Microsoft vill ha 300 kronor för längre Windows 10-stöd

Permalänk
Melding Plague

Microsoft vill ha 300 kronor för längre Windows 10-stöd

Det förlängda stödet för konsumenter gäller endast i ett år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nej tack, Linux är gratis.

Permalänk
Medlem

Det här är så sjukt, jag kan inte (officiellt) installera Windows 11 på flera av datorer men de fungerar utmärkt till det jag använder dom till.

Och så ser det ut på väldigt många håll och kanter i världen, en enorm säkerhetsrisk och ett enormt slöseri av resurser. Det här borde inte vara okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det här är så sjukt, jag kan inte (officiellt) installera Windows 11 på flera av datorer men de fungerar utmärkt till det jag använder dom till.

Och så ser det ut på väldigt många håll och kanter i världen, en enorm säkerhetsrisk och ett enormt slöseri av resurser. Det här borde inte vara okej.

All vill ha säkerhet men ingen är beredd att betala för det.

Jag tycker de gör helt rätt, vill man fortfarande ha stöd i ett 10 år gammalt OS får man ju betala pengar för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jag tror att väldigt få kommer att byta till Linux. Kostnaden är ändå inte så hög och många kommer nog att betala istället för att krångla med att installera Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag tycker de gör helt rätt, vill man fortfarande ha stöd i ett 10 år gammalt OS får man ju betala pengar för det.

300 kronor för 1 år? Helt orimligt. 300 kronor för 3 år hade varit mer rimligt för mig personligen.
Men även det är helt orimligt om man ser det globalt och vilket enorm säkerhetsrisk det innebär med tanke på hur många som använder Windows 10 idag och inte har koll.

Och har man en monopolliknande situation så har man ett visst ansvar att hålla säkerheten uppe.

Att man inte ens kan köpa en ny version av Windows för att få säkerheten är liksom en stor del av problemet, det går ju inte att betala för det.

Jag kommer aldrig förstå mig på stövelslickare...

Permalänk

Houston, we have a problem.

Problemet är att teknikutvecklingen inte hinner med brottsutvecklingen. Alltså system byggs om för att kunna hantera det nya sättet att tänka men det tar tid. Det finns på många företag väldigt många olika datorer, det kan vara en dator för vad som helst. Denna dator är det inte alltid så himla enkel att bara slänga in windows 11 på eller skaffa en ny dator, mjukvaran som den körs kan vara skräddarsy och skitdyr att uppgradera.
Som sagt det byggs för att hantera detta. Men det tar tid.

Så att windows 11 måste vara på maindatorn som de flesta använder är för många inte ett gigantisk problem. Även om många har t.ex. i7 7700k och endast surfar på datorn och den prestandamässigt räcker för dem.

*edit*
Det bästa är om det blir som med 3G nedsläckningen. Skitbra med ett mål, sedan inser man att det ej går och förskjuter det. För varje dag man förskjuter det så blir väldigt många mindre lidande.

En annan sak är att arbetare bör ha 2st jobbdatorer. Dvs den gamla i backup. Hur många har en äldre jobbdator som klarar windows 11, troligen inte så många.

Permalänk
Medlem

*Skrattar i Windows 10 LTSC*

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Haha snark..

Drömmer ni mardrömmar om Windows om nätterna?

Permalänk
Medlem

Har fortfarande endast en dator i hushållet som officiellt kan få Windows 11. Kör helst Windows 10 på övriga, såvida de inte är äldre än 2010.

I övrigt så är varken macOS eller GNU/Linux något större fel på. Var ett par veckor sedan jag körde Windows privat sist. Ni andra är också välkomna att prova. Vi har Tux Racer!

Permalänk
Medlem

"höga systemkraven"... njae vet inte om det är "högt"... men "moderna"...?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

ser detta som en positiv push för linux, så fort majoriteten får nog av winblows så kommer linux utvecklingen och speciellt emuleringen av windows appar gå frammåt med stormsteg, om de väl tappar greppet och folk öppnar ögonen för gratis alternativ som fungerar så kommer aldrig windows bli en subscription baserad modell, det är endast girighet + att de har monopol som driver dem till subscription modellen.

Permalänk
Medlem

Så Microsoft har börjat med prenumeration för windows typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Att man inte ens kan köpa en ny version av Windows för att få säkerheten är liksom en stor del av problemet, det går ju inte att betala för det.

Just det där är väl i princip hela det verkliga problemet, imo.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Nej, Windows 10 är inte ett 10 år gammalt operativsystem bara för att första versionen lanserades för snart 10 år sedan. Hela grejen var ju att det fick löpande uppdateringar och inte var enbart en stor klassisk huvudversionen. Inriktningen var ju helt uppenbart att bara fortsätta med Windows 10, men av marknadsskäl så krystade de ur sig 11 till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Windows 10 är inte 10 år gammalt. Det är ett modernt OS. Det är inte så att man installerar version 1507 av Windows 10 idag.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Windows 10 IoT Enterprise LTSC är mysigt. Ruskigt snabbt också.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ Ryzen 7500F, Asrock A620I, 32GB DDR5, EVGA RTX 3060 12GB, SF750, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

ser detta som en positiv push för linux, så fort majoriteten får nog av winblows så kommer linux utvecklingen och speciellt emuleringen av windows appar gå frammåt med stormsteg, om de väl tappar greppet och folk öppnar ögonen för gratis alternativ som fungerar så kommer aldrig windows bli en subscription baserad modell, det är endast girighet + att de har monopol som driver dem till subscription modellen.

Den har vi hört länge, men problemet är att Linux är splittrat, rörigt och saknar många kommersiella program. Att sitta och emulera, köra mer eller mindre kompetent FOSS med dåliga gränssnitt o dyl är inte något man får gemene man att göra. Då är det mer sannolikt att de dumpar datorn och bara kör telefon, surfplatta eller kanske en Chromebook, alt köper en Mac om plånboken känns lämpligt tjock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Vad menar du med emulering av Windows appar? Vad ska Linux med en Windows app till? Det finns redan fullgoda miniräknare, väder och widgets för allt sådant där

Fullvärdiga program och spel skrivna för Windows fungerar för det mesta riktigt bra, på Linux även om det inte är tal om någon emulering alls. Det som sätter käppar i hjulen är viss DRM och antifusk hos spel, eller annat medvetet sabotage så som Adobe, EA Games m.f sysslar med. Där ligger bollen helt hos företaget bakom den icke-fungerande mjukvaran, det har inget att göra med att en valfri version av Linux inte skulle "klara av" mjukvaran.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

alltså microsoft måste LÄGGA AV NU. jag har 9 datorer hemma, 10 med sambon då, 2 av dem har windows 11, 5 av de andra går inte att installera. dessa är ändå relativt nya ryzen delar med a520 etc, jag tänker inte köpa en TPM modul och hålla på o trixxa när windows 10 fungerar PERFEKT för mig på alla mina datorer.. däremot e windows 11 buggigt, sök funktionen laggig och buggig som f*n, finns ingen anledning för mig att skaffa 11 när den bara varit en pain in the @$$ ända sen den kom ut.

WINDOWS 10 FTW!!!!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, Windows 10 är inte ett 10 år gammalt operativsystem bara för att första versionen lanserades för snart 10 år sedan. Hela grejen var ju att det fick löpande uppdateringar och inte var den klassiska stora huvudversionen. Inriktningen var ju helt uppenbart att bara fortsätta med Windows 10, men av marknadsskäl så krystade de ur sig 11 till slut.

Det där är ju något slags perspektivfråga:

Om man kallar Windows 10 för en Windows-version så är det ju 9 år gammalt (eller vad det blir).
Detta gör väldigt många, eftersom det är så Microsoft marknadsfört det.

Om man kallar "Windows 10" för ett samlingsnamn på en familj av Windowsversioner så är den senaste versionen, Windows 10 22H2, bara två år gammal.
Detta är väl den mer tekniskt relevanta synen på vad Windows 10 är, men folk tittar konstigt på en när man säger det.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Windows 10 är inte 10 år gammalt. Det är ett modernt OS. Det är inte så att man installerar version 1507 av Windows 10 idag.

Precis, Windows 10 slutade väl säljas som nytt förra året?

Senaste nya versionen av Windows 10 slutade säljas 2023.

Jag tycker det är rimligt att förvänta sig säkerhetsuppdateringar i mer än 2 år om man köper ett nytt operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Gratis?

Den här nyheten riktar sig främst åt företag. I det sammanhanget kostar en RHEL-licens $200-300 per år per dator.

En distro ihopsatt av oavlönade volontärer är gratis - med noll support.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Detta slöseri borde gå att lösa. Men tjäna pengar lockar väl mer än att tänka ut en lösning som stoppar vansinnet.
Kommer "ny dator+OS"-kravet komma i allt kortare intervall framgent... hmmmmm.

Permalänk
Medlem

Dröjer väl inte länge förrän nån släpper ett program som patchar om ens Windows 10-installation till LTSC-version eller liknande. Vilker väl är en gråzon, då det väl krävs grå nyckel? Eller riktig, men då kör man väl redan ltsc.
Jag tror att tröskeln är högre för många att gå över till Win11 (som på mina gamla datorer är märkbart segare i exempelvis Explorer än Win 10).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Kan alla bakåtsträvare sluta hålla fast vid gamla operativsystem? Gå vidare, herregud.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Detta slöseri borde gå att lösa. Men tjäna pengar lockar väl mer än att tänka ut en lösning som stoppar vansinnet.
Frågan är då, kommer "ny dator+os"-kravet i allt kortare intervall framgent?

de vill INTE lösa det, de vill ha in sitt övervakningssystem på alla datorer de kan, DÄR kan de tjäna pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

ser detta som en positiv push för linux, så fort majoriteten får nog av winblows så kommer linux utvecklingen och speciellt emuleringen av windows appar gå frammåt med stormsteg...

Är vi inte nära nog där redan idag?

Tänker på PlayOnLinux och Bottles för alla typer av program:

https://www.playonlinux.com/
https://usebottles.com/

För spel finns även Lutris samt Heroic Games Launcher.

https://lutris.net/
https://heroicgameslauncher.com/

Största felet med GNU/Linux är snarare att många inbitna (och smått fientliga) användare fortfarande väljer att göra det svårt för sig (och andra).

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Kan alla bakåtsträvare sluta hålla fast vid gamla operativsystem? Gå vidare, herregud.

Smart kommentar... det är ju inte så att fler sitter på äldre hårdvara som inte kan installera win 11... doh!
Hårdvara som är mer än tillräckligt för sina användningsområden....

6700k är fortfarande en ganska kompetent processor.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

300 kronor för 1 år? Helt orimligt. 300 kronor för 3 år hade varit mer rimligt för mig personligen.
Men även det är helt orimligt om man ser det globalt och vilket enorm säkerhetsrisk det innebär med tanke på hur många som använder Windows 10 idag och inte har koll.

Och har man en monopolliknande situation så har man ett visst ansvar att hålla säkerheten uppe.

Jag kommer aldrig förstå mig på stövelslickare...

Det går absolut att diskutera priset, men poängen kvarstår att det inte är konstigt att det kostar pengar.

Hårdvara blir gammalt och saknar stöd för nya säkerhetsfunktioner, det är inte heller förvånande eller konstigt.

Jag förstår inte riktigt varför du kallar mig för stövelslickare bara för att jag inte delar din åsikt. Lite märkligt, men men