"Hemmagjord" 3.x-ljud?

Permalänk
Medlem

"Hemmagjord" 3.x-ljud?

Tjo.

Jag har en soundbar som har RCA och AUX (+ optisk in)
Sedan har jag en Argon stereo-högtalare med RCA samt aux (+optisk in).

Datorn har inte optisk in/ut alls, den har onboard-computer sounds med center, bak osv.

går det på något enkelt sätt, att göra min soundbar till en center och mina argon till höger/vänster fram stereo? Tar gärna förslag på idéer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av VinterSolen:

Tjo.

Jag har en soundbar som har RCA och AUX (+ optisk in)
Sedan har jag en Argon stereo-högtalare med RCA samt aux (+optisk in).

Datorn har inte optisk in/ut alls, den har onboard-computer sounds med center, bak osv.

går det på något enkelt sätt, att göra min soundbar till en center och mina argon till höger/vänster fram stereo? Tar gärna förslag på idéer.

Ja, koppla center ut på datorn till både h och v in på soundbaren.
Koppla Argon som h och v front
Konfigurera högtalarna rätt i datorn, finns inte 3.0 så välj 5.0 eller ev 5.1 och kom ihåg att ange att fronthögftalarna är stora (eller ev att du inte har en basmodul) så att de får fullregistersignal till dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja, koppla center ut på datorn till både h och v in på soundbaren.
Koppla Argon som h och v front
Konfigurera högtalarna rätt i datorn, finns inte 3.0 så välj 5.0 eller ev 5.1 och kom ihåg att ange att fronthögftalarna är stora (eller ev att du inte har en basmodul) så att de får fullregistersignal till dem.

Tack, då får jag ta och svänga förbi netonnet och införskaffa 2 st rca/3.5mm-kablar till.. Ska bara kolla min "bra att ha"-låda som jag samlat sedan 90-talet

Permalänk
Medlem

Ser att jag bara har center samt en line out på moderkortet https://www.inet.se/produkt/1903884/asus-tuf-gaming-b650-plus...

Men en 3.5mm till rca borde väl funka för stereo-högtalarbiten, sedan center till bar:en?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av VinterSolen:

Ser att jag bara har center samt en line out på moderkortet https://www.inet.se/produkt/1903884/asus-tuf-gaming-b650-plus...

Men en 3.5mm till rca borde väl funka för stereo-högtalarbiten, sedan center till bar:en?

Ja center och line out är de utgångar du ska använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja center och line out är de utgångar du ska använda.

Hittade lite lätt begagnade kablage, allt installerat och färdigt.
Tack.