Köpta inspelade NTSC VHS band spelas upp i svartvitt.

Permalänk
Medlem

Köpta inspelade NTSC VHS band spelas upp i svartvitt.

Jag har problem med NTSC-band som spelas upp i svartvitt.

De band jag har problem med är inspelade NTSC-band köpta i ett land med NTSC. Jag vet att banden är i färg eftersom jag brukade kunna spela dem med den gamla videobandspelaren jag hade.

Banden spelas i svartvitt på både TV och PC.

Videobandspelare: Panasonic NV-VP23 (kan spela NTSC)

Jag har försökt ansluta till TV:n med scart-scart. Jag provade med flera olika kablar.

Jag har försökt ansluta till PC med Elgato Capture Device. Anslutning till videobandspelare med kompositkablar (röd/vit/gul) och försökte även ansluta till scart.

Hur kan jag få banden att spela i färg? Det viktiga är att de spelas i färg på PCn.

Permalänk
Medlem

Men du har verifierat med andra VHS-band så du vet att det inte är något fel på VSH-spelaren eller kassetten i sig? Det finns nämligen en liten risk med äldre VHS-kassetter att just färginformationen går förlorad pga ålder/slitage.

Jag läste på lite om just Panasonic NV-VP23, den sägs kunna spela upp NTSC med färg ut på vanlig PAL TV-apparat så det borde fungera, om det inte är något speciellt med just dina NTSC VHS-kassetter som den inte pallar med förstås. Bästa är ju att ha en VSH med hård-brytare för NTSC och köra med ett riktigt NTSC-kapabelt videofångar-chip för att säkerställa korrekt inspelning.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Du behöver en TV eller capture-kort som kan avkoda NTSC

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Bildexpert

Bilden blir svartvit för att enheten, i det här fallet TV:n och enheten, förväntar sig färgbärvågen på en annan frekvens. Standard är att PAL har färgbärvågen på 4.43MHz och NTSC på 3.58MHz.

Utöver det är det också vanligt förekommande att europeiska videobandsspelare som kan spela upp NTSC-band gör intern omvandling av färgsignalen från NTSC till PAL, men med bibehållen frekvens för färgbärvågen för att matcha bildfrekvensen. Det i sin tur kan orsaka problem även med enheter som stödjer både PAL och NTSC enligt satta standarder, då PAL med 3.58MHz var en nödlösning för att ge så bred kompatibilitet som möjligt eftersom det inte kräver någon särskild färgavkodare än den som dåtidens TV-apparater var utrustad med.

Hur gammal är din TV? Om den är hyfsat ny (senaste ca tio åren) finns det faktiskt en risk att den förväntar sig en mer standardiserad signal än den som din videobandspelare ger ifrån sig, och det i sin tur gör att den inte hittar färgen på frekvensbandet.

De två lösningarna jag ser på problemet är antingen att skaffa en bandare som kan skicka ut en renodlad NTSC-signal, vilket ofta innebär att man får köpa en från staterna. Dyker ibland upp på Tradera och dylikt. Och det andra är att kolla på möjligheten att omvandla signalen från analog till digital innan den matas in i Elgaton. Färgerna kommer aldrig bli riktigt rätt i PAL60, men det skulle kunna fylla kraven beroende på behov.

Permalänk
Medlem

Kolla så din scartkabel är fullkopplad, dvs har alla stift, annars kanske det är en inställning i vhs-spelaren att konvertera till PAL?

Permalänk
Medlem

Pitr-: VHS spelaren fungerar utmärkt med alla band (PAL) utom NTSC banden.

Nioreh83: TVn kan avkoda NTSC.

Nissling: Jag har testat på en ny TV (3 år) och en äldre samt PC. Samtliga ger svartvitt.

Bader: Scartkablarna har alla stift. Inställningarna i videobandspelaren ser korrekta ut.

Permalänk
Medlem

Min tolkning är att man behöver upp på 3x serien för att stödja NTSC
NV-VP33 stödjer medan NV-VP23 inte stödjer

Visa signatur

Mamma är bäst!

Sur o Deppig?
Läs lite goda nyheter!
https://www.goodnewsmagazine.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morfeus:

Min tolkning är att man behöver upp på 3x serien för att stödja NTSC
NV-VP33 stödjer medan NV-VP23 inte stödjer

Långsökt. Det står tydligt att Panasonic NV-VP23 stödjer NTSC.

Permalänk
Bildexpert

@Boppo: Kikar man i manualen står följande under specifikationer.

Citat:

VCR playback functions: PAL and NTSC Playback on PAL TV

Och några rader längre ned...

Citat:

Video TV system:
VCR: PAL 625/50
DVD: PAL 625/50, PAL 525/60, NTSC

Lite luddigt skrivet, men baserat på det första citatet så skulle jag gissa på att spelaren skickar ut PAL60, vilket din TV eller Elgaton inte tycks kunna visa upp då de inte hittar färgbärvågen på den frekvens de förväntar sig. I min bok låter det mycket mer sannolikt än att spelaren skickar ut en gedigen NTSC-signal som varken TV:n eller Elgaton lyckas hantera.

Permalänk
Medlem

Har testat på två olika TV och en PC. Samtliga visar svartvitt.

Permalänk
Hedersmedlem

Se till att du har S VIDEO avstängt i menyerna, så att färgsignalen faktiskt går ut som komposit.

Antingen det eller se till at du har ett capturekort som kan ta emot S VIDEO-signaler.

Om du har S VIDEO på så kan eventuellt färgsignalen gå ut som en separat krominanssignal viljet gör att luminanssignalen blir helt svartvit

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Boppo:

Har testat på två olika TV och en PC. Samtliga visar svartvitt.

Och det är återigen ett tecken på att färgbärvågen inte tolkas rätt någonstans i ledet. Antingen klarar/hittar dina TV-apparater och Elgaton inte av färgbärvågen eller så klarar inte spelaren av att hantera NTSC vid uppspelning.

Eftersom NTSC per se kräver att färgbärvågen ligger på 3.58MHz så är det förekommande att dekodrar av kompositvideo förväntar sig att just det vid 525/60i. PAL60 å sin sida använder samma linjesystem, men med färgbärvågen på 4.43MHz. Om dekodern letar efter färgbärvågen på 3.58MHz så kommer bilden helt enkelt att bli svartvit.

Och vice versa om du använder 625/50i så kommer dekodern sannolikt att förvänta sig färgbärvågen på 4.43MHz och ifall den istället ligger på 3.58MHz blir det svartvitt.

Annars är rådet från @pv2b helt klart värt ett försök.

Mer än så kan vi inte hjälpa utan det är den info du har fått i tråden som du behöver för att kunna felsöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boppo:

Långsökt. Det står tydligt att Panasonic NV-VP23 stödjer NTSC.

denna formulering är varför jag antar att 2x serien inte hanterar NTSC.

Playing back NTSC video cassettes (NV-VP33)
You can play NTSC video cassettes for viewing on a PAL-
type TV set (PAL 60).

från kombimanual gällande NV-VP33 / NV-VP28 / NV-VP23
samma verkar även gälla 21 o 31 varianterna

https://www.datasheet4u.com/datasheet-pdf/Panasonic/NV-VP23/p...

sid 27

sido ref
Visa signatur

Mamma är bäst!

Sur o Deppig?
Läs lite goda nyheter!
https://www.goodnewsmagazine.se/

Permalänk
Medlem

Jag har skaffat en annan videobandspelare (Philips VR 720/16). Den spelar upp NTSC-banden i färg på en TV.

Jag behöver bara videobandspelaren för att spela upp banden som är anslutna till min PC med Elgato video capture. Elgato får emellertid bara audio och inte video när man spelar NTSC-banden. Testade att ansluta med kompositkablar (röd/vit/gul) och försökte även ansluta till scart.

Elgato videoinspelning stöder PAL och NTSC.

Jag har testat med att ändra Elgato-inställningarna till <TVFormat>PAL60</TVFormat>
Hjälpte inte.
https://help.elgato.com/hc/en-us/articles/360027957192-Window...

Vad mer kan jag prova?

Permalänk
Medlem

Trixar vidare...

Situationen är:

Panasonic videobandspelare, NV-VP23
TV: svartvit bild, ljud.
PC/Elgato: svartvit bild, ljud.

Philips videobandspelare, VR 720/16
TV: färgbild, ljud. Bara bra.
PC/Elgato: ingen bild, bara ljud.

Permalänk
Medlem

Jag har testat att ändra inställningarna i Elgato Capture Device.

I inställningarna finns en del som heter: <TVFormat>Auto</TVFormat>

Jag har testat att ändra Auto till PAL60, PAL, NTSC, PAL, PAL-M, PALM.
Resultaten blev:
Philips videobandspelare: ingen video, bara ljud.
Panasonic VCR: svartvit video och ljud.

<!-- =================================================== -->
<!-- Description -->
<!-- | VideoInputFormat: Auto, PAL, NTSC, SECAM, PAL60 | -->
<!-- | PAL-M, PAL-N | -->
<!-- | VideoFormat: H.264 | -->
<!-- | VideoResolution: 640x480 | -->
<!-- | AudioFormat: AAC | -->
<!-- | AspectRatio: 4:3, 16:9 | -->
<!-- | VideoInput: Composite, S-Video | -->
<!-- | Gain: 0.0 - 2.0 | -->
<!-- | TraceLevel: 0 - 4 | -->
<Settings xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns:xsd="http://www.w3.org/2001/XMLSchema">
<Application>
<Language>English</Language>
<OverwriteLanguage>false</OverwriteLanguage>
<CheckForUpdates>true</CheckForUpdates>
<LastSkippedUpdate/>
</Application>
<Device>
<TVFormat>Auto</TVFormat>
<VideoBitrateScale>0.75</VideoBitrateScale>
</Device>
<Preview>
<MuteSound>false</MuteSound>
<ForceYUY2>false</ForceYUY2>
</Preview>
<Capture>
<Directory>D:\Tobbe\Videos</Directory>
<RecordingDuration>60</RecordingDuration>
<UserDefinedRecordingDuration>240</UserDefinedRecordingDuration>
<AutoStopRecording>false</AutoStopRecording>
<Quality>9</Quality>
<HighResolution>true</HighResolution>
<HighResolutionAvailableTested>true</HighResolutionAvailableTested>
<PreserveSourceFormat>false</PreserveSourceFormat>
</Capture>
<Video>
<AspectRatio>4:3</AspectRatio>
<VideoInput>Composite</VideoInput>
<Brightness>5000</Brightness>
<Contrast>5000</Contrast>
<Hue>5000</Hue>
<Saturation>5000</Saturation>
<Cropping>4</Cropping>
</Video>
<Audio>
<Gain>0</Gain>
</Audio>
<YouTube>
<SelectedAccount/>
<SelectedCategory/>
<Tags/>
<PrivateFlag>false</PrivateFlag>
</YouTube>
<YouTubev3>
<AccessTokens/>
<AuthCodePinRegEx>Success code=(.+)</AuthCodePinRegEx>
<CategoryId>1</CategoryId>
</YouTubev3>
<Debug>
<TraceLevel>4</TraceLevel>
</Debug>
</Settings>

Permalänk
Medlem

Elgato support är inte speciellt duktiga. Deras råd var att använda OBS Studio istället för deras egen programvara.
Jag testade men det var fortfarande svartvitt.

Permalänk
Medlem

Problemet löst. Kanske någon får användning av lösningen.

Elgato-supporten var värdelös. Förra veckan skrev deras support "Jag skickar ditt ärende till mina seniortekniker". Jag tänkte "det låter bra, nu kommer det några smarta teknikkillar som hjälper mig".
Jag fick lång näsa när de dagen efter skrev "Vi har hört tillbaka från våra seniortekniker och de säger att vi har nått slutet av eventuell support för Elgato Video Capture Device i det här fallet." Sicka skitstövlar.

Hur som helst, jag löste mitt problem. Jag använde Elgato Capture Device och OBS Studio. Jag hade lite problem med att få video och ljud att fungera. Det fanns många videoinställningar. Banden var märkta med NTSC trots att Brasilien är ett PAL-M-land. Min lösning var att välja PAL-B i inställningarna.