Inget AMD-grafikkort på Steams topplista

Permalänk
Melding Plague

Inget AMD-grafikkort på Steams topplista

Det första Radeon-kortet dyker upp på 34:e plats i listan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Upograderade nyligen till 7800xt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med ett galet kraftfullt 5500XT!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Va länge sedan man körde GPU från AMD och med deras inriktning mot att bara ha som bäst medelklass kort så lär det dröja innan jag skaffar något kort från AMD om ens någonsin igen.
Siktet för mig är inställt på nvidia 5000-6000serie.

Permalänk
Medlem

Tittar tyvärr inte på AMDs grafikkort vid köp, även fast de ibland kunnat konkurrera om man tittar på fps per krona.

Mest pga att jag suttit med deras kort tidigare och inte kunnat använda funktioner som varit inbyggda i spel, då de krävt ett Nvidia-kort. Även en del hobbyprojekt som t.ex. emulatorer som fungerat sämre med AMD-hårdvara.

Lite samma anledning till varför jag inte använder Linux. Allt fungerar med Microsoft och det behövs inga speciallösningar.

Permalänk
Medlem

Nvidia är som märke synonymt med gamingdator. Färdigbyggda datorer? Nvidia Nvidia Nvidia. En som ska köpa en dator ser nästan bara Nvidia.
Till exempel på Inets sida under datorer:

Dold text

Komplett har 1 dator med AMD grafik i topplistan:

Dold text

Webbhallen under Gaming PC är 8/9 datorer först i listan med Nvidia.

Dold text
Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Va länge sedan man körde GPU från AMD och med deras inriktning mot att bara ha som bäst medelklass kort så lär det dröja innan jag skaffar något kort från AMD om ens någonsin igen.
Siktet för mig är inställt på nvidia 5000-6000serie.

Samma här, sist jag hade ett Radeon-kort var ett ATI Radeon x1650 om jag inte missminner mig... och det är ju några extremt många veckor sedan
Inget därefter har lockat mig att gå tillbaka så jag tuffar vidare med Nvidia - troligtvis tills man lägger ner helt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

AMD är aegda alltså. Hehe

Permalänk
Medlem

Av de jag känner använder ingen amd öht, inte i stationära datorer iaf. Varesig grafikkort eller processor.

Permalänk
Medlem

Trist utan konkurrens. Svårt att slå Nvidia, deras kassa är ju även överfull med pengar från AI kort så de kan satsa mycket.

Permalänk

Då får man känna sig lite unik då 😂 Har ägt ett RX480, Vega56, RX6700XT och nu ett 7900XT under de senaste 8 åren.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Av de jag känner använder ingen amd öht, inte i stationära datorer iaf. Varesig grafikkort eller processor.

Säger väll bara att dom sticker ut från mängden eller har en gammal cpu.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Trist för AMD, att RTX 4090 ligger på 1.19% är imponerande med tanke på vad det kortet kostar

Permalänk
Medlem

Toppkorten är ju inte aktuella för mig, de är för dyra, och generellt dominerar ju NVidia där.
Men man kan ju tycka att AMD borde kunna konkurrera i lägre segment. Är ju inte så att AMDs värstingkort är sämre än 3060 eller 4060? Fast det kanske inte är värt att acceptera lägre vinst för att hålla uppe marknadsandelen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Kör ett 6950XT jag fick för 5800kr. Maxar allt i 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Nvidia är som märke synonymt med gamingdator. Färdigbyggda datorer? Nvidia Nvidia Nvidia. En som ska köpa en dator ser nästan bara Nvidia.

Detta är ju helt klart en del av grundproblematiken.
Samma problem med AMD på laptopsidan, man får anstränga sig för att hitta AMD från Dell eller Lenovo.

Ingen köper AMD för ingen vet att de finns -> Inga färdigbyggda system säljs för Intel + Nvidia = gaming -> Varför bry sig om att visa AMD?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Allt ser ut att ha ökat denna månad, men hemligheten är att dom plockat bort DX8 kort.

Permalänk
Medlem

Tråkig utveckling... Med tanke på hur priserna ser ut nu med dålig konkurrens, så kan man ju bara föreställa sig hur det kommer att se ut i en eventuell framtid där Nvidia saknar konkurrens helt.

Jag gick från Nvida till AMD när jag bytte grafikkort senast. Köpte ett 7900 XTX och har varit hur nöjd som helst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

När jag blivit utvald till att medverka i surveyn så blir mitt 7800XT alltid bara "AMD Radeon Graphics" i analysen som görs på mitt system, det kanske ligger några andra kort där med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

Då får man känna sig lite unik då 😂 Har ägt ett RX480, Vega56, RX6700XT och nu ett 7900XT under de senaste 8 åren.

Du hade tur som missade surkarten 5700XT, sådan tur hade inte undertecknad.

Permalänk
Medlem

Tänk hur kul detta är för Intel med deras dedikerade.

Permalänk
Medlem

Hade AMD varit markant mer prisvärda i rasteringsprestanda hade jag gärna valt dem. Tyvärr ligger de bara något lägre i pris än motsvarande gröna kort. Har därför köpt begagnat istället, senast ett 2060S för drygt 1500kr. Bra bang for the buck för mina behov.

Permalänk
Medlem

Märkligt. 7900XT presterar väl bra och 7800 XT är väl riktigt prisvärt?
Som ett par påpekat ovan angående AMD's frånvaro i butiker och display...kan det röra sig om något Intel sysslade med för några år sen?

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Kör ett 6950XT jag fick för 5800kr. Maxar allt i 1440p.

När köpte du det, nytt eller begagnat. Säger ingenting annars.

Permalänk
Medlem

Jag har kört AMD (Ati) från och till sedan Radeon 8500. Förra generationen gick jag från 2070 till RX 6800 och sen 7900 XTX, eftersom jag kör Linux och det har funkat bättre med AMD där.

Men fördel Linux börjar bli en ickefråga, och i och med att AMD inte vill open source:a alla features så sitter man med ett vingklippt grafikkort istället. Nvidiaanvändare har ju samma funktioner tillgängliga som till Windows.

Sen är priset fel med tanke på vad AMD erbjuder. Som grädde på moset kommer det sannolikt inte finnas någon uppgradering för mig nästa generation.

Om folk är oroliga för Intel, borde samma gälla för AMD. Snart är dom inte så värst relevanta om enda produkterna är trötta x86-cpuer med lite extra cache, en serverlösning utan mjukvarustöd (här har Intel massivt övertag) och förrförra generationens grafikkort.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Toppkorten är ju inte aktuella för mig, de är för dyra, och generellt dominerar ju NVidia där.
Men man kan ju tycka att AMD borde kunna konkurrera i lägre segment. Är ju inte så att AMDs värstingkort är sämre än 3060 eller 4060? Fast det kanske inte är värt att acceptera lägre vinst för att hålla uppe marknadsandelen.

Det handlar inte om prestanda, det har det aldrig gjort. En majoritet av kundbasen bryr sig inte om prestanda, de bryr sig om branding. Nvidia är världsmästare på PR, sen att de faktiskt även är väldigt duktiga på att leverera produkter som är lätt för marknaden anamma är inte en nackdel heller.

Inte att AMD inte är bra på vad de gör, Nvidia gör bara allt bättre (det som spelar roll för att få marknadsandelar).

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Jag tänkte ju slå till på ett 7800 xt nu under black friday. Är jag helt ute och cyklar nu då? Min skärm har bara AMD-stöd juuu!

Permalänk
Medlem

7900 XT i nuvarande datorn från förra året, efter 15+ år av Nvidia.
Suverän prestanda och ännu bättre prestanda per krona.
Upplever inga problem med drivrutiner.
Är inte beroende av RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orreftw:

Jag tänkte ju slå till på ett 7800 xt nu under black friday. Är jag helt ute och cyklar nu då? Min skärm har bara AMD-stöd juuu!

Tycker AMD fungerar finnemang.
Sitter själv med ett 7900 XTX och är toknöjd.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du hade tur som missade surkarten 5700XT, sådan tur hade inte undertecknad.

Den surkarten är väl ungefär lika snabbt som ett 1080ti som anses vara ett legendariskt kort av många.