Ska köpa en ny miniDV-kamera för uppspelning av band. Spelar det någon roll om den nya kameran är äldre än den jag använde för att spela in mina band?

Permalänk
Medlem

Ska köpa en ny miniDV-kamera för uppspelning av band. Spelar det någon roll om den nya kameran är äldre än den jag använde för att spela in mina band?

Jag letar efter en ersättningskamera för min Sony DCR-PC105E (fungerar inte, felkod). Jag ska bara använda den nya kameran för uppspelning av 203 st miniDV-band. Jag ska överföra inspelningarna till min PC. När detta är gjort kommer jag inte ha mer användning för den nya kameran.

Jag har några alternativ:
DCR-PC3E (år 1999)
DCR-PC4E (år 2000)
DCR-PC8E (år 2002)
DCR-PC110E (år 2000)
DCR-TRV19E (år 2003)

Eftersom jag bara kommer att använda kamerorna för uppspelning av mina band, spelar det någon roll vilken modell jag väljer? I så fall, vilken modell skulle du rekommendera?

(Jag tycker att det är konstigt att min DCR-PC105E (från 2003) är tre år nyare än DCR-PC110E. Det logiska skulle vara att ett högre modellnummer är nyare.)

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det är en fördel om du kan finna en nyare kamera som kanske till och med har USB-gränssnitt för överföring utav video från miniDV-kameran. Fick i uppdrag att spela av en massa band för sambons räkning för något år sedan, men deras gamla kamera fungerade, däremot så tog det ett tag innan jag fann ett PCIe IEEE/Firewire-kort vars drivrutiner fungerade i Windows 10/11 men jag fann ett tillslut.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

De jag tittar på är alla från 1999-2003. Är väl knepigt att hitta nyare miniDV kameror eftersom det var länge sedan de såldes i butikerna.

Permalänk
Medlem

Jag kan säga så här, jag började att köra capture med komposit-kabel från DV-kameran, men bilden blev så dålig plus att det var lite pain-in-the-* att rippa ut då jag var tvungen att köra igång uppspelning/inspelning manuellt. Med Firewire och DV-inmatningen så fick jag till 480i samt att det gick att överföra video-data mycket snabbare än vid vanlig uppspelning/inspelning.

Om du hittar en DV-kamera med Firewire DV-utgång så kan du få köpa mitt Firewire-kort med kabel billigt.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk

Har ni testat det äldre gratis capture programmet "WinDV"?
http://windv.mourek.cz/

Hjälpte mig enormt för många år sedan, när jag skulle överföra film från DV-kamera, via Firewire till dator.

Main features

small & handy <100kB one-file WinDV.exe
input / output - capturing from DV device to AVI files (both type-1 and type-2 supported) and recording vice versa
no dropped frames - memory buffering
automatic AVI splitting according to the timestamps on DV recordings - every video sequence can be saved into unique file
easy AVI joining - record multiple files joined to the DV device just using wildcards
preview of transmitted video in the window
free - you can download it and use it as you like at no cost

About
WinDV is a small and easy to use Windows application for capturing videos from DV device (camcorder) into AVI-files and for recording AVI-files into DV device via FireWire (IEEE 1394) interface. Capturing is very reliable thanks to use of large buffer queue.
Main features
small & handy <100kB one-file WinDV.exe
input / output - capturing from DV device to AVI files (both type-1 and type-2 supported) and recording vice versa
no dropped frames - memory buffering
automatic AVI splitting according to the timestamps on DV recordings - every video sequence can be saved into unique file
easy AVI joining - record multiple files joined to the DV device just using wildcards
preview of transmitted video in the window
free - you can download it and use it as you like at no cost
Timestamps recorded on DV tape by camcorder can be used to automatically split captured video into multiple files. During transmitting to DV, several AVI-files can be joined together to form final video recording.
Internals: DirectShow "filters" are used for communication with DV devices, video-preview and for reading/writing AVI. Additional code handles memory buffering, timestamp decoding and simple user interface.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Jag kan säga så här, jag började att köra capture med komposit-kabel från DV-kameran, men bilden blev så dålig plus att det var lite pain-in-the-* att rippa ut då jag var tvungen att köra igång uppspelning/inspelning manuellt. Med Firewire och DV-inmatningen så fick jag till 480i samt att det gick att överföra video-data mycket snabbare än vid vanlig uppspelning/inspelning.

Om du hittar en DV-kamera med Firewire DV-utgång så kan du få köpa mitt Firewire-kort med kabel billigt.

Oj då, det blev så dåligt resultat med kompositkabel.
Varken min stationära PC eller bärbara har firewire. Komplett som sålt min stationära PC sa att det fanns plats på moderkortet för firewire. De sa att Inet hade något som ev skulle passa, men de "varnade" för att det var en hel massa som måste stämma...

Jag ska digitalisera ca 100 Hi8 band och 200 miniDV. Jag väntar på en digital8 kamera jag nyss köpt och söker en miniDV kamera. Så visst firewire vore nog bra.

Permalänk
Medlem

Uppföljning. Jag köpte en begagnad Sony DCR-PC8E. Verkar fungera bra. Har börjat föra över vand med AV-kabel och Elgato Capture Device. Kvaliten duger bra för mig. Orkar inte joxa med att skaffa utrustning för firewire. Det är trots allt inga National geographic-inspelningar.