Permalänk

Budget uppgradering

Hej!

Jag går i tankarna att uppgradera min dator lite och försöka komma så billigt undan som möjligt då jag inte spelar speciellt mycket längre.
Det ända mer krävande jag spelar idag är DCS och Flight simulator 2020 och har väll tänkt att köpa 2024 när det släpps.
Jag har idag:
Moderkort: Gigabyte B550 GAMING X V2
Processor: AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz
RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX
Grafikkort: Nvidia RTX 3080
Nätagg på 850w 80+ Gold

Tanken är att behålla moderkortet och nätagget om möjligt.
Jag har tänkt att uppgradera till 64GB RAM, eftersom DCS slukar nästan allt av mina 32 nu. och jag vet att jag kan uppgradera till AMD Ryzen 7 5700X3D, men är det värt det för prestanda ökning kontra pris mot den jag har för tillfället? och om jag skulle bli tvungen att köpa ett nytt grafikkort eller om ni tror jag klarar mig med mitt 3080 jag har nu. Skulle jag behöva uppgradera det och processor så skulle jag väll antagligen behöva uppgradera mitt näragg också?

Jag vet att det är många här som har mycket bättre koll på marknaden och vad som är bra/värt att köpa så hade uppskattat lite hjälp.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsad1337:

Hej!

Jag går i tankarna att uppgradera min dator lite och försöka komma så billigt undan som möjligt då jag inte spelar speciellt mycket längre.
Det ända mer krävande jag spelar idag är DCS och Flight simulator 2020 och har väll tänkt att köpa 2024 när det släpps.
Jag har idag:
Moderkort: Gigabyte B550 GAMING X V2
Processor: AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz
RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX
Grafikkort: Nvidia RTX 3080
Nätagg på 850w 80+ Gold

Tanken är att behålla moderkortet och nätagget om möjligt.
Jag har tänkt att uppgradera till 64GB RAM, eftersom DCS slukar nästan allt av mina 32 nu. och jag vet att jag kan uppgradera till AMD Ryzen 7 5700X3D, men är det värt det för prestanda ökning kontra pris mot den jag har för tillfället? och om jag skulle bli tvungen att köpa ett nytt grafikkort eller om ni tror jag klarar mig med mitt 3080 jag har nu. Skulle jag behöva uppgradera det och processor så skulle jag väll antagligen behöva uppgradera mitt näragg också?

Jag vet att det är många här som har mycket bättre koll på marknaden och vad som är bra/värt att köpa så hade uppskattat lite hjälp.

Tack på förhand!

Vet inte om jag tycker det är så värst värt att uppgradera en massa fortfarande på am4 plattformen.

Om något så håll utkik på begagnatmarknaden slutet av oktober. Kan tänka mig att många kommer uppgradera till nya intel, alternativt 9800x3d när den kommer.

Men...

> då jag inte spelar speciellt mycket längre.

Behöver du verkligen uppgradera då? Är det värt det?
Kolla på benchmarks för de spel du spelar och döm om det är värt det. Flight sim brukar gilla x3d cpu så att iaf gå till en 5700x3d kan nog kännas värt det för när du sålt 5800x så blir det kanske totalt 1000-1500kr.

Kan säkert hitta OK ddr4 kit på marknaden med.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb