Steam börjar varna för antifusk i Windows-kärnan

Permalänk
Melding Plague

Steam börjar varna för antifusk i Windows-kärnan

Spelutvecklare måste ange om ett spel innehåller antifuskmjukvara som fungerar via en drivrutin.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra av Steam.

Även GTA V använder numera ett kernel-antifusk (BattlEye), vilket vare sig hjälpt med stabilitet i spelet (sämre prestanda) eller mot fuskarna själva.

Permalänk
Medlem

Bra att de iaf underlättar medvetna beslut kring detta problemområde.

Sedan kommer väl den stora massan ignorera detta, men man kan ju alltid drömma om att det blir bättring på sikt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Trevligt att de är transparenta mot de som köper spelen. Ännu bättre hade varit om anti-cheat fungerade eller i alla fall att fuskarna kunde sorteras bort så de inte förstör för andra

Permalänk

"Mjukvara som lägger sig i Windows-kärnan kan i teorin läsa av allt användaren gör på datorn, men utöver integritetsrisken innebär sådana program även en säkerhets- och stabilitetsrisk" .
Det känns supertryggt att ett främmande företag kan göra detta. *ironisk*
Nå jag har inte spelat på dator på över 15år, jag tror detta mer bidrar till fler som mig väljer konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

"Mjukvara som lägger sig i Windows-kärnan kan i teorin läsa av allt användaren gör på datorn, men utöver integritetsrisken innebär sådana program även en säkerhets- och stabilitetsrisk" .
Nå jag har inte spelat på dator på över 15år, jag tror detta mer bidrar till fler som mig väljer konsoler.

Det finns anti-cheat på konsoler också.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Skrivet av LPG:

Det finns anti-cheat på konsoler också.

Vilket är superbra. Skillnaden är att man på konsoler oftast endast har spel och liknande även om vissa förr körde linux. (PS3)

Permalänk
Medlem

Får de göra detta när det nu va lagligt att fuska enligt någon dom?

Alla bannade skulle väl unbannas.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9700X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Cpuns Grafikkrets - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Superbra! Jäkla svammel med kernel anti-cheat.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ Ryzen 7500F, Asrock A620I, 32GB DDR5, EVGA RTX 3060 12GB, SF750, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Pantburk:

?

Inkludera gärna en länk när du refererar till en specifik händelse istället för att bara svepande skriva "någon dom".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Trevligt att de är transparenta mot de som köper spelen. Ännu bättre hade varit om anti-cheat fungerade eller i alla fall att fuskarna kunde sorteras bort så de inte förstör för andra

Riot Vanguard till Valorant fungerar väl ganska bra vad jag har förstått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Jag tror fokuset mer var på skapandet och/eller distribution av fusk i första hand, men även om vi fokuserar på fuskandet:

Att det är *lagligt* med fusk (dvs att det inte kommer fungera att dra någon inför rätta rent juridiskt) och huruvida spelare kan bli avstängda från spel där de missköter sig är två helt olika saker

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
99:e percentilen

Många tävlingsintriktade onlinespel som Apex Legends, Fortnite och Rainbow Six: Siege använder den här typen av antifusk.

Sedan finns också spel som inte själva har antifusk på kernel-nivå, men till vilka det finns populära tredjepartstillägg som har det. Exempelvis CS2 om man vill kunna spela på FACEIT. Är ju helt rimligt att Steam inte varnar för det, men bra att ha i åtanke tänker jag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Ett par fel här. Bara för att något är lagligt innebär det inte att företag inte får skriva regler mot ett beteende. I detta fallet skriva in i sin TOS att fusk bryter mot detta med en avstängning som resultat. Vilket de har rätt till eftersom det är deras egendom så länge det inte aktivt bryter mot en lag.

Det du hänvisar till är antagligen EU domstolens dom i ett mål mellan Sony och ett företag som kodade fusk för diverse spel där fallet handlade om det var Copyrightbrott att koda och sälja fuskprogram. Med andra ord handlade det om upphovsrätt och inte rättigheten att använda fusk.

https://www.sweclockers.com/nyhet/39855-eu-dom-klargor-att-sp...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Nej det kommer inte vara nån anledning att fler väljer konsoler ist.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hyr*

Permalänk
Medlem

Det enda problemet med att spela på konsol är att man spelar på en konsol.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Bra av Steam.

Även GTA V använder numera ett kernel-antifusk (BattlEye), vilket vare sig hjälpt med stabilitet i spelet (sämre prestanda) eller mot fuskarna själva.

Jag har hoppat över spel just p.g.a kernel-level anticheat. Slutade spela lol (där kan jag ju bara tacka, behövde ändå sluta igen), hoppade över battlebit och helldivers. Två spel som jag verkligen ville spela.

Men jag tror inte större mängden av människor vet vad det är och varför det är dåligt, men med den lilla texten så kanske fler får upp ögonen för det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Det är en generalisering, även om det gäller majoriteten av spel. Jag har flera DRM fria spel som jag köpt på Steam. Som går att köra utan Steam efter nedladdning. Det är utgivaren av spelen som bestämmer om de ska vara DRM/Steam-fria eller inte.

Dessutom används "hyr" när det är någon form av återkommande betalning, vilket inte heller passar. Köpt licens är väl en rimlig beskrivning för majoriteten av spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Också fel. Köper licens för enligt avtal.

Permalänk
Medlem

Känns som en katt-och-råtta-lek med enbart förlorare. Företag vill skydda sina spel mot fuskare, och det stora flertalet som spelar får leva med övervakningen, trots att de inte fuskar. Fuskarna som verkligen är hängivna hittar nya sätt att fortsätta fuska. Priset blir helt enkelt för högt. Lite som att installera övervakningskameror i alla privata hem för att få stopp på våld i hemmet. Väljer hellre att leva i ett samhälle utan vare sig invasiv spyware i datorn, eller för den delen övervakningskameror i hemmet trots risken att någon ser mig genom en vägg i fortnite eller jag inte kan bevisa att jag fick en stekpanna i huvudet hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuulikk:

Vilket enligt vissa kan ses som att man hyr spelen. Men ja, man köper en licens - inte hyr.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Kernel level anti-cheat undviker jag som pesten, så detta underlättar definitivt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuulikk:

Också fel. Prenumererar på en licens. Läs avtalet.

Edit: https://store.steampowered.com/subscriber_agreement

Citat:

1. REGISTRATION AS A SUBSCRIBER; APPLICATION OF TERMS TO YOU; YOUR ACCOUNT, ACCEPTANCE OF AGREEMENTS ⏶

Steam is an online service offered by Valve.

You become a subscriber of Steam ("Subscriber") by completing the registration of a Steam user account. This Agreement takes effect as soon as you indicate your acceptance of these terms. You may not become a Subscriber if you are under the age of 13. Steam is not intended for children under 13 and Valve will not knowingly collect personal information from children under the age of 13. Additional age restrictions may apply in your country.

A. Contracting Party

For any interaction with Steam your contractual relationship is with Valve. Except as otherwise indicated herein or at the time of the transaction (such as in the case of purchases from another Subscriber in a Subscription Marketplace), any transactions for Subscriptions (as defined below) you make on Steam are being made from Valve.

B. Hardware, Subscriptions; Content and Services

As a Subscriber you may obtain access to certain services, software and content available to Subscribers or purchase certain Hardware (as defined below) on Steam. The Steam client software and any other software, content, and updates you download or access via Steam, including but not limited to Valve or third-party video games and in-game content, software associated with Hardware and any virtual items you trade, sell or purchase in a Steam Subscription Marketplace are referred to in this Agreement as "Content and Services;" the rights to access and/or use any Content and Services accessible through Steam are referred to in this Agreement as "Subscriptions."

Each Subscription allows you to access particular Content and Services. Some Subscriptions may impose additional terms specific to that Subscription ("Subscription Terms") (for example, an end user license agreement specific to a particular game, or terms of use specific to a particular product or feature of Steam). Also, additional terms (for example, payment and billing procedures) may be posted on http://www.steampowered.com or within the Steam service ("Rules of Use"). Rules of Use include the Steam Online Conduct Rules http://steampowered.com/index.php?area=online_conduct and the Steam Refund Policy http://store.steampowered.com/steam_refunds. The Subscription Terms, the Rules of Use, and the Valve Privacy Policy (which can be found at http://www.valvesoftware.com/privacy.htm) are binding on you once you indicate your acceptance of them or of this Agreement, or otherwise become bound by them as described in Section 8 (Amendments to this Agreement).

Permalänk
Medlem

Microsoft lär nog förbjuda onödiga drivrutiner i framtiden. Antivirus i kärnan är ju på väg ut, så då lär antifusk och kopieringsskydd i kärnan vara på väg åt samma håll.

De spel som tillverkaren förlorat intresset för att uppdatera bort skräpet på blir antagligen ospelbara. Så det är ju bra att Steam upplyser om att produkten är potentiellt trasig vid ”köp”, så att de slipper betala tillbaka pengar när ovanstående inträffar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Microsoft lär nog förbjuda onödiga drivrutiner i framtiden. Antivirus i kärnan är ju på väg ut, så då lär antifusk och kopieringsskydd i kärnan vara på väg åt samma håll.

De spel som tillverkaren förlorat intresset för att uppdatera bort skräpet på blir antagligen ospelbara.

Såvida inte systemet ändras fullständigt kommer det antingen helt enkelt att deaktivera eller komma runt med något nexus något.

Ja precis. Så det kommer ju bidra till ännu mer motvilja att gå vidare till nästa system. Även om det nu blir som ovan.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Artikeln nämner dock inte en rätt viktig sak, vilket är att program din användare kör redan kan läsa alla dina filer och läsa av minnet från andra program din användare kör genom att använda ett Windows API. Så om du inte har en separat användare för spel så kan ett userspace anticheat (eller spelet i sig) redan komma åt allt, helt utan kernel access.

Många som hyttar med näven om integritet så fort de hör ordet kernel men har ofta inte en aning om vad som redan är möjligt utan kernel access.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Skrivet av maniak:

Artikeln nämner dock inte en rätt viktig sak, vilket är att program din användare kör redan kan läsa alla dina filer och läsa av minnet från andra program din användare kör genom att använda ett Windows API. Så om du inte har en separat användare för spel så kan ett userspace anticheat (eller spelet i sig) redan komma åt allt, helt utan kernel access.

Många som hyttar med näven om integritet så fort de hör ordet kernel men har ofta inte en aning om vad som redan är möjligt utan kernel access.

Bra svar. Jag själv är sugen på att skaffa en macmini för att mer isolera olika användningsområden.
Apple rent nöje, windows rent arbete. Superbra tänk.
Problemet är dock främst ibland vill man både jobba och nöje på distans och det är jobbigt att bära, man får tänka till. Jag har min iPad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Kernel level anti-cheat undviker jag som pesten, så detta underlättar definitivt.

Fast multiplayerspel utan anti-cheat måste vara helt meningslösa, så där är det snarare ett måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Fast multiplayerspel utan anti-cheat måste vara helt meningslösa, så där är det snarare ett måste.

Man kan annars designa spelet så att klienten inte har information nog för vissa typer av fusk och inte litas på tillräckligt för andra typer, serversidan avgör. Tror att det delvis är svårt att göra med snabba spel men att det hade varit genomförbart för andra spel.

Visa signatur

RAID is not a backup