Wifi till ett par närliggande byggnader

Permalänk
Medlem

Wifi till ett par närliggande byggnader

Jag har tänkt ansluta två byggnader som ligger inom 50 meter från den byggnad som kommer få en fiber dragen till sig.
Planen är att den ska förse de två närliggande byggnader med Internet.

Jag undrar vad man borde köpa för grejor? Jag föredrar Ubiquity då jag har det på fem olika platser och som jag driftar från min lägenhet, men samtidigt handlar det inte om att någonting annat behöver kunna surfa på det nätet. För det har jag en separat accesspunkt (Aerohive), men då den hanteras av ett företag som tar betalt för det så blir det onödigt dyrt här.

Det som ska få tillgång till internet är två stycken solpanelsanläggningar, så driftsäkerhet är betydligt viktigare än prestanda. Det kommer vara väldigt begränsad bandbredd...

Jag kan nog tänka mig köpa APs för utomhusbruk, alternativt med möjlighet att sätta upp externa antenner som jag kan borra i väggar för att få ut.

Permalänk
Medlem

Unifi har trådlåsa bryggor (nanobeam) du kan köpa 4st utav. En på varje byggnad och två på huset där fibern finns. (Eventuellt dra kabel.

Sen sätter du en mini switch på varje byggnad med AP om du behöver trådlöst och pluggar in prylarna i switchen eller ansluter trådlöst till APn. All in kabel dragningar är optimalt för tillförlitlighet

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Om du vill ha in dem i UniFi-gränssnittet (Nanobeam är separat, AirMax) så har ju de nyss lanserat Device Bridge och Device Bridge Pro, som verkar kunna integreras i UniFi. Verkar inte erbjuda någon jätteprestanda men rätt prisvärda.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_cobra:

Hijackar tråden lite, var intressant att 60 Ghz lösning kan nå upp till 200 meter enl spec.

Vilka avstånd kör du när det fungerar för dig, och står AP inomhus bakom glas, eller uppsatt på stolpe?
(Jag läste igenom manualen lite snabbt)

Har två vänner som bor mittemotvarandra på gatan, där man väl funderat på UBNT eller Microtiks lösningar, men denna variant ifrån MicroTik var ny för mig, o trodde inte 60 GHz skulle kunna nå så bra som det står i spec, så låter intressant!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Om du vill ha in dem i UniFi-gränssnittet (Nanobeam är separat, AirMax) så har ju de nyss lanserat Device Bridge och Device Bridge Pro, som verkar kunna integreras i UniFi. Verkar inte erbjuda någon jätteprestanda men rätt prisvärda.

Omada eap610 outdoor kör jag mellan två fastigheter...

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sinclairhacker:

Hijackar tråden lite, var intressant att 60 Ghz lösning kan nå upp till 200 meter enl spec.

Vilka avstånd kör du när det fungerar för dig, och står AP inomhus bakom glas, eller uppsatt på stolpe?

Har två vänner som bor mittemotvarandra på gatan, där man väl funderat på UBNT eller Microtiks lösningar, men denna variant ifrån MicroTik var ny för mig, o trodde inte 60 GHz skulle kunna nå så bra som det står i spec, så låter intressant!

Har testat Wireless Wire. Det är en förhållandevis enkel produkt, smidigt att de också är förparade. Dock är de _väldigt_ känsliga för Line Of Sight, så har man saker ivägen (träd, rörliga saker etc) är det bättre att kika på en 5 GHz-brygga. Fungerar klockrent om man alltid har LOS mellan ställena. I mitt fall var det cirka 50 meter, men hade alltid full länkstyrka på dem.

Visa signatur

WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55

Permalänk
Medlem

@Talisker00 undvik Mikrotik om du kan och skaffa några trådlösa länkar från Ubiquiti. Den stora fördelen är många videos på Internet om hur man gör och det är lätt att få hjälp. Sak man använda Mikrotik krävs det goda kunskaper inom datanät, dettusom krångligare att installera anser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Talisker00 undvik Mikrotik om du kan och skaffa några trådlösa länkar från Ubiquiti. Den stora fördelen är många videos på Internet om hur man gör och det är lätt att få hjälp. Sak man använda Mikrotik krävs det goda kunskaper inom datanät, dettusom krångligare att installera anser jag.

Jag bröt in i tråden, o ställde frågan om erfarenhet av MicroTik länklösning mest för o få erfarenhet ifrån en konkurrerande lösningar till Ubiquiti, som kanske är nog bra o billigare, är för några vänners räkningar som kör Amplifi.

Smidigt system för sin tid, men som inte går att göra om en Amplifi router/AP till Unifi AP, så dess framtid är låst. Och de vill inte investera i nytt nätverk just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Jag har installerat brandväggar i Japan, Taiwan, Kina (Macao), Filippinerna, Brasilien, Syrien, UAE och en hel del andra länder, så teknik är inte problemet.
Jag har gått över till en säljarroll på jobbet så jag har inte produktkunskapen längre.

Permalänk
Medlem

vi har en gigabeam på ett ställe i våran verksamhet, ersatte en 5ghz länk.

Prestandan, trots tämligen dålig signal (den dämpas väldigt mycket av väder), avståndet är kanske 500 meter.

funkar bra, får 500mbps teoretisk fart i vardera riktningen. Det var en förbättring på det dubbla mot en 5ghz på samma avstånd (nanobeam)...

Haft en del problem dock att den gått ner på backuplänken och då tappat kontakten helt men sen vi inaktiverade den så har det fungerat bra.

Vi tänkte kanske köra fler av dessa länkar men unifi har notorisk dåliga leveranstider.

Permalänk
Medlem

@sinclairhacker ingen aning, det jag vet är att Mikrotik blivit betydligt bättre de senaste åren. Större utbud av produkter, riktigt bra priset. Grymt stabilt att använda, typ aldrig strulat för mig. Men då kör jag saker som hemmaprylar. Det är dock knepigt att få saker att fungera som det ska, konfiguration är inte lätt. Man behöver veta vad man gör och det tar ett tag innan man kommer in i hur allt funkar.

Har man däremot använt Mikrotik under lång tid så är det bekvämt att nya produkter är lätta att använda eftersom deras operativ inte ändras mycket visuellt. Det är i stort sett fortfarande samma sedan v5.X stadiet vilket är lång tillbaka i tiden. Det tycker jag är bra att man lägger fokus på att fixa buggar och annat. En del företag gillar att kränga nya produkter och ändra i allt det grafiska eller hur CLI funkar osv. Det brukar inte tekniker gilla.

@Talisker00 jag tycker mycket om Mikrotik, grymt bra produkter till bra pris. Det är dock lättare för den med mindre kunskap om datornät att använda t.ex Ubiquiti prylar för t.ex. en länk. Jag uppfattade det som att personen som frågar ska installera prylarna själv.

@boibo jaha, den 5Ghz länk jag kör har rullat stabilt i alla väder 250-400Mbit, som sämst 100Mbit när det ösregnar och lite så men det är inte en kritiskt länk. Suttit uppe i många år nu, avståndet är 800 meter. Låter som du kanske behöver rikta in bättre eller om du byter till annan utrustning som kanske fungerar bättre. 60Ghz påverkas bra mycket mer av väder och andra yttre faktorer jämfört med 5Ghz.

Permalänk
Medlem

Mina sitter utomhus på fasaden. Avståndet är 60m. Dom har ”line of sight” vilket verkar viktigt för 60Ghz.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mr_cobra:

Mina sitter utomhus på fasaden. Avståndet är 60m. Dom har ”line of sight” vilket verkar viktigt för 60Ghz.

Jag testade att köra Mikrotiks Wireless Wire bakom glas - gav noll länkstyrka. Beror möjligen på vilken typ av glas, men line of sight utan någonting emellan är det som gäller skulle jag säga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Jag testade att köra Mikrotiks Wireless Wire bakom glas - gav noll länkstyrka. Beror möjligen på vilken typ av glas, men line of sight utan någonting emellan är det som gäller skulle jag säga.

60 Ghz måste köras med "clear line of sight". Glas dödar direkt. Vill man köra genom normala glas så använd en 5 Ghz länk.
Energiglas med metall i dödar förstås alla signaler.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@Talisker00 60Ghz länkar är bara värt om du kan få tag i det billigt, annars duger 5Ghz. Om det är kort avstånd typ 100-200 meter kommer du få maximal fart vilket är cirka 500-700Mbit med 5Ghz och AC standarden.

Du kan få tag i dessa länkar betydligt billigare än 60Ghz. Om du däremot anser att du verkligen behöver 60Ghz skaffa det.