Webhallen tävlade om att märka returer som nya

Permalänk
Melding Plague

Webhallen tävlade om att märka returer som nya

Återförsäljaren erkänner att tävlingen var ett misstag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Fan, vi blev påkomna!!"

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Vad är det som händer? 🤨

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har det luktar om webhallen länge? Känns som det går utför. Är det något som varit på gång länge?

Permalänk
Medlem

Men va! Sjukt uselt! Kunderna är väl de viktigaste, att fula sig med oss kräsna kunder är ren idioti som luktar girighet i grunden.
Nu har bägaren runnit över, tar till och med bort bokmärket till Webhallen så jag inte råkar gå in där igen.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Ansvarig jobbar inte kvar på företaget. – Webhallen
Jag litar på det lika mycket som nedan påstående i förra meddelandet:
Webhallen förklarar att matrisen är en gammal rutin som nu är skrotad.

Tur sånt här kommer till ytan ibland så man slipper supporta
dessa avskum som tjänar pengar på att lura sina kunder.

Permalänk
Medlem

Synd att Webhalllen sjunkit så lågt, har sedan 2-3 år börjat ha Inet som huvud butik mellan dessa två. Inet är 1000 ggr bättre och snabbare på support och svara på mail än Webhallen. Hoppas inte Inet har liknande fuffens som inte upptäckts bara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Det får nog bli Komplett eller Inet framöver. Jag litar inte på Webhallen längre.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Visste, det är orimligt att en snabb inspektion räcker för att sälja något som nytt. Men, om garantin är bibehållen tycker jag att det borde vara okej förutsatt att funktion kontrollerats bra nog. Varför?

För att de flesta sådana här butiker, webhallen inkluderar, är väldigt bra att ha att göra med gällande returer, öppet köp och garanti. Har har aldrig haft något riktigt problem, men om man ser till hur snabbt folk ibland verkar köpa och sedan ångra sig med rätt dyra saker så känns det inte orimligt. Jag har köpt en hel del fyndvaror genom åren, senast min skärm där den felande pixeln som den lämnades tillbaka för tog mig en bra stund att hitta och som jag aldrig någonsin märkt, glömmer alltid bort var den är och behöver börja plocka fram solid-color bilder för att leta efter den om jag börjar undra. Det för en skärm som ursprungligen kostade en bit över 10k.

Nu låter det som att folk på webhallen kanske inte tagit det hela så seriöst, men tycker ändå att om visuell inspektion och funktionskontroll är godkänd och varan bara vart ute ett par dagar eller något så borde det gå säljas som nytt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Webhallen gjorde rent hus i sin organisation 3-4 år sedan då flera nyckelpersoner lämnade. Detta skapade ett kaos där Kompletts organisation delvis tog över men det kunde vara personalbyte på nyckelpersoner årligen. Kanske detta förklarar varför det går utför för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Visste, det är orimligt att en snabb inspektion räcker för att sälja något som nytt. Men, om garantin är bibehållen tycker jag att det borde vara okej förutsatt att funktion kontrollerats bra nog. Varför?

För att de flesta sådana här butiker, webhallen inkluderar, är väldigt bra att ha att göra med gällande returer, öppet köp och garanti. Har har aldrig haft något riktigt problem, men om man ser till hur snabbt folk ibland verkar köpa och sedan ångra sig med rätt dyra saker så känns det inte orimligt. Jag har köpt en hel del fyndvaror genom åren, senast min skärm där den felande pixeln som den lämnades tillbaka för tog mig en bra stund att hitta och som jag aldrig någonsin märkt, glömmer alltid bort var den är och behöver börja plocka fram solid-color bilder för att leta efter den om jag börjar undra. Det för en skärm som ursprungligen kostade en bit över 10k.

Nu låter det som att folk på webhallen kanske inte tagit det hela så seriöst, men tycker ändå att om visuell inspektion och funktionskontroll är godkänd och varan bara vart ute ett par dagar eller något så borde det gå säljas som nytt.

Sen finns ju dem som inte vill ha varor som någon annan klabbat med.
Risken att något är fel på dem är något förhöjd och även om man har full garanti
är ju garanti något man helst vill undvika att nyttja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det får nog bli Komplett eller Inet framöver. Jag litar inte på Webhallen längre.

NetOnNet är sedan 2022 en del av Komplett Group. Här ingår även Komplett och Webhallen. Tillsammans bildar vi den ledande e-handelsaktören i Norden inom hemelektronik och IT-produkter. Komplett Group har verksamhet i Sverige, Norge och Danmark.

Om du missat detta...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Superthug:

Ansvarig jobbar inte kvar på företaget. – Webhallen
Jag litar på det lika mycket som nedan påstående i förra meddelandet:
Webhallen förklarar att matrisen är en gammal rutin som nu är skrotad.

Rutinen kan ju mycket väl vara skrotad redan innan detta förfarande uppmärksammades och Webhallen därmed ha rätt i sak, men i och med att det (enligt Webhallen) gjordes i juni är det åtminstone lite magstarkt att kalla den "gammal".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tråkigt.

Man kan ju också fråga sig om det räcker med att den ansvarige för tilltaget inte jobbar kvar? Inbillar mig i alla fall att det krävs någon slags ganska cynisk samstämmighet på företaget och i dess ledning för att ansvariga för sådant alls ska ges möjlighet att kliva fram och bli ansvariga.

Kort sagt, med rätt företagskultur torde Olle ha motats i grind.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Sen finns ju dem som inte vill ha varor som någon annan klabbat med.
Risken att något är fel på dem är något förhöjd och även om man har full garanti
är ju garanti något man helst vill undvika att nyttja.

Känns inte kompatibelt med hur retur och öppet köp funkar idag dock. Det är sådana vansinniga mängder av fyndvaror med bara "bruten förpackning" som säljs, förstår att det suger att behöva ta kostnaden för det.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Så, inte nog med att Webhallen systematiskt plomberade om returnerade produkter och sålde dem som nya – de gjorde det också till en tävling? Att läsa detta är nästan komiskt, om det inte vore för hur det drabbar kunderna. 'Ett misstag' är verkligen en underdrift när det gäller en tävling där personalen belönas för att vilseleda kunder. Det är tydligt att företaget inte värdesätter sina kunders förtroende. För min del är det förbrukat, och det lär dröja innan jag handlar hos Webhallen igen om det ens kommer hända.

Permalänk
Medlem

Det låter ju inte som allt gått rätt till. Samtidigt är det ju lite frukten av en generös lagstiftning/policy för ångerrätt/öppet köp.
Lite som att klaga på dålig service men alltid välja lägst pris när man handlar för man är osugen på att betala för servicen.
Med det sagt ska man såklart inte sälja en begagnad vara som ny.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Så för att sammanfatta, alla vill få lämna tillbaka varor, men ingen vill ha en tillbakalämnad vara...

Permalänk
Medlem

Har helt slutat att handla på Webhallen. Köper allt på Inet.

Visa signatur

| Z790 Formula | 14900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00 | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck | Simagic Alpha U |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Så för att sammanfatta, alla vill få lämna tillbaka varor, men ingen vill ha en tillbakalämnad vara...

Tror du har missuppfattat det. Alla vill få lämna tillbaka varor, men ingen vill köpa tilbakalämnade voror till fullpris.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Tror du har missuppfattat det. Alla vill få lämna tillbaka varor, men ingen vill köpa tilbakalämnade voror till fullpris.

Problemet med det är att priserna går upp. Ägarnas marginalkrav minskar tyvärr inte när folk lämnar tillbaka.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Du vet att komplett är ägare till webhallen va?

Permalänk
Medlem

Varför denna häxjakt på Webhallen?

Nog för att jag också råkat ut för mobilskal och liknande tillbehör som sett returnerade ut, men inte mycket värre än saker som hänger framme på exempelvis ClasOhlson eller Kjell&Co.

Däremot har jag svårt att acceptera Webhallens hutlösa priser.

Permalänk
Medlem

Rätt vågat i en så tajt marknad som det ändå är att göra sånt här.

Det är ju inte direkt så det finns en brist på alternativ…snacka om att bita handen som föder en.

Synd, det är gött med konkurrens men någon behöver ju vara sämst också

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Problemet med det är att priserna går upp. Ägarnas marginalkrav minskar tyvärr inte när folk lämnar tillbaka.

Jovars, men samtidigt så är väl själva poängen med generösa returregler att skapa lojalitet hos kunder så man tjänar på det på sikt? Det är ju uppenbart att man i den här situationen nu förlorar väldigt mycket lojalitet/goodwill från kunderna, och därmed inkomst, bara för att man är giriga och oärliga.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Inet hela vägen ffs, komplett är ju detsamma som webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Komplett äger både Webhallen samt NetOnNet. Nu kan det såklart vara annorlunda med komplett o netonnet, men värt o ha i åtanke.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

Jag ser det som ganska naturligt att en tillbakalämnad vara ska kunna säljas som ny *om* man faktiskt kollat att den är i nyskick och komplett. Och om den inte är det, eller att man inte kunnat eller bemödat sig att kolla det, så får man förstås rabattera den istället.

Men en tävling i sammanhanget känns som en fantastiskt dålig idé, det inbjuder ju verkligen till fusk och slarv.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Återförsäljaren erkänner att tävlingen var ett misstag.

Läs hela artikeln här

Det här har i så fall pågått länge. Jag köpte ett par BOSE-hörlurar 2012 eller 2013 och det var uppenbart när jag tog bort emballaget att det hade varit öppnat innan. Kniv/skruvmejsel/saxmärken på exakt de delar där det skall vara för att öppna förpackningen. Bruksanvisning och liknande låg heller inte förpackat på ett sätt som man brukar se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mglo:

Det här har i så fall pågått länge. Jag köpte ett par BOSE-hörlurar 2012 eller 2013 och det var uppenbart när jag tog bort emballaget att det hade varit öppnat innan. Kniv/skruvmejsel/saxmärken på exakt de delar där det skall vara för att öppna förpackningen. Bruksanvisning och liknande låg heller inte förpackat på ett sätt som man brukar se.

Jag köpte ett playstation några år innan det. Kom hem. Packade upp. Påsarna låg vid sidan av handkontrollerna.
Plastband saknades runt förpackning. Märken runt usb uttagen och även strömuttaget. Fettklabb från fingrar överallt
på glänsiga ytor. Direkt från hyllan på Elgiganten.
Sedan bekräftade en släkting som jobbade på denna butik tidigare att ångrade köp bara ställdes rätt ut i hyllan.