Vart köper man billig laptop

Permalänk

Vart köper man billig laptop

Halloj!

Jag letar efter en billig laptop, typ så billigt som det finns (inte till mig utan till morföräldrar)

Endast till att kolla film, inget spel.

Vad finns det att kolla på? De jag har sett för ca 3tkr är ju typ utan grafikkort och en processor man aldrig hört talas om förut.

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan vara värt att kolla på begagnat. Sök på begagnad dator. Jag har handlat av Inrego, Billigteknik och Returhuset, men finns fler. Se till att välja att du vill ha deras högsta klass för skick.

Ska man kolla på film på själva datorn så kanske man vill ha en 17" skärm, annars kvittar det ju med storleken.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Melina8725:

Halloj!

Jag letar efter en billig laptop, typ så billigt som det finns (inte till mig utan till morföräldrar)

Endast till att kolla film, inget spel.

Vad finns det att kolla på? De jag har sett för ca 3tkr är ju typ utan grafikkort och en processor man aldrig hört talas om förut.

Mvh

Jag har köpt två datorer hos Inrego, en hos Elgreen (den var bajs och fick ta skiten till ARN för att Elgreen skulle göra rätt för sig). Brorsan köpte dator hos Inrego. Jag hade hellre köpt en schysst inrego-Dell/HP/Lenovo än en No-name Andersson Minecraft edition Netbook.

Eller så köper du beg. i marknaden, men det är lite svårare att rekommendera om det är någon annan som ska nyttja datorn.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tradera

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Snusfri

Om de typ enbart skall kolla på film så kanske en Surfplatta skulle kunna vara ett bättre val?

Tex denna Xiaomi Redmi Pad Pro 8GB 256GB.
Bättre stöd och enklare för diverse olika streaming-tjänster tex.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Det blir säkert något bra erbjudande på Power/Elgiganten under BF. Om det inte är akut, så är det bara att vänta och fynda.

Permalänk
Medlem

Du säger så billig som möjligt men det är likställt som dem flesta brukar säga här " hur långt är ett snöre ? "

Vissa kriterier underlättar såsom skärmstorlek, tunnhet, batteri eller extra prestanda, märkesdator eller budgetmärke.
Håller med att begagnat får du mest för pengarna då även äldre laptops klar finfint youtube och dylikt.

" ca 3tkr är ju typ utan grafikkort och en processor man aldrig hört talas om förut." Spelar väl ingen roll inte minst för dina föräldrars bruk om det är utan dedikerat grafik och äldre cpu model, så länge fyller syftet och budgeten. Finns även fördel med äldre laptops i sista generation med utbyttbart batteri som då slipper problemet om det sväller, blir defekt och kan ha extra med om man vill.

Tycker att finns äldre modeller som fortfarande funkar för syftet som man kan om lyckas hitta, kan kombinera såväl skärmkvalite, prestanda, tunnhet, batteri mm, så pröva först att fynda begagnat och hittas inget, så har du black friday att invänta både för deals på nya/utgående, samtidigt som det på begagnatmarknaden sjunker ytterligare i pris, så win-win i båda fallen för dig med tålamod.

Lycka till !

Permalänk
Skrivet av THB:

Om de typ enbart skall kolla på film så kanske en Surfplatta skulle kunna vara ett bättre val?

Tex denna Xiaomi Redmi Pad Pro 8GB 256GB.
Bättre stöd och enklare för diverse olika streaming-tjänster tex.

Tack! Ipad är inte av intresse.

Permalänk
Skrivet av Gunior:

Du säger så billig som möjligt men det är likställt som dem flesta brukar säga här " hur långt är ett snöre ? "

Vissa kriterier underlättar såsom skärmstorlek, tunnhet, batteri eller extra prestanda, märkesdator eller budgetmärke.
Håller med att begagnat får du mest för pengarna då även äldre laptops klar finfint youtube och dylikt.

" ca 3tkr är ju typ utan grafikkort och en processor man aldrig hört talas om förut." Spelar väl ingen roll inte minst för dina föräldrars bruk om det är utan dedikerat grafik och äldre cpu model, så länge fyller syftet och budgeten. Finns även fördel med äldre laptops i sista generation med utbyttbart batteri som då slipper problemet om det sväller, blir defekt och kan ha extra med om man vill.

Tycker att finns äldre modeller som fortfarande funkar för syftet som man kan om lyckas hitta, kan kombinera såväl skärmkvalite, prestanda, tunnhet, batteri mm, så pröva först att fynda begagnat och hittas inget, så har du black friday att invänta både för deals på nya/utgående, samtidigt som det på begagnatmarknaden sjunker ytterligare i pris, så win-win i båda fallen för dig med tålamod.

Lycka till !

Tack så mycket, spelar ingen roll något av det nämnda ovan. Så länge det är en fungerande laptop som går att streama på.

Anledningen till att jag skrev så om processorerna var att jag inte har koll på dem, jag kan mest om speldatorer. Jag vet inte hur mycket det går på grafikkortet när man kollar film etc.

Mormor är inte så teknisk av sig och är den enda som kommer vara I närheten av laptopen, så en gammal där saker ev. behöver bytas är inte helt aktuellt.

Vi avvaktar mest troligt till black friday, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melina8725:

Tack så mycket, spelar ingen roll något av det nämnda ovan. Så länge det är en fungerande laptop som går att streama på.

Anledningen till att jag skrev så om processorerna var att jag inte har koll på dem, jag kan mest om speldatorer. Jag vet inte hur mycket det går på grafikkortet när man kollar film etc.

Mormor är inte så teknisk av sig och är den enda som kommer vara I närheten av laptopen, så en gammal där saker ev. behöver bytas är inte helt aktuellt.

Vi avvaktar mest troligt till black friday, tack!

Principen är väl detsamma bara i mindre format och mer fokus på batteritid än FPS mm

Haft flertal äldre och inte behövt byta nåt så tror inte heller du lär landa i den situationen. Snabbsök tex:
https://www.blocket.se/annons/uppsala/lenovo_ideapad_120s_14i...

Specs om den ( verkar enbart vara 8 Gb men där kan man säkert hitta billig sticka att uppgradera innan med)
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-15...

Så skulle det vara tillräckligt i 720P ( som är ändå HD, och sparar även på batteritid) så en tunn fin laptop för strax över tusenlappen skulle nog vara ett ok fynd, när ändå säljs dylika för typ 3-4-5000 kr på reor eller i begränsad upplaga bara för att locka över till andra dyrare modeller.

Vill man fläska på extra:
https://www.blocket.se/annons/halland/laptop_samsung_13_3_/12...

Dubbla priset men QHD+ upplösning, lite mindre smidigare format att bära med, supertunn. Lätt mer värt om man nu vill premiera det såklart. Du kan ju även hålla utkik i skänkes annonser och se om något dyker upp, bästa dealen är det som är gratis (eller nästan)

Permalänk
Medlem

Om det endast skall tittas på film/streaming eller liknande så skulle en Chromebook räcka långt. Är också billigare och bättre än en Windows-dator i motsvarande prisklass.

Permalänk
Hedersmedlem

Du har inte klargjort hur användningsmönstret kommer att vara. Ska man koppla datorn till en TV för att titta, eller ska man titta på skärmen på datorn? Ska man kanske till och med kunna casta bilden till en TV?

Vad är det för film som ska tittas på?

Ska man sitta med datorn i knäet eller ska den faktiskt mest vara på en plats? Om den bara ska vara på ett ställe så spelar det ju inte så stor roll om batteriet är top notch tex. Det kan ändå vara värt att ha en bärbar dator om man vill ha en liten enhet som man kan stuva undan.

Har hon tidigare erfarenhet av något system? Vad har hon för telefon och använder hon den till något mer än bara som telefon?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!