Permalänk
Medlem

UPS, livslängd?

Hej,

Har en green cell UPS av minsta modell. Nu drog jag ut strömmen och den höll väldigt kort tid. Jag ska koppla in en dator och app och läsa ut status, men funderade på hur länge de förväntas hålla?

Jag har den för att mina NAS ska hinna stänga ner, samt router mm ska leva en liten stund efter strömavbrott.

https://greencell.global/en/uninterruptible-power-supplies/10...

Jag har tänkt att även sätta upp en NUC jag redan har som också får vara backupad av NASen, men det är egentligen inte nödvändigt, kanske är det dumt att lasta på med onödiga saker.

Cykla den ibland?
Byta batteri?
Köpa ny / annan?

Till saken hör att jag har strömavbrott var 5e år, och inte har nåt jättekänsligt som måste hållas igång - samtidigt är det en bra funktion. Jag har inga ambitioner att driva datorer och skärmar vidare.

Permalänk
Medlem

Definiera "väldigt kort tid"? Enligt spec klarar den maximalt 20min, detta är trolgitvis mätt under väldigt låg load. Och sen några år på nacken så är vi nere på single-digits.

Men ha du haft den 2-3år är nytt batteri inte alls en dum idé, om det nu inte kostar mer än en ny UPS, inte alls ovanligt.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Sånt kan ju variera väldigt mellan olika märken och modeller.

Men, rent generellt, så brukar en UPS för konsumentbruk kunna leverera ström i ungefär 5 minuter vid max belastning. Den tiden öker proportionellt vid minskad belastning - så drar man bara hälften av vad den kan leverera så klarar den 10 minuter, osv.
Det finns dock mängder med undantag från den tumregeln, så de där 5 minuterna är det minsta man kan förvänta sig.

Själva batterierna bör bytas med 2-5 års intervall. Eller däromkring. Beroende på en väldig massa faktorer.

Permalänk
Medlem

Blybatterier åldras av värme - fortare ju varmare det är. Typiska AGM telecombatterier räknar man 3 år - vid 20 grader C ! - har man 10-års batterier som kostar massor så kanske det är 6-7 år i praktiken i normalvarma teknikrum - skall det hålla i 10 år så får det inte vara en milligrad över 20 grader C...

Varmare och det åldras fortare och det är nog rätt få som har 20 grader hemma utan snarare 22-23 grader C vare sig man vill eller inte - och typiska serverum/teknik-skåp oftast varmare än så - och dessutom ytterligare några grader varmare, ofta värmd av UPS:s egna elektronik när det är i samma kapsling och inte separat batterilåda placerat så svalt man kan hitta i utrymmet..

Att det börja fungera halvkackigt efter 2 år är alltså inget att bli förvånad över - och speciellt inte med småbatterier som i billigare UPS:er där ambitionsnivån är satt låg redan från början.

Permalänk
Medlem

Det har dock gått inflation i ups:er, en liten apc 2000 som borde kosta (på sin höjd en vacker dag med medvind) runt 6000:- kostar nu istället drygt 14000 (!) på dustin. De har MAGE att ta 45k för en 3000!

Permalänk
Medlem

2-3 år på en Standard UPS med blyack.

Ofast lita dyrt med nya batterier som helt ny UPS. Kolla om du hittar en ny UPS med lite kul lulllull, övervakning? App? WEb GUI. Roligare köpa nytt än sitta med gammalt och lägga massa pengar på.

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Blybatterier måste som sagt bytas var 3-5 år.
Mina APC kan man demontera och stoppa in biltema ackumulatorer.
Kostar betydligt mindre även om de fungerar kortare tid.

Permalänk
Rekordmedlem

84 Wh i teoretisk maxkapacitet säg 80 % acv det i realistisk om batteriet är bra (67 Wh)
Bara att räkna utifrån det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svar.

Jag ska testa hur länge det lever med bara router, utan NAS (men det är ju både en "hobby UPS" och två Synology av minsta sort) - Tanken är egentligen bara att den ska skicka en shutdown till NAS och att mitt larm ska hinna skicka en "power failure" innan bredbandet går ner (3g modemet i larmet slutar funka och jag har inte lyckats byta till ett nytt än).

En ny acc på biltema och att tänka på hur UPS är placerad kanske kan göra att den lever lite till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Det har dock gått inflation i ups:er, en liten apc 2000 som borde kosta (på sin höjd en vacker dag med medvind) runt 6000:- kostar nu istället drygt 14000 (!) på dustin. De har MAGE att ta 45k för en 3000!

45K för 3000VA, det låter som Li-ion baserad UPS. Vanliga blybatteri-varianter kan man finna för relativt små pengar. T.ex PowerWalker VI 3000 RLE för 3500:-.

Tidigare svarare på tråden har redan givit bra svar vad gäller förväntad livslängd på blybatteri-baserade UPS-enheter. Personligen så byter jag batterier i min APC SmartUPS 1500 ungefär var 3:e år, sen har det tillkommit en hel del extra sedan jag skaffade UPS:en så med allt jag har anslutet nu får jag vara glad om allt lyckas stänga av sig lite snyggt innan krämen tar slut.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

45K för 3000VA, det låter som Li-ion baserad UPS. Vanliga blybatteri-varianter kan man finna för relativt små pengar. T.ex PowerWalker VI 3000 RLE för 3500:-.

Fortfarande slutna blyackar... på riktigt
https://www.dustinhome.se/product/5010782837/smart-ups-x-3000...

Permalänk
Medlem

Har en APC Smart-UPS 750 VA LCD 230 V och behöver byta batteri ungefär vart fjärde år. Har endast en liten HP MicroServer inkopplad, men känns ändå skönt både att ha lite drifttid vid eventuella strömavbrott och skydd mot "smutsig" el.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem

Jag har en APC som jag gav 1149 för i slutet av 2018 (modellen var gammal redan då men batteridatum 2018). För någon vecka sedan bytte jag batteri till ett från Classe för 299 (finns motsvarande på Biltema också). Den har dock tjatat på mig om batteribyte under en tid.
Så, det höll i över 5 år. Är glad om nya håller halva den tiden. Har väldigt sällan strömavbrott men visst, det händer. Säker avstängning efter 5 minuter på batteri, 15% batteri eller 10 minuter runtime kvar. Det som kommer först. Nu säger den 19% load och 21 minuter drift men det är bara beräknat. Den första minuten utan ström sjunker procenten mycket snabbt innan den stabiliseras. Den driver bara servern som i snitt tuggar 50-55 watt (när diskarna sover) och en led-list så man ser något om det blir svart. Testar nu för tiden jordfelsbrytaren två gånger om året så det är en bra rutin att även kolla hur UPS sköter sig då och om drifttiden verkar vettig. Vet inte hur mycket data din kan lämna ut på usb men min ger tillräckligt och då är det ändå ingen "smart"-modell.

Permalänk
Medlem

Vill man ha ett batteri som håller länge får man köra med Li-ion LFP.
Problemet med dessa är att de kräver en avancerad BMS eftesom urladdningskurvan inte ser ut som bly eller Li-ion med kobolt.
Vid 100% laddning så håller det i mer 10 år, nöjer man sig med 80% blir det minst 15 år.
De är ju än så länge rätt dyra men lär sjunka pris.
Här är ett exempel: https://www.powertechsystems.eu/wp-content/uploads/specs/Powe...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W