Youtube provar billiga Premium Lite på nytt

Permalänk
Medlem

Ge mig möjlighet till reklamfritt Youtube utan Music till billigare peng så man kan gå tillbaka till Spotify, då Music är skit.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Den teorin kan jag ställa mig bakom, men det blir ju extremt luddigt var gränsen skall dras mot "sponsrat".

Jag stör ihjäl mig på när de Youtubers jag följer stannar upp videon mitt i allt för att göra en inklippt regelrätt reklamsnutt för en produkt, det spolar jag bara över blixtsnabbt med en djup suck. Sånt skulle de kunna baka in i "premium" att det spolades bort automatiskt....

Men många får ju även prylar skickade till sig för att "recensera" när de använder prylen i videon, jag följer mycket folk som skruvar bil och typ hantverkare, maskinförare som bygger saker.
Jag kan absolut leva med att de använder t.ex verktyg när de bygger som de fått gratis eller rabatterat med motkrav att nämner märke och modell i videon och deras ärliga ofiltrerade erfarenhet av att använda verktyget.... och sen en länk till där man kan köpa i videons beskrivning.
Efter några år så utvecklas till och med en form av tillit när man sett att de spytt galla över nått skit de testat.

Denna typ av "sponsring" blir otroligt svår att sålla bort eller förbjuda.

Installera Sponsorblock så slipper du det

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/sponsorblock/

Visa signatur

Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz - 16GB Ram - GTX 970 4GB - TrackIR 5 - Virpil Mongoost-50 HOTAS - MFG Crosswind Pedals

Permalänk
Medlem

Det här är så otroligt provocerande. Herregud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Jag stör ihjäl mig på när de Youtubers jag följer stannar upp videon mitt i allt för att göra en inklippt regelrätt reklamsnutt för en produkt, det spolar jag bara över blixtsnabbt med en djup suck. Sånt skulle de kunna baka in i "premium" att det spolades bort automatiskt....

Hur skulle det fungera? YouTube:ares avtal med sina sponsorer har ju ingenting med YouTube att göra, så YouTube kan ju inte bara gå in och ta bort dessa segment bara för att du har ett Premium-konto.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Ett företag är vad de tjänar pengar på. Google är ett annonsföretag. Föga förvånande att de helst undviker att ge folk möjlighet att betala sig bort från annonser. Kan det kanske vara så att de tjänar mer pengar på riktade annonser per användare än de vågar erkänna?

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem

Och vad är fördelen över att använda Firefox och uBlock? Nä, just det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deeziel:

De är ju för roliga, skapar en produkt som alla vill ha, för att förstöra den direkt. Det är ju som att de vill kunna säga "Titta, vi provade, men ingen ville ha den"... Tacka fan för det. Ibland är de bra spåniga.

Jag tror att de vet precis vad de gör tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

kan man inte med premium? jag använder ReVanced för att göra det, men trodde det var en del av premium.

Åja. Jag hade inte ens betalat för premium ifall det var 10kr/mån när det finns bättre.

Jo med vanlig premium, men inte med lite versionen i artikeln. Samma här, revanced ftw 😏

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Kul, hoppas det abonomanget kommer tillbaka hit också, kör personligen Youtube Premium idag men jag som bara använder det för att bli av med reklam "kastar ju bort" en hel del.

Det som gör mig mest irriterad med all reklam på Youtube är faktiskt att det finns en hel del bedrägerier bland reklamen, förstår att Youtube drar in pengar på det men känns moraliskt tveksamt till att de godkänns så enkelt.

Permalänk
Medlem

Håller helt med om att jag inte skulle betala ett öre för en tjänst som ändå ger mig reklam.

Dock är det intressant att läsa att den största majoriteten här klagar på det. Var är alla de som tycker att exakt samma idé med Netflix är helt ok tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Funkar så vitt jag vet inte på min Galaxy Fold 3 men jag har premium sen ett tag tillbaka så vet faktiskt inte.
Ska testa en S24 Ultra som ligger framför mig och återkomma.

Edit:
Youtube stänger av sig/pausar så fort jag släcker skärmen eller går ur Youtube appen

Har du aktiverat funktionen i inställningarna?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bärplockaren:

Har du det här alternativet, högre bitrate vid 1080p kan du välja det?
https://www.sweclockers.com/nyhet/36138-youtube-premium-far-f...

]

@bärplockaren

Det är lite olika hur de lagt upp kvaliten men jag tycker det blir rätt stor skillnad.

Här är bump från min telefon hur det kan se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Har du aktiverat funktionen i inställningarna?

Hittar ingen inställning för det

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Om dom körde utan reklam men höjde priset lite så skulle jag iaf överväga det, men med reklam är det inte ens ett alternativ om det inte är jääävligt sällan den dyker upp.

Permalänk
Medlem

Just nu betalar jag för att kunna "titta" med skärmen släkt... Det är sjukt på så många sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jspider:

Just nu betalar jag för att kunna "titta" med skärmen släkt... Det är sjukt på så många sätt.

Samm här, "lyssnar" ofta på dokumentärer på youtube medan jag tränar, promenerar eller löser andra hushållssysslor. Hade inte klarat mig utan varken det eller reklamfritt dessvärre...

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Eller så skaffar man premium för att slippa reklam på TVn vilket är primära anledning till att jag har premium. (Ja jag vet att det går att gå runt med t.ex pihole men jag orkar inte hålla på med sånt)

Vad jag vet fungerar det inte längre med pihole då Youtube skickar reklamen från samma domän som videon och pihole kan inte se någon skillnad på innehållet. Om någon har en fungerande konfiguration med pihole för Youtube på smart-TV idag så är jag VÄLDIGT intresserad av att höra mer om det pga. de prishöjningar de nu gör på Premium Family.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kyraal:

Hur skulle det fungera? YouTube:ares avtal med sina sponsorer har ju ingenting med YouTube att göra, så YouTube kan ju inte bara gå in och ta bort dessa segment bara för att du har ett Premium-konto.

Jo det kan youtube faktiskt göra.
Det är till och med något som redan används flitigt av youtube.
Siten har nämligen användarregler.
Exempelvis kommer du få material borttaget om du postar porr där. För det går emot youtubes användarregler.

Det är alltså inte svårare än att lägga till att sponsorsegment behöver flaggas som reklam av respektive kanal - så att det kan sorteras bort för de som betalar för att slippa reklam. Sköts inte det så blir det konsekvenser.
Precis som när man laddar upp annat som inte lirar med användarreglerna.

Youtube har gjort valet här att inte lägga in sådana regler. Och ändå ta mer betalt för en "reklamfri" streamingtjänst än de flesta andra streamingtjänster (som faktiskt är reklamfria).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vilket skämt. Att betala för en tjänst för att ändå visa reklam. Nä va fan?

Permalänk
Medlem

HA. HA! HAHAHA!

Både betala OCH få reklam nedtryckt i halsen? Dra åt helvete.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

hade ärligt talat övervägt en billigare modell som inte ger något annat än reklamfritt. men ser inte vitsen med "mindre reklam" då reklam är reklam och avbrott är avbrott. kan man tolerera "lite reklam" så är man inte i samma båt som majoriteten av oss reklamhatare, och då har jag svårt att se vem det här ska vara till för

Permalänk
Medlem

Avsluta mitt premium när de skulle höja priset så inte haft det på en månad. För att ha Youtube igång när mobilen är stängd så använder jag bara browsern istället för appen, sätt på vad du vill och släck mobilen utan att stänga ner browsern, funkar lika bra som premium. Plus att man har Brave så det är reklamfritt också, denna tjänsten de testar blir det inte mycket av.

Permalänk

Skulle hellre betala en högre summa än den dom tänkt nu för slippa reklam helt.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Funkar så vitt jag vet inte på min Galaxy Fold 3 men jag har premium sen ett tag tillbaka så vet faktiskt inte.
Ska testa en S24 Ultra som ligger framför mig och återkomma.

Edit:
Youtube stänger av sig/pausar så fort jag släcker skärmen eller går ur Youtube appen

Har du tillåtit den att få köras i bakgrunden då?

Vet inte hur det funkar på Android, men på iPhones kan man ju begränsa en apps bakgrundsaktivitet. Antar att det måste finnas något liknande på Android.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Skulle kunna ha varit ett första April skämt. Herregud asså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Den dag jag kan betala annonymt så gör jag det på direkten. Aldrig i livet att Alphabet får min titthistorik ("watch history") kopplat till en riktig person/betalkort.

Nej, jag tittar inte på något suspekt. Falcon paladin, Not just bikes, Gyle cast, Electroboom, Technology connections osv. Det är en ren principsak.

Google har för länge sedan kopplat ihop din titthistorik med en profil som innehåller en massa information om dig.
Har du nån gång handlat med ditt betalkort på nätet så har de alla uppgifter.
Enda sättet att komma undan är att inte använda internet.

Facebook gör på samma sätt.
Här är ett exempel på hur Facebook fick tag på vilka läkemedel som folk köpt:
https://www.ehandel.se/vi-listar-natapoteken-avslojar-om-de-d....

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av fresh_java:

Vad jag vet fungerar det inte längre med pihole då Youtube skickar reklamen från samma domän som videon och pihole kan inte se någon skillnad på innehållet. Om någon har en fungerande konfiguration med pihole för Youtube på smart-TV idag så är jag VÄLDIGT intresserad av att höra mer om det pga. de prishöjningar de nu gör på Premium Family.

Har letat efter en fungerande pihole config, men att filtrera ut reklam på YT verkar inte vara möjligt öht med pihole längre iom det du beskrev.

Permalänk
Skrivet av phanto:

hade ärligt talat övervägt en billigare modell som inte ger något annat än reklamfritt. men ser inte vitsen med "mindre reklam" då reklam är reklam och avbrott är avbrott. kan man tolerera "lite reklam" så är man inte i samma båt som majoriteten av oss reklamhatare, och då har jag svårt att se vem det här ska vara till för

De går väl efter Netflix och liknande aktörer, vars Lite abonnemang med reklam verkar gå hem hos en hel del tydligen (iaf för nya subscribers och yngre generationer).

https://www.reuters.com/business/media-telecom/netflix-beats-...

https://www.emarketer.com/content/5-charts-netflix-ad-progres...

Permalänk
Medlem

Majoriteten vill inte ha Youtube music. Majoriteten vill ha reklamfritt och att kunna ha uppspelning med släckt skärm.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Google har för länge sedan kopplat ihop din titthistorik med en profil som innehåller en massa information om dig.
Har du nån gång handlat med ditt betalkort på nätet så har de alla uppgifter.
Enda sättet att komma undan är att inte använda internet.

Facebook gör på samma sätt.
Här är ett exempel på hur Facebook fick tag på vilka läkemedel som folk köpt:
https://www.ehandel.se/vi-listar-natapoteken-avslojar-om-de-d....

Jag har inget Googlekonto utanför YouTube. Självklart har jag integritetsskydd aktiverat i Firefox med Privacy Badger som blockerar Alphabet, Meta och annat skräp som inte är önskvärt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841