Rösta fram din favoritbakgrundsbild!
Permalänk
Medlem

Köpa längre fiberkabel

Sugen på att kasta ut min Inteno EG300 och köra direkt till min Dream Machine Pro istället, dels för att slippa en burk och dels för att jag vill ha allt samlat ute i garaget. Behöver då köpa en längre fiberkabel - kan någon hjälpa mig med vilken jag ska köpa? Jag vill inte koppla loss dom och riskera kontakterna då jag inte har nåt skydd att sätta på.

Behöver jag även en ny SFP-modul eller kan jag ta den från Intenon?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

B-sidan ser ut som en SC (ganska illa klämd/böjd dessutom och bör bytas) och A-sidan är en LC som möter SFPn. Du behöver en Singlemode SC-LC APC patch. Det är ofta inga problem att koppla ur en kort stund men låt absolut inte ändarna röra vid någonting.

Det brukar gå utmärkt att flytta över SFP. Ibland behöver man sätta fast 1G hastighet bara.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Grymt, tack som fan!

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, det ska inte vara APC, det är mörkblått på båda sidor, så det ska vara UPC. Att använda APC-kontakt i ett UPC-don kan orsaka skador på kabel och utrustning.

Dessutom rekommenderar jag en tjockade kabel. YD 2 mm är väldigt känslig i en hemmiljö, lämpligare i ett datacenter där man har många kabla roch man inte vill att de ska ta plat.s Direktronik sälje rkablar med 4 mm YD och vitt hölje under namnet "villapatch".

Den här är mycket lämpligare: https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/fiberka...

Permalänk
Medlem

Du har två fiberpar, en för TV (koax) och en för bredband (SFP/mediaomvandlare).

Enklast blir att kontakta nätägaren och fråga om flytt av mediaomvandlaren, då sätter de en villapatch till garaget och ett fiberuttag där nuvarande mediaomvandlare och fibertray sitter. De tar så lite pengar i regel (just eftersom de inte vill att fastighetsägarna gör det själv) att det inte är värt att lägga ner mödan själv. När nätägaren gör det så blir de ansvariga för eventuell smuts i kontakter, klämda kablar o.s.v.

Vill du sedan sätta in fibern i en Dream Machine Pro tar du bara ut SFP-modulen och stoppar i in i din UDM-Pro. Nätägare och/eller kommunikationsoperatör kommer inte ge någon som helst support på detta däremot. RF/TV-modulen fungerar nog inte heller utan din EG300.

Permalänk
Medlem

Jag köpte den första kabeln som rekommenderades och det funkar iaf än så länge fint, bra hastighet och ingen packet loss men typiskt jag inte såg att det var fel då... Ska jag köpa den andra ändå? Ny SFP om det fuckat up? Eller köra på tills det blir ev strul?

Koaxen används inte öht.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

APC fungerar i UPC kontakter, men det är inget att rekommendera då fiberändarna är olika. Detta gör att reflektionen blir kass och du får dåliga ljusvärden.

APC har en vinklad ände och UPC är utan vinkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engann:

APC fungerar i UPC kontakter, men det är inget att rekommendera då fiberändarna är olika. Detta gör att reflektionen blir kass och du får dåliga ljusvärden.

APC har en vinklad ände och UPC är utan vinkel.

Jo det har jag förstått, men exakt vad utfallet blir i praktiken när jag nu frångått rekommendationen är mer av intresse Är det att jag nu har saboterat min teoretiska prestanda från x gbit/s till y gbit/s så är det något jag kan leva med då begränsningen fortsatt verkar vara min 1Gbit/s tjänst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Jo det har jag förstått, men exakt vad utfallet blir i praktiken när jag nu frångått rekommendationen är mer av intresse Är det att jag nu har saboterat min teoretiska prestanda från x gbit/s till y gbit/s så är det något jag kan leva med då begränsningen fortsatt verkar vara min 1Gbit/s tjänst.

Upplever du inte problem så kör på. Börjar du uppleva problem så byt kabel innan du börjar felsöka annat bara.
Inte riktigt så att utrustningen går sönder iaf utan är mest att laserstrålen kan bli påverkad och därmed mikrostörningar.
Hastigheten skall inte påverkas av kabeln.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.