Dator stängs av av att spela krävande spel

Permalänk
Medlem

Dator stängs av av att spela krävande spel

Hej. Jag har ett problem att min dator stänger av sig själv när jag spelar ett mer krävande spel på högre grafikinställningar. Det triggas inte exakt varje gång jag kör, men det är något som irriterar mig då datorn är relativt ny. När den stängs av så sker det direkt att det slocknar, som att någon har stängt av strömmen. Mina temperaturer är okej och har inte överklockat något. Tror inte det är ramen heller då jag har gjort ett par olika benchmarks på den i upp till 3timmar load. Skulle behöva hjälp med att felsöka det då jag skulle gärna vilja spela med krävande spel när jag har datorn för det nu..

Mina specs är
Amd radeon 7900xt 20gb
Amd 7800x3d
32gb ram 6000mhz
corsair cx750 750w

Mvh

Permalänk
Medlem

Hur gammal är din psu?

Permalänk
Medlem

Jag fick samma problem efter jag uppdaterade mina drivrutiner på AMD och såg det nyligen kommit nya så misstänker det kan vara problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Hur gammal är din psu?

Den är ca 3 månader gammal

Permalänk
Medlem

Kopplar du rakt till väggen eller via en grendosa?

Har gpu separata kraft kablar? Dvs. Inga delade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Kopplar du rakt till väggen eller via en grendosa?

Har gpu separata kraft kablar? Dvs. Inga delade.

Det är separata. Och ja det är kopplat i en grendosa

Permalänk
Medlem

Pröva köra datorn rakt i väggen för att minimera risken för ett dåligt grenuttag.

Om det uppstod efter en uppdatering hade jag prövat rolla back drivers som ovanstående föreslog.

Har du byggt datorn själv eller är det ett färdigt bygge?

Permalänk
Medlem

@dodoo hittade du lösningen? har samma problem med 5800x och rx 5700 xt på nybyggd dator.

Visa signatur

i7-13700k / Asus Rog Strix Z790-F Gaming Wifi / 32Gb DDR5 5600 / Sapphire RX 5700 XT Nitro+ / Samsung G7 Odyssey 28" 4k

Apple Macbook Air M1 512Gb / Apple Cinema Display LED 27"