Hej, ja det är crucial p3 på 4tb
Har inte tagit ut någon annan disk.

Fundersam över biosen, för jag uppdaterade tidigare i samband med att jag installerade en ryzen 5600x för några månader sen. Har för mig att det var en senare version...
Samt att jag även kommit till en annan bios tidigare...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Benedict:

Hej, ja det är crucial p3 på 4tb
Har inte tagit ut någon annan disk.

Fundersam över biosen, för jag uppdaterade tidigare i samband med att jag installerade en ryzen 5600x för några månader sen. Har för mig att det var en senare version...
Samt att jag även kommit till en annan bios tidigare...

Då är det kanske så att den var fysiskt monterad när du installerade win och då kan bootloadern ha legat på den.
Om det är så måste du installera en ny bootloader på helst samma enhet som du har operativsystemet men åtminstone på en enhet som finns i datorn.
Eller göra en "hel" ominstallation och då helst bara ha den önskade systemenheten fysiskt ansluten i datorn när du gör det.
https://woshub.com/how-to-repair-uefi-bootloader-in-windows-8...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du kontrollerat boot-ordningen efter att du aktiverat CSM?

För övrgit så går det att konverta en befintlig Windows-installation från MBR till GPT utan att behöva installera om och då man kan köra UEFI/BIOS i UEFI-läge.

Edit:
Vad har du SATA konfigurerat som? AHCI? RAID?
Om läget har ändrats från vad du hade tidigare så kan det vara orsaken till ditt problem.

Edit:2
Information för att konverta en MBR-disk till GPT utan att installera om efter att man kommit in i Windows.
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/deployment/mbr-to-g...

För övrigt är det rekommenderat att bara ha den disk man har windows på inkopplad när man utför operationen.
Det är även rekommenderat vid en ominstallation där man ändrar installationstyp att bara har den disk man ska installera Windows på inkopplad så man inte får boot-partitionen installerat på en annan disk.

---
Bara så frågan är ställd. Hade du bitlocker aktiverat innan du installerade den nya M.2-disken?
Är helt enkelt nyfiken på om det kan vara en faktor då jag tolkar det som att vissa/alla(CMOS reset) UEFI/BIOS-värden har ändrats efter installationen av det nya minnet och M.2-disken.

Permalänk
Medlem

Sata är inte som raid. Har inte ominstallerat windows, utan det var redan installerad på 500 gb ssd för ett antal år sedan. Har windows 10.
Tack för alla förslag.
Nu får datorn stå till imorgon så får jag se hur jag går vidare...
Tanken var att jag om några veckor skulle uppgradera windows 10 till 11 och installera/klona det på den nya m2an, men kanske får göra det redan nu om det inte löser sig?
Hur gör man det enklast nu? Datorn köptes på @inet 2018/2019 med w10 förinstallerat. Kan det bli några problem med licensen när jag ominstallerar på en ny lagring? Osäker på om jag fick någon licensnyckel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Sata är inte som raid. Har inte ominstallerat windows, utan det var redan installerad på 500 gb ssd för ett antal år sedan. Har windows 10.
Tack för alla förslag.
Tanken var att jag om några veckor skulle uppgradera windows 10 till 11 och installera/klona det på den nya m2an, men kanske får göra det redan nu om det inte löser sig?
Hur gör man det enklast nu? Datorn köptes på @inet 2018/2019 med w10 förinstallerat. Kan det bli några problem med licensen när jag ominstallerar på en ny lagring? Osäker på om jag fick någon licensnyckel...

Licensen är kopplad till moderkortet när det är OEM

Permalänk
Hedersmedlem

Om klona OS är något du tänkt göra skulle det ju klart kunna lösa problemet, om du ställer tillbaka inställningarna till CSM av och "Boot mode select" till UEFI (och inte LEGACY+UEFI).
Det verkar ju åtminstone som om den tycker att M.2-enheten ska vara systemenhet då, och inte bryr sig om att försöka med SATA-enheten. Så om M.2-enheten faktiskt har OS:et på sig kan det mycket väl fungera.

Glöm inte att du med vissa kloningsprogram behöver utöka partitionen efteråt för att få mer än de 500 GB på den nya. (Om du inte helt enkelt skapar en ny partition och har den som 500 GB som C: och en ~3.5 TB för lagring, då.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Tack för alla förslag.

Windows på färdigbyggda datorer brukar vara OEM licenser och licensen/nyckeln är då knuten till moderkort/cpu. Du skulle kunna uppdatera nuvarande installation till W11, köra så i en dag eller två och sedan stoppa in den nya disken och göra en ny färsk installation av W11 på den istället för att clona, efter ett tag autentiseras windows per automatik. När det är gjort för du över det du vill spara från din gamla disk till den nya. Finns säkert enklare sätt att göra det på men det här borde fungera utmärkt.

Glhf!

Permalänk
Medlem

Såg i den näst sista bilden att du har WD-elements inkopplad via USB... det är kanske dennes UEFI som lästs in...

ha så få lagringsenheter inkopplade som möjligt vid den här typen av meck då det inte alltid är given vilken enhet den startar på först - dvs vilken enhets UEFI-del som läses in först.

det andra - ibland räcker det inte med BIOS-reboot för att ny lagring skall läsas in utan du måste bokstavligen slå av strömmen och starta igen med startknappen då det inte bootar på samma sätt med ström av/på och en BIOS-reboot.

och som sagt - ha ingen USB-enhet inkopplad vid strömpåslag om det inte är avsiktligen som att starta en Ubuntu-live på en USB-sticka

Permalänk
Medlem

Om nu ditt möderkört veklingen var B450 Gaming Pro Carbon AC och du gjorde exakt i den ordning jag skrev så blev det genast mycket intressant

Visa signatur

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem

Det vill säga koppla ur m2, starta datör (om det nu gick), installera senaste BIOS starta därtörn (om det nu gick) stäng av och sätt in m.2 igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Testade att gå in och ändra windows os management setup från uefi till csm och då syns min windows ssd. Men får ett annat fel när jag startar om.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

BIOS CSM ska (gamla bios) ska nog vara UEFI när du har M.2 (1:a bilden)

Permalänk
Medlem

Såg nu när jag tog bort m2:an att jag hade ju faktiskt en till ssd 860 på 1tb där jag har windows installerad...
Den är nog då kanske installerad på Sata 5 eller 6 och därför inte syntes?
Glömsk...
Är det kanske bara att flytta på SSDns sata-sladd till någon av portarna Sata 1-3 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Såg nu när jag tog bort m2:an att jag hade ju faktiskt en till ssd 860 på 1tb där jag har windows installerad...
Den är nog då kanske installerad på Sata 5 eller 6 och därför inte syntes?
Glömsk...
Är det kanske bara att flytta på SSDns sata-sladd till någon av portarna Sata 1-3 ?

Kan det vara så att sata port 5 och uppåt blir inaktiverad när du kör M.2 disken?

Då kan det räcka med att bara bytta SSDn till sata 0-3. Värt ett försök

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Japp det räckte med att byta ssdn till Sata 1 porten, men M2an dyker inte upp i utforskaren?

M2-kortet syns i bios och även under enhetshanteraren som en diskenhet (CT4000PS3SSD8), men den har inga volymer, helt tom på information under Volymer.
Något mer jag missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Japp det räckte med att byta ssdn till Sata 1 porten, men M2an dyker inte upp i utforskaren?

M2-kortet syns i bios och även under enhetshanteraren som en diskenhet (CT4000PS3SSD8), men den har inga volymer, helt tom på information under Volymer.
Något mer jag missat?

Öppna "diskhantering" och partionera och tilldela en enhetsbokstv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Öppna "diskhantering" och partionera och tilldela en enhetsbokstv?

Tack!