Dator stänger plötsligt av sig vid spelande

Permalänk

Dator stänger plötsligt av sig vid spelande

Aldrig haft detta problemet innan men nyligen har den alltså börjat. Den stängs av på samma sätt som när man håller in på-knappen i 5 sekunder - dvs väldigt plötsligt. Inga felmeddelanden eller liknande i Windows.

Har uppdaterat drivrutinerna till grafikkortet utan någon skillnad.

Är det mer troligt att det är grafikkortet eller nätagget? (Eller något helt annat?)

Är mycket förbryllad och vet inte vad jag ska ta mig till...

Permalänk
Medlem

Förmodligen nätaggregatet. Det borde stå någonting om att den senaste avstängningen varit oväntad i händelseloggen.

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Förmodligen nätaggregatet. Det borde stå någonting om att den senaste avstängningen varit oväntad i händelseloggen.

Kan du hjälpa mig att hitta denna information?

Permalänk
Medlem

Upplever själv samma problem. Är vår gemensamma nämnare 24H2?

Permalänk
Skrivet av jakm:

Upplever själv samma problem. Är vår gemensamma nämnare 24H2?

Jag kör 23H2.

Permalänk
Medlem

Testa annat nätagg

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av siXpounder:

Aldrig haft detta problemet innan men nyligen har den alltså börjat. Den stängs av på samma sätt som när man håller in på-knappen i 5 sekunder - dvs väldigt plötsligt. Inga felmeddelanden eller liknande i Windows.

Har uppdaterat drivrutinerna till grafikkortet utan någon skillnad.

Är det mer troligt att det är grafikkortet eller nätagget? (Eller något helt annat?)

Är mycket förbryllad och vet inte vad jag ska ta mig till...

Vad har du för delar i datorn?
Har du kollat efter felloggar i Windows loggbok?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av siXpounder:

Kan du hjälpa mig att hitta denna information?

Högerclicka på Start, Visa händelselogg (Event Viewr, har inte svenskt OS).

Mitt i fönstret som kommer upp finns en summering. Om det finns något kritiskt fel bör det finnas en plussymbol till vänster om Kritiska fel (Critical). Klicka på den i så fall. Om det nu finns ett (eller fler) kritiska fel kan du välja det (klicka) och sedan högerklicka, bör då stå typ Visa alla instanser med denna typ av händelse eller liknande (Show all instances of this Event).

Permalänk

Rättelse: Datorn startar om sig själv (stänger alltså inte av sig).

Jag har kollat händelseloggen och den enda kritiska logg som finns där är "Kernel Power event ID 41" vilket kan betyda väldigt mycket - så man kommer inte direkt närmare svaret här mer än att det är någon hårdvara som spökar. Antar jag?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av siXpounder:

Rättelse: Datorn startar om sig själv (stänger alltså inte av sig).

Jag har kollat händelseloggen och den enda kritiska logg som finns där är "Kernel Power event ID 41" vilket kan betyda väldigt mycket - så man kommer inte direkt närmare svaret här mer än att det är någon hårdvara som spökar. Antar jag?

Jodå, ett bra steg på vägen är att skriva vad du har för delat i datorn

Sen kan man börja utesluta hårdvaran bit för bit

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Jodå, ett bra steg på vägen är att skriva vad du har för delat i datorn

Sen kan man börja utesluta hårdvaran bit för bit

MOB: ASUS ROG Strix B550-I Gaming
CPU: AMD Ryzen 5 5600G 3.9 GHz 19MB
GPU: Asus Geforce RTX 3060 Ti
RAM: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL
PSU: Fractal Design Ion SFX / 650W / 80+ Gold

Permalänk
Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av siXpounder:

Kanon!

Jag hade börjat köra memtest för att se så minnena är ok.
Mycket pekar runt att det kan vara PSU:n som spökar såklart men för att slippa byta ut den är memtest ”snabbt”.

Du kan också testa köra ett belastningstest av GPU:n och se om samma fel visar sig

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av siXpounder:

Hur ofta sker omstarterna? Dvs, slumpartat eller efter ungefär samma tid har passerat.
Är det bara när du spelar?
Brukar du använda datorn till annat än att spela?
Brukar datorn stå på eller startar du upp den när du ska spela och sedan stänger av den?

Vad har du för lagringsmedia, hur gammal och hur full är den?
En korrupt SSD kan indikeras som felfri och ha status "mycket god hälsa" men symptomet är slumpmässiga omstarter främst när mer RAM används så det "swappas" till lagringsmediat och då kan man få en blåskärm som inte sparas eller att datorn bara startar om.
(Swappa, Windows sparar ner delar av data som finns lagrat i RAM till en fil på lagringsmediat kallad pagefile.sys och vid behov hämtar tillbaka data från denna fil till RAM. Detta sker även om bara 1% av RAM aktivt används.)
En krash pga av detta bör kunna provoceras fram genom att man öppnar ett antal program så RAM "äts upp" och sedan växlar mellan programmen.

--------
@jakm då du skriver att du har 24H2, du råkar inte ha en WD NVMe?
Om så är fallet, kolla: #20611032

Permalänk

Lite för avancerat för mig. Vad betyder detta?

Skrivet av NordhNet:

Kanon!

Jag hade börjat köra memtest för att se så minnena är ok.
Mycket pekar runt att det kan vara PSU:n som spökar såklart men för att slippa byta ut den är memtest ”snabbt”.

Du kan också testa köra ett belastningstest av GPU:n och se om samma fel visar sig

Fixar Memtest nu, ska se vad den säger om jag lyckas skapa en USB-sticka som man verkar behöva.

Skrivet av Viita:

Hur ofta sker omstarterna? Dvs, slumpartat eller efter ungefär samma tid har passerat.
Är det bara när du spelar?
Brukar du använda datorn till annat än att spela?
Brukar datorn stå på eller startar du upp den när du ska spela och sedan stänger av den?

Vad har du för lagringsmedia, hur gammal och hur full är den?
En korrupt SSD kan indikeras som felfri och ha status "mycket god hälsa" men symptomet är slumpmässiga omstarter främst när mer RAM används så det "swappas" till lagringsmediat och då kan man få en blåskärm som inte sparas eller att datorn bara startar om.
(Swappa, Windows sparar ner delar av data som finns lagrat i RAM till en fil på lagringsmediat kallad pagefile.sys och vid behov hämtar tillbaka data från denna fil till RAM. Detta sker även om bara 1% av RAM aktivt används.)
En krash pga av detta bör kunna provoceras fram genom att man öppnar ett antal program så RAM "äts upp" och sedan växlar mellan programmen.

Omstarterna inträffar kanske en halvtimme-timme in i spelandet. Endast Cyberpunk hittills, men jag har inte testat några andra på länge. Annars kommer det aldrig några omstarter, så vitt jag vet.

Jag brukar använda datorn till annat också. Den står på dygnet runt.

Hårddiskarna (2st) är cirka 3 år, Kingston-SSD:er. Enligt Hard Drive Sentinel har de hälsa på 91% och 94%. De är på 465 GB (500 GB) och den ena har 281 GB kvar och den andra har 135 GB kvar.

Permalänk
Medlem

@siXpounder ok, då tycker jag vi kan utesluta lagringsmediat.

ITX-moderkort och SFX-PSU, då tänker att det rör sig om en liten datorlåda?
Liten? datorlåda och aspekten 30-60minuter får mig att misstänka att det kan vara värmerelaterat.
Hur ser det ut med temperaturer?
Spela en kvart eller så, växla sedan över till ett av programmen och kontrollera vilka temperaturer CPU, GPU och SSD har.

Ladda ner tex HWiNFO eller MWMonitor.
https://www.hwinfo.com/
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html¨

Om det är så att temperaturerna visar sig vara väldigt höga så kan det vara värt att prova att spela med sidopanelen bortplockad för att se om det gör stor skillnad.

Om det skulle visa sig att datorn behöver en intern avdammning, tänk på att dammsugaren är förbjuden, du vill använda tryckluft.
Det fungerar bra att använda dammsugaren till fläktblad och liknande som inte har kontakt med kretskort, men dammsugar du kretskort finns det risk för elektrostatisk urladdning (ESD) som kan skada elektronik.
Blockera även eventulla fläktar från att snurra när tryckluft används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

@jakm då du skriver att du har 24H2, du råkar inte ha en WD NVMe?
Om så är fallet, kolla: #20611032

Nej, inga WD NVMe, men två från Samsung: en 960 EVO och en 980, samt en 850 EVO SATA SSD.

Permalänk
Skrivet av Viita:

@siXpounder ok, då tycker jag vi kan utesluta lagringsmediat.

ITX-moderkort och SFX-PSU, då tänker att det rör sig om en liten datorlåda?
Liten? datorlåda och aspekten 30-60minuter får mig att misstänka att det kan vara värmerelaterat.
Hur ser det ut med temperaturer?
Spela en kvart eller så, växla sedan över till ett av programmen och kontrollera vilka temperaturer CPU, GPU och SSD har.

Ladda ner tex HWiNFO eller MWMonitor.
https://www.hwinfo.com/
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html¨

Om det är så att temperaturerna visar sig vara väldigt höga så kan det vara värt att prova att spela med sidopanelen bortplockad för att se om det gör stor skillnad.

Om det skulle visa sig att datorn behöver en intern avdammning, tänk på att dammsugaren är förbjuden, du vill använda tryckluft.
Det fungerar bra att använda dammsugaren till fläktblad och liknande som inte har kontakt med kretskort, men dammsugar du kretskort finns det risk för elektrostatisk urladdning (ESD) som kan skada elektronik.
Blockera även eventulla fläktar från att snurra när tryckluft används.

Om det hade varit en värmegrej, borde inte det stå i någon logg i så fall?

Finns det ingen mer information att hämta från loggarna mer än att "strömmen gick"?

Permalänk
Medlem

@siXpounder
Windows loggar inga temperaturer.
Om någon av dem överhettar så kommer det mer eller mindre stå "Strömmen gick".
Överhettar CPU så slår UEFI/BIOS ifrån strömmen, när det kommer till GPU och SSD så krashar nog windows först när något allvarligt fel uppstår (någon form av minneskorruption). Vet faktiskt inte om det finns något inbyggt skydd i dessa som triggar en avstängning.
Alla tre ska börja throttla, dvs, gå ner i prestanda för att svalna av men om inte hjälper så kommer UEFI/BIOS vad jag vet att slå ifrån strömmen när CPU:n blir för varm.

-----
@jakm då är nog inte den tråden relevant för dig, då är det nog något annat som strular.

Permalänk

FYI: Jag löste detta genom att sluta spela Cyberpunk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siXpounder:

FYI: Jag löste detta genom att sluta spela Cyberpunk.

Låter som det spelet triggsar någon hårdvara att slå bakut, har du någon OC på? Pbo/extra all core /expo/xmp etc

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Jag har exakt samma problem nu, låser jag fps till 360 är det lungt. Sätter jag på obegränsat blir skärmen svart direkt och efter 2 minuter startar datorn om.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Låter som det spelet triggsar någon hårdvara att slå bakut, har du någon OC på? Pbo/extra all core /expo/xmp etc

Oj det vet jag inte. Hur tar jag reda på detta?

Skrivet av pippisfarfar:

Jag har exakt samma problem nu, låser jag fps till 360 är det lungt. Sätter jag på obegränsat blir skärmen svart direkt och efter 2 minuter startar datorn om.

Samma spel som jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av siXpounder:

Oj det vet jag inte. Hur tar jag reda på detta?

Samma spel som jag?

Du borde veta vad du gjort med datorn? Har du ändrat i bios eller kör ryzen master/Intel xtu eller vad programmet heter?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Hade exakt samma problem, dock med nybyggd dator, kunde spela upp till en timme innan den startade om , var bara i vissa spel också typ red dead 2. Höll på att googla och läsa i veckor, testade massor av olika tips, köpte även nytt nätagg för att testa med, men inget hjälpte. Lämnade tillslut in grafikkortet (6950xt) för ett nytt och har inte haft några problem sen dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gronsvart:

Hade exakt samma problem, dock med nybyggd dator, kunde spela upp till en timme innan den startade om , var bara i vissa spel också typ red dead 2. Höll på att googla och läsa i veckor, testade massor av olika tips, köpte även nytt nätagg för att testa med, men inget hjälpte. Lämnade tillslut in grafikkortet (6950xt) för ett nytt och har inte haft några problem sen dess.

Har ett 6950xt och har också upplevt samma när jag körde RDR2.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Du borde veta vad du gjort med datorn? Har du ändrat i bios eller kör ryzen master/Intel xtu eller vad programmet heter?

Nej, det har jag inte gjort.