Ska dra ny kabel hemma, behöver hjälp.

Permalänk
Medlem

Ska dra ny kabel hemma, behöver hjälp.

Bor i en lägenhet med alla gamla telefonjack kvar, tänkte jag skulle utnyttja att det finns dragna rör till varje rum och dra lite nätverksuttag till ett par av dem. Jag kladdade lite på en planlösning i paint för att visa hur alla uttagen ligger.

Målet är att få till ett nätverksuttag i sovrummet längst bort(PC rum), alltså telefonjack #5. Om möjligt hade det varit snyggt att få till ett nätverksuttag i telefonjack #2 också, behöver ju i så fall få plats med 2 kablar första streckan. Uttagen sitter kopplade i nummerordningen, jag har ett meshnätverk med 3 puckar i dagsläget och då hade alla dem 3 kunnat vara trådade. Lägenheten har tjocka betongväggar så det är därför jag behöver flera accesspunkter trots att det bara är en yta på ca 105 kvm. Fibern kommer in i första sovrummet alltså där routern och converten sitter så det går inte flytta något på. Jag behöver lite rekommendation på vilken typ av kabel jag behöver och vad jag bör tänka på. Min första tanke var att köra en cat6a kabel men det är så klart lite overkill att ha 10/Gbs när jag inte har med än 500/500 abonnemang. Större kabel minskar också chansen att jag får till 2 uttag.

Permalänk
Medlem

Nåt sånt här kanske?

Dra inte ute telekabeln utan att dra in något annat i röret! Bästa vore att dra in en dragvajer. Var beredd på att smörjmedel (för kabel) kan behövas när ny kabel skall dras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

Nåt sånt här kanske?

Dra inte ute telekabeln utan att dra in något annat i röret! Bästa vore att dra in en dragvajer. Var beredd på att smörjmedel (för kabel) kan behövas när ny kabel skall dras.

Det var ju smidigt att det fanns slim kabel, men tror tyvärr att det inte funkar då maxlängden är 50m, jag tror att det kommer gå åt mer kabel än så för att komma till andra sidan lägenheten. Ja tanken var att använda dem existerrande telefonkablarna som dragvajer.

Permalänk
Medlem

Kör 1 standard och 1 slim första sträckan?

Det kan vara idé att dra in en riktig dragvajer istället för att använda telekabeln som dragvajer (dragvajern bör ha mindre friktion än den gamla telekabeln, samt att det finns en liten risk att telekabeln går av).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

Kör 1 standard och 1 slim första sträckan?

Det kan vara idé att dra in en riktig dragvajer istället för att använda telekabeln som dragvajer (dragvajern bör ha mindre friktion än den gamla telekabeln, samt att det finns en liten risk att telekabeln går av).

Det är väldigt sant, skulle kunna ta slim på den korta sträckan, behöver jag oroa mig för att kablarna inte är STP skärmade på den sträckan? Anledningen att jag vill använda dem existerande kablarna som dragvajer är väl egentligen ren snålhet för att slippa köpa en dedikerad dragvajer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rjoac09:

Det är väldigt sant, skulle kunna ta slim på den korta sträckan, behöver jag oroa mig för att kablarna inte är STP skärmade på den sträckan? Anledningen att jag vill använda dem existerande kablarna som dragvajer är väl egentligen ren snålhet för att slippa köpa en dedikerad dragvajer.

Nej nej, skippa skärmade kablar helt och hållet, det behövs inte. Det du kan göra med dragfjäder är att först dra ut telefonkablarna med den (och därmed dra in dragfjädern), sen fästa nya kablarna i dragfjädern istället. Försök INTE dra in dragfjädern med telefonkablarna kvar, det kommer bli katastrof, tro mig jag har dragit både nätverkskabel och el i VP-rör i hus.

Om du nöjer dig med gigabit så fungerar Cat 5e alldeles utmärkt och är en smidigare kabel, det är större chans att du får in två sådana i röret än två CAT6.

Nästa tips är att när du kommer fram till ett uttag men ska vidare, dra ut så mycket kabel du kan därifrån så att du minskar friktionen innan du fortsätter dra vidare mot nästa uttag.

Det du ska använda dig av är installationskabel med enkarderliga ledare (dvs ej patchkabel). Anledningen är att uttagen har saxar som skär in i ledarna, medans patchkabel är finkarderlig och saxarna skär sönder/av de små fina trådarna (där det är menat att kontaktbleck ska tränga in i).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Om du behöver PoE (Strömförsörjning via nätverkskabeln) så kör inte slim-kablage. Detta då du behöver tjockare koppar för att det ska hålla i längden).

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Nej nej, skippa skärmade kablar helt och hållet, det behövs inte. Det du kan göra med dragfjäder är att först dra ut telefonkablarna med den (och därmed dra in dragfjädern), sen fästa nya kablarna i dragfjädern istället. Försök INTE dra in dragfjädern med telefonkablarna kvar, det kommer bli katastrof, tro mig jag har dragit både nätverkskabel och el i VP-rör i hus.

Om du nöjer dig med gigabit så fungerar Cat 5e alldeles utmärkt och är en smidigare kabel, det är större chans att du får in två sådana i röret än två CAT6.

Nästa tips är att när du kommer fram till ett uttag men ska vidare, dra ut så mycket kabel du kan därifrån så att du minskar friktionen innan du fortsätter dra vidare mot nästa uttag.

Det du ska använda dig av är installationskabel med enkarderliga ledare (dvs ej patchkabel). Anledningen är att uttagen har saxar som skär in i ledarna, medans patchkabel är finkarderlig och saxarna skär sönder/av de små fina trådarna (där det är menat att kontaktbleck ska tränga in i).

Okej då oroar jag mig inte för någon skärming då iaf, och får väl ta och införskaffa en dragvajer helt enkelt, spelar stål eller nylon någon roll? Men hur funkar det eftersom ena änden av kabeln ska bli ett uttag och andra änden ska ju bara få en vanlig RJ-45 kontakt som ska in i switchen. Är det några problem att köra med solid kabel till kontakten, läst lite att man ska undvika det nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

Nåt sånt här kanske?

Kör absolut med smörjmedel, gör stor skillnad. Se även till att en person drar och en annan står och matar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Container:

Om du behöver PoE (Strömförsörjning via nätverkskabeln) så kör inte slim-kablage. Detta då du behöver tjockare koppar för att det ska hålla i längden).

I mittfall ska det inte användas för strömförsörjning, sen är det ju en lägenhet som jag räknar flytta från om några år så man vet ju aldrig vad nästa person tänker använda det till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rjoac09:

Okej då oroar jag mig inte för någon skärming då iaf, och får väl ta och införskaffa en dragvajer helt enkelt, spelar stål eller nylon någon roll? Men hur funkar det eftersom ena änden av kabeln ska bli ett uttag och andra änden ska ju bara få en vanlig RJ-45 kontakt som ska in i switchen. Är det några problem att köra med solid kabel till kontakten, läst lite att man ska undvika det nämligen.

Sätt uttag på båda sidor eller använd en sådan här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rjoac09:

Varför vill du kontaktera en kabel? Jag tänker mig att du sätter ett keystone uttag på varje ställe som du drar kabel till och sedan använder en patch-kabel för att koppla in sakerna du vill ha ansluta.

Då kommer det att finnas två uttag vid punkt 1 som går till två olika uttag vid punkterna 2 och 5.

För själva dragningen så tänker jag mig att du använder två kablar. En kortare och en längre. Du drar dem båda från punkten 2 till punkten 1. Om allt går vägen så fortsätter du sedan med den långa kabeln bort från 2 mot 5. Detta för att inte behöva dra igenom hela längden av den långa kabeln från 1 till 2 på väg mot 5.

Permalänk
Medlem

Drog TP i huset nyligen, jag körde på denna kabel:

https://www.inet.se/produkt/6301102/deltaco-u-utp-tp-installa...

U/UTP Cat6 kabel med solida kopparledare i standardtjocklek, skulle väl säga att det är precis vad man vill ha för hemmabruk.

Som jag drog till
https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/kablar-fo...

eller

För att sedan patcha vidare till enheterna. Tyckte det gick helt ok att dra den kabeln, drog i vanliga flexrör (för infällda uttagen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Drog TP i huset nyligen, jag körde på denna kabel:

https://www.inet.se/produkt/6301102/deltaco-u-utp-tp-installa...

Som jag drog till

eller

För att sedan patcha vidare till enheterna. Tyckte det gick helt ok att dra den kabeln, drog i vanliga flexrör (för infällda uttagen).

Ja efter att ha läst en del av svaren här så blir det ju då ett dubbeluttag i Rum#1 så får man köra korta kablar från switchen till dem sen hitta någon snyggt enkeluttag för uttag#2 och uttag#5, synd att schnedier bara gör dubbeluttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Varför vill du kontaktera en kabel? Jag tänker mig att du sätter ett keystone uttag på varje ställe som du drar kabel till och sedan använder en patch-kabel för att koppla in sakerna du vill ha ansluta.

Då kommer det att finnas två uttag vid punkt 1 som går till två olika uttag vid punkterna 2 och 5.

För själva dragningen så tänker jag mig att du använder två kablar. En kortare och en längre. Du drar dem båda från punkten 2 till punkten 1. Om allt går vägen så fortsätter du sedan med den långa kabeln bort från 2 mot 5. Detta för att inte behöva dra igenom hela längden av den långa kabeln från 1 till 2 på väg mot 5.

Du nämner en bra fråga där. jag tänkte ju att kablarna bara skulle komma ur väggen rakt in i switchen och sätta en huva över typ. Fibern kommer ut ur samma hål så kan inte ha något snyggt infällt där ändå. Men kanske kan sätta något utanpåliggande dubbeluttag, blir kanske snyggast ändå.

Jag funderade att börja från punkt 5 till punkt 2, vid det läget vet jag hur mkt kabel som gått åt, så ser jag om jag får plats med 2 kablar i röret och om jag har nog med kabel.

Permalänk
Medlem

Kika på Schneider Actassi. Det finns (eller har åtminstone funnits) centrumplattor med ett uttag. Notera att de behöver en liten monteringsram också.

Nej man sätter uttag, inga lösa sladdar ut från väggar, däremot sätter man sen valfri patchkabel mellan uttag och enheten man vill koppla in. Lätt att byta längd om man vill/behöver flytta på saker. Sen som jag nämnde innan så är det direkt olämpligt att kontaktera en installationskabel, likväl att installera patchkabel i ett uttag pga kardelerna.

Är telefonkablarna fräscha så funkar det oftast att använda dom till att dra med (istället för dragfjäder). Skulle det skita sig så funkar en dragfjädrar i nylon utmärkt, du kommer inte dra sönder en sådan.

Jag hade nog gjort som @MickeBoy nämnde ovan. Börja vid punkt 2 med två kablar mot punkt 1. Enda nackdelen med det är att du behöver ha tillgång till andra änden av kabeln (på rullen) som ska till punkt 5. Annars börja vid punkt 1 och dra till punkt 2. Därifrån sen dra ut kabel som jag var inne på så att när du drar från punkt 5 (eller kanske en tidigare beroende på hur tungt det är) så löper kabeln in vid punkt 2 och slipper extra friktion som om den löpt in från punkt 1.

EDIT: Tips när du ska dra i två kablar är att skala upp yttermanteln 7-10cm så att du ser de 8 trådarna. Vrid dom på mitten 180 grader runt det du ska dra med och eltejpa fast ändarna. Undvik att tejpa fast dom på yttermanteln om det går, du vill behålla omkretsen så liten som möjlig. När du ska fästa ihop dina två kablar med dragtråden, så lägg dom lite förskjutet mot varandra, dvs låt den ena kabeln hamna lite längre ”bak” så att ändarna inte är på samma ställe. Det jävligaste är nämligen alla böjar, så när du drar underlättar det om bara en kabel behöver böja sig först och sen kommer den andra, än om du har en stor klump med båda direkt. Svårt att förklara, men du kommer nog bli varse om/när du testar. Ju rörligare din lilla skarvklump är desto enklare kommer det bli

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

... Ju rörligare din lilla skarvklump är desto enklare kommer det bli

Precis som du beskrev gjorde jag, med telefonkabel. Sedan smörjde jag med lite WD40 också bara för "att det borde vara bra", smekte tillbaka genom röret. Att tänka på att vp-rören för telefon inte är jäääättestora.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit är inte längre bra, alls. Undvik.

Permalänk
Medlem

Tänk på att teleuttag sitter i serie, därför inte alltid enkelt att använda kanaliseringen för att dra nya kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Skärmade kablar är onödigt de ligger där torrt och fint i alla fall.

Key stone uttag Är en bra lösning för att då är allt Kablat Och Klart "inne i" väggarna och Du - det ligger i öppen dag - connectar resterande kablar som du vill från en Punkt till en annan (från key stone 2 meter med Ethernet kabel till taxens Min dator 💻 där han har hundkojan eller vad vet jag)...

Dra nu inte ut på arbetet...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Skrivet av rjoac09:

Det var ju smidigt att det fanns slim kabel, men tror tyvärr att det inte funkar då maxlängden är 50m, jag tror att det kommer gå åt mer kabel än så för att komma till andra sidan lägenheten. Ja tanken var att använda dem existerrande telefonkablarna som dragvajer.

Om jag inte minns fel så är det inga problem att dra längre längder än 50 meter. Använder du Cat5e så kan ju hastigheterna sjunka en hel del. Men kör med minst CAT6.
Eller så drar du fiber istället. Det blir dyrare men du är mer framtidssäker. Även om du har 10 gbit/s+ på hemnätverket.
Sen är fiber tunnare än cat cabel med.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tänk på att teleuttag sitter i serie, därför inte alltid enkelt att använda kanaliseringen för att dra nya kablar.

This👆
Telefonkabeln går förmodligen utifrån och sen in i lägenheten, sen är går den till första uttaget vidare till nästa, alltså i serie som Petterk säger och inte stjärnnät.

Det betyder att du behöver ha nästan alla kablar i samma rör vid något tillfälle. Kommer bli trångt även om du kör med slim kablar och mycket smörjmedel.

Kanske kan dra några mer gömda uttag utanpåliggande bakom dörrar osv i lister för att minska mängden i telefon-rören?

Mvh

Permalänk
Medlem

Du är nog i mål med lösningen och jag instämmer med dragvajer, två som bearbetar kabel(push/pull) och att du får öppna upp jacken och kartlägga vart uttaget vid fiberkonvertern går först.

Sedan därifrån identifiera vilken som blir nästa steg, du kan också "hoppa in och ut" i samma telejack om nödvändigt. Var bara försiktig med böjradien. Nödvändigt i och med att de ligger i serie.

Smörjmedel är att rekommendera.

Jag hade gjort en proper installation för framtiden, alltså hitta några snygga uttag och sätta dit keystone, markera upp dem. Det kommer resultera i en naturlig routerplacering i lägenheten.

Permalänk
Medlem

Ett tipps bara för att få kabeln att glida ordentligt genom dom gamla rören är att använda baby puder. Tycker Natusan Baby Powder är bäst. Den kladdar inte och luktar inte. Pudra in kablarna ordentligt och dra, pudret gör så det rullar på ordentligt.

Permalänk
Rekordmedlem

För att "seriekoppla vidare" kan man använda en switch om det kniper.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du någon hylla vid 2 eller 3 ? Varför går det inte att flytta routern? Svårt att veta hur kabelrören är dragna, men om vi förutsätter som nämnts ovan att de går i serie 1-2-3-4-5 så hade jag dragit 1-3 och placerat routern vid 3 (ganska mitt i lägenheten för WiFi) och sedan dragit två kablar till 4+5 samt en return från 3 till 2. Då har du aldrig mer än två kablar i rören samtidigt.

Permalänk
Medlem

Jag har dragit kabel i en lägenhet på 140 m2 och det var ca 25 m mellan router och mitt datorrum. Körde då med kanallisten och la två kablar i den kat 6e. Var jäkligt bökigt men det gick. Pressade egna uttag på kablarna.
I mitt nya hus så drog jag kabel i golvet då det byttes ut i vprör. Köpte då kat 8.1 kabel men den var för tjock så den fick dras ut till atterfalshuset som sitter i hop med garaget och upp på övervåningen in i mitt datorrum där. I vpröret så fick jag köpa två platta kat 8.1 kablar och det funkade att dra igenom med lite våld. Använde keystoneutag så jag kunde montera det i dosorna på väggen. Och köp kabel på Amazon så mycket billigare än på svenska datorbutiker

Permalänk
Skrivet av rjoac09:

Vad maxlängd 50m? Vid PoE 48V kan du ca ca 80m, vid ej PoE nästan 100m.

Visa signatur

IT-farbror strax 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem

När jag drog nätverk till andra sidan rummet körde jag den i taklisten (fanns en avfasning bakom).
Blev bra. För att slippa att sladden hänger ned från listen vid datorn så körde jag kabelklämmor

Permalänk

Använd kabel på rulle, cat6 eller cat6a, använd "jack toolless"-produkter, typ Lexcom och andra, bygg med utanpåliggande uttag med keystone istället för krone-plint. Om du ska bygga Ubiquiti så har dom en bra switch som heter flex 5 som drivs av PoE och kan vid behov strömsätta upp till fyra prylar.

Visa signatur

IT-farbror strax 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Har du någon hylla vid 2 eller 3 ? Varför går det inte att flytta routern? Svårt att veta hur kabelrören är dragna, men om vi förutsätter som nämnts ovan att de går i serie 1-2-3-4-5 så hade jag dragit 1-3 och placerat routern vid 3 (ganska mitt i lägenheten för WiFi) och sedan dragit två kablar till 4+5 samt en return från 3 till 2. Då har du aldrig mer än två kablar i rören samtidigt.

Kabelrören går exakt som jag numrerat dem, det har jag kollat sedan innan. Jag har i dagsläget ett mesh med 3 puckar. 1 av dem är vid switchen och agerar huvud router, en är mitt i lägenheten och en är i PC rummet. Men just nu är bara puck 1 trådad. Jag vill se till att alla 3 puckar är trådade uttag#2 passar bäst med hur lägenheten är möblerad. Annars hade jag valt uttag#3 då det är som du säger, mitt i lägenheten.