Veckans fråga: Vad är det bästa med NAS?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad är det bästa med NAS?

NAS-tillverkarna QNAP har en fråga till SweClockers medlemmar som troligtvis kräver fler än ett svar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fjärråtkomst, också.. så fläktarna inte hörs.

Permalänk
Medlem

Det bästa för mig är att kunna centralisera lagring som flera maskiner kan använda samtidigt. Det gör setuppen enklare överlag - slipper ha mycket lokal lagring i varje maskin.

Önskar bara att NAS-tillverkare borde insett för 10+ år sedan att 10GbE är absolut minimum för en NAS oavsett vad. Komma och slå sig för bröstet med 2.5GbE idag, 2024, det känns sådär ärligt talat.. En enkel 5-diskars raid-5 flaskar 10GbE idag, och det med hederliga hårddiskar.

Väntar med spänning på första konsument-NAS'en med 25 eller 40GbE som standard.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Köpte själv en QNAP TS-664 med 64 GB (48 GB effektiv) lagring tidigare i år. Fungerar som fil och mediaserver. Måste säga att jag älskar den. Står gömd i en walking closet så det är helt tyst och lugnt i vardagsrummet. Kan hålla med om att 10 GbE hade varit önskvärt även om det hade gjort lite för att inte säga noll skillnad för mig, i alla fall idag.

Permalänk
Medlem

Fins det en liten ssd / nvme nas till en vettig pris ?

Permalänk

Tänk om man kunde få bli 16år igen, börja gymnasiet. Behålla det man har lärt sig och de pengar man har skaffat. Oj, vad grym en NAS då jag hade skaffat. Man skulle ha en eller flera såna och dela med ens jämnåriga klasskamrater, alltifrån skolarbete till annat.

Nu är läget inte sådant och då är tyvärr inte mitt behov så stort så det motiverar kostnaden. Det är inte så mycket filer jag har privat som jag har behov av att komma åt från fler maskiner, streamingtjänsterna av film och musik är den största orsaken.

Skrivet av osgorth:

Önskar bara att NAS-tillverkare borde insett för 10+ år sedan att 10GbE är absolut minimum för en NAS oavsett vad. Komma och slå sig för bröstet med 2.5GbE idag, 2024, det känns sådär ärligt talat.. En enkel 5-diskars raid-5 flaskar 10GbE idag, och det med hederliga hårddiskar.

Instämmer. Det fanns en tid då jag var intresserad av NAS, nu 15år senare eller något så börjar de bli vad jag ville ha då. (snabbare ethernet)

Permalänk
Avstängd

Jag skaffade en NAS för att jag behövde mer lagringsutrymme än vad en vanlig extern hårddisk kan erbjuda.

Permalänk
Medlem

På min NAS har jag data från de senaste 20 åren. Det viktigaste är bilder och filmer, men finns även skolarbeten, musik, och en uppsjö av dokument och filer som sparats undan genom åren.

NASens främsta funktion -- för mig -- är just att ha en dedikerad plats där jag kan lagra sånt jag inte vill ska försvinna när jag ominstallerar mina datorer. Sen ska NASen givetvis ha en egen backup (på annan ort eller i någon annans moln).

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Min NAS har 2x 1Gbps portar men jag använder bara 1 för diskarna är ändå så slöa.
CPU är kass och klarar inte streama videos knappt men den duger för lagring och lite docker (pi-hole).
RAM uppgraderade jag från 512MB till 8GB, sitter en laptop-sticka i bara. Gav fart i den igen i GUI.

Alla funktioner utom backup/filsynk är för mig onödigt idag.
Jag torrentar knappt/inte alls längre så det är mest en envägssynk på min Onedrive med snapshots.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag körde min nas mer o mer via wifi. Idag har jag sålt den och använder en molntjänst istället. Gör exakt samma sak (för mina behov) men jag slipper underhålla en ljudande burk.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det bästa för mig är att kunna centralisera lagring som flera maskiner kan använda samtidigt. Det gör setuppen enklare överlag - slipper ha mycket lokal lagring i varje maskin.

Väntar med spänning på första konsument-NAS'en med 25 eller 40GbE som standard.

NASCompares hade en video om de nya Asustor Lockerstor Gen3-nasarna för ett par dagar sedan. Kopplar man in en sån med USB4 till sin dator kan du köra i 40Gbit. De har dubbla 10Gbe + dubbla 5Gbe också så man kan testa med multichannel access över nätverket om man utrustning för det.
Dock rätt dyra NASar, men man kan installera tredjeparts OS på dem om man vill (och det med bibehållen garanti).

Produktsida - https://www.asustor.com/product/AS68

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Crystal Light|Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Har en synology, bra sätt att hantera uppladdning av foton/filmer från mobilerna med tillhörande användarkontroll. Sen kan man tilldela andra familjemedlemmar utvalt material med helt ok användarhantering. Kör plex på den med samt lagring av de där mediafilerna. Finns även appar i den så man kan köra backup på det viktigaste till extern media.

Sen kan man lägga på nån office-suite å massa anmat med som jag inte kör pga inkompabilitet med MS-suiten (konvertera en drös massa filer, mjäeh. Samt excellfunktioner som inte lirar, nejtack).

Apputbudet är generellt ganska attraktivt med.

Det enda jag saknar är off-site, lär bli å fixa nån billig molntjänst för det för ingen annan jag litar på verkar intresserad av integritet som jag kan köra off-site mot å vice-versa.

Men det är ganska dyrt om man ska ha något som är bra om man inte vill investera en massa tid själv.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Bästa med NAS? Enkel åtkomst till filer från flera enheter, smidig medieserver.

Se bara till att aldrig låta NAS:en få tillgång till internet, slutar aldrig väl.

Permalänk

Jag vet att jag är i kraftig minoritet, men jag föredrar fortfarande att köra ett riktigt serveroperativsystem på tillräckligt kraftfull hårdvara. Är inte alls kompis med tanken på att behöva byta ut saker som fortfarande fungerar bra bara för att tillverkaren inte ids bakåtportera nya säkerhetsuppdateringar. (Och jo: för mig är det viktigt. Mina servrar är anslutna till Internet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

..Asustor Lockerstor Gen3-nasarna..

Najs! Tackar för tipset, de hade jag missat. Skall läsa på genast.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Kan man köra eget OS på QNAP hårdvara?

Permalänk
Medlem

Jag kör backup, musiksamling och massor av tjänster (caldav/carddav, rss, home assistant, ci/cd, receptsamlingar osv) på min garderobsdator. Jag har kört någon typ av maskin hemma sedan början av 2000-talet, så jag kanske är att klassa som en nörd/entusiast.

Jag har dock aldrig kört en vanlig NAS, brukar köra halvgamla datorer tills de är för trötta. I dagsläget kör jag Ubuntu även om FreeBSD är vad som kört överlägset mest (testade även truenas ett tag men det var inte för mig).

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk

Att NASen har betydligt lägre energiförbrukning än en PC är det viktigaste för mig.

Permalänk
Medlem

Inför inköp av en NAS så är det viktigt sett till stöd för video encoding/decoding på hårdvarunivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Fins det en liten ssd / nvme nas till en vettig pris ?

Asustor (ASUS) har en som jag tycker fungerar bra. Har plats för 5 st m.2-enheter och den klarar 5 Gbit. Finns även en variant med 10 Gbit-nic.

Permalänk
Medlem

NAS? humm..

Kanske för att jag skulle slippa dra igång min PC för att se något via Kodi?

Det är nog den enda anledningen jag ser..

Vet dock att nya chassin inte har mycket plats för 3.5" diskar längre..
Är inte där ännu..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Möjligheten att lägga in Truenas Scale eller annat valfritt OS (på x86 NAS:ar då)! Vilket få NASar stödjer så..hemmabygge it is!

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på en nas som kan ersätta min burk. 4xnvme, 4xhdd, 5x"sata ssd", 10gb nic, ECC.
Stöd för snapraid och zfs.

Så jonsbo n5, kanske kommer bli det bästa om den kommer till europa.

Permalänk
Medlem

Skaffade en NAS för att få allt på ett ställe, samt slippa ha massa HDDs i main datorn.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Färg och design! Nu vet jag inte om QNAP har vit färg som alternativ men för min egna del så är den mest optimala placeringen vid TV-bänken och då vill jag helst inte ha en svart prick som sticker ut. Vad gäller design så vore det trevligt med en utbytbar front eller åtminstone kanske en färdigskuren klisterlapp med något motiv på. Exempelvis om jag vill matcha ett FD North med dess ek-stänger i fronten. Skulle det vara så att man kan göra en egen front med en 3D-skrivare, att det redan fanns monteringsmått klara för detta, hade vart grymt!

Visa signatur

9700k, Z390 Strix, 32 gb, RTX3080, 970 PRO m.2, Custom Vattenkylt, Vitlackat Define S

Permalänk
Medlem

Fjärråtkomst och sen är det dockers!

Nu vet jag inte om min "nas" klassas som en nas eller om det är mer en hemma server, men att ha central lagring och sedan kunna köra jellyfin och diverse dockers är guld värt!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Framförallt att backuper kan gå oberoende av om datorn är på eller inte. Man behöver inte komma ihåg att lämna datorn på över natten för man har en massa nytt innehåll som ska backas till extern disk och S3. Inga backuper som plötsligt drar igång och segar ner datorn. Även skönt att veta att innehållet är säkert oavsett vad som händer med datorn.

Fjärråtkomst är också användbart t.ex. när jag är på resande fot och plötsligt kommer på att jag behöver något. Finns visserligen Dropbox och liknande tjänster, men då ska man komma ihåg i förväg att lägga det man kan tänkas behöva där, medan man med NAS kommer åt allt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Min NAS används nästan uteslutande som lagring till TVn.

Köpte en Android TV sommaren 2016. När jag insåg att man via Kodi lätt kunde strömma videofiler från en NAS, så blev det ett köp. Sedan dess så har jag rippat min 2000+ samling av DVDer/blu-ray till min NAS. Tog en jäkla tid.

Har också min musiksamling på min NAS, och två BOSE-högtalare som strömmar därifrån.

Permalänk
Medlem

Egen mumble server i docker container. - Ingen transcribe som sparas någonstans. Film, musik, backuper.

Permalänk
Medlem

Den bästa NAS:en bygger man själv. Krångligare men tryggare. Inte skulle jag våga ha innehåll jag skapat själv på NAS som riskerar att låsas av bedragare.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.