Telenor fiber-TV övergår till TV-hub som kräver internet

Permalänk
Medlem

Telenor fiber-TV övergår till TV-hub som kräver internet

Hej Sweclockers!

Det här inlägget kommer nog bli lite gnälligt, men jag vill samtidigt öppna upp för en diskussion och höra era tankar kring detta.

Telenor har nyligen meddelat alla sina TV-kunder som tar emot TV via fiber (kanske gäller det även fler?) att den gamla Arris-boxen kommer att sluta fungera i början av december. Istället kommer en ny Androidbaserad box att levereras. Den stora skillnaden? Den nya boxen strömmar TV via wifi och kräver enligt Telenor minst 50 Mbit/s bredband. Tidigare hade jag en RJ45-kabel som gick direkt från fiberomvandlaren till TV-boxen, och jag är ärligt talat inte alls nöjd med denna förändring.

Varför jag ogillar detta:

Bandbredden för TV-tjänsten försvinner in i bredbandet. Tidigare kunde jag maxa mina 250 Mbit/s och ändå ha bufferfri TV, eftersom TV-tjänsten var separerad från bredbandet. Nu måste jag istället reservera bandbredd för TV

Större känslighet i mitt nätverk. Jag gillar att labba och experimentera med mitt nätverk, men nu riskerar jag att någon i hushållet får avbrott i TV om jag drar igång något experiment samtidigt.

Beroende av att bredbandet funkar felfritt. Tidigare var jag inte lika beroende av att bredbandet var stabilt för att kunna se på TV. Om det skulle bli problem med bredbandet var TV fortfarande stabil tack vare den separata linan.

Den nya boxen är endast wifi. Seriöst, vart är världen på väg? Ingen RJ45-anslutning längre? Det känns som ett steg bakåt när man tvingas förlita sig på wifi för något så grundläggande som TV-tjänsten.

Det som stör mig mest är att jag inte längre kan maxa min bredbandsuppkoppling utan att det påverkar TV.
Tidigare har jag uppskattat att kunna använda hela kapaciteten på 250 Mbit/s utan att TV ens märker av det.

Vad tror ni är anledningen till att Telenor går denna väg och släcker ner den gamla lösningen? Jag har en teori om att det kan ha med kostnadsbesparingar att göra, att de kanske slipper betala någon nätavgift till nätleverantören om de inte längre levererar TV via en separat lina. Vad tror ni? Jag är inte helt insatt i den tekniska biten, så det vore intressant att höra era synpunkter eller om ni tycker detta är helt okej.

Permalänk
Medlem

Samma sak gäller även Boxer/tele2s kunder gissningsvis både via antenn och dom som går via fiber, allente har också slopat sin gamla tv box dom säljer iallafall enbart den nya så gissningsvis kommer den gamla slopas tids nog.

Problemet som blir specifikt med boxer är att det är mycket äldre människor som inte har bredband eller fiber som tittar via antenn och har mindre paket och då bara får utskickat en ny låda som ska gå via wifi utan att ha bett om det eller förstå sig på det.

Nästa problem som uppstår delvis är ju också även om man har bredband har man ett bra och stabilt wifi som täcker där tv apparaten står, då tvn tidigare varit kablad så ställer det ju mer krav på att man har ett fungerande och stabilt nätverk.

Sambons farfar är 93år hade Telenor vi har valt att inte göra något åt det då han lärt sig och är van vid fjärrkontroll etc, han betalar nuvarande 400kr/mån för ett mellanpaket skulle han kunna fortsätta nyttja sin tv skulle man slänga på en bredbandstjänst också för kring 350kr enbart för att kunna titta på tv.....

Håller nog med dig på sista punkten att dom kan sända ut signalen utan att betala varken i antenn nätet eller fiber nätet dom avgifter för att få leverera tjänsten och kan då nyttja tekniken på så sätt att man sänker sina kostnader men samtidigt bibehåller samma pris ut till kund.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

TV-hubben är ju i grund och botten en android-enhet.

Någon får prova och se vad som händer om man använder en USB type-C nätverksadapter.

Alternativet är att streama till en AppleTV eller Chromecast/Google TV streamer som kan använda nätverkskabel.
Vissa kanaler kan inte streamas så man bör kontrollera vilka man kommer åt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Att den inte har RJ45 uttag är dåligt. Är det något som ska vara trådar hemma så är det streaming till en stationär TV. Kontinuerlig överföring som streaming stör ju prestandan för övriga enheter en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

allente har också slopat sin gamla tv box dom säljer iallafall enbart den nya så gissningsvis kommer den gamla slopas tids nog.

Allente använder enbart TV över fiber tillsammans med sina boxar, eller så blir du tvingad att skaffa en helt annan tjänst med streamad TV utan box. Allentes boxar kan inte gå över internet, utan multicast fungerar de inte. Det gäller även deras senaste Android-box, undantaget är om du kör deras senaste boxar med parabol för då behöver de inte internet eller TV över fiber.

Permalänk
Medlem

Telia håller också på att överge multicast för IPTV.
Blir ju färre och färre som använder det och kostnaden för att hålla igång det + support m.m. blir ju då högre per användare hela tiden.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Hur blev du meddelad detta? Jag har telenor och arris fast inte hört något om att dom skulle sluta med arrisboxen. Sedan drar en 1080p ström 5mbit ungefär. Tvbolagen brukar rekommendera 30-50mbit så att bandbredden räcker till annat också.

Permalänk
Medlem

Skaffa en Apple tv och kör deras app istället, de går lika bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Hur blev du meddelad detta? Jag har telenor och arris fast inte hört något om att dom skulle sluta med arrisboxen. Sedan drar en 1080p ström 5mbit ungefär. Tvbolagen brukar rekommendera 30-50mbit så att bandbredden räcker till annat också.

Jag fick meddelande om det på Kivra. Det går även att läsa här:

https://www.telenor.se/utskick/arris-box-till-tv-hub/

Skrivet av Sweckid:

Jag förstår inte hur det löser något av de problem jag beskriver, möjligen RJ45. Men det kräver fortfarande bredband etc.

Kör inte med Apples ekosystem här hemma, så om jag vill köra telenors, för övrigt bedrövliga, app Telenor Stream så finns det andra alternativ än Apple TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morax:

Jag förstår inte hur det löser något av de problem jag beskriver, möjligen RJ45. Men det kräver fortfarande bredband etc.

Kör inte med Apples ekosystem här hemma, så om jag vill köra telenors, för övrigt bedrövliga, app Telenor Stream så finns det andra alternativ än Apple TV.

Den är ju kalasbra. Det är ju egentligen en chromecast som dom brandat. Mina föräldrar fick byta från boxer marksänt till en sådan nyligen. Allt är bättre, bild, ljud streaming m.m. Om du bekymrar dig över att den kommer gnaga bandbredd så kan jag lugna dig med att du kommer absolut inte märka någonting.

Arrisboxen var främst till gamla pensionärer som behöver en fjärrkontroll med siffror, typ. Det där med RJ45, har inte chromecast någon dongle till det? En sådan bör ju fungera då.

Permalänk
Medlem

Som nybliven husägare där samfälligheten har avtal där grundpaketet på TV + 100mbit ingår i samfällighetsavgiften blev jag väldigt besviken över hur rutten denna tv hubb/androidbox fungerar. Däremot funkar som tidigare nämnts Telenor Stream-appen i ATV 4K brutalt mkt bättre, även över wifi, än skräphubben. Så de som måste använda tv hubben tycker jag jäkligt synd om alltså, sämre skräp på alla sätt har jag inte varit med om sedan jag beta-testade telias TV-app back in the days när det var splitternytt. Oerhört långsam och oresponsiv, vilket föga borde bero på wifi i sig eftersom routern står 30cm från tv hubben och ger bästa möjliga förutsättningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Den är ju kalasbra. Det är ju egentligen en chromecast som dom brandat. Mina föräldrar fick byta från boxer marksänt till en sådan nyligen. Allt är bättre, bild, ljud streaming m.m. Om du bekymrar dig över att den kommer gnaga bandbredd så kan jag lugna dig med att du kommer absolut inte märka någonting.

Arrisboxen var främst till gamla pensionärer som behöver en fjärrkontroll med siffror, typ. Det där med RJ45, har inte chromecast någon dongle till det? En sådan bör ju fungera då.

Skrivet av Kimball:

Som nybliven husägare där samfälligheten har avtal där grundpaketet på TV + 100mbit ingår i samfällighetsavgiften blev jag väldigt besviken över hur rutten denna tv hubb/androidbox fungerar. Däremot funkar som tidigare nämnts Telenor Stream-appen i ATV 4K brutalt mkt bättre, även över wifi, än skräphubben. Så de som måste använda tv hubben tycker jag jäkligt synd om alltså, sämre skräp på alla sätt har jag inte varit med om sedan jag beta-testade telias TV-app back in the days när det var splitternytt. Oerhört långsam och oresponsiv, vilket föga borde bero på wifi i sig eftersom routern står 30cm från tv hubben och ger bästa möjliga förutsättningar.

Oj, här var det två vitt skilda upplevelser av samma produkt. Hade ni verkligen samma pryl?

Vi i hushållet är hyfsat tekniska, så den biten är jag inte särskilt bekymrad över, har även ett extremt välbyggt unifi-system med flera välplacerade u6 pro och u6 enterprise accesspunkter.

Däremot gillar jag, som jag skriver i första inlägget, att laborera och trixa med mitt LAN i tid och otid. Även om jag lägger denna på separat SSID och jag justerar wifi-inställningar på ett annat SSID kommer samtliga SSIDn i unifi hoppa av en kort stund, även de jag inte labbar med. Det kommer garanterat betyda att jag inte får "hålla på" när någon annan tittar på TV.

Jag har faktiskt en Realtek USB-1gig ethernet NIC. Något jag skulle kunna testa när jag får denna hub.

Att Telenor påstår att detta är en förändring till det bättre är bara ett sätt att sminka en gris och dölja den faktiska sanningen under en brandad billig chromecastenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Precis, skaffa Appletv, välj vilken tv leverantör du vill som streamar och har en app.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morax:

man kan blanda, AppleTV är faktiskt en jävligt bra produkt, men kör man andriodskygglappar så förstår jag att man inte vill prova ens

Visa signatur

NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morax:

Oj, här var det två vitt skilda upplevelser av samma produkt. Hade ni verkligen samma pryl?

Vi i hushållet är hyfsat tekniska, så den biten är jag inte särskilt bekymrad över, har även ett extremt välbyggt unifi-system med flera välplacerade u6 pro och u6 enterprise accesspunkter.

Däremot gillar jag, som jag skriver i första inlägget, att laborera och trixa med mitt LAN i tid och otid. Även om jag lägger denna på separat SSID och jag justerar wifi-inställningar på ett annat SSID kommer samtliga SSIDn i unifi hoppa av en kort stund, även de jag inte labbar med. Det kommer garanterat betyda att jag inte får "hålla på" när någon annan tittar på TV.

Jag har faktiskt en Realtek USB-1gig ethernet NIC. Något jag skulle kunna testa när jag får denna hub.

Att Telenor påstår att detta är en förändring till det bättre är bara ett sätt att sminka en gris och dölja den faktiska sanningen under en brandad billig chromecastenhet.

Nja. Detta är tänkt som en TV hubb. Det är en chromecast 4K hårdvarumässigt. Sedan är programvaran lite anpassad gentemot tv leverantören. De som skriver att den är seg osv. Det är ju den kategorin som tittar på 10-15 kanaler samtidigt och sedan multitaskar mellan dom. Använder man den som det är tänkt. En kanal i taget så är den fenomenal.

Jämför man med arrisboxen så är det nog ett par ljusår mellan dom.

Att köra via deras app har sina nackdelar. Dels brukar ljudet vara lägre och sämre, även bild. Sedan kan den hoppa ur kanalen då och då. Har för mig appen fortfarande är beta. Den ligger stadigt på 1 stjärna i betyg på app store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

man kan blanda, AppleTV är faktiskt en jävligt bra produkt, men kör man andriodskygglappar så förstår jag att man inte vill prova ens

Men då installerar man appar från Appstore och i detta fall så är det Telenor Stream som gäller? Eller är det någon särskild bättre lösning just gällande AppleTV? Sambon har bara Apple-produkter i form av plattor och telefoner och kör Stream-appen i dom enheterna.

Skulle en Nvidia Shield vara en lösning? Jag har ändå sneglat på en sån för att jobba mig bort från HTPCns klumpighet.

Däremot kvarstår ändå ett grundproblem. Det ska funka att totalt maxxa bredbandsuppkopplingen utan att få pixlig TV. Blä på den och absolut ett steg i fel riktning. Vissa saker blir inte bättre med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morax:

Men då installerar man appar från Appstore och i detta fall så är det Telenor Stream som gäller? Eller är det någon särskild bättre lösning just gällande AppleTV? Sambon har bara Apple-produkter i form av plattor och telefoner och kör Stream-appen i dom enheterna.

Skulle en Nvidia Shield vara en lösning? Jag har ändå sneglat på en sån för att jobba mig bort från HTPCns klumpighet.

Appletvn funkar som sambons platta, bara att ladda hem appen, logga in och köra
edit: Suger appen, ja då är det trist... dom är iaf oftast 100ggr bättre än dom inbyggda androidapparna i en TV

Visa signatur

Permalänk
Medlem

TV-Huben, är det det svarta lilla lådan?
Kan vara värt att känna till att Netflix inte fungerar på den pga något avtalsbråk mellan Telenor och Netflix.
Jag märkte det själv när jag bytte till Telenor förra året vid Black friday.
Så jag köpte en AppleTV 4K och kör via streaming appen istället.
TV-huben fick åka ner i källaren till extra tvn där det även finns en chromecast för de tillfällen man vill kolla Netflix.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

TV-Huben, är det det svarta lilla lådan?
Kan vara värt att känna till att Netflix inte fungerar på den pga något avtalsbråk mellan Telenor och Netflix.
Jag märkte det själv när jag bytte till Telenor förra året vid Black friday.
Så jag köpte en AppleTV 4K och kör via streaming appen istället.
TV-huben fick åka ner i källaren till extra tvn där det även finns en chromecast för de tillfällen man vill kolla Netflix.

Huben har ju en inbyggd cast funktion. För det är just en Chromecast. Så du kan ta bort den gamla chromecasten så slipper du köra dubbelt.

Eller har du den äldre varianten? Som är cirka 15cm x15cm. Den har ju iof också chromecast funktion inbyggd i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Huben har ju en inbyggd cast funktion. För det är just en Chromecast. Så du kan ta bort den gamla chromecasten så slipper du köra dubbelt.

Eller har du den äldre varianten? Som är cirka 15cm x15cm. Den har ju iof också chromecast funktion inbyggd i sig.

Det är den något äldre varianten, inte den som hänger bakom TVn i HDMI-porten. Det är möjligt att den jag har också har en chromecast inbyggd, jag har inte undersökt det så noga. Eller jo förresten...jag tror att jag testade att casta till den, men det går inte att casta just Netflix till den.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Det är den något äldre varianten, inte den som hänger bakom TVn i HDMI-porten. Det är möjligt att den jag har också har en chromecast inbyggd, jag har inte undersökt det så noga. Eller jo förresten...jag tror att jag testade att casta till den, men det går inte att casta just Netflix till den.

Hmm konstigt. Har du testat ladda ned appen separat till den? Eller det kanske inte har sådan funktion som "mini huben" har med google tv. För det skall gå att ladda ned appen till huben och sedan köra på ett privatkonto utan anknytning till telenor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morax:

I ärlighetens namn testade jag snabbt bara att byta mellan kanaler osv, vilket funkar ruskigt dåligt/långsamt via TV hubben men galant i ATV-appen. Bildkvalite i sig var dock inget probme med hubben, när det väl hade laddat klart...

Permalänk

Tack för infon. Hade ingen aning om de här.
Här är mer detaljer om tv-hubben
https://www.androidtv-guide.com/pay-tv-provider/telenor-tv-hu...

Visa signatur

Spelburken: https://valid.x86.fr/q4jhbt

Livet är inte de dagar som har gått utan de dagar man minns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Hmm konstigt. Har du testat ladda ned appen separat till den? Eller det kanske inte har sådan funktion som "mini huben" har med google tv. För det skall gå att ladda ned appen till huben och sedan köra på ett privatkonto utan anknytning till telenor.

Går inte. Netflix finns inte tillgänglig som app och det går inte heller att casta en Netflixström från annan enhet till den. Fick det bekräftat av Telenors support att Netflix inte fungerar ö.h.t. på enheten, pga att man inte kommit överens om någon licens eller liknande.
Det kanske har åtgärdats vi det här laget dock, jag har nog inte testat på kanske 9 månader eller något.

edit: Netflixkontot i sig har ingen koppling till Telenor, det har jag haft sedan gammalt.

edit 2: den Nya hubben, som de kör med idag verkar ju dock ha stöd för Netflix.

Visa signatur

Permalänk

Också missnöjd med nya hubben. Problem med att ljudet inte synkade i början. Översiktstablån EPG finns ju inte. Sätter man sig vid TVn vid 18:00 och ska kolla vad som börjar vid 20:00 på dom olika kanalerna har man att göra en bra stund. Går inte att spola förbi reklamen på många program. Skulle se bonde söker fru igår börja titta vid 20:30 för att kunna hoppa över reklamen. Men det gick inte. Pausfunktionen ofta bortkopplad.
Men det är nog bara att vänja sig
Det är nog genomtänkt att vi ska bli tvugna att titta på all reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Truckförarn:

Också missnöjd med nya hubben. Problem med att ljudet inte synkade i början. Översiktstablån EPG finns ju inte. Sätter man sig vid TVn vid 18:00 och ska kolla vad som börjar vid 20:00 på dom olika kanalerna har man att göra en bra stund. Går inte att spola förbi reklamen på många program. Skulle se bonde söker fru igår börja titta vid 20:30 för att kunna hoppa över reklamen. Men det gick inte. Pausfunktionen ofta bortkopplad.

Va? Nu har ju jag inte fått min till telenor än. Däremot har jag använt en likadan för tele2. EPG är knappen ovanför den knappen man bläddrar kanalbyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Truckförarn:

This! Spola förbi reklam! Det är det bästa som jag inte ens tänkt ska vara ett problem framöver. Om det inte fungerar kommer jag 100% inte fortsätta vara kund. EPGn får hemskt gärna också vara väldigt användarvänlig, precis som den är i arrisboxen. Det går snabbt att bläddra runt och starta gårdagens program och spola förbi reklamen i de programmen, upp till en vecka bakåt. menar du att den funktionen är mer eller mindre borta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morax:

Däremot kvarstår ändå ett grundproblem. Det ska funka att totalt maxxa bredbandsuppkopplingen utan att få pixlig TV. Blä på den och absolut ett steg i fel riktning. Vissa saker blir inte bättre med tiden.

De svenska utvecklarna på Arris i Linköping fick kicken under pandemin, så jag tippar på att produkterna helt enkelt lades ner. Man kan gissa att när TV-leverantörerna då skulle se sig om efter en annan lösning och då var det inte så attraktivt att välja multicast och ha en andra infrastruktur att underhålla.

Har du ingen SQM-lösning du kan ta till att begränsa bandbredden för de klienter som inte är TV? Bonus med att köra SQM är ju att man får bättre latens i hela nätet vid belastning, samt rättvisa mellan strömmar eller enheter beroende på konfiguration.

Jag gjorde ett snabbt test med OpenWrts luci-app-sqm och begränsade ett av mina Wi-Fi-interface till 5 Mbit/s och det fungerade. I dialogen kan man även välja bryggade interface, så det skulle antagligen motsvara det du skulle göra. Kör med ett br-lan (som är begränsat) och ett br-tv-lan som är obegränsat. Du blir av med bandbredden motsvarande TV:n för övriga nätet, men det bör lösa att TV:n störs ut av övrigt, om det inte räcker med SQMs vanliga rättvisa av att köra det mot WAN.

Jag testade även luci-app-nft-qos, men där lyckades jag bara få uppladdning att begränsas, inte nerladdning. Där ska man kunna ställa gränser per IP/MAC, vilket dock är motsatsen till vad du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Samma sak gäller även Boxer/tele2s kunder gissningsvis både via antenn och dom som går via fiber, allente har också slopat sin gamla tv box dom säljer iallafall enbart den nya så gissningsvis kommer den gamla slopas tids nog.

Problemet som blir specifikt med boxer är att det är mycket äldre människor som inte har bredband eller fiber som tittar via antenn och har mindre paket och då bara får utskickat en ny låda som ska gå via wifi utan att ha bett om det eller förstå sig på det.

Nästa problem som uppstår delvis är ju också även om man har bredband har man ett bra och stabilt wifi som täcker där tv apparaten står, då tvn tidigare varit kablad så ställer det ju mer krav på att man har ett fungerande och stabilt nätverk.

Sambons farfar är 93år hade Telenor vi har valt att inte göra något åt det då han lärt sig och är van vid fjärrkontroll etc, han betalar nuvarande 400kr/mån för ett mellanpaket skulle han kunna fortsätta nyttja sin tv skulle man slänga på en bredbandstjänst också för kring 350kr enbart för att kunna titta på tv.....

Håller nog med dig på sista punkten att dom kan sända ut signalen utan att betala varken i antenn nätet eller fiber nätet dom avgifter för att få leverera tjänsten och kan då nyttja tekniken på så sätt att man sänker sina kostnader men samtidigt bibehåller samma pris ut till kund.

Det är fruktansvärt cyniskt mot de som inte använder internet i den utsträckning att de anser sig behöva obegränsad mängd data. Jag driver eget som teknikhjälp åt framför allt äldre och de får en helt onödig kostnad på minst 300 kronor i månaden för ett bredband de inte använder till något annat. De är väldigt ledsna och besvikna på Telenor. Dessutom typ 2 veckors varsel innan gamla boxen slutar fungera. Riktigt uselt!

Permalänk

Nu har vi också drabbats av den här prylen. Gnäll/produktinformation följer.
- Laggar gräsligt! Ca 3 sekunder från tryck på fjärren till reaktion, för något så enkelt som att byta kanal eller gå till startskärmen.
- Går inte att (som med Arris-boxen) lägga alarm för kommande program och få påminnelse när de börjar.
- Man kan inte (som med Arris-boxen) browsa information om andra kanalers pågående/kommande program utan att lämna nuvarande kanal.

Ett riktigt nedköp. Bara att hoppas på mjukvaruuppdateringar och/eller se på konkurrenternas erbjudanden.