Tävling: Gör skrivbordsbakgrund – vinn valfri Komplett-PC!

Permalänk
Melding Plague

Tävling: Gör skrivbordsbakgrund – vinn valfri Komplett-PC!

Dags för Kompletts årliga skrivbordstävling med en fantastiskt fullspäckad prispott.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att den är tillbaka!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Är det blender som gäller om man vill vara med?

/intresserad utan tidigare kunskap

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Swedishchef_90:

Är det blender som gäller om man vill vara med?

/intresserad utan tidigare kunskap

Använd programmen som du är bekväm med. Det är ju resultatet som räknas.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Använd programmen som du är bekväm med. Det är ju resultatet som räknas.

Har inga även om jag har en idé med en termokamera så kan jag inte editera vettigt i flir 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag har en idé men när jag läser guidelines så tar man upp kring färger. Är man begränsad till endast de färger som står angivna?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Specias:

Jag har en idé men när jag läser guidelines så tar man upp kring färger. Är man begränsad till endast de färger som står angivna?

Guidelines i zip-filen gäller endast för logotypen, inte det övriga motivet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Swedishchef_90:

Har inga även om jag har en idé med en termokamera så kan jag inte editera vettigt i flir 😊

Vi har en fantastisk artikelserie om olika program som går att använda alldeles gratis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Vi har en fantastisk artikelserie om olika program som går att använda alldeles gratis.

Kalas tackar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det står att all grafik måste vara skapad från grunden, inkluderar det texturer i blender? Eller kan man använda ai/texturer från internet? En del texturer känns svåra att skapa själv

Permalänk
Medlem

Vinnarbilden från 2023 har ett fokus på just Windows 11. Ska det vara med i år igen, eller är det valfritt?

Står inte i reglerna, men jag vill ändå fråga ifall ni har en preferens.

Permalänk
Skrivet av kl0nk:

Vinnarbilden från 2023 har ett fokus på just Windows 11. Ska det vara med i år igen, eller är det valfritt?

Står inte i reglerna, men jag vill ändå fråga ifall ni har en preferens.

Du kan ju lämna in alternativ med/utan, men MS blir nog glad om det står med iom att det är en OEM installation av Windows 11.

Vill du däremot göra användaren nervös kan du lägga till Copilot "branding", då lär Komplet få en del frågor om "Recall-funktionen" är installerad och är igång med att ta skärmdumpar av kundens användning.

/Lite sarkasm, men relevant i dessa tider då Windows 10 ska begravas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostlover:

Det står att all grafik måste vara skapad från grunden, inkluderar det texturer i blender? Eller kan man använda ai/texturer från internet? En del texturer känns svåra att skapa själv

Bra fråga! Göra textures manuellt i substance painter känns som en 'dying breed'

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy Mcdee:

Du kan ju lämna in alternativ med/utan, men MS blir nog glad om det står med iom att det är en OEM installation av Windows 11.

Vill du däremot göra användaren nervös kan du lägga till Copilot "branding", då lär Komplet få en del frågor om "Recall-funktionen" är installerad och är igång med att ta skärmdumpar av kundens användning.

/Lite sarkasm, men relevant i dessa tider då Windows 10 ska begravas.

Hahah, ack så sant. "Driven by Microsoft AI", "Copilot ON", "Download the Office-package" ska alla vara med!

Och gärna ett litet utrymme där man kan placera sin PowerPoint-app, Excel, Word, osv..

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av ostlover:

Det går bra att använda färdiga texturer, så länge du har koll på rättigheterna och säkerställer att allt är i sin ordning när det gäller den biten. Det gäller texturer som material och liknande – inte hela motiv, såklart.

Visa signatur

Permalänk

Tävlingsbidrag: Twisty

Hej! Här kommer ett bidrag till tävlingen!

Verktyg: Blender + Photoshop

Bonus: Animation ^^

Permalänk
Medlem

En fråga angående "Inkludera originallogotypen för Komplett i designen". Måste den ingå i original, som t.ex. i bilderna ovan, eller kan den integreras i motivet (i 3D eller liknande)?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

2 till varianter:

Dold text
Lade till en mörkare version på begäran. :P
Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Hulle:

En fråga angående "Inkludera originallogotypen för Komplett i designen". Måste den ingå i original, som t.ex. i bilderna ovan, eller kan den integreras i motivet (i 3D eller liknande)?

/hulle.

Helt valfritt, men tänk på att logotypen behöver följa guidelines i zip-filen. I praktiken att inte ändra dess design.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

2 till varianter:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Dold text

snyggt, jag hade dock gillat en i helt svart med då jag gillar mörka bakgrunder.

Permalänk
Medlem

Ok, då har jag ett bidrag, primärt i mörkt, men jag gjorde en ljus variant också.

Mörk:

Ljus:

/hulle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raudszus:

snyggt, jag hade dock gillat en i helt svart med då jag gillar mörka bakgrunder.

Tack! Den här då, är den tillräckligt svart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terzom:

Absolut, top 10 värsta ämnen man kan diskutera. Om jag inte kan vinna så borde tävlingen inte kunna få finnas.

Hade inget med det att göra. Kritiken handlar främst om att företagen sparar rätt mycket marknadsföringspengar på att frilansa ut till massan istället för att betala för såna som jobbar med den här typen av lösningar. Likadant när man gör liknande saker med logotyper eller andra kreativa arbeten.

Företagen får då också stort spelrum att välja och vraka bland lösningar som det totalt läggs enormt antal arbetstimmar på(om man räknar ihop alla som lagt ner tid på detta). Företagen kan också använda sig av bidrag som dem inte betalar för, så som dem skrivit i tävlingsreglerna. Så det är inte säkert att man får kompensation för att ens arbete används.

Största problemet är alltså att man sparar pengar och "snor" jobb från de som i vanliga fall jobbar med detta. Skulle nog säg att detta är i klass med om inte värre än att använda sig av AI lösningar.

Jag har dock inget att vinna eller förlora på detta, ville bara upplysa om att det finns en problematik.
Jag kommer inte delta och jag jobbar inte med detta. Om någon vinner en PC för att de lagt ner tid på detta så har jag ingen stark åsikt om att det skulle vara fel av den personen. Skulle jag känna hen så skulle jag såklart säga grattis för vinsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Hade inget med det att göra. Kritiken handlar främst om att företagen sparar rätt mycket marknadsföringspengar på att frilansa ut till massan istället för att betala för såna som jobbar med den här typen av lösningar. Likadant när man gör liknande saker med logotyper eller andra kreativa arbeten.

Företagen får då också stort spelrum att välja och vraka bland lösningar som det totalt läggs enormt antal arbetstimmar på(om man räknar ihop alla som lagt ner tid på detta). Företagen kan också använda sig av bidrag som dem inte betalar för, så som dem skrivit i tävlingsreglerna. Så det är inte säkert att man får kompensation för att ens arbete används.

Största problemet är alltså att man sparar pengar och "snor" jobb från de som i vanliga fall jobbar med detta. Skulle nog säg att detta är i klass med om inte värre än att använda sig av AI lösningar.

Jag har dock inget att vinna eller förlora på detta, ville bara upplysa om att det finns en problematik.
Jag kommer inte delta och jag jobbar inte med detta. Om någon vinner en PC för att de lagt ner tid på detta så har jag ingen stark åsikt om att det skulle vara fel av den personen. Skulle jag känna hen så skulle jag såklart säga grattis för vinsten.

"Jag förstår verkligen vad du menar och respekterar dina synpunkter.
Samtidigt tror jag att många ser den här tävlingen som en rolig chans att visa upp sin kreativitet och förmåga, snarare än en ersättning för professionellt arbete. Det är en möjlighet att vara kreativ och inspirerad, och för en del kanske det är ett första steg in i en mer professionell bana.
Personligen ser jag tävlingen som en chans att utmana mig själv och ha kul, och jag hoppas att andra också kan få en positiv upplevelse av den.

Permalänk

Då var det min tur med mitt bidrag som är primärt i mörkt, men har även en ljus variant och 2 bonus bilder också!

MÖRK:

LJUS:

BONUS:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adm90:

"Jag förstår verkligen vad du menar och respekterar dina synpunkter.
Samtidigt tror jag att många ser den här tävlingen som en rolig chans att visa upp sin kreativitet och förmåga, snarare än en ersättning för professionellt arbete. Det är en möjlighet att vara kreativ och inspirerad, och för en del kanske det är ett första steg in i en mer professionell bana.
Personligen ser jag tävlingen som en chans att utmana mig själv och ha kul, och jag hoppas att andra också kan få en positiv upplevelse av den.

Yes. Man behöver såklart inte att ta så hårt på allt, ville bara framföra en perspektiv på hur man kan se på det.

Själv så ser jag det lite i gråzon, varken självklart dåligt eller bra. Kul att få uttrycka sin kreativitet, men att det potentiellt kan utnyttjas typ.

Kommer inte tjata mer om detta i tråden, jag har sagt mitt 😅
Lycka till!

Permalänk

Roligt att tävlingen körs i år igen! Ska definitivt knåpa på ett bidrag!

Visa signatur

Mjölk är inte gott!

Permalänk
Medlem

Får man lägga på effekter på loggan? Ser att många ändrat på den på olika sätt.
Här har jag ett bidrag, föreställande en gammal CRT skärm med glappande dålig kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Tack! Den här då, är den tillräckligt svart?

<Uppladdad bildlänk>

nope när jag sa svart menar jag svart som kolsvart^^...pixels off svart^^

Permalänk
Medlem

Ett bidrag till. Eftersom jag sitter så mycket i Unreal Engine testade jag att göra en bild där också.

/hulle.

Visa signatur