Permalänk
Medlem

Stora Problem w11

Har någon råkat ut för problem? läser alltid sådant om windows. Men aldrigt upplevt dessa problem!
Är nog ej custombyggen? Jag menar hp o liknande fabriksdatorer får ju typ aldrig ens nya bios uppdateringar....

https://pctidningen.se/datorutrustning/operativsystem/windows...

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,Lian Li Sl inf 120 7x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Har någon råkat ut för problem? läser alltid sådant om windows. Men aldrigt upplevt dessa problem!
Är nog ej custombyggen? Jag menar hp o liknande fabriksdatorer får ju typ aldrig ens nya bios uppdateringar....

Kan du citera artikeln? Riktig skräpsida med massa popups så gav upp på mobilen.

Kan ibland ha o göra med vad för hårdvara samt drivers man har. Ganska vanligt att inte uppdatera sina drivers.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Skrivet av gbgjocke:

Du haft blå skärm varannan dag. Men sen när du låter datan vila några timmar. Kan du spela ett tag. Trodde windows va uppbyggt så. Kör du kör intel?
För dem hyllar ju dem. O jag tycker intel e skit amd löser allt. Tro mej bror

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Puuesnusk:

Du haft blå skärm varannan dag. Men sen när du låter datan vila några timmar. Kan du spela ett tag. Trodde windows va uppbyggt så. Skriv du kör amd. För dem hyllar ju dem. O tycker intel e skit

Att ha varit reggad i knapp timme och skriva sånt är inte till din fördel.

TS: Ett gäng här har problem med 24H2, inklusive jag när jag testkörde virtuellt.

Skrivet av draanexle:

Kan du citera artikeln? Riktig skräpsida med massa popups så gav upp på mobilen.

Kan ibland ha o göra med vad för hårdvara samt drivers man har. Ganska vanligt att inte uppdatera sina drivers.

Klassick clickbait-artikel.
Titel: "Stora problem med Windows Update: Kontrollera om din dator finns med på dödslistan"

Den listar bekräftade fel med 24H2 helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Att ha varit reggad i några timmar och skriva sånt är inte till din fördel.

TS: Ett gäng här har problem med 24H2, inklusive jag när jag testkörde virtuellt.

Klassick clickbait-artikel.
Titel: "Stora problem med Windows Update: Kontrollera om din dator finns med på dödslistan"

Den listar bekräftade fel med 24H2 helt enkelt.

Fair enough.

Skadar aldrig att vänta en stund innan man uppdaterar sig med sin daily driver maskin, om man nu har möjligheten att vänta med att uppdatera.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

Har haft problem med blåskärm som inte lämnar någon dump fil..

Började efter npgra dagar att jag installera 24h2 (pre release fungerade felfritt i en månad) men fick flertalet blåskärmar så gjorde en ominstallation och fungerade en vecka och nu senaste veckorna så har jag fått någon enstaka då och då senast igår.

Jobbiga är just att det inte genereras någon dumpfil och inget vettigt går att hitta i loggen häller.

Är själv på gränsen att snart gå tillbaka till 23h2 hur man nu kan tänkas kunna göra det (osäker vilken version ISO filerna från ms har)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av draanexle:

Fair enough.

Skadar aldrig att vänta en stund innan man uppdaterar sig med sin daily driver maskin, om man nu har möjligheten att vänta med att uppdatera.

Tänker vänta ett bra tag faktiskt, min speldator kör fortfarande W10 och kommer göra iaf till årsskiftet:)
Sen blir det 23H2 och inget annat.

Skrivet av norrby89:

Har haft problem med blåskärm som inte lämnar någon dump fil..

Började efter npgra dagar att jag installera 24h2 (pre release fungerade felfritt i en månad) men fick flertalet blåskärmar så gjorde en ominstallation och fungerade en vecka och nu senaste veckorna så har jag fått någon enstaka då och då senast igår.

Jobbiga är just att det inte genereras någon dumpfil och inget vettigt går att hitta i loggen häller.

Är själv på gränsen att snart gå tillbaka till 23h2 hur man nu kan tänkas kunna göra det (osäker vilken version ISO filerna från ms har)

De lär ha 24H2 men 23H2 finns det källor för, bla massgrave.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puuesnusk:

Du haft blå skärm varannan dag. Men sen när du låter datan vila några timmar. Kan du spela ett tag. Trodde windows va uppbyggt så. Kör du kör intel?
För dem hyllar ju dem. O jag tycker intel e skit amd löser allt. Tro mej bror

HaHA Nej det är ej normalt, blå skärm då har du något som kraschar med din konfiguration. <är inte specifikt Amd drabbar tydligen många datorer!

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,Lian Li Sl inf 120 7x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

De lär ha 24H2 men 23H2 finns det källor för, bla massgrave.

Well ladda ner Windows från någonstans än MS är verkligen inte ett alternativ för min del.

Antar att man får leva med det tills dom löst det.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av norrby89:

Well ladda ner Windows från någonstans än MS är verkligen inte ett alternativ för min del.

Antar att man får leva med det tills dom löst det.

Jag använder den källan, de är korrekta. Kontrollera också checksummor.
Du kan googla W11 23h2 media creation tool också

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag använder den källan, de är korrekta. Kontrollera också checksummor.
Du kan googla W11 23h2 media creation tool också

Well dom är säkert okej och brukar inte bry mig så mycket men just när det kommer till Windows så är det för min del officiellt från ms eller inte alls som gäller.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av norrby89:

Well dom är säkert okej och brukar inte bry mig så mycket men just när det kommer till Windows så är det för min del officiellt från ms eller inte alls som gäller.

Får man fråga varför det bara är MS som källa som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Får man fråga varför det bara är MS som källa som gäller?

Med tanke på hur mycket som är kopplat till ens konton osv så är operativsystemet något jag för min del känner att jag idag inte kommer tumma på med vart det kommer från.

Har ett konto till ett spel som obehörig fick tillgång till vilket resulterade i tömt bankkonto (via paypal så lyckades tur nog få tillbaka allt inom 90min) Men sen dess så känns det inte värt att chansa med något sånt även om orsaken där va dåligt lösenord som va med i en helt annan läcka.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Håller med. Alltså, att det är en skräpsida. Jag får inga popups, högst troligt för att jag blockerar JavaScript som standard. Men de borde kunna skriva på svenska och inte danska (eller vad det nu är för språk de kör med).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Håller med. Alltså, att det är en skräpsida. Jag får inga popups, högst troligt för att jag blockerar JavaScript som standard. Men de borde kunna skriva på svenska och inte danska (eller vad det nu är för språk de kör med).

https://img.airikr.me/uploads/lY6a9fjD0jtu1uao1wDwS9RdYKMCT53pz0UAZfdS.png

På din bild är det danska. När jag går in i länken som TS länkar till är det på svenska

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Nu vet jag inte vad det är för lista på datorer de menar.

Jag såg någon asus dator sen var resten drivrutiner och mjukvaror...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Med tanke på hur mycket som är kopplat till ens konton osv så är operativsystemet något jag för min del känner att jag idag inte kommer tumma på med vart det kommer från.

Har ett konto till ett spel som obehörig fick tillgång till vilket resulterade i tömt bankkonto (via paypal så lyckades tur nog få tillbaka allt inom 90min) Men sen dess så känns det inte värt att chansa med något sånt även om orsaken där va dåligt lösenord som va med i en helt annan läcka.

Sambons dator som installerades med 24H2 var knappt användbar. Tyvärr var det såklart även en WD SN770-disk som är känd för att vara problematisk med senaste uppdateringen.. - trots firmware uppdatering.

Satt i timmar och letade efter 23H2 iso för att kunna installera om skiten då Microsoft inte tycks tillhandahålla någon 23H2 ISO längre. Lyckades hitta UUPDump som du kan bygga en ISO med och de ska, som jag förstått, använda officiella kanaler mot Microsoft för att bygga ihop din ISO-fil (och är open-source - använder Aria2).
https://uupdump.net/selectlang.php?id=64aa3acc-d2d2-4f80-af12...

Tog ~2 timmar att ladda ner, skapa ISO:n och formatera ett USB-minne med Rufus.

"Media Creation Tools" för 23H2 som jag laddat ner verkar bara tanka ner senaste versionen oavsett vad jag gjorde.

Funkar felfritt efter detta

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Sambons dator som installerades med 24H2 var knappt användbar. Tyvärr var det såklart även en WD SN770-disk som är känd för att vara problematisk med senaste uppdateringen.. - trots firmware uppdatering.

Satt i timmar och letade efter 23H2 iso för att kunna installera om skiten då Microsoft inte tycks tillhandahålla någon 23H2 ISO längre. Lyckades hitta UUPDump som du kan bygga en ISO med och de ska, som jag förstått, använda officiella kanaler mot Microsoft för att bygga ihop din ISO-fil (och är open-source - använder Aria2).
https://uupdump.net/selectlang.php?id=64aa3acc-d2d2-4f80-af12...

Tog ~2 timmar att ladda ner, skapa ISO:n och formatera ett USB-minne med Rufus.

"Media Creation Tools" för 23H2 som jag laddat ner verkar bara tanka ner senaste versionen oavsett vad jag gjorde.

Funkar felfritt efter detta

Yes och är säkert legit, men då jag saknar kunskap när det kommer till mjukvara så håller jag mig till MS och inget annat.

För min del är det nu två blåskärmar på två veckor vilket jag kan leva med.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Aldrig haft en blåskärm förut med min 7800x3d och 4070, men igår hände det. Ingen dumpfil ens för att se vad som hände... Datorn bara starta om... Får ju ångest av sån skit hade mycket problem med min 9900k och minnena, så varje blåskärm ger är en flashback.

Nu har jag iaf uppdaterat till senaste windows 11 builden, och peppar peppar att man inte får en blåskärm igen.

Man får väl tänka att en gång är ingen gång. Och hoppas lite mer prestanda till 7800xx3d, ska tydligen få 10% mer...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Microsoft själva gör ju så det blir nya fel i varje uppdatering tycker jag, kvittar om du har AMD eller intel.