Köpråd - Ultrawide 3440x1440 Skärm

Permalänk
Medlem

Köpråd - Ultrawide 3440x1440 Skärm

Är i tankarna på att byta ut min gamla 1080p skärm och skulle behöva lite råd.
Det jag vet är att jag vill ha en skärm som kör 3440x1440 runt 34".
Jag utbildar mig till systemutvecklare och det är främst detta den kommer användas till. Kommer givetvis även användas till spel men där är jag inte så kräsen. Kör jag något är det främst single player offline, typ Diablo IV eller Resident Evil 4 Remake så kör inte nåt som kräver extrem responstid.

Den skärm jag är intresserad av är AOC CU34G2X 34". Tänkte avvakta till black friday och se om det dyker upp nåt erbjudande. Men då kanske det finns någon dyrare modell som kommer ner till min budget 5000 kr.
Tycker ni jag ska köra på denna skärm eller är det någon annan ni vill rekommendera?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 680xx:

Är i tankarna på att byta ut min gamla 1080p skärm och skulle behöva lite råd.
Det jag vet är att jag vill ha en skärm som kör 3440x1440 runt 34".
Jag utbildar mig till systemutvecklare och det är främst detta den kommer användas till. Kommer givetvis även användas till spel men där är jag inte så kräsen. Kör jag något är det främst single player offline, typ Diablo IV eller Resident Evil 4 Remake så kör inte nåt som kräver extrem responstid.

Den skärm jag är intresserad av är AOC CU34G2X 34". Tänkte avvakta till black friday och se om det dyker upp nåt erbjudande. Men då kanske det finns någon dyrare modell som kommer ner till min budget 5000 kr.
Tycker ni jag ska köra på denna skärm eller är det någon annan ni vill rekommendera?

Tack på förhand.

Beroende på vad du gillar att spela så skulle jag säkerställa att du väljer rätt paneltyp och Hz.

OLED brukar nog vara bäst men kostar saftigt. IPS är typ bäst all around utan att kosta skjortan. VA om du gillar bra svarta färger (kontrast) och kör långsammare spel, typ civ. TN om du spelar mest snabba spel, typ CS.

Håll utkik efter reorna och hittar du något bra så köp först o tänk sen. Dock just skärmar brukar inte försvinna lika fort som t.ex hårdvara komponenter

För mer specifik rekommendation så skulle jag kolla med buildapc discord.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk

Efter ha testat en massa skärmar skulle jag personligen totalt dumpa VA paneler, nästan alla är skit.
Samsungs dyrare modeller är rätt så bra.
Men i mitt tycke så köper man en "144hz" skärm så ska panelen klara av att köra den i det också... annars är det falsk marknadsföring
Dom flästa VA paneler har ganska kraftiga eftersläppningar för att pixel responsen är för seg för "144hz" utan är mera mot 100hz hållet, så om du kör skärmen i 100hz så är bilden klar och kör du skärmen i sin tilltalade 144hz fart så hinner inte pixlarna med att byta färg vilket ger en suddig bild.
Men det största problemet för mig är black smear/att svarta/mörka färger får ett enormt eftersläp så allt blir att när du spelar ett mörkt spel så ser du ingenting så fort nått rör sig får du en svart svanns som följer efter allt som rör sig.

Men sen är det också hur känslig du är.

Jag skulle säga om du vill vara på mera budget håller kör på nån ips panel dom är för det mesta iallefall de vad dom säger att dom är "kolla reviews när dom vissar pixel response".
Annars är det såklart OLED finns inget som slår det men kostar där efter.
En begagnad 34" ips eller en ny OLED 34" men som sakt de beror på vad du själv vill spendera, skulle inte köäpa en 34" ips skärm om den bara är 2-3000 ifrån en OLED modell, inte värt det.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D | Corsair H100i V2 | 48 GB DDR5 Corsair VENGEANCE | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | Predator 34" 180hz IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround Racing rig

Permalänk
Bildexpert 📺

En annan sak med VA-paneler utöver eftersläpen som är lätt att glömma/missa, kanske extra så med UW-skärmar är att svärtan är beroende på vinkeln och man därför tappar kontrast, får ljusare svärta med blekare färger i vinklar vilket då riskerar bli tydligare med just UW. De typiska halvmatta filtren på de majoriteten bildskärmar är också rätt dåligt på att hålla kontrast då de prioriterar att få bort reflektioner. Det gör att den kontrastfördel på pappret som en VA-panel har över en IPS mycket väl kan ätas upp av hur reflexfiltret fungerar i ett rum som är ljusa i nivåer med kontorsmiljöer. Reflexfiltret lägger sig som hinna över svärtan.

Eller om man vänder på det, ställer man en IPS-skärm bredvid en VA-skärm så riskerar reflexfiltret i ett ljust rum göra att de båda upplevs lika begränsad i den kontrastupplevelse man får. Det kan krävas ett mörkt rum för att märka av den fördel en VA-panel faktiskt har över en IPS.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för input. Känslan är att man får avvakta BF och kolla hur priset på IPS och OLED utvecklar sig. Eventuellt värt att kolla på begagnad OLED om man inte hittar nåt där.