Webhallen säljer vissa returvaror som nya

Permalänk
Melding Plague

Webhallen säljer vissa returvaror som nya

Återförsäljaren ska se över sina rutiner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Rent konsekvent så tycker jag att om man gillar en butiks generösa returpolicys, bör man också acceptera att man kan få en vara som blivit returnerad, och kanske där förpackningen försiktigt öppnats och varan testats, så länge den är i nyskick.

Det ena bygger på det andra, helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Betalar man nypris så förväntar man sig något som är helt oanvänt, man har ju ingen aning vad någon kan ha gjort med produkten eller om det exempelvis är massivt coilwhine på ett tillbakalämnat grafikkort. Bra att veta så man kan undvika butiker som håller på med sånt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Och vatten är vått.

Det här är inget nytt kommer ju upp trådar lite nu och då medlemmar som har köpt X hos någon av de större kedjorna som sedan man kommer hem och ska använda grejen så märker man att det är inte fabriksnya grejer man har fått.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Gjort många Klass 1 fynd på Webbus genom åren, nu är det sällan (aldrig) något vettigt där.

Permalänk

Inte bra alls, köper jag nytt ska det va oanvänt och ej bruten förpackning. Nu ska de se över detta bara för det har uppmärksammats i media, annars skulle de fortsatt. Iofs berörs jag ändå inte, har inte tänkt handla där igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Rent konsekvent så tycker jag att om man gillar en butiks generösa returpolicys, bör man också acceptera att man kan få en vara som blivit returnerad, och kanske där förpackningen försiktigt öppnats och varan testats, så länge den är i nyskick.

Nytt är nytt, Öppnad förpackning är öppnad förpackning.

Har inget emot att köpa returnerade varor, men de skall *censurerat* vara markerade som öppnad förpackning.
Detta är tom ett brott mot konsumentköplagen.

Mellan er gäller konsumentköplagen. Varan ska stämma överens med avtalet vad gäller förpackningen, annars är den felaktig (16 § första stycket). Den är även felaktig om förpackningen inte stämmer överens med vad du haft anledning att förvänta dig (16 § tredje stycket, tredje punkten).

https://lawline.se/answers/internetbutik-levererade-bruten-va...

Permalänk

Det finns olika slags datorteknikprodukter. Om de säljer en usb ssd som har varit ute hos kund som har öppnat förpackning och testat den som ny. Och sedan plomberar om den så nästa köpare tror att den är plomberad från fabrik, så är det ungefär samma sak som att apoteket skulle göra exakt samma sak.

Däremot är t.ex. en begagnad musmatta, ficklampa, spelfigur i plast osv ej lika känsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Webhallen ligger högt i pris. Jag förväntar mig att jag betalar det höga priset för en generös returpolicy, inte att jag betalar ett högt pris för begagnade varor som Webhallen medvetet ljuger om är nya.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Ångerätten borde skrotas helt. För mycket personer som utnyttjar systemet (så länge det gäller inte obruten förpackning).

Visa signatur

PC Specifikationer:
5900X (U14S) | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
RTX 4060 | Dell UltraSharp U2415 IPS

Permalänk
Medlem

Om man köper nytt vill man ju veta att den är ny. Udda val.

Permalänk
Medlem

Jag finner det helt ok, skulle inte stoppa mig från att handla från webbis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

I det stora hela kan jag hålla med. Däremot vet jag inte om Webhallens returpolicy är speciellt generös genomfört med konkurrerande butiker. Ja, du kan lämna in varan i butik men för majoriteten av kunderna krävs det en returfrakt på 275:- för att returnera en vara (Ångerrätt och öppet köp, Webhallen).

Permalänk
Medlem

Orkar ÅF inte gå igenom sina returer så ska dom givetvis säljas som begagnade till minst 25% rabatt.
Har ÅF däremot testat och refurbat, samt ersatt ev. saknade delar så räcker kanske 10% rabatt.

Annars bör man räkna med att dessa varor bara studsar tillbaka, det är faktiskt kundplikt att skicka tillbaks icke-nya varor som säljs som nya. Då fylls hyllorna snabbt med ofräscha prylar som ingen vill köpa, med rätta.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Klassikern ”vi gör inte så längre, fast vi gör exakt så fortfarande”

Skrivet av Webhallen:

Fyndvaror:
Vad gäller bedömningsmatrisen som dök upp här någonstans så är den inte aktuell. Det är en gammal rutin som är skrotad.
En vara som bedöms som ny är ny och ska säljas som ny. En produkt som endast är öppnad och i övrigt är oanvänd och helt nytt skick, är fortfarande ny.

Permalänk

Det är ju ganska fult att sälja varan som ny när den inte är det.
Tycker inte det är konstigt att man som privatperson ska kunna ångra ett köp, företagen uppmuntrar ju ganska ordentligt till att man ska köpa deras prylar, så det är ju inte konstigt att det då även slinker igenom ett och annat impulsköp som personen sedan ångrar.

Synd bara att många missbrukar möjligheten till att ångra sina köp, och även sätter det i system. Då kan man ändå ha viss förståelse varför man gör som Webhallen gjort här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nej! Jag vill inte ha något lotteri om vad jag får när jag betalar nypris!
Webhallen får väll isåfall låta kunder som returnerar betala för värdeminskningen, så Webhallen sedan kan sälja till reducerat pris.

Permalänk
Medlem

Kanske också förklarar varför Webhallens fyndvaror verkligen gått ner med tiden. Köpte massor av fynd därifrån förut men finns knappt något där nu längre som är värt. Kanske är att klass 1 säljer dom som nya istället 😅

Permalänk
Medlem

Det här är ett jävla otyg. Inet säljer begagnade prylar som ”fyndvaror”, nedsatt pris 500 sek.

En begagnad pryl kan aldrig betraktas som en fyndvara på det sättet.

Permalänk
Medlem

Jag är också helt inne på att nytt är nytt och det skall vara obrutet!

Med det sagt så tycker jag folk, som kunder, är väldigt dåliga på att hantera sina köp.

Om jag skall köpa en typ av vara så läser jag på, kontrollerar att specifikationerna som anges stämmer med mitt syfte och om allt stämmer så köper jag varan. På samma sätt frågar jag personal om det är något jag undrar över i butik.

Att komma hem packa upp och provköra sin nya 75" tv för att någon dag senare "inse" att 75" nog var lite stort att ha i tvättstugan, tycker jag skall hamna på kunden. Det är ju inte meningen att kund nr2 skall få en brukad vara bara för att kund ett inte kunde förstå det uppenbara eller ha vett nog att fram en tumstock innan köp.

Däremot kan man absolut returnera en brukad vara OM den inte levererar eller stämmer överens med specefikationerna eller ex löften som butikspersonal angivit vid köp.

Tex att 75" tvn faktikst bara var 70" och detta uppmärksammades då de platsbyggda möblemanget fick en synlig glipa runt tvn.

Eller att säljaren säger att en viss bilningsmaskin skall klara av att stabyta att och renovera ett badrum, varpå den knappt får bort första raden kakel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Ångerätten borde skrotas helt. För mycket personer som utnyttjar systemet (så länge det gäller inte obruten förpackning).

När man fortfarande kunde prova saker i butik hade det kanske varit rimligt, men när det inte finns en lokal butik att prova i, så får ju företagen betala i den här ändan istället för att ha en "dyr" butik på plats.
Folk som utnyttjar systemet svartlistas redan hos företagen och är knappast fler än snattarna.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Är förpackningen obruten ser jag inga problem att den säljs som ny. Men så fort lådan är öppnad är den begagnad oavsett om produkten aldrig använts.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Klassikern ”vi gör inte så längre, fast vi gör exakt så fortfarande”

"Återförsäljaren bekräftar att de säljer vissa öppnade returvaror som nya produkter men inte returnerade hygienvaror som hörlurar." är väl själva skillnaden de ville poängtera jämfört bilden

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Ska folk köpa grisen i säcken eller?

Permalänk
Medlem

Usch! Brukar försvara Webhallen som den lojala kund jag är, men sånt här blir jag bara äcklad av. En vara som säljs som ny kan aldrig vara öppnad och undersökt av en tidigare kund (vem vet hur denna individ har hanterat produkten). Vill jag köpa begagnat finns exempelvis Blocket och Tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Som att köpa använda kondomer. 🤢
Har någon annan klåpare varit där och petat med sina smutsiga fingrar så är det direkt halva nypriset i min bok. Annars får det vara.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Skrivet av Bacon:

Webhallen ligger högt i pris. Jag förväntar mig att jag betalar det höga priset för en generös returpolicy, inte att jag betalar ett högt pris för begagnade varor som Webhallen medvetet ljuger om är nya.

Skrivet av dr904:

Nej! Jag vill inte ha något lotteri om vad jag får när jag betalar nypris!
Webhallen får väll isåfall låta kunder som returnerar betala för värdeminskningen, så Webhallen sedan kan sälja till reducerat pris.

Problemet med "nej" är väl just att, vad gäller distansköp, så har de ingen möjlighet att göra annat än acceptera ångrade köp utan några avdrag så länge varan faktiskt är i väsentligen oförändrat skick. Dvs bruten förpackning osv är helt okej.

Och detta bygger ju på ett antagande att om produkten är i nyskick så kan man sälja den igen, ingen skada skedd.
Butikerna sitter i kläm idag på den punkten, för kundbasen i stort kräver fördelen men accepterar inte nackdelen av reglerna som finns på plats.

Skrivet av Lorault:

Det kan man absolut argumentera för, det är åtminstone ett resonemang som är konsekvent.

Jag tycker dock att det är en överreaktion och att det rimligen måste gå att hitta en bättre balans istället. Kanske kan man sänka kraven för att få börja göra avdrag för värdeminskning? Det känns som en rimligare väg, tycker jag.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Problemet med "nej" är väl just att, vad gäller distansköp, så har de ingen möjlighet att göra annat än acceptera ångrade köp utan några avdrag så länge varan faktiskt är i väsentligen oförändrat skick. Dvs bruten förpackning osv är helt okej.

Och detta bygger ju på ett antagande att om produkten är i nyskick så kan man sälja den igen, ingen skada skedd.
Butikerna sitter i kläm idag på den punkten, för kundbasen i stort kräver fördelen men accepterar inte nackdelen av reglerna som finns på plats.

Det kan man absolut argumentera för, det är åtminstone ett resonemang som är konsekvent.

Jag tycker dock att det är en överreaktion och att det rimligen måste gå att hitta en bättre balans istället. Kanske kan man sänka kraven för att få börja göra avdrag för värdeminskning? Det känns som en rimligare väg, tycker jag.

Att folk nyttjar ångerrätten är antagligen en pissdroppe i havet vad gäller kostnader för ÅF jämfört med de vinster ÅF lär göra på att folk impulsköper saker de sen inte bemödar sig lämna tillbaka. Saker de aldrig hade köpt från första början om altetinativet hade varit att de hade kunnat klämma, känna och prova i butik innan köpbeslutet togs. Jag hade aldrig köpt på mig så mycket skit som jag gjort om jag hade behövt åka in till en fysisk butik för att göra dessa inköp.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Uselt! En öppnad produkt är begagnad.
Finns en enkel anledning. Vissa varor kan butiken INTE kontrollera om den är använd.

Ta tex grafikkort. Det går att sätta in ett grafikkort i datorn. Har den coilwhine så returnerar man den. Det är svårt för butiken att kontrollera om kortet är använt eller endast öppnat och kollat på.
En sådan vara för under INGA som helst omständighet säljas som ny! Det finns folk som returnerar varor och säger att de är oanvända tänker jag. Alla är inte ärliga.

Sedan tycker jag webhallen gått ned sig något ofantligt. Jag kunde tex inte returnera en var eller byta mot annan trots oöppnad och plomberad. Detta pga av att det inte var mitt namn på kvittot. Det där med att ge något i present och ”byt om du vill ha något annat” gäller således inte längre. Återigen uselt webhallen!

Webhallen är inte vad de en gång var och jag har börjat köpa från andra butiker istället. Bättre service och oftast billigare. Inet är fortsatt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Detta är tom ett brott mot konsumentköplagen.

Mellan er gäller konsumentköplagen. Varan ska stämma överens med avtalet vad gäller förpackningen, annars är den felaktig (16 § första stycket). Den är även felaktig om förpackningen inte stämmer överens med vad du haft anledning att förvänta dig (16 § tredje stycket, tredje punkten).

https://lawline.se/answers/internetbutik-levererade-bruten-va...

Nu tar du i lite väl mycket. Det citeras till och med en jurist i artikeln om precis den lagen du nämner. Och kontentan är att det handlar om vad en konsument förväntar sig. Kan man förvänta sig fingeravtryck på en vara? Ja, troligen. Nån har ju lagt den i en plastpåse. Måste det finnas en tejpbit som ser ut på ett visst sätt? Nej, troligen inte.

Så att påstå att det är ett brott är lite väl väl. Men du är givetvis fri att göra en polisanmälan om du "verkligen" tror att ett brott har begåtts...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3