Snabbkoll: Har du betalat riktiga pengar i spel?

Permalänk
Medlem

Ja, men bara F2P-spel som jag aktivt spelar och gillar, så som PoE eller OW2, och bara om jag anser att priserna är hyffsat rimliga för vad man får. Gillar jag ett spel och vill se fortsatt utveckling så ligger det ju i mitt intresse att stödja utvecklaren.

Sedan gäller det ju såklart att lägga sig på en rimlig nivå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

jag har väl lagt runt 35-40k på Pokemon Go under 5år, nu har jag dock slutat spela det. Börjat med Monster Hunter Now istället

Hoppsan, det var rejält med pengar! Själv har jag bara lagt kanske några hundra till kanske tusen kronor totalt på några mobilspel.

Permalänk
Medlem

Började med Dekrim vill jag minnas. Sen var man fast!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Hoppsan, det var rejält med pengar! Själv har jag bara lagt kanske några hundra till kanske tusen kronor totalt på några mobilspel.

Jo alla bäckar små, hade aldrig lagt den summan på ett bräde men det låg väl runt 1-3k i månaden beroende på event i spelet och årstid. Inte allt för skoj o köra mobilspel ute på vintern i minusgrader...

Permalänk
Medlem

Lite taget ur luften men skulle tippa på typ:

Candy Crush 1k
Pokemon Go 15k
CSGO 50k
CS2 1k

enda som ja ångrar är väll Candy då det inte gett något. Pokemon kan ja se istället för gymavgift typ, spelade runt 3 år och va väll runt top 25 här i stan. CS är mer som en investering och inte "öppna cases" utan köper major stickers varje år. De från 2014-2015 är ju värda rätt mkt nu.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Aldrig. Har svårt att förstå vilken nytta det skulle göra som motiverar ens den minsta lilla kostnad, men jag har hört att det finns folk som betalar pengar för sk "skins" och inte bara för att få fördelar. Mindblowing

Permalänk
Redaktion
Skribent
Skrivet av Dallen:

Har tyvärr köpt en hel del coins i FIFA Ultimate Team, men det spelet är ju verkligen pay to win.
Alla som spelat skiten vet väl att det dessutom är lite smått beroendeframkallande att öppna paket.

Skulle gärna sett ett förbud mot hela EA's existens, men vi kan börja med att förbjuda allt som rör pay to win.

Jag också när det begav sig. Känns ju som hyfsat dåligt investerade pengar så här i efterhand. Skitspel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Aldrig. Har svårt att förstå vilken nytta det skulle göra som motiverar ens den minsta lilla kostnad, men jag har hört att det finns folk som betalar pengar för sk "skins" och inte bara för att få fördelar. Mindblowing

Finns väl ingen "nytta" med något spel. Grejen med spel är nöje, bara du har kul när du håller på så är det väl okej
Är väl ingen nytta att bränna någon tusenlapp på krogen en kväll heller

Permalänk
Medlem

Köpte ett skin i OverWatch ett år då pengarna gick till cancerforskning.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Tror jag slängt in 1000kr i APB.

Skrivet av Purrfected:

Började med Dekrim vill jag minnas. Sen var man fast!

Det var inte igår. Dock inget jag bettalade för.

Sen kan man ju se detta hur man vill. Jag har köpt lite smått i PokemonGo, men inte för egna pengar. Har bara använt Googles pengar så att säga.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk

Skamligt att behöva erkänna, men förr i tiden köpte jag LoL skins och Overwatch skins. Jag borde ha vetat bättre

Permalänk
Medlem

Nej och kommer aldrig göra.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

WOW, Rainbowsix siege, Wold of tanks, Overwatch. är väl nåra.

1000kr AH mount i wow check. fml

Men mobilspel. Ja nån enstaka gång för många många år sen. som jag ångrar. idag spelar jag inga såna. O skulle inte betala i dom heller. För att få en byggnad eller nåt att byggas fortare? neeee fy fan.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Nu mer händer det nästan aldrig.
Lade ut över 40 000:- på Hearthstone när det var nytt. (53 000:- idag enligt inflationsräknaren)
Sedan införde de "wild" och min 100% guldkollektion blev värdelös.

Sedan finns det spel som är "värda" att lägga ut pengar på, som Path of Exile exempelvis istället för en girig money grab.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Säkert lagt 5000 i Heroes of the Storm. Haft grymt kul med det spelet så det ångrar jag inte direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jo alla bäckar små, hade aldrig lagt den summan på ett bräde men det låg väl runt 1-3k i månaden beroende på event i spelet och årstid. Inte allt för skoj o köra mobilspel ute på vintern i minusgrader...

Haha, ja kan tänka mig att det inte är så kul att köra Pokémon go då

Ja, det är ju det som är lurigt med mikrotransaktioner. Om jag inte blivit förbannad på ett spel jag spelade i någon månad hade det nog kunnat bli en del för mig med. Jag lade ca 200kr per månad i tre månader innan jag rage quittade...

Permalänk
Medlem

Till min enorma skam, ja. Lärorikt dock, för jag kommer aldrig någonsin göra det igen. Det enda undantaget är spel som gör det väldigt bra, utan skamliga och lama försök att blåsa spelaren på pengar...PoE, Fortnite etc. Spel man betalat dyrt för kommer aldrig få mer pengar för kosmetiskt skräp...vilar de för tungt på det så avstår jag hellre köp.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Slängde iväg cirka 300 kr på ARX i Elite Dangerous för några dagar sen, har nog lagt minst några tusen på det spelet genom åren, men inget jag ångrar och kommer slänga in mer pengar framöver.

Har spenderat duktigt mycket mer på kringutrustning enbart för det spelet och sitter och kollar på att byta ut lite grejer mot Virpil eller VKB, men sitta och flyga genom rymden är i princip min enda avkoppling mellan jobb och ta hand om barn och hus, så absolut värt det för mig.

Permalänk
Medlem

När jag tänker efter så har jag betalat för guld (olagligt) i WoW.

Skulle aldrig köpa något enbart kosmetiskt dock, och undviker p2w spel såklart. Var nära på att köpa p2w skins i Warzone också, för jag var förbannad men lyckades tygla lusten så jag inte slapp ge pengar till det skit företaget.

Permalänk

Jag ser inget speciellt med detta. Bortsett från ett spel så har jag ej lagt mycket och fördelar man denna kostnad på timmar spelade så är det ej mycket.

Det jag har emot är att liknande fenomen dyker upp på fler ställen. Kanske i framtiden får man betala för att någon Ai ska skapa något åt en. Och det börjar bli galet om folk använder privata pengar för att generera en svg icon bild som de t.ex använder i jobbet.
Vi får se vad som händer i framtiden.

*edit*
Nej jag brukar inte köpa saker i spel. Det finns vissa spel som har en engångssumma för att låsa upp väldigt mycket. Sedan kan man köpa mer som kommer då och då, men utan den lilla engångssumman så har man kanske en enda bana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av squix:

Om DLC är med, så ja, men rätt sällan annars

Så ja även om DLC inte räknas alltså?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Absolut lagt pengar på mikrotransaktioner genom åren. Oftast har det varit småköp. Spenderat tiotusentals kronor på Team Fortress 2, men dom pengarna har jag fått tillbaka genom återförsäljning på den öppna marknaden. Spenderat runt 5kkr på spelet SMITE som jag började spela i beta 2013, då har jag köpt battlepass och skins.
Köpt "card packs" för säkerligen några tusenlappar i spelet Hearthstone, men också i spelet shadowverse.

November 17, 2022 var senaste gången jag köpte någon microtransaction.

Permalänk
Medlem

Näpp, inga mikrotransaktioner här. Vägrar fullständigt, kommer aldrig att ske.

Permalänk
Medlem

Path Of Exile = Supporter Packs. Blivit en del "support" (host host) under de 12åren jag spelat det!

Permalänk
Medlem

Hände väl att man la lite begränsade mängder på league of legends, smite och fortnite när man spelade de spelen.

Annars är det precis som tidigare inlägg, en hel del som gått till och kommer fortsätta gå till supporter packs på PoE. Med mer än 5000 timmar och 11 år med underhållning så tycker jag de gjort sig förtjänta av det.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk

Tyvärr ja :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Så ja även om DLC inte räknas alltså?

Kanske inte bästa formuleringen, menade annars nej

Permalänk
Medlem

En del på PoE och sen samtliga battle pass i Dota2 tills Valve slutade med dem

Permalänk
Medlem

Några gånger. Det senaste var ett alldeles för dyrt skepp i Star Citizen, som jag inte har spelat på ett par år.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Jag är en sucker för coemstic items i MMO's. Erkänner villigt att jag lagt en del cash på Black Desert & The Secret World när det begav sig. När spel har bra character creators & tilltalande stil på outfits är det lätt att köpa.

Lägger pengar på outfits till ett boomerang-kastande barn som ser oskyldig ut men är en brutal seriemördare?! I would never...

Hon har mördat många.