Varför är det inte bra att köra 1440p på en OLED 32" 4K ?

Permalänk
Medlem

Varför är det inte bra att köra 1440p på en OLED 32" 4K ?

Jag hörde på en video att han sa att det inte va bra att köra 1440p på en OLED 32" 4K monitor, han sa att det va gjort för att köra 4K så mena han att det inte va bra... För er som har 4K 32" hur är det för er ?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Jag hörde på en video att han sa att det inte va bra att köra 1440p på en OLED 32" 4K monitor, han sa att det va gjort för att köra 4K så mena han att det inte va bra... För er som har 4K 32" hur är det för er ?

Mvh

Om jag skulle tippa har det med skalning och göra, inte att det är "skadligt dåligt" eller slika ting.
1440p skalar inte bra med 4k.
1080p skalar utmärkt dock med 4k och kan med fördelas köras på en 4k skärm om man behöver sänka upplösningen.

"4k is four times the resolution of 1080p, meaning that 4 pixels would equal that of a pixel on a 1080 monitor. As a result, there is a kind of 1:1 pixel ratio that makes it look good to run games at 1080 on a 4k monitor without losing sharpness.

Compared to 1440, 4k is 2.25 times the resolution and thus unevenly fits 2.25 pixels into one 1440p pixel. This uneven pixel ratio would result in an unsharp image on a 4k monitor."

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

För att det ser ut som skit om man inte kör upplösningen skärmen är gjord för (eller en upplösning som är jämt delbar med den). Föreställ dig att du har 4 pixlar i olika färger i ett rutnät, 2x2. Försök att fylla i dessa pixlar i ett rutnät som är 3x3. Hur gör du det?

Permalänk
Medlem

Ja ok då fattar jag,,, kan man inte köra nån upplösning som är lägre en 4k typ 1500p eller nått ? går det ens ?
Jag vet inte om jag ska köpa en 32" 4k eller en 27" 1440p... det står i valet o kvalet.,.. Och till det ska jag minst ha ett rtx 5080.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Olofbo1:

Mvh

Går utmärkt att köra 1440p på en 4K-skärm.

Men det beror också på vad denna person menar för det kan betyda olika saker beroende på vem man frågar. Ämnet är komplext och när folk tenderar att söka enkla svar på komplexa frågor brukar det bli dumförenklingar som gärna upprepas som något mantra. ”1440p fungerar inte på 4K" eller "skalning är inte optimal" är ett sådana där mantra som är lätt att komma ihåg, lätt att läsa hundratals gånger på forum och dessutom går snabbt att upprepa.

Grafik i 1440p kommer alltid sakna något mot grafik renderad i 4K oavsett skalningsmetoder och annat. Upplevelsen riskerar alltid att vara sämre. Och det många klagar över är själva försämringen 1440p ger.

Det kan vara väldigt svårt att acceptera 1440p (3,7 megapixel) när man är van med grafik i 4K/UHD (8,3 megapixel) för det är en så mycket sämre upplösning. Det blir så väldigt tydligt att 1440p inte ger detaljerna du är van med från 4K-skärmen. Svårt att acceptera en försämring och då blir det gärna slutsatsen att det är något egenskap hos 4K-skärm och skalningen som är olämplig. Men hade man sett 1440p-native på en 1440p-skärm bredvid hade det varit tydligt att det är 1440p i sig självt som utgör försämringen.

Väldigt många skyller på är därför att skalningen i skärm (matematisk skalning) inte är helt optimal eftersom det är faktor 1,5x. Fast det är nog det minsta problemet skulle jag säga. Nästan alltid när det jämförs 1440p och 4K jämförs det på en och samma 4K-skärm där man först jämför med 4K-rendering. Då blir den relativa jämförelsen en så väldigt tydlig försämring.

När man däremot jämför två olika skärmar sida vid sida med 1440p på 32 tum native och 1440p uppskalat på 32 tum 4K sida vid sida är det inte så stora skillnader. 1440p på 1440p-native är lite skarpare men också pixligare eftersom pixelstrukturen blir tydligare. 1440p på 4K-native är lite mjukare som följd av skalningen men samtidigt är pixelstrukturen mindre tydlig. Detta är mer en smaksak egentligen. Men den jämförelsen är också mycket svårare att få till och jag tror inte så många har jämfört 1440p native mot 1440p-skalat-på-4K vid samma tillfälle.

Den tredje orsaken till att 1440p fungerar bra på 4K-skärmar är moderna skalningsmetoder som FSR och DLSS med interpolering och AI-tränad skalning snarare än enkla skalningsalgoritmer. Där kan man rendera i 1440p och låta GPU sköta resten vilket är en stor förbättring mot matematiskt skalad 1440p-rendering och – beroende på hur känslig man är – tillräckligt nära 4K-native.

---

Som skrivet ett komplext ämne. Så fort någon kör med mantrat ”1440p fungerar inte på 4K" så vet jag att de inte riktigt har försökt, de har missat något viktigt eller bara upprepar vad de redan läst så många gånger tidigare.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Olofbo1:

Ja ok då fattar jag,,, kan man inte köra nån upplösning som är lägre en 4k typ 1500p eller nått ? går det ens ?
Jag vet inte om jag ska köpa en 32" 4k eller en 27" 1440p... det står i valet o kvalet.,.. Och till det ska jag minst ha ett rtx 5080.

Du ska köpa det som passar ditt spelande och ditt användande. En 4K-skärm kan göra exakt samma saker som en 1080-skärm och en 1440p-skärm samt erbjuda något de andra inte kan: 4K-grafiken. Men det är också mer komplext att behöva förstå spelen och hur pass inviduella spelen och inställningar är. Alla är inte beredda att lära sig detta eller beredda att ta tiden att experimentera med vad som fungerar bäst i vilket spel.

Kör du vaniljlösningen med 1440p/27-tum är du låst till 1440p så länge du äger skärmen. Du kan inte (eller tja kan testa) på samma sätt skala 1080p på 1440p-skärmen för ännu högre FPS eftersom det är så låg upplösning att skalningen faktiskt blir ett visuellt tydligt problem. Vad 4K-grafik ger kan du aldrig uppleva på en 1440p-skärm. Men det blir samtidigt enkelt för dig. Du kommer med en RTX 5080 kunna ställa de flesta nya spelen på "Very High" eller "Ultra" och bara köra på. I några år i alla fall. Kommer alltid nyare spel som inom tid kräver mer än vad ens GPU mäktar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du ska köpa det som passar ditt spelande och ditt användande. En 4K-skärm kan göra exakt samma saker som en 1080-skärm och en 1440p-skärm samt erbjuda något de andra inte kan: 4K-grafiken. Men det är också mer komplext att behöva förstå spelen och hur pass inviduella spelen och inställningar är. Alla är inte beredda att lära sig detta eller beredda att ta tiden att experimentera med vad som fungerar bäst i vilket spel.

Kör du vaniljlösningen med 1440p/27-tum är du låst till 1440p så länge du äger skärmen. Du kan inte (eller tja kan testa) på samma sätt skala 1080p på 1440p-skärmen för ännu högre FPS eftersom det är så låg upplösning att skalningen faktiskt blir ett visuellt tydligt problem. Vad 4K-grafik ger kan du aldrig uppleva på en 1440p-skärm. Men det blir samtidigt enkelt för dig. Du kommer en RTX 5080 kunna ställa de flesta nya spelen på "Very High" eller "Ultra" och bara köra på. I några år i alla fall. Kommer alltid nyare spel som inom tid kräver mer än vad ens GPU mäktar med.

Okej, då förstår jag. Det blir nog en 32" 4k skärm... Och känns den fel så kan man ju alltid byta inom en viss tid...

Tack för alla svaren!

Permalänk
Medlem

@Laxpudding... Som jag förstått det så kör de allra flesta monitorer bilinear rakt över när de skalar upp, vilket gör argumentet om att uppskalning från FHD till UHD skulle vara s.k. optimalt ogiltigt. Är det så det är, eller finns det skärmar som kör nearest neighbour?

Sedan spelar ju också materialet man visar stor roll. Hög kontrast, d.v.s. användargränssnitt med text ger ett annat resultat än material med längre kontrast, d.v.s. spel när man skalar upp.

Det här ämnet är nog högst upp på min önskelista över "Artiklar jag hoppas Laxpudding skriver."

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

om du ska ha ett rtx 5080 så är det väl bara att köra i 4k???

det är inga problem att köra 1440p på en 4k skärm, många ser ingen skillnad på 1440p - 1440p skärm och 1440p - 4k skärm.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Phod:

@Laxpudding... Som jag förstått det så kör de allra flesta monitorer bilinear rakt över när de skalar upp, vilket gör argumentet om att uppskalning från FHD till UHD skulle vara s.k. optimalt ogiltigt. Är det så det är, eller finns det skärmar som kör nearest neighbour?

Sedan spelar ju också materialet man visar stor roll. Hög kontrast, d.v.s. användargränssnitt med text ger ett annat resultat än material med längre kontrast, d.v.s. spel när man skalar upp.

Det här ämnet är nog högst upp på min önskelista över "Artiklar jag hoppas Laxpudding skriver."

Monitorn varierar med vad den har i sina kretsar. Det ser lite olika ut och sällan särskilt bra.

I en modern värld skalar man hellre i GPU där man dessutom får alternativ för hur man ska skala, likt Integer scaling Då får man ofta köra spelen som bordeless window. Om inte spelen då har egna alternativ likt DLSS/FSR etc.

Komplext och därmed inte för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Monitorn varierar med vad den har i sina kretsar. Det ser lite olika ut och sällan särskilt bra.

I en modern värld skalar man hellre i GPU där man dessutom får alternativ för hur man ska skala, likt Integer scaling Då får man ofta köra spelen som bordeless window. Om inte spelen då har egna alternativ likt DLSS/FSR etc.

Komplext och därmed inte för alla.

OK, integer scaling, där har vi ju den där optimala skalningen som ska vara den "optimala". Av någon anledning verkar dock inte mina Nvidia-drivisar vilja skala så.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

om du ska ha ett rtx 5080 så är det väl bara att köra i 4k???

det är inga problem att köra 1440p på en 4k skärm, många ser ingen skillnad på 1440p - 1440p skärm och 1440p - 4k skärm.

Ok, jag tänkte om jag inte får fps som jag vill ha... Då kan jag köra lite lägre uplösing 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Ok, jag tänkte om jag inte får fps som jag vill ha... Då kan jag köra lite lägre uplösing 1440p.

med ett 5080 så kommer du inte ha några problem med FPS, du kan redan nu köra ultra settings 4k med ett 4080 och pressa ut 100+ fps i typ alla moderna spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

med ett 5080 så kommer du inte ha några problem med FPS, du kan redan nu köra ultra settings 4k med ett 4080 och pressa ut 100+ fps i typ alla moderna spel

Går det bra att spela competetiv fps spel i 4k ? Då räcker det inte med 100fps, då vill man helst att det ska ligga på 200 stadigt... ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Går det bra att spela competetiv fps spel i 4k ? Då räcker det inte med 100fps, då vill man helst att det ska ligga på 200 stadigt... ?

Ska du spela competitive fps då är det lika bra att köra 1080p, ser ingen anledning att köra 1440p på en 4k skärm för det ändamålet.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Bildexpert 📺

Olofbo1: Beror på vilken typ av competetiv fps du tänker på. Spel som Valorant och liknande är byggda för att nå en bred massa med kanske rätt enkla eller gamla GPU:er och då lär låg FPS på en RTX 5080 aldrig vara ett problem ens i 4K-rendering. En del av de här spelen når lätt 500+ med dagens 4080.

Med andra mer grafiska tyngre titlar, säg CoD-varianter, kommer du fortfarande komma högt och har alltid möjligheten att varierar dig med skalningen beroende på vad som passar och balanserar FPS- och grafikmässigt. Inte för att jag tror du behöver göra detta ännu.

Du har med kommande GPU-inköp garderat dig rätt lång tid framöver. Kompromisserna för att nå tillräckligt höga FPS är framtidens problem med titlar som är åratals bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Olofbo1: Beror på vilken typ av competetiv fps du tänker på. Spel som Valorant och liknande är byggda för att nå en bred massa med kanske rätt enkla eller gamla GPU:er och då lär låg FPS på en RTX 5080 aldrig vara ett problem ens i 4K-rendering. En del av de här spelen når lätt 500+ med dagens 4080.

Med andra mer grafiska tyngre titlar, säg CoD-varianter, kommer du fortfarande komma högt och har alltid möjligheten att varierar dig med skalningen beroende på vad som passar och balanserar FPS- och grafikmässigt. Inte för att jag tror du behöver göra detta ännu.

Du har med kommande GPU-inköp garderat dig rätt lång tid framöver. Kompromisserna för att nå tillräckligt höga FPS är framtidens problem med titlar som är åratals bort.

Jag vet inte än vad jag kommer spela, men bo6 och Xdefient är några spel.. Så jag får se vad jag gör, om jag spelar det i 4k eller sänker det till 1440p eller 1080p... tack för svaren!!

Permalänk
Medlem

Skalning och hur man man upplever det är intressant och bör upplevas själv för det lär vara väldigt personligt hur mycket "fel" man tolererar.

Gjorde ett enkelt test i helgen med två stycken 24"-skärmar. Den ena 1080p och den andra 1440p. Spel ser bra ut på båda med dess nativeupplösningar. Testet jag gjorde var att starta samma spel, Fallout 4 i 1080p på båda samtidigt (två datorer). Testade olika varianter av GPU-skalning samt utan. Såg ut som en påse skridskor på 1440p-skärmen

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Skalning och hur man man upplever det är intressant och bör upplevas själv för det lär vara väldigt personligt hur mycket "fel" man tolererar.

Gjorde ett enkelt test i helgen med två stycken 24"-skärmar. Den ena 1080p och den andra 1440p. Spel ser bra ut på båda med dess nativeupplösningar. Testet jag gjorde var att starta samma spel, Fallout 4 i 1080p på båda samtidigt (två datorer). Testade olika varianter av GPU-skalning samt utan. Såg ut som en påse skridskor på 1440p-skärmen

Ja, 1440p är i regel för låg upplösning för att det ska se bra ut med t.ex. 1080p, och det är såna upplevelser som gjort att det blivit något av en sanning att man måste använda samma upplösning som skärmen är gjord för. Men 4K är som nämnts mer än dubbelt så många pixlar som 1440p vilket gör att det fungerar mycket bättre att skala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

det räcker utmärkt med 100 fps i competetive spel om du inte tänker satsa på den absoluta elite-nivån där du är ett av dem 5 bästa lagen i världen och då har du en hel drös andra problem och val att göra än att köpa en dator och skärm, denhär hypen om att man blir en bättre gamer om du har 300-600+ fps och 540hz skärm i tex. valorant eller cs2 är bara snack från folk som inte vet bättre.

För att svara på din fråga: CS2 på ett rtx 4080 4K MAX graphics ger 200~ fps och 500+ fps på low settings

Valorant RTX 4080 4k MAX graphics ger 500fps och 600+fps på low settings.

Det finns ingen seriös människa som skulle satsa så hårt på ett competetive spel som inte är såpass optimerat att du inte får ut MINST 200-400 fps i 4k max settings på ett RTX 5080.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Joppis:

Som skrivet rör man med 1080p skalat på 1440p-skärm sig runt pixelstorlekar som är stora nog för att urskilja med blotta ögat och det är matematiskt ännu mer ogynnsamt med faktor x1,33333...

Det ser verkligen ut som en påse skridskor (gammal FZ-referens:) ) eftersom varje pixel är så tydlig för ögat på de upplösningarna. Det är en jämförelse jag tror många har kunnat gjort då det lär vara vanligare att man byter en gammal FHD-skärm mot en 1440p-skärm. Då extrapolerar man gärna till att samma sak gäller 1440p->4K.

Fast med 1440p skalat på 4K startar man från början med betydligt mindre pixelstorlekar där det börjar nå gränsnivåerna för ögat. Pixlarna är både många fler och innehållet tätare från början där varje 1440p-pixel i bilden återrepresenteras av betydligt mindre fysiska pixlar på 4K-panelen.

På det kommer det godtyckliga med att skala i en skärm när man kör 1080p-signal till en 1440p-skärm. Skärmen kan verkligen göra hur som helst där. Hade man skalat i GPU istället hade intrycket varit annat. Och hade man haft annat spel än Fallout 4 hade man kunna testa DLSS och FSR med basrendering i 1080p och sedan uppskalat till 1440p på skärmen. Det kan nog de flesta med moderna spel på 1440p-skärm testa redan idag och där försöka tänka sig att de skavanker man eventuellt kanske ser blir betydligt mildare eftersom man når ytterligare en dubblering av mängden pixlar som tar hand om skalningen i steget 1440p->4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

det räcker utmärkt med 100 fps i competetive spel om du inte tänker satsa på den absoluta elite-nivån där du är ett av dem 5 bästa lagen i världen och då har du en hel drös andra problem och val att göra än att köpa en dator och skärm, denhär hypen om att man blir en bättre gamer om du har 300-600+ fps och 540hz skärm i tex. valorant eller cs2 är bara snack från folk som inte vet bättre.

För att svara på din fråga: CS2 på ett rtx 4080 4K MAX graphics ger 200~ fps och 500+ fps på low settings

Valorant RTX 4080 4k MAX graphics ger 500fps och 600+fps på low settings.

Det finns ingen seriös människa som skulle satsa så hårt på ett competetive spel som inte är såpass optimerat att du inte får ut MINST 200-400 fps i 4k max settings på ett RTX 5080.

Jag ska försöka komma upp till den absoluta elit nivån men jag har långt dit.. jag har inte spelat regelbundet sen quakeworld o det var 97... Jag var i den absoluta elit nivån på quake.. så jag kanske kanske kommer upp till den igen

Permalänk
Medlem

Jag läser alla svaren, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Jag läser alla svaren, tack!

Hade JAG varit i dina skor hade jag definitivt satsat på en 4k skärm, då får man det bästa från båda världar så att säga
Vill du ha ögongodis och 100+fps duger kör man 4k.

Blir något lite tungt sänker man helt sonika till 1080 och har skyhög fps Alternativt kan man testa och och köra 1440p och se hur man upplever det. Vissa är mer känsliga än andra där något som ser helt ok ut kan vara "skit" för någon annan.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Hade JAG varit i dina skor hade jag definitivt satsat på en 4k skärm, då får man det bästa från båda världar så att säga
Vill du ha ögongodis och 100+fps duger kör man 4k.

Blir något lite tungt sänker man helt sonika till 1080 och har skyhög fps Alternativt kan man testa och och köra 1440p och se hur man upplever det. Vissa är mer känsliga än andra där något som ser helt ok ut kan vara "skit" för någon annan.

Okej! Det blir nog en 32" 4k oled skärm trots allt... Sen duger inte det kan man ju alltid byta ner till 1440p 27".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Okej! Det blir nog en 32" 4k oled skärm trots allt... Sen duger inte det kan man ju alltid byta ner till 1440p 27".

32"/34" 4k Oled tror jag blir toppen! Det är mitt... ehrm... långsiktiga mål att uppgradera till ^^
Hade faktiskt mitt sikte inställt på en Samsung Odyssey variant, men de verkar lida av ganska många problem och tappar "connection" titt som tätt... och har inte "orkat" sätta mig in och leta efter en ny modell.... än

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

32"/34" 4k Oled tror jag blir toppen! Det är mitt... ehrm... långsiktiga mål att uppgradera till ^^
Hade faktiskt mitt sikte inställt på en Samsung Odyssey variant, men de verkar lida av ganska många problem och tappar "connection" titt som tätt... och har inte "orkat" sätta mig in och leta efter en ny modell.... än

Och samsung har inte burn in garanti. Tror oxå de blir bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Jag ska försöka komma upp till den absoluta elit nivån men jag har långt dit.. jag har inte spelat regelbundet sen quakeworld o det var 97... Jag var i den absoluta elit nivån på quake.. så jag kanske kanske kommer upp till den igen

du är för gammal, tyvärr, reaktionsförmågan är inte densamma hos oss jämfört med ynglingarna idag, samt du måste träna, äta rätt, etc etc. det har hänt mycket i "elite" världen sedan quake och CS 1.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

du är för gammal, tyvärr, reaktionsförmågan är inte densamma hos oss jämfört med ynglingarna idag, samt du måste träna, äta rätt, etc etc. det har hänt mycket i "elite" världen sedan quake och CS 1.5

Okej... men ja kan ju alltid försöka.. jag tror inte mina reaktionsförmåga är som förut.. men bara tror

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=qPYWGubp--c&t=10s

Han går över till 1440p, jag veteeefaaaan..............