Billig router för att maxa 1000 Mbit/s-lina.

Permalänk
Medlem

Billig router för att maxa 1000 Mbit/s-lina.

Letar efter en billig trådlös router som har Gigabit-LAN så jag kan nyttja merparten av mina tillgängliga 1000 Mbit/s. Är inte villig att betala mer än max 700 kr så jag letar efter den näst presterande för denna summa. WPA3 är ett plus.

Kommande Black Friday har förhoppningsvis några bra erbjudanden men tittar redan nu på lite olika alternativ.

TP-Link Archer AX1800

TP-Link Archer AX1500

Asus RT-AX52

Andra bättre alternativ?

Permalänk
Medlem

I den prisklassen finns nog mest modeller som är så gamla att de snart eller redan är elektronikskrot eftersom tillverkarna slutar säkerhetsuppdatera.

Om du vill ha en plan B, välj en router med stöd för OpenWrt. DD-Wrt och Merlin bygger på Broadcoms SDK:er som har asgammal teknisk grund.

Extremt snabb sök gav napp på Asus RT-AX53U. Notera U:et. Det är ett exempel, inte en rekommendation. Processorn den bygger på är MT7621 som med hårdvaruacceleration påslagen kommer till typ 840 Mbit/s av de 940 eller så nyttotrafik man kan få ut av en 1 Mbit/s-ethernetlänk. Fler modeller med samma processor och kanske samma prisbild finns här. 512+ MB RAM är att föredra.

Archer AX1800 tycks även vara känd som AX23 och har liknande hårdvarubestyckning, mindre RAM. Hårdvarurevisioner tycks vara ett frågetecken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dataz:

Letar efter en billig trådlös router som har Gigabit-LAN så jag kan nyttja merparten av mina tillgängliga 1000 Mbit/s. Är inte villig att betala mer än max 700 kr så jag letar efter den näst presterande för denna summa. WPA3 är ett plus.

Kommande Black Friday har förhoppningsvis några bra erbjudanden men tittar redan nu på lite olika alternativ.

TP-Link Archer AX1800

TP-Link Archer AX1500

Asus RT-AX52

Andra bättre alternativ?

Det är olyckligt att just spara vid denna summan.Vid ca 1500kr upp till absurda summor som 20.000kr så får du mest lök på laxen. Men just under 1500kr, varje krona du sparar ger dig en betydligt sämre produkt.

Jag hade absolut sträckt mig till nedanstående maskin.
https://www.dustinhome.se/product/5011302579/hap-ax2-wifi-6-w...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs