Tesla hamnar på svarta listan - Riksförbundet M Sverige: Undvik företaget

Permalänk
Medlem

Tesla hamnar på svarta listan - Riksförbundet M Sverige: Undvik företaget

Undvik företag på svarta listan – även Tesla

11.10.2024 05:50:00 CEST | M Sverige | Pressmeddelande

Riksförbundet M Sverige arbetar för att trygga bilägares och konsumenters rättigheter och verkar för att bilbranschen följer de lagar och regler man kommit överens om ska gälla. Det förebyggande arbetet med rådgivning och påverkansarbete för konsumentens intressen är särskilt viktigt när stora aktörer väljer att inte följa regler och villkor.

I ett uppmärksammat ärende har Tesla hamnat på Råd & Röns Svarta listan för att ha nekat en kund garanti avseende en lackskada. Tesla har vägrat följa Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendation och beslut att ersätta kunden.

– Tyvärr finns det mängder av oseriösa bilhandlare på Svarta listan och vi avråder starkt från att ha med dessa att göra. Vi nämner alltid det i vår rådgivning: stäm av med Svarta listan så att du inte råkar ut för något. Många blir nog förvånade att ett företag som Tesla är ett av de som vi nu också avråder från att ha med att göra, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

Samtidigt är Tesla medlemmar i branschorganisationen Mobility Sweden som samlar biltillverkare och importörer och som har som krav att medlemmarna ska följa bland annat beslut i Allmänna Reklamationsnämnden.

– Mobility Swedens övriga medlemmar är nog inte glada över att Tesla sticker ut på det här sättet, det skadar givetvis förtroendet. Jag tror säkert det pågår diskussioner, men vad dessa består av vill man inte gå in på när vi ställt frågan, säger Carl-Erik Stjernvall.

Riksförbundet M Sverige avråder från att ha att göra med företag som återfinns på Svarta listan.
https://msverige.se/sa-tycker-vi/pressrum/#/embedded/release/...

Dörrarna på den nyköpta Teslan var felmonterade, vilket fick grus från vägbanan att virvla upp och skada lacken. Arn anser inte att bilen håller den kvalitet som kunden kan förvänta sig. Tesla tycker att det är normalt slitage.
https://www.radron.se/svarta-listan/artiklar/teslan-haller-in...

Gapet mellan dörr och kaross gör att det uppstår lackskador. Ändå beskrivs det av Tesla som ”normalt”, skriver Råd & Rön.
https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla-svartlistas-igen-norm...

Permalänk
Medlem

Föga förvånande. Går emot svenska modellen och vill inte hedra ARN:s rekommendationer.
Sky dem som pesten helt enkelt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Föga förvånande. Går emot svenska modellen och vill inte hedra ARN:s rekommendationer.
Sky dem som pesten helt enkelt.

Finns gott om företag som hamnat på denna "svarta lista" - Även kända sådana med allra största svenska värderingar... Vad svenska modellen har med detta att göra är för mig en gåta... Mig veterligen följer Tesla svensk lagstiftning och gör det dom ska för att verka i detta land. Att följa ARN:s rekommendationer är däremot en helt annan femma....

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Tycker det dyker upp rätt mycket nyheter som den dåliga byggkvaliteten som Tesla håller på sina bilar samt Teslas ovilja till att ta ansvar för det. Hur står dom sig egentligen mot andra biltillverkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Finns gott om företag som hamnat på denna "svarta lista" - Även kända sådana med allra största svenska värderingar... Vad svenska modellen har med detta att göra är för mig en gåta... Mig veterligen följer Tesla svensk lagstiftning och gör det dom ska för att verka i detta land. Att följa ARN:s rekommendationer är däremot en helt annan femma....

Svenska folket är så indoktrinerade i att LO är någon slags naturlag som måste finnas överallt.

Skrivet av tonii:

Tycker det dyker upp rätt mycket nyheter som den dåliga byggkvaliteten som Tesla håller på sina bilar samt Teslas ovilja till att ta ansvar för det. Hur står dom sig egentligen mot andra biltillverkare?

Detta är rak och bra kritik. Sen finns det flera andra anledningar till; att man exempelvis köper tillägg som är kopplat till ditt tesla-konto och inte bilen, så andrahandsvärdet hjälps inte ett dugg av att du köpt massa extra features.

Permalänk
Medlem

Köper man en tesla får man skylla sig själv 😁 förstår inte att det finns folk som köper det där skräpet

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Köper man en tesla får man skylla sig själv 😁 förstår inte att det finns folk som köper det där skräpet

Är inte den nya model 3 ganska så bra ändå? Och där jag bor så har varannan person antingen en Y, X eller 3, så det är ju garanterat ett populärt märke i vissa delar av landet i alla fall. Tycker det verkar vara en helt okej bil men har själv aldrig kört eller suttit i en(än).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Det var ett problem för typ 3+ år sedan, en bil byggd i Berlin är så tight byggd att det inte är ett problem längre.
Det är dock något slags mode att hata Tesla bland folk som inte provat en.

Permalänk
Medlem

Bilförsäljare älskar ju att vara på svarta listor. Finns det ens legitima återförsäljare som tar garantiärenden seriöst i Sverige? Begagnat är också ett härke, Riddermark har ju varit i blåsväder och jag har själv stora problem med Uppsalabaserade HP Auto som också skyr ansvar som pesten.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Tänk om allt var så som man själv tyckte.. jag skulle säkert inte förstå heller varför du är tillsammans med just din fru/flickvän/pojkvän/man, så det är väl bra att alla har olika åsikter?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Bilförsäljare älskar ju att vara på svarta listor. Finns det ens legitima återförsäljare som tar garantiärenden seriöst i Sverige? Begagnat är också ett härke, Riddermark har ju varit i blåsväder och jag har själv stora problem med Uppsalabaserade HP Auto som också skyr ansvar som pesten.

Vilka bilmärken tillverkar de du nämner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Det var ett problem för typ 3+ år sedan, en bil byggd i Berlin är så tight byggd att det inte är ett problem längre.
Det är dock något slags mode att hata Tesla bland folk som inte provat en.

Cybertruck är den modell som jag sett senast haft en hel del problem med kvalitén och den är ju rätt ny. Säljs väl inte i EU pga för kantig om jag inte minns fel? Oavsett så verkar det vanligt förekommande med kvalitetsproblem som dom försöker värja sig från, om man ska se till nyhetsflödet.
Men det jag är intresserad av är om andra tillverkare har ungefär samma mängd problem (men som vi inte ser i nyheterna pga inte lika bra click bait som Tesla) och hur vanligt det är att dom försöker lasta av det på kunden.
Det hade varit intressant med lite statistik, så att säga. ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Vilka bilmärken tillverkar de du nämner?

Svarta listan handlar om hur man följer ARN. Dvs, det handlar inte om tillverkare, utan försäljare. Vad jag vet är Tesla lite speciell här, då de inte säljs via återförsäljare, utan direkt till konsument. Därför hamnar inte vanligtvis biltillverkare på listan, då de inte har en direktrelation till slutkonsumenter på samma sätt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Cybertruck är den modell som jag sett senast haft en hel del problem med kvalitén och den är ju rätt ny. Säljs väl inte i EU pga för kantig om jag inte minns fel? Oavsett så verkar det vanligt förekommande med kvalitetsproblem som dom försöker värja sig från, om man ska se till nyhetsflödet.
Men det jag är intresserad av är om andra tillverkare har ungefär samma mängd problem (men som vi inte ser i nyheterna pga inte lika bra click bait som Tesla) och hur vanligt det är att dom försöker lasta av det på kunden.
Det hade varit intressant med lite statistik, så att säga. ^_^

Det går inte att få fram korrekt statistik men gamla etablerade biltillverkare löser som regel eventuella problem på ett för kunden smidigt sätt. Det kan innbära allt från att de löser felen utan att meddela kund i samband med service till att de köper tillbaka en helt ny bil. Antalet fel är egentligen underordnat hur biltillverkaren/ÅF agerar för att hantera felen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

ARN utgår givetvis från svensk lagstiftning och praxis. Poängen är att man som privatperson inte ska behöva löpa risken att betala skyhöga rättegångskostnader, men har man vunnit i ARN så indikerar det att chansen inte är dålig att göra det i rätten. Det är dock ingen garanti.

Det som är relativt unikt här är att det är importören direkt som dessutom är den inköpskanal som erbjuds för nya bilar och inte Roffes Begagnade Biltrubbel AB.

Men jag håller med om att striden med facket inte har med den här saken att göra, även om den är indikativ för Teslas generella inställning där de inte vill anpassa sig efter lokala förhållanden.

Permalänk
Medlem

Hade aldrig köpt en Tesla.
De är på samma nivå som Mercedes på 2000-talet gällande rost och lack, bortsett från att Mercedes tog allt på garanti.

Permalänk
Skrivet av Bankai:

Är inte den nya model 3 ganska så bra ändå? Och där jag bor så har varannan person antingen en Y, X eller 3, så det är ju garanterat ett populärt märke i vissa delar av landet i alla fall. Tycker det verkar vara en helt okej bil men har själv aldrig kört eller suttit i en(än).

har aldrig riktigt varit i kontakt med en tesla på nära håll

men min uppfattning är väl att visst tekniskt är de iaf väldigt nära toppen på högen av märken men deras kvalitet på resten av bilen som nte är direkt unikt för en elbil verkar vara blandad kompott.

tycker man läst ofta lite här och var om personer som fått sina teslor med framdörrar som skaver mot framskärmarna och grejor direkt från fabriken.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Det går inte att få fram korrekt statistik men gamla etablerade biltillverkare löser som regel eventuella problem på ett för kunden smidigt sätt. Det kan innbära allt från att de löser felen utan att meddela kund i samband med service till att de köper tillbaka en helt ny bil. Antalet fel är egentligen underordnat hur biltillverkaren/ÅF agerar för att hantera felen.

Ja den biten håller jag med om och där verkar ju Tesla ha lite att jobba med.

Permalänk
Medlem

Jag har en vän som jobbat med just biltillverkar-garantier och det normala här är att man ofta låter svårbedömda fall gå till ARN och om de dömer till kundens fördel så tar man den smällen då. Man har som regel ett konto med ett antal miljoner som man kan använda till dessa fall. Att man skulle vägra när ARN sagt sitt finns inte på kartan. INGET seriöst företag skulle vägra att åtgärda ett fall som ARN bedömt till kundens fördel. Kunden kan ju även ta detta till rätten och högst troligen vinna då ARN's utlåtande är värt en hel del. Tesla skjuter sig ju i foten med detta skit-beteende och man har nu ytterligare en anledning att hoppas att företaget får näringsförbud eller helt enkelt bara ett kok stryk.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.