Powershell-skript kringgår systemkraven för Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Powershell-skript kringgår systemkraven för Windows 11

Med ett nytt verktyg kan du avinstallera vissa oönskade appar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Min laptop hemma ville återigen uppdatera till Windows 11. Jag tackade nej.
Men för de som absolut vill ha Windows 11 kan ju detta vara en lösning.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Min laptop hemma ville återigen uppdatera till Windows 11. Jag tackade nej.
Men för de som absolut vill ha Windows 11 kan ju detta vara en lösning.

Vad tror du dessa användare som har datorer som ej är win 11 kompatibla har för val oktober 2025?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad tror du dessa användare som har datorer som ej är win 11 kompatibla har för val oktober 2025?

Windows 10 LTSC 2019 eller 2022. Stöd till 2029 respektive 2032.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Windows 10 LTSC 2019 eller 2022. Stöd till 2029 respektive 2032.

Det är inte ett rimligt alternativ för privatpersoner.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Rent mjukvarumässigt vore det väl ett helt rimligt alternativ, men sett till licensieringen så är det tveksamt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

ESU för 300:-/år? Borde inte heller vara så svårt att plocka uppdateringar själv från Microsoft Update Catalogue och lura Windows via registret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

2026, Year of Linux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

ESU för 300:-/år? Borde inte heller vara så svårt att plocka uppdateringar själv från Microsoft Update Catalogue och lura Windows via registret

Priset är visserligen "per år", men de säger ju att de bara tillhandahåller det där första året till privatpersoner. Så 300 spänn för support till oktober 2026 och därefter är man tillbaka där man började.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tyvärr finns det inte mycket att välja på.
Windows 10 LTSC
Förlängd support
Linux

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Tyvärr finns det inte mycket att välja på.
Windows 10 LTSC
Förlängd support
Linux

Du skippade vad som förmodligen blir det vanligaste utfallet:

* Ingen support. Hej bottnätet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Går det att använda detta för att uppgradera från win10 till win11 med allt kvar och fungerande?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av walkir:

Det kommer garanterat:) Gjorde för både Vista och 7an

Skrivet av evil penguin:

Du skippade vad som förmodligen blir det vanligaste utfallet:

* Ingen support. Hej bottnätet!

LTSC har EOL 2027 och IoT LTSC till 2032. Det räcker ganska länge:)
Men ja, de flesta kommer ligga kvar på hemanvändar-typen av Windows 10 tyvär

Permalänk
Medlem

Visar detta att allt microsofts krångel bara är en fasad när det under ytan går att fixa på det här viset?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Visar detta att allt microsofts krångel bara är en fasad när det under ytan går att fixa på det här viset?

Det är sedan gammalt känt att systemkraven hör ihop med något slags policybeslut att vissa *valbara* säkerhetsfunktioner måste gå att aktivera för att Windows 11 ska stödas.

Detta (och flera andra sätt runt som varit på tal i flera år) rundar detta krav med resultatet att vissa säkerhetsfunktioner inte kommer gå att använda, men för en stor grupp system i "mitten" av åldersskalan så kommer Windows i stort att fungera. Sedan finns det de allra äldsta systemen där det verkligen inte kommer fungera alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Det finns legitima anledningar. De som kringgår dessa kan eventuellt få andra problem.

Gammal blog men den förklarar anledningen.
https://blogs.windows.com/windows-insider/2021/06/28/update-o...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Tveksamt jag kommer bry mig om W11 så länge det finns.
Kommer nog köra W10 LTSC "forever" om inte W11 lanserar något som faktiskt ger mig som användare en boost som ej går att få med W10, typ en rejäl spel boost med något nytt som är exklusivt i W11 eller liknande framöver.

Allt i nuläget föredrar jag W10 över W11 och finns 0 anledning att skaffa W11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Kommer nog köra W10 LTSC "forever" om inte W11 lanserar något som faktiskt ger mig som användare en boost som ej går att få med W10

Känner ungefär likadant här.

Utrullningen av Windows 11 är på gång på jobbet, men hittills lockas jag inte av något i 11:an.

Valde LTSC för att kunna bestämma själv över min dator, men Windows 11 LTSC kändes alldeles för bloatat för min smak. Smått omöjligt att köra på en laptop med 8GB RAM utan att börja swappa mot SSD:n.

Permalänk
Medlem

Nöjd med win 11. Inga problem . Haft det sedan det släpptes. Uppgradera. Inget att vara rädd för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Tveksamt jag kommer bry mig om W11 så länge det finns.
Kommer nog köra W10 LTSC "forever" om inte W11 lanserar något som faktiskt ger mig som användare en boost som ej går att få med W10, typ en rejäl spel boost med något nytt som är exklusivt i W11 eller liknande framöver.

Allt i nuläget föredrar jag W10 över W11 och finns 0 anledning att skaffa W11.

Du kanske vill ha säkerhetpathcar till exempel? Sedan finns ju diverse funktioner för att fungera bättre och dra mindre batteri på laptops. Windows 11 har även stöd för en del nya protokoll ex för media. Prestanada är också bättre, även om det är marginellt ibland. En del program stödjer även officiellt bara Windows 11, ex de flesta musikprogram jag använder. De kan ju förstås fungera ändå. Störst skillnad gör det om datorn ansluts till ett nätverk och ska manageras, dvs mest för företag.

Sedan är användargränssnittet en smaksak.

Behöver man inget av detta finns förstås heller ingen anledning att uppgradera, särskilt om man föredrar det gamla gränssnittet.

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid med UUP metoden när jag skapar en ISO med Windows. (ISO conversion process)

Här är en lista som ligger som en svar fil vad den ska göra.

Så alla dessa appar kan man ta bort helt. Jag har aldrig hat några problem alls.
Visst alla ska man ju helst inte ta bort. Bara de man inte gillar.

Sen då innan man låter Windows ha kontakt med internet vid en ren installation. Jag installerar alltid Windows offline. Så stänger jag av Content Delivery Manager i reg.

Set-ItemProperty -Path 'HKCU:\\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\ContentDeliveryManager' -Name SlientInstalledAppsEnabled -Value 0

Här är ett exempel på en lista.

### This file allows you to customize which Microsoft Store Apps are installed
### during the UUP to ISO conversion process.
###
### For changes done to this file to be applied, the CustomList option in the
### ConvertConfig.ini file needs to be set to 1.
###
### This customization is supported only in builds 22563 and later.

### Choose the wanted apps from below by removing # prefix

### Common Apps / Client editions all
Microsoft.WindowsStore_8wekyb3d8bbwe
Microsoft.StorePurchaseApp_8wekyb3d8bbwe
Microsoft.SecHealthUI_8wekyb3d8bbwe
Microsoft.DesktopAppInstaller_8wekyb3d8bbwe
Microsoft.Windows.Photos_8wekyb3d8bbwe
# Microsoft.WindowsCamera_8wekyb3d8bbwe
Microsoft.WindowsNotepad_8wekyb3d8bbwe
Microsoft.Paint_8wekyb3d8bbwe
# Microsoft.WindowsTerminal_8wekyb3d8bbwe
MicrosoftWindows.Client.WebExperience_cw5n1h2txyewy
Microsoft.WindowsAlarms_8wekyb3d8bbwe
Microsoft.WindowsCalculator_8wekyb3d8bbwe
# Microsoft.WindowsMaps_8wekyb3d8bbwe
# Microsoft.MicrosoftStickyNotes_8wekyb3d8bbwe
Microsoft.ScreenSketch_8wekyb3d8bbwe
# microsoft.windowscommunicationsapps_8wekyb3d8bbwe
# Microsoft.People_8wekyb3d8bbwe
# Microsoft.BingNews_8wekyb3d8bbwe
# Microsoft.BingWeather_8wekyb3d8bbwe
# Microsoft.MicrosoftSolitaireCollection_8wekyb3d8bbwe
# Microsoft.MicrosoftOfficeHub_8wekyb3d8bbwe
# Microsoft.WindowsFeedbackHub_8wekyb3d8bbwe
# Microsoft.GetHelp_8wekyb3d8bbwe
# Microsoft.Getstarted_8wekyb3d8bbwe
# Microsoft.Todos_8wekyb3d8bbwe
Microsoft.XboxSpeechToTextOverlay_8wekyb3d8bbwe
Microsoft.XboxGameOverlay_8wekyb3d8bbwe
Microsoft.XboxIdentityProvider_8wekyb3d8bbwe
# Microsoft.PowerAutomateDesktop_8wekyb3d8bbwe
# Microsoft.549981C3F5F10_8wekyb3d8bbwe
# MicrosoftCorporationII.QuickAssist_8wekyb3d8bbwe
# MicrosoftCorporationII.MicrosoftFamily_8wekyb3d8bbwe
Microsoft.OutlookForWindows_8wekyb3d8bbwe
# MicrosoftTeams_8wekyb3d8bbwe
# Microsoft.Windows.DevHome_8wekyb3d8bbwe
# Microsoft.BingSearch_8wekyb3d8bbwe
Microsoft.ApplicationCompatibilityEnhancements_8wekyb3d8bbwe
# MicrosoftWindows.CrossDevice_cw5n1h2txyewy
# MSTeams_8wekyb3d8bbwe

### Media Apps / Client non-N editions
Microsoft.ZuneMusic_8wekyb3d8bbwe
# Microsoft.ZuneVideo_8wekyb3d8bbwe
# Microsoft.YourPhone_8wekyb3d8bbwe
# Microsoft.WindowsSoundRecorder_8wekyb3d8bbwe
Microsoft.GamingApp_8wekyb3d8bbwe
Microsoft.XboxGamingOverlay_8wekyb3d8bbwe
Microsoft.Xbox.TCUI_8wekyb3d8bbwe
# Clipchamp.Clipchamp_yxz26nhyzhsrt

### Media Codecs / Client non-N editions, Team edition
Microsoft.WebMediaExtensions_8wekyb3d8bbwe
Microsoft.RawImageExtension_8wekyb3d8bbwe
Microsoft.HEIFImageExtension_8wekyb3d8bbwe
Microsoft.HEVCVideoExtension_8wekyb3d8bbwe
Microsoft.VP9VideoExtensions_8wekyb3d8bbwe
Microsoft.WebpImageExtension_8wekyb3d8bbwe
Microsoft.DolbyAudioExtensions_8wekyb3d8bbwe
Microsoft.AVCEncoderVideoExtension_8wekyb3d8bbwe
Microsoft.MPEG2VideoExtension_8wekyb3d8bbwe

### Surface Hub Apps / Team edition
# Microsoft.Whiteboard_8wekyb3d8bbwe
# microsoft.microsoftskydrive_8wekyb3d8bbwe
# Microsoft.MicrosoftTeamsforSurfaceHub_8wekyb3d8bbwe
# MicrosoftCorporationII.MailforSurfaceHub_8wekyb3d8bbwe
# Microsoft.MicrosoftPowerBIForWindows_8wekyb3d8bbwe
# Microsoft.SkypeApp_kzf8qxf38zg5c
# Microsoft.Office.Excel_8wekyb3d8bbwe
# Microsoft.Office.PowerPoint_8wekyb3d8bbwe
# Microsoft.Office.Word_8wekyb3d8bbwe

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem

Ska medelsvensson göra något liknande tror jag ändå det krävs att kunskapen sprids via typ Aftonbladet, Expressen, Facebook, etc, och sedan att en lättanvänd util fixar allt. Men lagligheten är väl något stor-media skulle fundera på.

MacOS har haft liknande problem, där opencore legacy patcher, och en del andra, kunnat användas. Men spontant känns det inte som att det är enormt många som gör det. (och numera är ju Intel-macar rätt passé)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

För oss i EU kan man ju avinstallera Edge från kontrollpanelen, så det är ju trevligt

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför han håller på och meckar med UAC och Defender?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag förstår inte varför han håller på och meckar med UAC och Defender?

Därför att det här med att runda kontrollen av systemkraven bara är en punkt i en lång lista av de grejer som skaparen av verktyget vill åstadkomma.

Känns inte som att helheten nödvändigtvis passar alla perfekt, men det behöver det ju inte göra heller antar jag...
Det går väl att anpassa om man så vill, eller använda någon annan lösning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Denna har fungerat bra för mig.
https://github.com/Raphire/Win11Debloat

Och https://ninite.com/ för att installera de viktigaste applikationerna.

Ps notera att Rufus kan ta bort kravet på tpm och microsoft konton, när man skapar usb installationsmediat.

Permalänk
Medlem

Finns många olika sätt att göra det här, men bra att det informeras om möjligheterna.

En nackdel är risken att man gör något som hindrar framtida uppdatering el någon del som senare visar sig behövas för någon funktion.

Jag har hållit på mycket med optimering/inställningar/automatisering och att plocka bort onödiga saker m m från Windows, från XP och framåt även om det började redan med DOS om än på lite annat sätt.
Det kommer alltid en massa nytt, i lite för högt tempo.
Tidigare var det mer prestandaoptimering, men sen datorerna började bli någorlunda och det fanns mindre orsak att jaga prestanda har det främst handlat om att hitta sätt att stänga av div telemetri/övervakning/appar/kontokrav samt gränssnittsinställningar. Det är dock mycket jobb då det ständigt kommer en massa nytt.

Gör det mesta själv, inte minst för att de många gånger gör saker man inte vill att de ska göra, vill ha kontrollen. Men tar inspiration och idéer från dessa verktyg.

LTSC är ju inte direkt något lagligt el licensmässigt rimligt alternativ för privatpersoner.
Men på jobbet använder jag det vid installationer av specialdatorer, som inte behöver en massa policyn/domänkopplingar och då blir snabbare och smidigare att göra/anpassa än om det kördes via Intune/Autopilot.
Inte hunnit bygga någon med W11 LTSC än dock.

Visst skulle man kanske vara lite sugen på Linux, men har inte haft tillräcklig orsak för att använda det.
Arbetar med Windows och behöver ha bra koll på det, både för arbetet och för att kunna använda det privat om man t ex skulle vilja spela.
Linux fortfarande för nischat.
För den som inte har praktiskt behov av Windows i någon mening så kan nog Linux vara.
Men tyvärr är det inte något alternativ för det stora flertalet, så det är 11 som gäller oavsett om man vill det el inte.

Det går ju med dylika verktyg att ändra mycket av det som är sämre med W11, så pass att det blir hyfsat brukbart ändå.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av D.:

Finns många olika sätt att göra det här, men bra att det informeras om möjligheterna.

En nackdel är risken att man gör något som hindrar framtida uppdatering el någon del som senare visar sig behövas för någon funktion.

Jag har hållit på mycket med optimering/inställningar/automatisering och att plocka bort onödiga saker m m från Windows, från XP och framåt även om det började redan med DOS om än på lite annat sätt.
Det kommer alltid en massa nytt, i lite för högt tempo.
Tidigare var det mer prestandaoptimering, men sen datorerna började bli någorlunda och det fanns mindre orsak att jaga prestanda har det främst handlat om att hitta sätt att stänga av div telemetri/övervakning/appar/kontokrav samt gränssnittsinställningar. Det är dock mycket jobb då det ständigt kommer en massa nytt.

Gör det mesta själv, inte minst för att de många gånger gör saker man inte vill att de ska göra, vill ha kontrollen. Men tar inspiration och idéer från dessa verktyg.

LTSC är ju inte direkt något lagligt el licensmässigt rimligt alternativ för privatpersoner.
Men på jobbet använder jag det vid installationer av specialdatorer, som inte behöver en massa policyn/domänkopplingar och då blir snabbare och smidigare att göra/anpassa än om det kördes via Intune/Autopilot.
Inte hunnit bygga någon med W11 LTSC än dock.

Visst skulle man kanske vara lite sugen på Linux, men har inte haft tillräcklig orsak för att använda det.
Arbetar med Windows och behöver ha bra koll på det, både för arbetet och för att kunna använda det privat om man t ex skulle vilja spela.
Linux fortfarande för nischat.
För den som inte har praktiskt behov av Windows i någon mening så kan nog Linux vara.
Men tyvärr är det inte något alternativ för det stora flertalet, så det är 11 som gäller oavsett om man vill det el inte.

Det går ju med dylika verktyg att ändra mycket av det som är sämre med W11, så pass att det blir hyfsat brukbart ändå.

Knappast olagligt för privatpersoner att köra LTSC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Går det att använda detta för att uppgradera från win10 till win11 med allt kvar och fungerande?

"Fungerande" är svårt att lova, mina erfarenheter är att det fattas prestanda i alla dess former, på arbetet så har alla "upgraderade" datorer fått ominstalleras till clean win11 då har de flytit på igen.
Personlig erfarenhet av upgrade är att något inte är helt hundra men allt funkar i praktiken, men segare.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

Kan man inte kringå detta via något man skriver i kommandotolken under installationen? Känns som jag lyckades få in Windows 11 i morsans gamla dator som inte var kompatibel "manuellt" så att säga.