Permalänk
Medlem

Gaming PC AM4 platform

Tjenare,

Har cirkulerat runt i forumet och läst en hel del av era byggen, men nu är det min tur att be om råd.
Själv har jag inte byggt en dator sedan 2015 och är helt ute ur gamet, men skulle vilja sätta ihop en dator som kommer hålla ett tag och är inte tänkt till att köra 1440p men ska ha kapaciteten för det om jag skulle vilja testa.

Tänkta spela är Dota 2, Wow, Cs .. eventuellt testa lite nyheter.

Det jag är mest fundersam kring är om nätaggregatet räcker till, eller om det behövs ett på 850W.
Budgeten ligger mellan 10-15tkr, men håller mig helst runt 12-13tkr vilket detta bygget klarar av.
Behöver troligen dock lägga till en CPU kylare också.

https://komponentkoll.se/bygg/ARHhY

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twirree:

Tjenare,

Har cirkulerat runt i forumet och läst en hel del av era byggen, men nu är det min tur att be om råd.
Själv har jag inte byggt en dator sedan 2015 och är helt ute ur gamet, men skulle vilja sätta ihop en dator som kommer hålla ett tag och är inte tänkt till att köra 1440p men ska ha kapaciteten för det om jag skulle vilja testa.

Tänkta spela är Dota 2, Wow, Cs .. eventuellt testa lite nyheter.

Det jag är mest fundersam kring är om nätaggregatet räcker till, eller om det behövs ett på 850W.
Budgeten ligger mellan 10-15tkr, men håller mig helst runt 12-13tkr vilket detta bygget klarar av.
Behöver troligen dock lägga till en CPU kylare också.

https://komponentkoll.se/bygg/ARHhY

Först o främst, invänta reorna som kommer komma under november - black firday deals osv - massor av delar kommer gå ner i pris - enklaste sättet att veta det är för att många delar har gått upp i pris på sistone, vilket är ett tecken på att de kommer sänkas. gå upp 500kr i någon vecka för att sedan sänkas med 800kr så de kan säga -800kr istället för -300kr.

Om du köper nytt så är det IMO inte värt att lägga de pengarna på ett AM4 bygge - För när du väl vill uppgradera igen om ett tag så måste du köpa nytt cpu,mobo,ram.

Du kan få likvärdigt AM5 bygge för ungefär samma peng. En 7600 + b650 + DDR5 kostar kanske max 500kr mer, men du kommer kunna använda samma moderkort + ram om du väljer att uppgradera CPU om 1-2 generationer senare. Kommer också kunna uppgradera med begagnat CPU.

750W nätagg är tillräckligt, ja. AMD cpus är inte särskilt törstiga, främst intel desktops som varit onödigt W-hungriga.

Kolla också på PCPartPicker och Prisjakt för att jämföra priset, samt BuildAPC discorden för att få snabbare hjälp - ju fler ögon desto enklare blir det att ta beslut om vad som är bra och dåligt imo.

Exempel på AM5 delar istället:
https://komponentkoll.se/bygg/cbtys

+- några hundralappar, men du kommer ej behöva byta moderkort/ram om du vill ha mer cpu i framtiden. Am4 delarna kommer också tappa markant mer i värde på en gång om du köper nytt för att det funnits såpass länge och det enda som har lite värde begagnat på am4 just nu är imo x3d cpus.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Denna är bra.

OP ha dock i åtanke att cpu saknar igpu - ifall det är något du vill ha/behöver. Men då du valde 5700x3d så antagligen ej.
Skulle ändra ram till patriort viper kiten om du vill ha garanterad A-die - nice o ha för återsälj värde samt för framtida cpus som kommer klara högre Mhz/timings.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Skrivet av draanexle:

Denna är bra.

OP ha dock i åtanke att cpu saknar igpu - ifall det är något du vill ha/behöver. Men då du valde 5700x3d så antagligen ej.
Skulle ändra ram till patriort viper kiten om du vill ha garanterad A-die - nice o ha för återsälj värde samt för framtida cpus som kommer klara högre Mhz/timings.

Bra synpunkter!
Under rean kan man ju också se om det dyker upp bra priser på boxade 7600/7700 där det ingår en hygglig kylare (och iGPU). Men sett till budget så kan du nog bekosta dig en separat kylare.