Ny rapport varnar för smart-TV-apparater: ”En trojansk häst”

Permalänk
Melding Plague

Ny rapport varnar för smart-TV-apparater: ”En trojansk häst”

Uppkopplade TV-apparater och streamingstickor har blivit en "integritetsmardröm", menar amerikanska Center for Digital Democracy.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det inte direkt spelar någon roll vad teveapparater, smart hem-prylar och annat gör så länge de flesta av oss går om kring med det ultimata övervakningsverktyget fickan eller på armlängds avstånd i princip dygnet runt.

Permalänk
Medlem

Varför ens ha TV:n ansluten till internet. Jaja jag har haft det själv någon gång när jag skulle uppdatera något, men utöver det?

Permalänk
Medlem

LG tänker på säkerheten. Åtminstone sin..

TVn vill att jag ska byta lösenord typ två gånger om året verkar det. Och inte går det för sig att använda samma igen heller.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem

Det var även ett nyhetstips nyligen om att bland annat Samsung och LG identiferar allt som visas på skärmen (även när den används som datorskärm eller liknande via HDMI), kör Content ID på det och skickar resultaten via nätet, men "det blev ingen CD". #20594373

Originalkällan är: https://arxiv.org/pdf/2409.06203

Som tur är visar deras tester att det inte skickas någon data om man kör opt-out (även om man är inloggad).
Inställningarna de använde för opt-out (LG och Samsung) visas på sida 8.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Varför ens ha TV:n ansluten till internet. Jaja jag har haft det själv någon gång när jag skulle uppdatera något, men utöver det?

Är väl ändå rätt självklart att folk använder den inbyggda streaminglösningen?

Min enda smart tv är från 2018 och tämligen värdelös så jag har aldrig kopplat upp den. Däremot har vi en nvidia shield med ett dedikerat throw away google konto. Men samlas givetvis in en hel där, inte minst från streamingtjänsterna själva. Min adguard blockerar netflix telemetri väldigt friskt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

En billig och enkel lösning på att kunna se på olika streamingtjänster idag.
Alternativen är både dyrare och krångligare.

En vettig lösning kan vara. Kör med tvn inbyggda de första åren, därefter när den ej uppdateras skaffa en Google Tv eller AppleTv.

Angående paranoia så är det bra att vara vaken. Men vad jag ser på tvn och när jag ser detta. Ja, mitt liv kretsar alt kring andra saker än att oroa sig så mycket om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En vettig lösning kan vara. Kör med tvn inbyggda de första åren, därefter när den ej uppdateras skaffa en Google Tv eller AppleTv.

Angående paranoia så är det bra att vara vaken. Men vad jag ser på tvn och när jag ser detta. Ja, mitt liv kretsar alt kring andra saker än att oroa sig så mycket om det.

Exakt. Kör inbyggt och när något slutar stödjas så får det införskaffas en extern box. Men till dess är det så smidigt att ha en fjärr till både tv(streamingtjänster) och soundbar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Undra hur många som blivit inlåsta på psyk mot sin vilja (LPT) för att de fått för sig att radion eller TV spionerat på dem? Nu får man först fråga vilket märke de har på TVn. De kanske inte alls är psykotiska utan bara råkat köpa en LG. (spår av mörk humor)

Visa signatur

Z690,14700K,4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En spelkonsol är en smidig o billig lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Jag tycker det inte direkt spelar någon roll vad teveapparater, smart hem-prylar och annat gör så länge de flesta av oss går om kring med det ultimata övervakningsverktyget fickan eller på armlängds avstånd i princip dygnet runt.

Jag förstår vart du vill komma, men "Pelle säger värre grejer" är inte en jättebra anledning till att snacka skit om chefen (eller "du är inte hungrig, *mummel, mummel, Afrika*").

Personligen är jag inte okej med att vara produkten när det gäller saker jag lägger den typen av pengar på.

Att ge efter leder bara till att de trycker hårdare.

Permalänk
Medlem

min TV har varit offline sen jag köpte den 2015

sitter dock en chromecast i den.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Gäller det även om man inte använder de smarta tjänsterna? Jag har nog aldrig ens startat min tvs smarta meny eftersom jag kör allt via min Apple TV, så tvn används endast som monitor egentligen. Men nog är den uppkopplad på nätverket ändå. Kanske ska slå av det då...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Exakt. Kör inbyggt och när något slutar stödjas så får det införskaffas en extern box. Men till dess är det så smidigt att ha en fjärr till både tv(streamingtjänster) och soundbar.

Det har jag med, och min chromecast får regelbundna uppdateringar min TV tillverkare bara skulle drömma om

Aldrig att jag kopplar upp den skiten till mötet, och det gäller vitvaror med…

Edit*
Ifall det inte var tydligt så är den funktionen enkel att programmera in i sin CC kontroll

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Ser inte så stor skillnad med en chromecast eller AppleTV, de samlas in massa data om dig där också.

På ett annat spår. Borde man inte kunna installera eget android distro på de flesta tv som har inbyggd android eller är det för mycket specialgrejer för just den specifika modellen?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Det stora problemet blir den dagen en ex auktoritär stat vill kontrollera befolkningen.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att vi slutar att namnge saker med våra adjektiv då. Det är galet att man inte ska kunna välja TV efter bild utan behöva tänka på vilket märke som spårar minst.

Sen finns det inte mycket hållbart eller miljövänligt i att kombinera en stor bildskärm med bra livslängd (5-10 år dagligt användande) med en liten proprietär PC som gör TVn "smart" men som inte längre får uppdateringar efter några år och därefter riskerar att inte fungera för att appar inte fungerar eller för att potentiella säkerhetshål gör att den jobbar i botnät.

Finns det stora bildskärmar idag som lämpar sig som TV men endast har HDMI och Displayport som ingångar, dvs. inget inbyggt os för appar?

Permalänk
Medlem

Intressant rapport.

Med övergången från multicast-IP-TV och andra former av linjär-TV till streaming öppnar man upp för individuellt anpassad produkt- och märkesplacering direkt in i strömmen med generativ AI. Den som betalar för streaming-tjänsten finansierar utvecklingen av att föda sig själv med reklam. Det här är givetvis komplicerat och dyrt, så räkna inte med att ha sett den sista prishöjningen.

Också tydligt hur cookies (klientsidespårning) spelat ut sin roll och hur man kopplar ihop olika elektroniska identiteter (överallt du är inloggad) med aktiviteter i den fysiska världen (kreditkortet, ansiktsigenkänning) i syfte att kartlägga dig så exakt som möjligt. Dina streaming-vanor på smart-TV:n är bara en liten del av pusslet.

Med den bakgrunden förstår man också kampen mot kontodelning. Det blir svårare att profilera individer om flera individer använder samma konto och det blir svårare att veta om det ska vara en läsk eller en chipspåse som ska vara på bordet i en specifik scen. Om man däremot kan identifiera användare individuellt så gör det inte så mycket om en extra användare på samma konto är billig, så länge en separat inloggning används. Värdet ligger ändå i profilen, att användaren betalar lite extra för att bli profilerad är mest en bonus.

Och ja, analys av det som visas på skärmen, även om det är över HDMI (Blueray, Chromecast, Apple-TV, spel, surf) finns inbyggt. Termen är ACR.

Här någonstans inser jag att det irriterande nog inte möjligt att hindra TV:n från att geolokalisera sig själv genom att den scannar omkringliggande Wi-Fi. Förhoppningsvis så har ingen av grannarna öppnat sin WiFi så att TV:n kan koppla upp sig den vägen. Men det är väl bara en tidsfråga innan TV:n har inbyggt 5G för att kunna skicka profildata. Vid skumningen av rapporten är det enda jag ”saknar” att nyttja mikrofonen (på min Samsung sitter den på fjärrkontrollen) och ”ljussensorn” (kameran) för att samla mer data.

Permalänk
Medlem

Var är EU?! De bodde undersöka denna fråga. När vi köper en TV apparat på en affär står det inte att denna vara (förutom ordinarie priset) betalas med vår personlig data.

Permalänk
Medlem

Tack o lov var de inbyggda "apparna" i min gamla hederliga plasma så värdelösa redan för 15år sen när den var ny att det aldrig var ett alternativ att pensionera HTPCn bara för att tvn blev "smart"......

Dyrare och kräver mer pill och kunskap? Absolut, men det hindrar väl inga entusiaster?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

detta har jag vetat om länge, har länge velat haft en "dumtv" och skulle betala extra för att få en sådan (alltså en premium panel men utan alla "smart funktioner" som inte är så smarta efter några år, kör htpc ändå som uppdateras..) men just nu får man nöja sig med att stänga av wifi på tvn man har så den inte kan komma åt internet.

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Ser inte så stor skillnad med en chromecast eller AppleTV, de samlas in massa data om dig där också.

På ett annat spår. Borde man inte kunna installera eget android distro på de flesta tv som har inbyggd android eller är det för mycket specialgrejer för just den specifika modellen?

Verkar ändå vara skillnad mellan de två gällande hur insamlad data används och kopplas till individen (Citerar Claude.ai nedan):

I'll provide information on data collection practices for Apple TV (tvOS) and Google Chromecast based on my knowledge as of April 2024. However, please note that privacy policies and practices can change, so it's always best to check the most current information from the companies directly.

Apple tvOS:
Apple generally has a strong stance on user privacy. As of my last update:

1. Apple collects some data on tvOS usage, primarily for improving their services and products.
2. Apple claims they do not sell personal information to third parties.
3. They use differential privacy techniques to gather insights while maintaining user anonymity.

Google Chromecast:
Google, as a company, has a different approach to data collection:

1. Google collects more extensive data on user behavior and viewing habits.
2. While Google states they don't sell personal information directly, they do use collected data for targeted advertising.
3. Google's business model relies more heavily on data-driven advertising than Apple's.

Key differences:

1. Data usage: Apple tends to keep data collection more limited and focused on product improvement, while Google uses data more extensively for advertising purposes.
2. Privacy focus: Apple markets privacy as a key feature, whereas Google's approach is more focused on providing personalized services through data collection.
3. Advertising: Google's Chromecast is more likely to use your data for targeted advertising across its platforms, while Apple's tvOS generally doesn't.
4. Control: Both offer privacy settings, but Apple tends to have more restrictive default settings.

It's important to note that both companies are continuously evolving their privacy practices. For the most accurate and up-to-date information, I recommend checking the privacy policies on Apple's and Google's websites or contacting their customer support directly.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Tur att man har en dum plasma-tv.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Och vatten är vått....... Det här är ju inget nytt direkt, som andra skriver så går vi runt med bästa övervakningsutrustning i fickan som vi bär med oss överallt, de flesta har någon typ av robotdammsugare hemma som kartlägger minsta vrå av hemmet och det mesta tillhör/kommer från ett visst land i Asien som gärna övervakar sin egna befolkning och försöker bevaka andra utanför sina egna gränser så gått det går utan att andra ska märka det.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

En spelkonsol är en smidig o billig lösning

Funkar det fortfarande på ps3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Funkar det fortfarande på ps3?

Har inte min Ps3 inkopplad längre för att testa men står så här på Netflix till exempel;

" PlayStation 3 och PlayStation 4: streama serier och filmer upp till 1080p. Titlar med en HD-symbol streamas i HD om din internetanslutning stöder en överföringshastighet på minst 5 megabit per sekund.

PlayStation 4 Pro och PlayStation 5: streama serier och filmer upp till 4K Ultra HD. Titlar med en Ultra HD-symbol streamas i Ultra HD om din internetanslutning stöder en överföringshastighet på minst 25 megabit per sekund. "

Funkar bra på Ps4, Ps5 och Xbox Series X iaf som jag använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Jag förstår vart du vill komma, men "Pelle säger värre grejer" är inte en jättebra anledning till att snacka skit om chefen (eller "du är inte hungrig, *mummel, mummel, Afrika*").

Personligen är jag inte okej med att vara produkten när det gäller saker jag lägger den typen av pengar på.

Att ge efter leder bara till att de trycker hårdare.

Jag kontrar med att "det är ingen hjälp ösa båten när det är hål i skrovet".

Edit: Ordspråket jag fiskade efter ovan är givetvis att du "silar mygg och sväljer kameler".

Permalänk
Medlem

Jag kontrar med att "det är ingen hjälp ösa båten när det är hål i skrovet".

Den enda anledningen till att jag argumenterar emot är att vi upplever den (bildliga) situationen på jobbet. Jag öser tills armarna domnar och hoppas att de i teamet därbak i båten hinner laga hålet i tid. Just nu ser det så ut. Allt jag offrar är.. Allt. :/

Edit: Ordspråket jag fiskade efter ovan är givetvis att du "silar mygg och sväljer kameler".

Förstår återigen vart du vill komma. Jag tycker bara inte att acceptans är vägen att gå.
För egen del, vilket jag inte försöker säga är rimligt för alla, väljer jag alternativ till standard-OS:et. Kanske är det en illusion av kontroll snarare än en effektiv lösning, men jag tänker göra någonting, vad som helst, för att motsätta mig telemetrin och övervakningskapitalism.

Det hade varit en sak om de hade betalat för datan.
Det hade varit en sak om datan hade varit gratis, i utbyte mot convenience av gratistjänster (Gmail).
Men att behöva betala för nöjet att bli skördad? Fan. Heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Verkar ändå vara skillnad mellan de två gällande hur insamlad data används och kopplas till individen (Citerar Claude.ai nedan):

Vad menar du att en AI genererad text skulle tillföra till diskussionen? Du är medveten om hur LLMer funkar?

Permalänk
Medlem

Ingen slump att vi på mitt job inte får jobba hemifrån med datorn kopplad till en TV - arbetsgivaren insisterar att bara deras skärmar får användas.