Fråga om reklamen på Swec

Permalänk
Medlem

Fråga om reklamen på Swec

Bestämmer ni över reklamen ni visar eller går det baserat på en algoritm efter användare?
Anledningen till att jag undrar var den extremt tveksamma reklamen som kändes mer som ett krypteringsvirus än en genuin reklam:

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Geeks
Grundare

Kollar upp vad detta är och återkommer. Vi har en annonsplats man kan köpa in sig på via en extern marknad på test, så det skulle kunna röra sig om den.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Kollar upp vad detta är och återkommer. Vi har en annonsplats man kan köpa in sig på via en extern marknad på test, så det skulle kunna röra sig om den.

Det sitter en sån Adchoices-plupp uppe i högra hörnet i skärmdumpen, så det är nog just något externt det rör sig om.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det sitter en sån Adchoices-plupp uppe i högra hörnet i skärmdumpen, så det är nog just något externt det rör sig om.

Verkar vara på varenda annons nu, så jag antar att SweC valt att servera allting via Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Verkar vara på varenda annons nu, så jag antar att SweC valt att servera allting via Google.

Ja det också, men det är väl inte samma plupp?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det verkar ha försvunnit nu så antar att ni fixade något bakom kulisserna.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Verkar ha börjat dyka upp sån där skum reklam igen:

Sidan leder till någon dropshipping-sajt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Har inte sett någon av dessa.

Säkra på att det inte är något adware/browser extension eller liknande på era datorer som bakar in dessa på sidan?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har inte sett någon av dessa.

Säkra på att det inte är något adware/browser extension eller liknande på era datorer som bakar in dessa på sidan?

Det enda jag har som tillägg är ublock Origin som jag har avstängt på Swec.
Uppstår både på stationär dator och mobilen. De är ovanliga men ibland ploppar de upp istället för den vanliga reklamen från Inet och Atea.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Platsen är öppna för bud fortfarande men den är tänkt att plockas bort. Har inte hunnit med att göra det ännu tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag har egentligen inget emot reklamen här, men ibland blir det väldigt mycket. Såhär såg det ut en dag. Tre små rubriker och några rader ingress var allt. Resten är reklam.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

swec går samma öde till mötes som prisjakt...

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av stoffe-2k:

swec går samma öde till mötes som prisjakt...

Tack för uppmuntran! Sådant här som att man går upp på morgonen och ger allt 😹. Vi går vårt egna öde till mötes och det är mer annonser under Q4 men tyvärr färre i år än vad det brukar vara. Annonser försörjer sajten och vi har inte annonser vi inte behöver ha.

Vi har testat programmatiska annonser på en placering på mobilen men den försvinner snart.

Skrivet av ztenlund:

Kort Google Admanager länge men tyvärr fick de för sig att integrera det där värdelösa krysset i hörnet vilket är synd då vi bara levererar egensålda annonser och inte via Google. Störande!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Tack för uppmuntran! Sådant här som att man går upp på morgonen och ger allt 😹. Vi går vårt egna öde till mötes och det är mer annonser under Q4 men tyvärr färre i år än vad det brukar vara. Annonser försörjer sajten och vi har inte annonser vi inte behöver ha.

Vi har testat programmatiska annonser på en placering på mobilen men den försvinner snart.

Kort Google Admanager länge men tyvärr fick de för sig att integrera det där värdelösa krysset i hörnet vilket är synd då vi bara levererar egensålda annonser och inte via Google. Störande!

@Edin

Jag tycker ni gör ett strålande jobb och det är inte super mycket reklam.

Mvh

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9700X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Cpuns Grafikkrets - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

Hej

Har också fått suspect reklam som ser ut så här.

Kör Android och Chrome. Inga insticksprogram eller liknande.

Här är Google adsense info om ni vill ha:

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Platsen är öppna för bud fortfarande men den är tänkt att plockas bort. Har inte hunnit med att göra det ännu tyvärr.

5 veckor och du har inte haft tid?
Verkar som ni borde anställa en till där borta...

Håller med ovan om Prisjakt; tragiskt, men en nödvändighet i guess.
Till skillnad från vissa i politiken har jag åtminstone sett detta komma.

Med det sagt så är ingenting gratis.
Tror, tyvärr, väldigt få här inne skulle vara villiga att betala en avgift, likt AB/DN+ för att slippa reklam

Jag hade personligen hoppat på och tagit en avgift, för jag är gammal och gillar Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Hej

Har också fått suspect reklam som ser ut så här. <Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Jag får inga märkliga reklamer på SweClockers iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

har ni öppen bokföring nånstans där man kan se vilka utgifter vs inkomster ni har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Edin

Jag tycker ni gör ett strålande jobb och det är inte super mycket reklam.

Mvh

Ja, jag har bara vettig reklam jag med vad jag kan se. Är oftast relevant dessutom.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Hej

Har också fått suspect reklam som ser ut så här. <Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Får samma skräp reklam.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Falcon:

Ur ett tekniskt perspektiv fungerar produkten enligt specifikation. Ärendet gick därmed till en annan avdelning än teknik. För ca 2 veckor sedan gjordes en beställning om ta bort den aktuella annonsplatsen, ärendet prioriterades då enligt normalgraden.

Prioriteringsgrader:

1. Kritiskt - släpp allting

2. Högt - görs nästa vecka

3. Normalt - görs när det finns en lucka mellan större projekt

4. Lågt - ingen beställning görs, goda idéer sparas inom respektive avdelning

Ärendena sorteras sedan inom respektive grupp. Ett delmoment inom ett större projekt brukar generellt vara ca 2 veckor. När ett delmoment är avklarat fattas ett beslut om att fortsätta på nästa del alternativt ta några ärenden av normalgraden. Om teknik inte kan fortsätta på ett större projekt t.ex. inväntar material eller feedback från en annan avdelning påbörjas ärenden av normalgraden automatiskt.

Det har inte funnits någon naturlig lucka då andra avdelningar levererat material och/eller feedback i tid. Inte hunnit blev därmed ett väldigt lösaktigt ordval för att ärendet inte prioriterats högt eller kritiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Ur ett tekniskt perspektiv fungerar produkten enligt specifikation. Ärendet gick därmed till en annan avdelning än teknik. För ca 2 veckor sedan gjordes en beställning om ta bort den aktuella annonsplatsen, ärendet prioriterades då enligt normalgraden.

Prioriteringsgrader:

1. Kritiskt - släpp allting

2. Högt - görs nästa vecka

3. Normalt - görs när det finns en lucka mellan större projekt

4. Lågt - ingen beställning görs, goda idéer sparas inom respektive avdelning

Ärendena sorteras sedan inom respektive grupp. Ett delmoment inom ett större projekt brukar generellt vara ca 2 veckor. När ett delmoment är avklarat fattas ett beslut om att fortsätta på nästa del alternativt ta några ärenden av normalgraden. Om teknik inte kan fortsätta på ett större projekt t.ex. inväntar material eller feedback från en annan avdelning påbörjas ärenden av normalgraden automatiskt.

Det har inte funnits någon naturlig lucka då andra avdelningar levererat material och/eller feedback i tid. Inte hunnit blev därmed ett väldigt lösaktigt ordval för att ärendet inte prioriterats högt eller kritiskt.

Ja, det handlar väl mer om att det upplevs konstigt att det inte prioriterats högre. Inte din sak att bestämma förstår jag, men det framstår lite självdestruktivt att släppa in den typen av annonser som figurerar i tråden.

Jag tror f.ö. inte "lösaktig" är ordet du söker egentligen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker inte anställda skall behöva rättfärdiga hur de hanterar sina arbetsuppgifter på forumet. Det har nog personens chef redan koll på.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Fan vilken dryg kommentar.
Är du omtyckt av kollegorna på jobbet?

Du sitter och använder forumet helt gratis och har dryga synpunkter på hur de jobbar här.

Permalänk

Förstår inte folk som inte vill ha annonser men som inte heller vill betala för sig (av att döma från alla trådar om streamingtjänster). Använd inte tjänsten då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Du sitter och använder forumet helt gratis och har dryga synpunkter på hur de jobbar här.

Om en inte betalar för en tjänst.. Så är det du som är tjänsten.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Om en inte betalar för en tjänst.. Så är det du som är tjänsten.

Jag menar att du inte betalar en enda krona för att få använda forumet, så det är helt gratis i den meningen.
Sen att du "betalar" genom att det visas lite reklam på en hemsida där du har ett konto och kommenterar i olika trådar tycker jag är det minsta man kan bidra med.

Hade du tyckt det var bättre att Sweclockers inför en medlemsavgift på 79kr i månaden istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Tycker inte anställda skall behöva rättfärdiga hur de hanterar sina arbetsuppgifter på forumet. Det har nog personens chef redan koll på.

Skrivet av qwertylol1:

Skrivet av Korverik81512:

Förstår inte folk som inte vill ha annonser men som inte heller vill betala för sig (av att döma från alla trådar om streamingtjänster). Använd inte tjänsten då?

Skrivet av qwertylol1:

Jag menar att du inte betalar en enda krona för att få använda forumet, så det är helt gratis i den meningen.
Sen att du "betalar" genom att det visas lite reklam på en hemsida där du har ett konto och kommenterar i olika trådar tycker jag är det minsta man kan bidra med.

Hade du tyckt det var bättre att Sweclockers inför en medlemsavgift på 79kr i månaden istället?

Nu är ju inte trådens ämne "jag vill inte ha någon reklam alls", utan den handlar specifikt om vad redaktionen kallat för "Vi har en annonsplats man kan köpa in sig på via en extern marknad på test" där det regelbundet verkar ploppa upp direkt oseriösa (potentiellt illvilliga) annonser.

Sedan kan jag tycka att det vore bra med ett officiellt reklamfritt alternativ, men det har man varit tydlig med tidigare att det inte är intressant, så det räknar jag inte med...

Visa signatur

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Hej igen! Personligen finner jag inte det problematiskt att förklara hur vi jobbar på teknik avdelningen. Det skapar en förståelse för de som saknar insyn. Att gå in på detaljnivå om alla ärenden och deras prioriteringar är dock ett orimligt uppdrag.

Vill man följa det som sker tekniskt på sajten finns tråden:
Hello IT - Det räcker med en rad kod... eller?

Annonsplatsen försvinner i slutet på veckan i samband med en annan lansering.

Nu börjar dock tråden glida från ämnet, vilket är felaktiga annonser.

Låter tråden vara öppen en stund till, ifall ni hittar fler annonser som säljavdelningen behöver lägga köpstopp på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag har egentligen inget emot reklamen här, men ibland blir det väldigt mycket. Såhär såg det ut en dag. Tre små rubriker och några rader ingress var allt. Resten är reklam.
<Uppladdad bildlänk>

"Modern design".