Microsoft vill ha 300 kronor för längre Windows 10-stöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Därför man avinstallerar sånt skräp.

Och varför är det "skräp"?

Blir ju bra så mycket enklare att joina sina vänner, speciellt med spel inkluderade i Game Pass.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Håller ut ett år till då, såvida inte Win 11 får något magiskt övertag gällande prestanda. Eller om jag bygger ny dator, då är det lika bra att köra 11 då jag avskyr att formatera.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Lämnade Windows i och med övergången från Windows 7 till Windows 10. Körde sen Windows 10 under någon eller några månader 2019 efter en total uppgradering.

Edit: Kör alltså Linux nu, om det skulle kunna missförstås.

Det sagt, de som gör något gör något. Ord är billiga. Det har gått utmärkt att gå till linux under ett längre tag.

Så, antalet som går över till Linux kommer att vara en droppe i havet, det gnälls och gnälls men till slut så kommer acceptansen för en förkrossande majoritet av Windows 10 användare. Det vad så vid övergången från Windows 7 till Windows 10 och samma sak gäller för tex de som gnäller över priset för nvididagrafikkort, en liten del kommer att hoppa över till det röda läget men en förkrossande majoritet av de som gnäller kommer i slutändan att betala nvidia.

Jag är förövrigt helt för att Linux inte fördummar sig, förenklar sig, eller standardiserar sig för att göra det enklare för windowsavhoppare. Jag gillar att ha valfrihet och tex en myriad av skrivbordsmiljöer.

----

Glöm inte:

Shock. Denial. Anger. Bargaining. Depression. Testing. Acceptance.

Permalänk
Kontot avslutas

Jag har win 11 pro på ett par icke supportade datorer. (Intel 6500T och en äldre AMD laptop)

Någon som vet hur man enklast får in 24H2 uppdateringen på dessa?
Jag har testat:
öppna redigeraren för lokala grupprinciper och gå till Datorkonfiguration -> Administrativa mallar -> Windows-komponenter -> Windows Update -> Hantera uppdateringar som erbjuds från Windows Update. Dubbelklicka på Välj målversion för funktionsuppdatering, aktivera inställningen och fyll i Windows 11 under produktversion och 24H2 under målversion för funktionsuppdateringar.

...men hittar den ändå inte när jag testat uppdatera, i den vanliga Inställningar-Windows update.

Permalänk
Medlem

Nu är gnällclockers i farten igen.

Tycker detta är bra för alla som gillar win 10, de kunde lika gärna hoppar över detta och sluta stödja 10an.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9700X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Cpuns Grafikkrets - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, Windows 10 är inte ett 10 år gammalt operativsystem bara för att första versionen lanserades för snart 10 år sedan. Hela grejen var ju att det fick löpande uppdateringar och inte var enbart en stor klassisk huvudversionen. Inriktningen var ju helt uppenbart att bara fortsätta med Windows 10, men av marknadsskäl så krystade de ur sig 11 till slut.

Och MS håller på med Windows 12 nu, av samma (marknads) skäl.... :/

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av VinterSolen:

Vi märker det. Varje gång det kommer på tal så kommer en NPC och säger att det bara är att uppgradera till spionversion 11.

Och 10:an? Och övriga Windows OS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Gratis?

Den här nyheten riktar sig främst åt företag. I det sammanhanget kostar en RHEL-licens $200-300 per år per dator.

En distro ihopsatt av oavlönade volontärer är gratis - med noll support.

Nyheten var ju 300kr för konsumenter, 600kr för företag visste vi om sedan innan.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är bra av Microsoft att erbjuda.

Personligen har jag 11:an på alla sju datorer hemma. Linux har jag dock på två servrar. Sneglar lite på att ha Linux på en eller två hemma, men är inte riktigt så sugen på att prova det igen.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Bagarbosse:

Jag har win 11 pro på ett par icke supportade datorer. (Intel 6500T och en äldre AMD laptop)

Jag har testat:
öppna redigeraren för lokala grupprinciper och gå till Datorkonfiguration -> Administrativa mallar -> Windows-komponenter -> Windows Update -> Hantera uppdateringar som erbjuds från Windows Update. Dubbelklicka på Välj målversion för funktionsuppdatering, aktivera inställningen och fyll i Windows 11 under produktversion och 24H2 under målversion för funktionsuppdateringar.

...men hittar den ändå inte när jag testat uppdatera, i den vanliga Inställningar-Windows update.

tar och besvarar mig själv...

https://www.minitool.com/news/install-windows-11-24h2-on-unsu...

https://www.neowin.net/guides/how-to-install-windows-11-24h2-...

Bägge dessa har någon/samma metod med powershell involverat... ska testa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Som en normal windows användare (som jag och majoriteten är) kan jag inte förstå varför man inte bara uppgraderar till windows 11 - ingen poäng att stanna på windows 10

Kräver ju att hårdvaran stödjer Windows 11 också...

Har två riktigt snabba burkar med Windows 10 hemma, men ingen av dom är kompatibel med W11 då de saknar stöd för TPM-modul på moderkortet. Skulle tro att jag inte är ensam om denna situation.

Visa signatur

Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz - 16GB Ram - GTX 970 4GB - TrackIR 5 - Virpil Mongoost-50 HOTAS - MFG Crosswind Pedals

Permalänk
Medlem

Är det så ovanligt med TPM header/moduler på äldre moderkort? Eller kostar dom bara för mycket?

Har inte själv haft behovet men vill man uppdatera på äldre datorer så är detta kanske ett alternativ sett mot att kringgå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det finns mer än en typ av användare och det du föreslår kommer oftast inte att hända om de inte har någon som har snöat in på Linux i närheten. Om Linux hade haft samma framgång som alla "the year of the Linux desktop"-nissar förutpått sedan Hedenhös så hade användarandelen i procent varit på liknande tal som Rysslands utdömda Google-böter vid det här laget.

Du har helt rätt i detta och det är synd att det ska behöva vara så. Jag är själv Windows-användare men har testat Ubuntu säkert fyra gånger på olika datorer och det har bara funkat out of the box. Så det sitter nog ingrott i väggarna snarare än att det faktiskt skulle vara svårt att gå den vägen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

"Microsoft rekommenderar dock att du uppgraderar till Windows 11 så snart som möjligt, eftersom datorer utan officiellt stöd är mer utsatta för säkerhetshot. Många är dock tveksamma till att uppgradera, främst på grund av de höga systemkraven för Windows 11."

Ah nej tack, har inte lust att köpa ny dator för 30k.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Lär väl kanske gå över till steamOS då, förhoppningsvis hinner det få helt ok nvidiastöd under året som går fram tills dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

MS gör sak, folk gnäller.
Apple gör samma sak, hyllas.

Apple har mer genomtänkta namn

MS:
Recall, Telemetry Services, Xbox Game Bar, Cortana, Bing...

Apple:
Rewind (rewind.ai), Analytics & Improvements, Screenshot, Game Mode, Siri, Apple Intelligence, Spotlight...

Microsoft gör mycket rätt och mycket bra, men tyvärr känns det som att Windows är byggt av 100 olika team utspridda över hela världen. Var är den röda tråden i OS:et? Varför gör många appar exakt samma sak, fast på olika sätt?

Som exempel finns "Terminal" i macOS...

vad har Windows?

Command Prompt, PowerShell 7 (x64), Windows PowerShell, PowerShell ISE ... (tog fikapaus!) ... PowerShell (x86), PowerShell ISE (x86) m.m.

Samtliga med unika sökvägar och versioner! Då tog jag inte ens upp de länkarna med admin-läget

Vet att Windows 11 försökt ordna upp det hela, men det är väl snarare än värre där nu?

Permalänk
Medlem

Kommer gå över till W11 Oktober 2025, betala för Windows eller fortsatta säkerhetsuppdateringar kommer aldrig hända

Föredrar W10 på alla sätt och vis, gillar inte W11 interface och etc. Men ja whatever, 1 år till så får man väl gå över

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Och Microsoft gör sitt bästa för att förhindra det och försöker "täppa till" hålen. Att man KAN "fula" sig förbi (och ingen garanti för att det kommer fortsätta fungera) är inte ett fullgott alternativ.

Täppa till? Har fungerat utmärkt i över 3 år för mig iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

vad har Windows?

Command Prompt, PowerShell 7 (x64), Windows PowerShell, PowerShell ISE ... (tog fikapaus!) ... PowerShell (x86), PowerShell ISE (x86) m.m.

Fast det är ju inte samma lika. De är ju mer olika skal (och varianter av skal), snarare än terminaler.

Och nu har de ju faktiskt gått över "Windows Terminal" som en mer kompetent ersättning till gamla "conhost".

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Jag har testat:

Skrivet av Bagarbosse:

tar och besvarar mig själv...

https://www.minitool.com/news/install-windows-11-24h2-on-unsu...

https://www.neowin.net/guides/how-to-install-windows-11-24h2-...

Bägge dessa har någon/samma metod med powershell involverat... ska testa det.

Bara skapa ett usb-minne med Rufus och sedan göra en in-place upgrade

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det är så skönt att slippa Microsofts oftast korkade lösningar

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

MS:

Apple:
Rewind (rewind.ai), Analytics & Improvements, Screenshot, Game Mode, Siri, Apple Intelligence, Spotlight...

Microsoft gör mycket rätt och mycket bra, men tyvärr känns det som att Windows är byggt av 100 olika team utspridda över hela världen. Var är den röda tråden i OS:et? Varför gör många appar exakt samma sak, fast på olika sätt?

vad har Windows?

Samtliga med unika sökvägar och versioner! Då tog jag inte ens upp de länkarna med admin-läget

Vet att Windows 11 försökt ordna upp det hela, men det är väl snarare än värre där nu?

Ja, MS spridda team får ideérna och gör mallen, sen följer Apple efter och "designar" upp det lite

Finns terminal appen i windows där man sen kan öppna tab med powershell, cmd eller vilket man vill ha. även på linux finns ju olika terminaler oberoende av shells; appen lxterm sen kan du i den köra bash, xsh osv.
"samma sak" fast lite olika inbyggda funktioner och syntax vid scripting om jag inte har helt fel.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Låter ju mer som ett tillfälle att passa på pröva prenumeration på OS också.

Kanske kommer de ha Micropass Gold snart. Windows OCH säkerhetsupdateringar för $50. Sen finns Micropass Guld Pro med allt i vanliga guld samt Office och backup på filer i dokument för $80.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Min dator som är 2 år gammal klarar inte av minimumkraven. Tror att moderkortet saknar TPM modul.

Visa signatur

5800X3D, RX 7900 XTX, 32gb RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

MS:

Apple:

vad har Windows?

Man kan ju visserligenhitta några tydliga och bra i Windows också:
Task Manager
Defender
Copilot
File Explorer
Remote Desktop

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainlessbob:

Min dator som är 2 år gammal klarar inte av minimumkraven. Tror att moderkortet saknar TPM modul.

Då är den två år gammal för dig personligen sedan köpet men inte två år gammal sedan hårdvaran släpptes?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskich:

Kräver ju att hårdvaran stödjer Windows 11 också...

Har två riktigt snabba burkar med Windows 10 hemma, men ingen av dom är kompatibel med W11 då de saknar stöd för TPM-modul på moderkortet. Skulle tro att jag inte är ensam om denna situation.

Vad är det för hårdvara i dessa riktigt snabba burkar som inte klarar windows 11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainlessbob:

Tveksamt om detta verkligen stämmer. Vad är det för dator?

Eventuellt kan det vara några inställningar i UEFI/BIOS Setup som är fel, snarare än en hårdvarubegränsning... Eller så är det mycket mycket äldre hårdvara än två år.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainlessbob:

Det finns inbyggt stöd i cpu:erna så de flesta behöver inte TPM modul.
Räcker med att slå på den i UEFI: https://www.sweclockers.com/artikel/32892-guide-aktivera-tpm-...

Permalänk
Medlem

Jag är så glad att man som ”gamer” inte längre är fullt lika låst till Windows. Visst en del titlar funkar inte i Linux men en klar majoritet funkar. I alla fall bland spel jag spelar.

Jag tycker inte om det mesta som Microsoft gjort de senaste åren. Har dock fortfarande Windows installerad på en separat disk. Men jag bootar mer och mer sällan in där. Men det blir nog ändå att uppgradera eller tja om du frågar mig nedgradera till Windows 11.

Linux funkar inte för alla men för mig funkar det så mycket bättre än Windows.