Datorkampen rond 7 – Shark Gaming dominerar i spel

Permalänk
Melding Plague

Datorkampen rond 7 – Shark Gaming dominerar i spel

Shark Gaming utklassar konkurrenterna i den senaste ronden av datorkampen, där grafikkortet Geforce RTX 4070 ger ett överlägset försprång i spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Shark Gaming utklassar konkurrenterna i den senaste ronden av datorkampen, där grafikkortet Geforce RTX 4070 ger ett överlägset försprång i spel.

Läs hela artikeln här

Helt väntat förstås, vilket ju också konstaterats i tidigare avsnitt.

Det är väl här man får titta på hur man tänker använd datorn och välja baserat på vad som faktiskt är viktigt.
Om det nu är just dessa tre datoralternativ man väljer mellan och datorn endast ska användas till spel så får man ju rimligen lägga stor vikt vid just detta resultat.

Sedan kan ju svaret vara att det inte är just något av dessa tre alternativ man ska välja också...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Att det var sån stor skillnad mellan 4060 och 4070 ändå.

Själv sitter jag på 4080 Super och spelar endast i 4k och låsta 60fps. Bygger alltid själv men har uppskattat denna följetong!

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Jag har väntat på denna del. Tror detta är viktigast för väldigt många. Shark FTW

Permalänk

Verkar ju helt som Shark har lagt pengarna rätt där spelprestanda ligger, kul att se som en gamer

Permalänk
Medlem

Min-max:andet gav resultat där det var väntat, satsa hårt på grafikkortet och strunta i resten.
För många är det viktigt.

Men att satsa lite mer och få mer balanserat system som är bra i de flesta kategorier är vettigare, om möjligt. För det har tummats lite väl mycket på det mesta för att få in det grafikkortet.
Ta t ex Inets el Kompletts system, lägg till några tusen för att lyfta grafikkortet något steg och ev CPU:n, då har man ett betydligt bättre system.

Permalänk
Medlem

Rätt tydligt att Shark Gaming har den bästa datorn om den primärt skall användas för spelande och vad gemene man har som alldaglig användning; dvs surfande, kika på film/YT och slika ting.

Och visar rätt tydligt att grafikkortet är den i särklass viktigaste komponenten att uppgradera om spel är det som prioriteras

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Det är ju bara den där sura USB-kontakten som kan kortsluta baksidan av moderkortet på Shark som svider. Köper man en färdigbyggd dator så är man troligen inte en person som skruvar upp och kollar sådant.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Varför köpa en speldator och sen strunta i mer än 50% prestanda, självklart är detta bästa valet för de flesta om de vill spela och inte tänker uppgradera något

Permalänk
Medlem

Skulle vara otroligt missvisande om någonting annat än Shark Gaming vann hela testet. Sen är ju de i videon väldigt för Inet, så lär nog bli en subjektiv vinst för Inet istället för en objektiv vinst för Shark!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Skulle vara otroligt missvisande om någonting annat än Shark Gaming vann hela testet. Sen är ju de i videon väldigt för Inet, så lär nog bli en subjektiv vinst för Inet istället för en objektiv vinst för Shark!

Jag skulle hellre se en flerdelad slutsats:

Om du använder datorn till spel: Shark (eller annat bygge med så mycket grafikkort som möjligt i prisklassen)
Om du använder datorn till annat: kanske Inet? (eller ...)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Ska man strunta i alla andra moment? Så som byggkvalitet?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag förväntade mig en klar vinst för Shark Gaming här men att skillnaden mellan 4060 och 4070 skulle vara SÅ stor även med sämre processor överraskade mig faktiskt!

Har man begränsad budget och är villig att stå ut med lite oljud och småsaker så känns det som ett väldigt prisvärt köp.

Förhoppningsvis kan Shark Gaming kanske titta lite på deras värsta missar här och fixa till dom utan att det kostar särskilt mycket extra!

Permalänk
Expertgissare

Denna del har man väntat på, kul att se och läs
Inte jätte förvånande att 4070 skulle spöa 4060, men oj vilken skillnad det var, det var jag inte med på.
Synd bara att Shark Gaming hade ett så spartansk moderkort och bloatware (om än väldigt lite).

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag förväntade mig en klar vinst för Shark Gaming här men att skillnaden mellan 4060 och 4070 skulle vara SÅ stor även med sämre processor överraskade mig faktiskt!

Har man begränsad budget och är villig att stå ut med lite oljud och småsaker så känns det som ett väldigt prisvärt köp.

Förhoppningsvis kan Shark Gaming kanske titta lite på deras värsta missar här och fixa till dom utan att det kostar särskilt mycket extra!

Fast det var ju inte någon sådär enorm skillnad vad gäller CPU-valet, så jag tycker det är rätt väntat att det inte skulle balansera upp det något särskilt. Iaf inte för spel, där det mest är P-kärnorna som spelar roll på Intel-sidan.

Och Hajen sparade nog f.ö. in mer pengar på att välja världens snikigaste moderkort än på CPU-valet t.ex., och sedan genomgående billiga komponenter som sammanlagt sparade ihop till skillnaden upp till ett 4070.

Om man ser bortom exakt de tre maskinerna som testas så tycker jag det ändå var rätt bra diskussion angående komponent-avsnittet: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1724033-datorkampen-ro...
Flera varianter på att kompromissa lite mindre och fortfarande få något bättre än ett RTX4060 där.

Och om man accepterar att gå (relativt lite) över budgeten lite (orättvis jämförelse då förstås) betydligt bättre:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett tips till framtida liknande tester

Börja med ett usecase: vem är den tänkta köparen.

Är det en förälder som köper 10 åringens första gamingdator är shark given

Inet och komplett är inte bra på något, men fina att se på.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sinsei

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Instämmer till fullo. Det blir väldigt akademiskt det hela så till den grad att man helt glömmer bort vilka som köper dessa färdigbyggda datorer.

Som entusiaster är våra kriterier för ett bra datorbygge helt andra än vad som spelar roll för, som du säger, en oteknisk förälder som ska köpa en dator till sitt barn.

Hade jag utformat test kategorierna hade det varit:

Köp upplevelse:
Hur enkelt är det att förstå vad man köper? Vilka fraktalternativ finns och hur tydligt är det med hantering av eventuella problem med frakten?

Vad ingår / uppstart:
Är systemet komplett? Är det något som är oklart i hur man kommer igång? Är manualer/dokumentation/med skickad information begriplig och tillräckligt för att komma igång och använda datorn. Bloatware ska bara vara ett minus om de hoppar upp och stör / förvirrar / skrämmer.

Problemhantering:
Hur bra support får man på dumma frågor? Hur väl hanteras returer och problem?

Spel prestanda:
Precis som i denna delen, inget att anmärka på eller ändra.

Prisvärdhet:
Hur står sig priset mot att bygga själv som ett mått på hur stor/liten premium man betalar. Kr/prestandaindex punkt skulle kunna vara intressant också.

Men då är det helt plötsligt inte en artikelserie för Sweclockers läsare. Så det är svårt.

Tycker det hela är intressant. Men det är verkligen "meningslöst vetande". Att Inet och Komplett bygger bättre gör ju inte att jag någonsin skulle rekommendera dem över någon annan om de levererar så mycket sämre prestanda per krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Om man inte hoppas att 10-åringen skall utveckla ett intresse för programmering eller digitalt skapande. Barn med intelligens eller kreativitet servas bättre av de två andra alternativen enligt mig. Dessutom mindre risk att barnet brinner inne pga slarvig kylning och kablage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Om man inte hoppas att 10-åringen skall utveckla ett intresse för programmering eller digitalt skapande. Barn med intelligens eller kreativitet servas bättre av de två andra alternativen enligt mig. Dessutom mindre risk att barnet brinner inne pga slarvig kylning och kablage.

Hur många datorer från shark brinner varje år? Troligen är siffran noll eftersom dom fortfarande får säljas.

Tycker du någon av dom här tre är bra för digitalt skapande? En förälder med dom ambitionerna kommer inte köpa någon av dom här tre.

Visa signatur

RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Hur många datorer från shark brinner varje år? Troligen är siffran noll eftersom dom fortfarande får säljas.

Tycker du någon av dom här tre är bra för digitalt skapande? En förälder med dom ambitionerna kommer inte köpa någon av dom här tre.

Shark Gaming är en spelkonsol, de två övriga är datorer, samtliga tre duger dock för digitalt skapande men en dator som bara är optimerad för att spela på bjuder inte in till nyfikenhet för annat. En PS5 Pro är ett bättre val än Shark Gaming för det syftet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Shark Gaming är en spelkonsol, de två övriga är datorer, samtliga tre duger dock för digitalt skapande men en dator som bara är optimerad för att spela på bjuder inte in till nyfikenhet för annat. En PS5 Pro är ett bättre val än Shark Gaming för det syftet.

Varför skulle ps5 pro vara bättre än denna för spel? 🤔

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Bjuder in till nyfikenhet? Bara för den har en 10% snabbare CPU och snyggare kabeldragning, skämtar du

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Summa summarum: RTX4060 är ett sånt skämt till GPU.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

GPUn i Hajen kan ju även användas till skapande på en annan nivå än de andra två datorerna. CUDA kan användas till mycket skoj så CPU avlastas.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Denna del har man väntat på, kul att se och läs
Inte jätte förvånande att 4070 skulle spöa 4060, men oj vilken skillnad det var, det var jag inte med på.
Synd bara att Shark Gaming hade ett så spartansk moderkort och bloatware (om än väldigt lite).

4060 borde egentligen hetat 4050. Det har AD107, vilket egentligen är kretsen avsett för xx50 (RTX 3060 hade GA106, 3050 GA107). Det är bara marginellt snabbare än RTX 3060 men har mindre VRAM.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mordekai:

Vad dillar du om

Permalänk
Medlem

För gaming och även produktivitet krossar Shark Gaming… 4070 kommer leverera acceptabel FPS i många år mer än 4060. 12 vs 8 gb vram är största ”framtids-uppgraderingen”. 4060 är likvärdigt med tre år gamla 3060 ti.
Inga av dessa datorer är intressanta ur ett uppgraderings-perspektiv alla kör DDR4 så de är redan stopp där.
Är två helt olika klasser som jämförs här, men till samma pris.

Helt ärligt om man som säljare skulle rekommendera någon av dessa till en person som vill spela skulle det vara helt fel att rekommendera något annat än 4070 alternativet. 99% av kunderna som köper färdig dator kommer inte ens öppna datorlådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Varför skulle ps5 pro vara bättre än denna för spel? 🤔

Billigare
Snabbare uppstart av spel
Enkelt att spela lokal co-op
Enkel att flytta (exempelvis om skilda föräldrar)
Energieffektivare

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Bjuder in till nyfikenhet? Bara för den har en 10% snabbare CPU och snyggare kabeldragning, skämtar du

Nej såklart inte, utan varför datorn köps, syftet, helhetsintrycket av datorn. Skulle satsat på en billigare GPU, bara låtit 10-åringen spela barnspel som inte kräver mycket till GPU.

Jag vände mig bara mot argumentet att 10-åringar behöver ett 4070. Personligen tycker jag 10-åringar ska få en Raspberry Pi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

GPUn i Hajen kan ju även användas till skapande på en annan nivå än de andra två datorerna. CUDA kan användas till mycket skoj så CPU avlastas.

Jo du har rätt, jag hamnade på hal och tunn is för att jag inte tycker att tio-åringar skall se datorer som dyra spelkonsoller, jag tycker barn skall få en Raspberry Pi som första dator.