Krönika: Vad är nästa stora grej?

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Vad är nästa stora grej?

Mitt bland nya processorer som bjuder på blygsamma förbättringar sitter Calle och saknar tiderna med större tekniska framsteg.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Framsteg i batteriteknik skulle kunna ha en stor påverkar på både hemelektronik och bilar och andra farkoster (elflygplan?).
Mer eneergi per vikt, snabbare laddning, säkrare etc.

Permalänk
Medlem

En stor orsak till att avsaknad av framsteg är brist på konkurrens. Några få jättebolag kontrollerar det mesta.

Tittar man på programmering går det till och med tillbaka. De bästa programmerarna är de som lärde sig under 1990 talet eller början på 2000. Idag är det inte alls samma utmaningar vilket också innebär att de inte lär sig

Permalänk
Hedersmedlem

Är det inte rätt allmänt att nya produkter/tekniker utvecklas fort i början för att sedan, när de börjar mogna, kräva alltmer ansträngning och resurser för mindre och mindre utdelning? Kategorierna cpu och gpu är kanske ganska mogna i sin nuvarande form, men saker kan ju hända. SSD:er kom ju som sagt, och plötslig t började det hända saker med diskar igen. Även processorer har ju fått lite nytt blod (om än kanske inte x86).

Permalänk

3D färgskrivare blir lättare att använda och det att går göra leksaker som helt vanliga barn vill ha:
https://www.youtube.com/watch?v=3-7h1fGe8Ms Jag ser framför mig att yngre barn får vissa leksaker gjorda av deras föräldrar, där förädlarna printar ut från en cadfil de hittar på nätet.

Ai såklart, ingen mer information behövs.

Solid state batterier som snart ska komma men som aldrig kommer. Och när de kommer så är det troligen inte riktig solid state utan nästan och har lite bättre egenskaper än dagens.

Det jag syftar på är batterier som kan ha mer energi per vikt och volym, snabbladdas och inte brandfarliga. Där ett scenario skulle vara att dagens litiumbatterier i framtiden blir olagliga att innehava p.g.a brandrisken. Jag tror dock inte att solid state batterier kommer så snabbt.

Vad ska man ha bättre batterier till, fordon, lagring av el för strömförsörjning osv är självklart.
Men det skulle revolutionera så mycket. Ta smartklockan som man kanske bara behöva ladda en gång i veckan, smartglasögon som inte väger så mycket mer än vanliga glasögon. Mobiltelefon som inte behövde laddas hela tiden.

Om man ser i butiken Kjell så har de batteriuppvärmda kläder av olika slag: https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/varmare/varmekl...

De är sådär idag. Med solid state batteri så skulle de kunna vara lättare och ha bättre batteritid etc. Kanske kommer värmeuppvärmda kläder en dag bli en självklarhet. Där man får berätta för de yngre att när man var liten så var skorna och vantarna helt utan "batterivärme" och vi fick gå/stå och frysa.

Permalänk
Medlem

Känns som att all utveckling sker på servrar idag. Även om det ofta var drivande förr så verkar det mer uppenbart idag när man ser framstegen där och hur stilla det står på skrivbordet.

Troligen också för att många är nöjda med sin prestanda på skrivbordet.

På mitt förra IT jobb (2022) hade vi 1680x1050 skärmar, datorer som tog flera minuter att starta och knappt klara tio flikar i webbläsaren. Men företaget var nöjda och vill inte köpa in bättre saker oavsett hur mycket vi klaga.

Såklart mus och tangentbord för 50kr styck också.

Där jag jobbar nu gör vi tiotals miljarder i vinst varje år men man vill ändå knappt lägga en krona på utrustning åt personalen. Men pratar man servrar så finns det kosing, hur många miljoner behöver du? Sa du AI? Ta några miljoner till så du har marginal!

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Tekniksprång genom mitt liv (inte i denna ordning)
1. Svartvit TV till färg-TV
2. Datorn introduceras till hemmet
3. TjockTV till platt
4. Internet i hemmet
5. Skrivmaskin till printer
6. Software rendering till hårdvaruaccellererad grafik
7. Fast telefoni till mobilt
8. Mobiltelefon med knappar till touch screen
9. Upplevelsen av första MMO
10. Papperskarta till GPS
11. HDD till SSD
12. OLED på mobiltelefon
13. 3D-printer
14. Postorder till att handla på nätet

Edit: Glömde övergång från CRT till LCD-skärm samt övergång från Floppy till CD/DVD

Kommande (för mig):
OLED-skärm till datorn

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro

Permalänk

Skärmar till PC med hög ppi och minst 120hz.

Apple har fattat grejen.

Och nej, 4k är inte tillräckligt hög upplösning.

Sen tycker jag moderkorten är för bloatade. Men folk vill tydligen ha stationära burkar med wifi (USCH!!!) och RGB och töntiga loading screens där det står "The ultimate force" 😅

ARM / Risc-v med slimmade minimalistiska moderkort får gärna bli framtiden.

Permalänk
Medlem

Men för fan Calle... 9800X3D är alltså 21 procent (21%) snabbare än 7800X3D. Vad begär du egentligen?

Det är ju sjukt jävla bra jobbat av AMD.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit är inte längre bra, alls. Undvik.

Permalänk
Medlem

Stor igenkänning på krönikan, absolut.

Jag är aningen äldre än skribenten, så för egen del har det gått lite hand i hand med att man åldrats och kanske mognat i takt?
Det är nu ganska många decennier sen jag kände ett trängande behov av att ha något enbart för att det är "det nya balla". Jag upplever även att jag blir mer o mer skeptisk och ifrågasättande till nyttan med många nya "innovationer", sällan jag numera vill ha något bara för att det är ballt, kan jag inte motivera nytta med det mot mig själv så viftar jag bort hela grejen som trams, eller "något för kidzen".....
Vilket ofta resulterar i att jag blir kallad bakåtsträvande gubbjävel, något som jag efter reflektion numera tar som ett komplimang snarare än förolämpning.

Det perspektiv som stör mig nått vansinnigt på kring hela denna grej är att numera alla krystade och framtvingade "innovationer".
Alla de stora drakarna är så in i hel*ete desperata att vara först med "nästa stora grej".... De bara öser ur sig dynga o hoppas att något ska ta skruv hos folket och skapa ett ha-begär som är så kraftigt att det går att sälja till överpriser utan guds nåde.

Det enda positiva jag ser med utvecklingen och konsumtionshetsen är att begagnatmarknaden formligen flödar över och vi som inte känner ett behov av att ha "det nya balla" kan köpa t.ex en 4-5år gammal mellanklass telefon i perfekt skick som fungerar utmärkt för några hundralappar och använda den i flera år.....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Varken AMD, Intel, eller Microsoft verkar bry sig så mycket om x86 desktop PC längre. Då går det så här. Typ alla konsumentprylar förutom just PC-Windows kör någon ARM historia. Är övertygad om att PC tar det klivet också. Men visst, ARM kommer ju också ha ett tak, men det är högre än x86 oberoende vad Jim Keller säger. Intel har samma prestanda nu som på 12 serien ungefär. Det säger allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Tittar man på programmering går det till och med tillbaka. De bästa programmerarna är de som lärde sig under 1990 talet eller början på 2000. Idag är det inte alls samma utmaningar vilket också innebär att de inte lär sig

Tröttsamt argument. Nej, det är inte samma utmaningar. De flesta kan numera fokusera på det kreativa ist f att alla ska behöva bekymra sig över minneshantering. Sådant görs fortfarande, men nu delegerat till de som utvecklar språk, drivrutiner, spelmotorer och likn. Det är en förutsättning för att utvecklingen ska kunna gå framåt.

"De flesta vuxna kan inte ens jaga sin egen middag nuförtiden."

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Nästa stora blir väl när vi får tillgång till ChatGPT voice grejen som verkar riktigt välgjord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Tröttsamt argument. Nej, det är inte samma utmaningar. De flesta kan numera fokusera på det kreativa ist f att alla ska behöva bekymra sig över minneshantering.

Fråga 100 utvecklare vad data orienterad design är och du kanske får 1 som vet
Med data orienterad design kan utvecklare trolla

De flesta utvecklare idag pysslar med deklarativ programmering och tveksamt om det räknas som programmering. Deklarativ programmering jämfört med det som var vanligt förr, imperativ programmering är nästan varandras motsatser sett till hur programmeraren bör tänka.

Programmering idag är en salig röra som så mycket annat

Permalänk
Medlem

Jag har inte använt AI varken privat eller professionellt, men jag har ändå rätt mycket erfarenhet av det.

För mig känns (dagens) AI inte som en revolution, men kanske en stor utjämnare. Det ger inte mig något mervärde, då den inte kan göra saker bättre än jag kan, men det kan höja tröskelvärdet och dra upp snittet för de som inte har samma förutsättningar. Däremot kan de säkert vara nyttiga på att spara tid till repetetivt arbete.

Jag har, dock, haft roligt åt att rätta elevers uppgifter i AI-eran, och att skriva uppgifter som promptar AI-modeller med dold text.
Det blir väldigt kul att läsa inskick om varför regeländringar i cricket resulterade i enandet av Tysklands förbundsstater.

Framtidens AI blir säkert ett bra verktyg.

Permalänk
Medlem

Vi lever så sjukt privilegierat teknikmässigt idag. Som 70-talist växte man upp svältfödd på teknik. Tänk om man bara haft EN pryl på den tiden som man har idag. Det jag önskat mest man skulle haft tillgång till på den tiden är Google Earth, det hade varit sjukt häftigt.
En bra helg i början på 80- talet kunde bestå av att bygga Lego, tälja barkbåtar, gjuta tennsoldater och plocka isär en trasig transistorradio.
Morsan brukade inte bli superglad när man plockat ner sin nya cykel i smådelar och monterade ihop igen.

Nästa stora tekniksprång? Det blir energilagring i solidstatebatterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Men för fan Calle... 9800X3D är alltså 21 procent (21%) snabbare än 7800X3D. Vad begär du egentligen?

Det är ju sjukt jävla bra jobbat av AMD.

Åh, jag vet inte? Verifierade siffror kanske? Ett läckt testresultat från geekbench är inget att uttala sig tvärsäkert om. Hade varit direkt oseriöst att från redaktionen lita blint på videocardz som inte direkt har ett fläckfritt rykte.

/////

Bra fråga, känns som vi antingen inte kan förutse det eller att vi på konsumentsidan inte har något direkt att förvänta oss.

Det enda som fortfarande känns som det har potential att överraska är nästa generations tv-spelskonsoler. Men även där är det nog tufft.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

En stor orsak till att avsaknad av framsteg är brist på konkurrens. Några få jättebolag kontrollerar det mesta.

Huvudet på spiken och nästa generation av programmerare riskerar att bli ännu sämre.

Ganska läsvärd artikel om hur AI påverkar programmerare.
https://www.darrenhorrocks.co.uk/why-copilot-making-programme...

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Tekniksprång genom mitt liv (inte i denna ordning)
1. Svartvit TV till färg-TV
2. Datorn introduceras till hemmet
3. TjockTV till platt
4. Internet i hemmet
5. Skrivmaskin till printer
6. Software rendering till hårdvaruaccellererad grafik
7. Fast telefoni till mobilt
8. Mobiltelefon med knappar till touch screen
9. Upplevelsen av första MMO
10. Papperskarta till GPS
11. HDD till SSD
12. OLED på mobiltelefon
13. 3D-printer
14. Postorder till att handla på nätet

Edit: Glömde övergång från CRT till LCD-skärm samt övergång från Floppy till CD/DVD

Kommande (för mig):
OLED-skärm till datorn

Jag vill komplettera med hyrfilm till streaming.

Även smarta hem produkter har tagit ett kliv framåt, robotgräsklippare/dammsugare, lampor.
Är också inne på samma spår, OLED-skärm till datorn som nästa "stora" hopp för mig.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Smarta lampor är en stor sak, snacka om livskvalitet. Allt är dimmbart, ljussättning och färg efter mående etc samt tack vare led flera års livslängd. Nj har vi barn som växer upp och potentiellt ser en vuxen byta lampa...en handfull gånger genom hela sin barndom (om ens det!).

Smarta prylar är kul men de är inte så himla effektiva. Robotdammsugare känns självklart men tyvärr är de väldigt dyra och långsamma/ineffektiva även toppmodellen, jämfört med en motsvarade 500kr dammsugare på Rusta som städar bättre på 20min än iRobot gör på 90min.

Sen vet jag att det är gott om nördar här, men 3D skrivare är verkligen inte ens en produkt hos folk. Det är ytterst dyrt, väldigt nischat och...bara än mer onödig plast i ens hem, PFAS någon? Näe, när de går att köpa en bra modell för 1500kr med utskrifter för fler månader kanske, men ändå troligen inte. Krävs fortfarande för mycket teknik och kunnande för att printa, och få har vi inte ens börjat på att designa det du vill skriva ut.

Näe, generellt så har skribenten rätt. Det var länge sedan något riktigt stort framsteg skedde som ändrade något, även Apple ligger ju och slirar och hittar inget nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Smarta prylar är kul men de är inte så himla effektiva. Robotdammsugare känns självklart men tyvärr är de väldigt dyra och långsamma/ineffektiva även toppmodellen, jämfört med en motsvarade 500kr dammsugare på Rusta som städar bättre på 20min än iRobot gör på 90min.

Grejen med robotdammsugare är ju att de körs när du inte är hemma så att du slipper ta fram den andra flera gånger i veckan.

Också väldigt länge sen iRobot var toppen, senaste åren är de knappt inom top5

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Något jag kan sörja är att CRT dött helt. Undrar hur den tekniken skulle kunna ha utvecklats. När skiftet från CRT till LCD skedde var den nya bildkvalitén horribel i jämförelse. Med det sagt hade ju CRT massor av andra tillkortakommanden dock 🙂.

Permalänk
Medlem

Passar på att lägger till information då jag varit med i två mindre (startup liknande) bolag.

Det är löjligt svårt att idag driva igenom nya lösningar om man inte stärker de dominerande ekosystem som helt dominerar.

Att marknadsföra går knappt, regleringar och annat är brutala mot ny teknik. Ofta regleringar framlobbade av jättebolag. Till detta finns gigantiska bidragssystem som delas ut av EU mm som drar till sig komptens och dessa system är noga reglerade för att om någon lyckas så skall vissa ha förtur att köpa upp tekniken.

Förr kunde bolag med bra ideer växa i mindre lokala marknader, ofta helt utan extern finansiering.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Förr kunde bolag med bra ideer växa i mindre lokala marknader, ofta helt utan extern finansiering.

Men beror inte detta helt på vilken marknad man tittar på? It var ju lite vilda västern under 90- och 00-talet, men i takt med att det blev samhällskritisk infrastruktur kom väl kraven på standardisering och reglering? Det är förstås trist om man är uppvuxen med frihet, men det är nog inte unikt för IT. Livsmedel, medicin, bilar m. fl. var väl inte heller särskilt kontrollerade i begynnelsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blixt3n:

Det kapitalistiska systemet tvingar företagen att hålla tillbaka på nya stora uppdateringar. Dom måste mjölka sönder varje mikro uppdatering som går annars förlorar dom pengar. Och det är pengar som styr.

Kanske det, men att utvecklingen har accelererat enormt dom senaste typ 200 åren måste nog ta slut någon gång. Man kan inte öka för evigt.

Permalänk
Medlem

Det är så enkelt att du blir äldre, ju mer man upplever desto mindre överraskad blir man. Detta är också vad som sägs göra att vi upplever att tiden går snabbare ju äldre vi blir.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Nästa stora steg är ’big’ ARM64 för PC. Det kommer golva x86 när det kommer en med 8-16 stora kärnor (cortex-X baserade)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Men beror inte detta helt på vilken marknad man tittar på?

Antalet branscher där det går att växa organiskt idag får man nog fundera länge över vilka de är.

Jag bor strax utanför göteborg, det äldre köpstråk vi hade där man förr i tiden handlade. En gata som var runt 1 km lång med affärer på båda sidor. Där är det idag nästan uteslutande secondhand eller annan verksamhet som ofta är bidragsfinansierad. Vi har idag minst 10 olika secondhand affärer i staden.

De har byggt en nytt köpcenter men där är det endast stora kedjor vad jag känner till. De som vågat satsa privat tror jag gick i konkurs under covid-nedstägningarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Antalet branscher där det går att växa organiskt idag får man nog fundera länge över vilka de är.

Ja, men var det så kul 1980 då? Småskalig it-eran kanske har passerat toppen men det kanske var en parentes (om än väldigt central för de inblandade) i historien? Det kanske kommer nya i framtiden?

Det andra är väl till stor del en effekt av att folk har kommit på att det är smidigt och billigt att handla på internet? Konceptet fysisk butik är kanske på tillbakagång, men folk hittar kanske på något annat? För inte så länge sedan jobbade ju majoriteten med jordbruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Ja, men var det så kul 1980 då? Småskalig it-eran kanske har passerat toppen men det kanske var en parentes (om än väldigt central för de inblandade) i historien? Det kanske kommer nya i framtiden?

Ja det var en fantastisk tid, inte alls samma idag. Runt 1995 - 2005 ungefär fanns det gott om små IT bolag i Sverige och de var extrem hastighet på innovation. Jobbade själv med bl.a. CRM system och det system vi gjorde tror jag ingen klarar att mäta sig med idag.
Svenska programmerare var också kända för att vara duktiga, det var flera så åkte till USA och jobbade och det räckte nästan med att säga att man var Svensk så fick man jobb.