1Gbit/10Gbit - Bahnhof - Tvåplanshus - 106m2

Permalänk

1Gbit/10Gbit - Bahnhof - Tvåplanshus - 106m2

Hej,

Ska skaffa Bahnhof nu och velar mellan 1Gbit vs 10Gbit. Jag vet att vi troligen kommer klara oss fint på 1Gbit, men more is more, eller hur?

Fibern går in på nedervåningen, vi har rullat helt ok med gamla Google Wifi med totalt fyra noder/puckar i huset. Men OM jag vill utnyttja 10Gbit fullt ut, vad gör jag? Jag kan borra i huset, så att få lite mer kärlek i övervåningen genom lite våld är helt ok.

Det är några seriösa gamers i hemmet, vi vill gärna ha bra fart i grejerna vi spelar på, så vad gör vi?

Vi har inte obegränsad ekonomi, men några tusenlappar kan vi absolut lägga.

Bahnhof erbjuder en Zyxel EX3600-T0. Borde jag borra, dra en nätverkskabel och sätta någon nod (vilken?) på övervåningen?

Det spelas på PC (oklart om den kan ta emot 10gbit i nuläget, troligen inte.), några PS5 och någon PS4, det streamas en hel del och vi är oftast minst fem pers som nyttjar nätet.

Vad hade DU gjort? UniFi är vägen att gå, eller?

Stavfel
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

10Gbit är verkligen overkill för allt i princip, vad ni behöver är låg latens främst.
Ni behöver främst AP's, kablar, uttag, nätverkskort, router, switch som klarar just 10Gbps. För 1Gbps klarar i princip allt det.

Routern ni får kommer såklart duga men egen utrustning är ju bäst. Allt i samma kontroller är också trevligt, tänk Unifi. Spel använder några få Mbps, Netflix kommer inte använda mer än ca 25Mbps för 4K-upplöst material.

Permalänk
Medlem

Ja, det är svårt att dra nytta av mer än 2-3 Gbit/s i många fall eftersom man ofta antingen kommer bli begränsad av tjänsten man kommunicerar med eller av sin egen hårdvara. Det sistnämnda gäller särskilt i fallet med nedladdning av spel från Steam, Epic, EA, etc. där man lätt blir CPU-begränsad på grund av komprimeringen de kör med.

Det kryllar inte av bra och samtidigt rimligt prissatta routrar för 10 Gbit/s för vanliga konsumenter, så där är förmodligen Zyxeln de skickar ut ett ganska hyfsat val ändå om man inte har behov av mer avancerade funktioner.

Men ja, oavsett hastigheten ni väljer så är kabel till så mycket som möjligt den rätta vägen att gå för en bättre upplevelse. Förutom att en kabelansluten AP kommer prestera klart bättre än en trådlös mesh-lösning så kommer färre WiFi-enheter också resultera i högre WiFi-prestanda.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

10 Gbps är total overkill om du inte vet att du behöver det (vilket det inte verkar som). Som sagt så är det ping/latency som spelar roll i spel, så 1 Gbps och 10 Gbps kommer inte göra någon skillnad.

Dessutom kan du alltid börja med 1 Gbps, och om du känner behov av mer så har ISPs aldrig problem med att låta dig byta upp till en dyrare och snabbare anslutning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Nyttan med 10Gbit kan ju diskuteras men en fördel är ju att även om det är bara 1Gbit kabel till varje dator så kan ju flera tanka ner för fullt samtidigt.
Att dra 10G till varje dator blir dyrt eftersom 10G switchar är dyra.
Zyxel switchen du får med har bara 1 10Gbits port (5 1 Gbit portar) så du måste köpa en switch.
Unifi Flex 10 GbE, som är deras billigaste, går på runt 3500 och då får du 4 portar, en går ju till routern så 3 datorer kan anslutas.
10 G nätverkskort ligger runt 1000.

Vill man ha mer än 1 Gbit kan det vara idé att gå på 2,5 Gbit där priserna är bättre.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonkybobky:

Hej,

Ska skaffa Bahnhof nu och velar mellan 1Gbit vs 10Gbit. Jag vet att vi troligen kommer klara oss fint på 1Gbit, men more is more, eller hur?

Fibern går in på nedervåningen, vi har rullat helt ok med gamla Google Wifi med totalt fyra noder/puckar i huset. Men OM jag vill utnyttja 10Gbit fullt ut, vad gör jag? Jag kan borra i huset, så att få lite mer kärlek i övervåningen genom lite våld är helt ok.

Det är några seriösa gamers i hemmet, vi vill gärna ha bra fart i grejerna vi spelar på, så vad gör vi?

Bahnhof erbjuder en Zyxel EX3600-T0. Borde jag borra, dra en nätverkskabel och sätta någon nod (vilken?) på övervåningen?

Det spelas på PC (oklart om den kan ta emot 10gbit i nuläget, troligen inte.), några PS5 och någon PS4, det stremas en hel del och vi är oftast minst fem pers som nyttjar nätet.

Vilken stad bor du i där de erbjuder till villa?
Skulle säga att det beror på prisskillnaden. Där jag bor nu så kostade 10 Gbit/s 299:-, medans 1 Gbit kostar 599:- (Hyresvärden valde att låsa in oss på Telia, även fast vi tekniskt sätt skulle kunna ha 10 Gbit/s).
¨
Skiljer det mindre än 200:- i månaden så tycker jag ni kör på 10 Gbit/s, även om ni inte vill smocka in 10 Gbit/s nätverkskort i varje dator. Det är väldigt lätt att belasta en 1 Gbit/s lina och få riktigt taskig ping i spel. I princip omöjligt med 10 Gbit/s om inte alla sitter och försöker maxa linan.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

Tack för all input!! Otroligt uppskattat!

Det blir nog till att börja med 1 Gbit/s, sedan så växlar vi upp om/när behovet blir större. Det skiljer under hundringen för 10 Gbit/s, så det är ingen superkostnad egentligen, men kanske roligare att lägga de pengarna på någon streamingtjänst.

Vi bor i södra Sthlm. Telia Öppen Fiber.

Permalänk
Medlem

Om ni velar så klarar ni garanterat er på 1Gbps. Att köpa något bara för det är bra pris är ganska meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonkybobky:

Vi bor i södra Sthlm. Telia Öppen Fiber.

Vad jag vet så erbjuder de inte 10 Gbit/s i stadsnät, enbart om man är kopplad till deras eget nät (antigen via Stokab, eller via en närliggande kopplingspunkt i fallet villafiber).

Räkna med att du blir bortkopplad från Telias nät. Fördelen är lägre (och förhoppningsvis stabilare) pris och färre parter inblandade så enklare felsökning. Nackdelen är att det oftast kostar ca 2000 kr att bli återkopplad till stadsnätet om man vill det, men det är ju bara relevant om man har problem med sin ISP.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det börjar faktiskt dyka upp en del intressanta 10 Gbe-produkter på senare tid som är prisvärda. Här är en switch som nyligen släpptes och har fått en del positiv kritik:

https://www.servethehome.com/mikrotik-crs304-4xg-in-review-th...

Största problemet med ethernet och 10 Gbit är att det blir varmt. Även 2.5 Gbe-switchar går varma. Så det bör man ha i åtanke när man installerar sina prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonkybobky:

Hej,

Det spelas på PC (oklart om den kan ta emot 10gbit i nuläget, troligen inte.), några PS5 och någon PS4, det streamas en hel del och vi är oftast minst fem pers som nyttjar nätet.

Jag tycker det beror helt på pris. I vissa fall erbjuder dom ju 10gb/10gb för 499:-/mån så absolut slå till.
men om du får betala 499:-/mån för 1GB och 1500 för 10gb, då hade jag kört på 1GB, finns absolut ingen mening att ha mer än typ 200-300 idag om man är en 4-mans familj.

Permalänk

Troligtvis så klarar du dig nog på 1Gbit. Men om du inte upplever att 10 är allt för dyrt så slå till på det! Om inte så är det ju skoj att känna att man har det bara för att man kan. Om man tycker sånt är skoj förstås.

Permalänk
Medlem

Jag kör Bahnhof Villafiber och bytte från Telia Villafiber 2023. Är nu 10/10 Gbit-kund efter att ha haft 1/1 Gbit tidigare. För 1/1 betalade jag 399 kr/mån under de första 12 månaderna och skulle ha betalat 429 kr/mån de sista 12.

Nu band jag om på 24 månader och betalar 449 kr/mån första 12 och därefter 499 kr/mån för 10/10 Gbit. Ser ingen anledning att inte göra det – min utrustning stödjer högre hastigheter än 1 Gbit, så varför inte? Det är också skönt att slippa flaskhalsar och gnäll från den som spelar medan någon laddar ner spel eller annat.

Jag har dock fått ett väldigt underligt problem sedan Bahnhof gjorde ändringen i stationen, vilket påverkar mitt WiFi(!!?!?). Låg tidigare på 900/900 över WiFi, och nu har nedladdningshastigheten ökat marginellt, men uppladdningshastigheten har sänkts markant. Får nu ut 1100/250.

Är det någon som har några idéer hur en förändring hos ISP kan påverka detta?!

Utrustning:
- Unifi UDM SE (direktansluten med Bahnhof NIC)
- Unifi Enterprise XG 24 (24/10 Gbit)
- Unifi U6 Enterprise (separat 5-6 GHz band med 80/160 Hz)
- Unifi U6 Mesh

Ethernet funkar bra och där är hastigheterna okej. Behöver ingen predikan om wifi hit eller dit, utan det jag vill förstå är hur ISP ens kan ha en påverkan på detta - och vad jag kan göra för att fixa det.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, X570-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Jag kör Bahnhof Villafiber och bytte från Telia Villafiber 2023. Är nu 10/10 Gbit-kund efter att ha haft 1/1 Gbit tidigare. För 1/1 betalade jag 399 kr/mån under de första 12 månaderna och skulle ha betalat 429 kr/mån de sista 12.

Nu band jag om på 24 månader och betalar 449 kr/mån första 12 och därefter 499 kr/mån för 10/10 Gbit. Ser ingen anledning att inte göra det – min utrustning stödjer högre hastigheter än 1 Gbit, så varför inte? Det är också skönt att slippa flaskhalsar och gnäll från den som spelar medan någon laddar ner spel eller annat.

Jag har dock fått ett väldigt underligt problem sedan Bahnhof gjorde ändringen i stationen, vilket påverkar mitt WiFi(!!?!?). Låg tidigare på 900/900 över WiFi, och nu har nedladdningshastigheten ökat marginellt, men uppladdningshastigheten har sänkts markant. Får nu ut 1100/250.

Är det någon som har några idéer hur en förändring hos ISP kan påverka detta?!

Utrustning:
- Unifi UDM SE (direktansluten med Bahnhof NIC)
- Unifi Enterprise XG 24 (24/10 Gbit)
- Unifi U6 Enterprise (separat 5-6 GHz band med 80/160 Hz)
- Unifi U6 Mesh

Ethernet funkar bra och där är hastigheterna okej. Behöver ingen predikan om wifi hit eller dit, utan det jag vill förstå är hur ISP ens kan ha en påverkan på detta - och vad jag kan göra för att fixa det.

Testa med WiFiman eller lokal iperf för att kolla hur det funkar lokalt.

Inga nya nät i närheten som stör eller dina ap bytt kanal?

Lycka till med felsökningen

Permalänk
Skrivet av cheddar_bob5:

Hur länga har du haft Telia fiber och var det "öppet nät"/"stadsnät". har Telia haft under en period ensamrätt i ditt område? har du byt ut mediakonverter till en SPF men finns Telias hårdvara kvar hos dig? Kör man via befintlig kabel indraget till bostaden och är det Publik IP?

Undrar själv över detta då man blir sur på IPO relationsavgiften, vi börjar nå gamla ADSL priser. Men varför har inte Bahnhof 100/100 pris, går dom inte med vinst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeAreASmallCompany:

Hur länga har du haft Telia fiber och var det "öppet nät"/"stadsnät". har Telia haft under en period ensamrätt i ditt område? har du byt ut mediakonverter till en SPF men finns Telias hårdvara kvar hos dig? Kör man via befintlig kabel indraget till bostaden och är det Publik IP?

Undrar själv över detta då man blir sur på IPO relationsavgiften, vi börjar nå gamla ADSL priser. Men varför har inte Bahnhof 100/100 pris, går dom inte med vinst?

Flyttade hit 2023, tidigare ägare hade nog Telia 10-12 år genom deras Villafiber. Ja de har haft ensamrätt sedan något år tillbaka.

Jag fick en ny mediakonverter (SFP till RJ45) men den använder jag inte. Har kopplat in SFP direkt in i min Unifi UDM SE. Har publik IP. Ska få IPv6 nästa vecka.

Använder ingen hårdvara varken från Telia eller Bahnhof.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, X570-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Vilken stad bor du i där de erbjuder till villa?
Skulle säga att det beror på prisskillnaden. Där jag bor nu så kostade 10 Gbit/s 299:-, medans 1 Gbit kostar 599:- (Hyresvärden valde att låsa in oss på Telia, även fast vi tekniskt sätt skulle kunna ha 10 Gbit/s).
¨
Skiljer det mindre än 200:- i månaden så tycker jag ni kör på 10 Gbit/s, även om ni inte vill smocka in 10 Gbit/s nätverkskort i varje dator. Det är väldigt lätt att belasta en 1 Gbit/s lina och få riktigt taskig ping i spel. I princip omöjligt med 10 Gbit/s om inte alla sitter och försöker maxa linan.

Om 10 Gbit kostar 299/mån och 1 Gbit kostar 599/mån av någon anledning är väl valet ganska enkelt? 🤔

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Om 10 Gbit kostar 299/mån och 1 Gbit kostar 599/mån av någon anledning är väl valet ganska enkelt? 🤔

hyresvärden får kickback från Telia att låsa ned oss. :/
Dvs, jag kan inte välja det fast jag tekniskt sätt kan ha det.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Nu kanske TS redan bestämt sig. Men oavsett varför man väljer 10Gbit/s så skulle jag rekommendera att köpa 2,5Gbit/s switchar och nätverkskort. Har man en några år gammal dator kanske man redan har 2,5Gbit/s nätverkkort tom. Det är mer kostnadseffektivt och är i linje med vad man realistiskt får på internet i dag när man har 10Gbit/s.

I många fall är ju prissättningen på 10Gbit/s ganska fördelaktig, tom i linje med vad vissa behöver betala för 100Mbit/s eller liknande.