Telenor fiber-TV övergår till TV-hub som kräver internet
Hej Sweclockers!
Det här inlägget kommer nog bli lite gnälligt, men jag vill samtidigt öppna upp för en diskussion och höra era tankar kring detta.
Telenor har nyligen meddelat alla sina TV-kunder som tar emot TV via fiber (kanske gäller det även fler?) att den gamla Arris-boxen kommer att sluta fungera i början av december. Istället kommer en ny Androidbaserad box att levereras. Den stora skillnaden? Den nya boxen strömmar TV via wifi och kräver enligt Telenor minst 50 Mbit/s bredband. Tidigare hade jag en RJ45-kabel som gick direkt från fiberomvandlaren till TV-boxen, och jag är ärligt talat inte alls nöjd med denna förändring.
Varför jag ogillar detta:
Bandbredden för TV-tjänsten försvinner in i bredbandet. Tidigare kunde jag maxa mina 250 Mbit/s och ändå ha bufferfri TV, eftersom TV-tjänsten var separerad från bredbandet. Nu måste jag istället reservera bandbredd för TV
Större känslighet i mitt nätverk. Jag gillar att labba och experimentera med mitt nätverk, men nu riskerar jag att någon i hushållet får avbrott i TV om jag drar igång något experiment samtidigt.
Beroende av att bredbandet funkar felfritt. Tidigare var jag inte lika beroende av att bredbandet var stabilt för att kunna se på TV. Om det skulle bli problem med bredbandet var TV fortfarande stabil tack vare den separata linan.
Den nya boxen är endast wifi. Seriöst, vart är världen på väg? Ingen RJ45-anslutning längre? Det känns som ett steg bakåt när man tvingas förlita sig på wifi för något så grundläggande som TV-tjänsten.
Det som stör mig mest är att jag inte längre kan maxa min bredbandsuppkoppling utan att det påverkar TV.
Tidigare har jag uppskattat att kunna använda hela kapaciteten på 250 Mbit/s utan att TV ens märker av det.
Vad tror ni är anledningen till att Telenor går denna väg och släcker ner den gamla lösningen? Jag har en teori om att det kan ha med kostnadsbesparingar att göra, att de kanske slipper betala någon nätavgift till nätleverantören om de inte längre levererar TV via en separat lina. Vad tror ni? Jag är inte helt insatt i den tekniska biten, så det vore intressant att höra era synpunkter eller om ni tycker detta är helt okej.